english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
neo nazi black metal at club goudvishal (arnheim)
. - 20.12.2006 19:06

.

The neo nazi black metal project VARGSANG will play at the Club Goudvishal in Arnheim on 24th of December.

The solo black metal band VARGSANG is also known as „Nordisches Blut“ („Nordic blood“). In this band, The frontman „Vargsang“ calls himself „Von List“ and with this refers to the Austrian anti-Semite and racist Guido von List ( http://en.wikipedia.org/wiki/Guido_von_List). With song titles like „Blood, Honour and Pride“ he directly refers to the central component of National Socialist ideology – Blood and Honour. On the release „Our Banners will Rise“ one can find a cover-version of the song „Stolze Krieger (Söhne Wotans)“ („Proud Warriors (Sons of Wotan)“ of the neo nazi band STURMWEHR. On a t-shirt of the band the nazi-slogan „Ewig lebt der Toten Tatenruhm“ („The glory of the acts of the dead will always live“) is printed.  http://i16.tinypic.com/2ch9e2e.jpg

On the release „Peststurm“ which was produced by „Vargsang“ alias „Von List“ in 1999, one can find a song with the title „Kristallnacht“, which refers to the anti-semite pogrom night of the National Socialists on 09th of November 1938.

„Vargsang“ and his friends produce solely at extreme right and neo nazi record labels. The release „Rabenglanz“ of the band GORRENJE, where „Vargsang“ also plays, has been produced at the German neo nazi labels „Nebelfee Klangwerke“ and „Warfront Productions“. The first one is owned by Ronald Möbus, the vocalist of the neo nazi band ABSURD. Also the second label, which is owned by the German Jens Schomber, is part of the neo nazi wing of the Black Metal scene. On the homepage one can find lots of neo nazi releases. In an interview the members of GORRENJE mention the neo nazi bands SEIGNEUR VOLAND and SATANIC WARMASTER as ideal.

„Vargsang“ and his (former) project GRAVEN have a contract with the label „Undercover Records“ of Alexander Tiebel, which produces also lots of nazi releases. In 2004 „Vargsang“ produced a release with the French National Socialist Black Metal-Band ARMAGGEDON.
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
teken protest aan 
antifaatje - 21.12.2006 16:55

stuur een protest mail via:  http://www.goudvishal.nl
of

bel 026-3707082/026-4457683 of fax 026-3707083
actie  
wes - 21.12.2006 20:39

komt er nog iets van een actie ertegen of blijft het bij protestmailtje sturen?? ( gewoon een vraag, niet dat ik tegen mailtjes ben. want als dat het doel ook berijkt is dat een prima optie.)
Arnheim??? 
Bert - 22.12.2006 01:41

Waarom wordt hier de Duitse naam voor Arnhem gebruikt.

De naam die door de nazistische SS gebruikt werd tijdens Operation Market Garden.

verificatie? 
NN - 22.12.2006 02:55

klopt dit wel? geen van de aangehaalde nummers of teksten is terug te vinden in de discografie van de band Vargsang. En het zou niet de eerste keer zijn dat bepaalde lieden er helemaal naast zitten in dit muziekgenre.


klopt 
Michiel - 22.12.2006 10:45

De aangedragen informatie klopt inderdaad, en is ook door iedereen vrij eenvoudig na te trekken via Google. Weliswaar is het project Vargsang zelf niet direct op nazisme te betrappen, de andere projecten van deze persoon zijn uitermate dubieus, met name het genoemde Nordisches Blut. Ook is het mij onduidelijk of Vargsang nu eigenlijk wel iets anders is dan Nordisches Blut, het zijn in ieder geval allebei solo projecten van dezelfde persoon.
Reactie AFA-Nederland 
AFA-Nederland - 22.12.2006 14:24




Reactie AFA-Nederland omtrent publiciteit 'Waking The Dead VII' Festival

Op zondag 24 december organiseert de Goudvishal in Arnhem een Black Metal-avond onder het motto 'Waking The Dead VII'. Een van de artiesten is de Duitse Black Metal-band Vargsang. Dat deze band niet onopgemerkt op de playlist is verschenen moge duidelijk zijn. Via een Duitse e-mail, die onder andere op Indymedia is verschenen, maakt de afzender bekend dat Vargsang een neo-nazi band is.

Voorop gesteld dat Vargsang absoluut geen linkse band is, voert het veels te ver om deze band als extreemrechts of zelfs als neo-nazi band te brandmerken. Het e-mailtje suggeert namelijk een hele hoop, maar de beweringen worden nergens gestaafd. Het is een e-mail dat vooral gebaseerd is op 'guilty by association', want tekstueel blijkt dat de band geen extreemrechts of neo-nazistisch gedachtegoed ten toon spreid. Onderwerpen waarover ze zingen zijn vooral nihilistisch en misanthropisch. Inhoudelijk worden de teksten niet bekritiseerd.

De suggestie dat Vargsang dezelfde band is als 'Nordisches Blut' klopt niet. Het is wel zo dat de bandleider in beide bands speelt. In Nordisches Blut speelt de bandleider onder het pseudoniem Von List, dat volgens de Metal Encyclopedie een verwijzing is naar de Ariosoof Guido von List. Daarnaast heeft Vargsang in 2004 een split ep uitgebracht met de Franse
Nationaal-Socialistische Black Metal-band Armaggedon via het Duitse label Undercover Records.

Natuurlijk zeggen deze feiten wat over de frontman van Vargsang, maar op grond van deze gegevens kan niet anders geconcludeerd worden dan dat Vargsang ambivalent staat ten op zichte van extreemrechts (daarmee niet zeggende dat ze zelf extreemrechts is). Het hele e-mailbericht is een associatie met andere bands en gaat nauwelijks tot niet inhoudelijk in op
Vargsang zelf. Om Vargsang te bestempelen als neo-nazi band gaat te ver en correspondeert niet met de feiten. Dergelijke niet-onderbouwde berichten brengen meer schade toe dan dat ze een bijdrage leveren aan de discussie rondom extreemrechtse en neo-nazistische uitingen in muziekkringen.

Website: http://www.afanederland.org
 
Reactie Goudvishal (geplaatst op Punx.nl) 
Goudvishal - 22.12.2006 16:18

Statement van de initiatiefnemers van Waking The Dead Festival.

De aantijging van een anonieme antifa aanhanger uit Oostenrijk dat er een nazi concert plaats vindt in de Goudvishal is pertinente onzin. Van de bands die op ons jaarlijkse Black Metal Festival (dit jaar de 7e editie) wordt de band Vargsang beschuldigt van rechts extremisme. Met dit statement willen wij als organisatoren van het Waking the Dead festival deze beschuldigingen van de hand wijzen.

De Goudvishal heeft een aantal interne regels waaraan wij ons al jaren houden. Eén van deze regels is dat wij nooit een politiek getinte band zullen boeken of een band die zijn of haar muziek voor politieke doeleinde gebruikt, daar waar het gaat om extreem rechtse politiek. Ook als wij het vermoeden hebben dat een of meerdere bandleden van een band rechts-extreem politiek actief is, zullen wij de band weren uit de Goudvishal.

In de beschuldigingen wordt Vargsang rechtsextremistisch gedachtegoed in de schoenen geschoven en ons inziens is dit onterecht. De teksten en ideologie van Vargsang (en de band waarvoor Vargsang in het verleden actie was, Graven) zijn puur satanisch en hebben niks te maken met partijpolitiek. Men haalt de band Nordisches Blut aan, die niet relevant is voor het hele verhaal, daar Nordisches Blut niet op zal treden. Er wordt gesproken over de leus "Blood, Honour and Pride"; hoeveel hardcore en punk bands hebben het hier wel niet over? Er wordt verwezen naar platenlabels en andere bands en releases waar de bandleden van Vargsang niks mee te maken hebben. Hetzelfde geldt voor de verwijzing naar "Von List"… is het allemaal niet een beetje vergezocht? Hoe kan men een band ergens op veroordelen als men niet naar de ideologie en teksten van de band kijkt, maar zich enkel blindstaart op enkele contacten die de vorige band van een van de bandleden in het verleden had? Ja, Black Metal is een muziek stroming die op het randje is wat aanstootgevend kan zijn. De agressieve muziek gaat meestal gepaard met een agressieve boodschap. Meestal komt het imago van de bands harder en agressiever over dan dat deze in werkelijkheid is. Wij als initiatiefnemers zullen nooit en te nimmer acts boeken die rassenhaat, discriminatie of rechtse partijpolitiek prediken, evenmin als extreem linkse propaganda.

Iedereen die ooit in de Goudvishal is geweest weet wat de waarheid is: een club van zo’n 70 vrijwilligers die zich met hart en ziel inzet om al meer dan 27 jaar het de bezoekers naar de zin te maken: hardcore, punk, metal en dance liefhebbers…iedereen is bij ons welkom en iedereen gaat uit zijn dak. Wij betreuren de negatieve en kortzichtige reacties en beschuldigingen, dit doet de Goudvishal geen goed… Niet nu en ook niet in de toekomst! Wij nodigen iedereen uit om te komen kijken a.s. zondag 24 december.

?? 
nn - 25.12.2006 14:48

AFA heeft volgens mij wel een overkoepelende structuur. AFA is een landelijk netwerk van lokale groepen en mensen. Met een landelijk secretariaat en een magazine, de Alert. Het staat allemaal uitgelegd op hun site.

Zij zorgen in mijn ogen voor een contnuering en een goede informatievoorziening. Dat iedereen die wel eens een nazi heeft gepest of op een AFA demo is komen opdagen beweert dagt hij of zij AFA is is natuurlijk onzin. AFA bestaat 15 jaar in nederland en is altijd een organisatie geweest, geen los netwerk waarbij iedereen zomaar de naam AFA kan gebruiken. Dat AFA wel eens dingen doet of zegt waar niet iedereen het mee eens is kan natuurlijk, dat heeft elke organisatie. Maar het is een feit dat zij zorgen voor een continuering van antifascistische strijd en informatievoorziening die in mijn ogen degelijk en betrouwbaar is. Bovendien zijn ze goed bereikbaar en staan open voor suggesties en kritiek is mijn eigen ervaring. Daar mogen we blij mee zijn...
reactie AFA-Nederland 
AFA-Nederland - 27.12.2006 18:18

Voor alle duidelijkheid:

Op Indymedia circueleerde informatie over de achtergrond van een aantal bands die in de Goudvishal speelden. Ook kwamen er bij ons diverse vragen binnen. Dit heeft ons er toe bewogen om de informatie die wij hebben over de band Vargsang op een rijtje te zetten. Wij beschouwen Vargsang niet als een nsbm band. Als mensen andere informatie hebben dan horen wij dit graag.
Wij doen niet aan whitewashing of wat dan ook, wel aan informatie verschaffing, en zo is gebeurd.

wbt de opmerking dat er geen AFA-Nederland zou bestaan. Hier kunnen we kort over zijn, de website www.afanederland.org, onze persberichten en het tijdschrift Alert bewijzen het tegendeel. Ook onze landelijke vergaderingen, landelijke postbus en landelijke grio rekening zijn zeker geen fatamorgana of hersenspinsel.

Mochten mensen aanvullende informatie hebben over Vargsang of andere (vermeende) nsbm bands dan horen wij dit graag. Ook voor vragen en opmerkingen omtrent AFA-Nederland kunnen mensen contact met ons opnemen.

Website: http://www.afanederland.org
 
Reactie op 'Vargsang-discussie' 
John Postma - 28.12.2006 00:31

Door John Postma, medewerker Alert! en AFA-Nederland

De discussie dwaalt weer eens lekker af. Het begint bij een vermeende NSBM-band, uiteindelijk gaat het over hoe de structuur van AFA Landelijk in elkaar steekt. Echte argumenten dat Vargsang en diens frontman NSBM zouden zijn heb ik niet gelezen. AFA-Aatje schrijft in zijn bericht dat Vargsang op elke NSBM-website en in elke NSBM-catalogus omschreven wordt als NSBM-project. Echter bewijzen voert hij/zij niet aan. Als je deze bewijzen hebt, post deze bewijzen dan en schrijf niet zoiets zonder onderbouwing op Indymedia of elders. Het vertroebelt namelijk de discussie. Overigens wie op internet zoekt op VARGSANG en NSBM komt bedrogen uit. Er blijkt helemaal niet uit dat Vargsang op ELKE NSBM-website of in ELKE NSBM-catalogus genoemd wordt als NSBM-band. Nogmaals kom met onderbouwing in plaats van niet-onderbouwde beweringen.

Volgens een posting van AFA Aatje heeft Vargsang nooit afstand genomen van NSBM. Ik weet niet waarop hij/zij dit baseert. Heb je hier bewijzen voor? Inmiddels heb ik diverse interviews van Vargsang gelezen en daarin is het hele NSBM-verhaal nooit ter sprake gekomen. Uit deze interviews maak ik geen pro of contra-houding op ten aanzien van NSBM. Wie een van de weinige interviews van Vargsang nog wil nalezen kan dat via de website  http://artofmalice.de/interviews/vargsang/

Het derde punt dat AFA Aatje aanhaalt is dat Nordisches Blut een NSBM-band is en dat deze band het solo-project is van de frontman van Vargsang. Zoals eerder aangegeven is Nordisches Blut inderdaad een side project van de frontman. In dit project noemt de bandleider zich Von List, dat volgens de Metal Encyclopedie een verwijzing is naar de Ariosoof Guido von List. Zie  http://metal-archives.com/band.php?id=16904 Volgens dezelfde website zingt de band over heidendom. Helaas worden de teksten niet afgedrukt dus om daar een oordeel over te geven is erg lastig.

Om alleen op titels af te gaan is te riskant en daarbij komt dat deze titels niet perse de inhoud van de teksten hoeven weer te geven. Wie de afgelopen dagen naar Lord of the Rings heeft gekeken ziet dat de woorden 'honour, pride, glory, blood, etc....' regelmatig terugkeren in duistere maar ook in de verlichte krachten in de film. Het gaat over een strijdersethos waarvan deze termen een onderdeel vormen. Het zou dus goed kunnen dat de titels op de uitgebrachte muziekdragers van Nordisches Blut verwijzen naar de vermeende heldendaden van de goden in het heidense geloof. Het zou ook anders bedoeld kunnen worden. Maargoed daar wordt geen duidelijkheid over gegeven.
Het klopt dat Nordisches Blut op de cd 'Our Banners will Rise' een cover speelt van de rechtsrock band Sturmwehr. Het nummer heet 'Stolze Krieger (Sohne Wotans)'. Wie de tekst leest begrijpt dat het nummer over vikingen gaat. Voor de liefhebber die het wil nalezen, zie  http://www.metal-archives.com/viewlyrics.php?id=296021

Dat op basis van deze gegevens gezegd wordt dat Nordisches Blut en diens frontman een NSBM-aanhanger is, vind ik erg discutabel. Op basis van de gegevens is het te mimimaal om te kunnen oordelen dat het etiket NSBM op zijn plaats is. Hiermee wil ik niet zeggen dat er niets met de band aan de hand is. De feiten zijn zoals ze zijn en dat geeft reden tot denken, maar het is te makkelijk om het etiket 'nazi' op de band te plakken.

Op basis van de hierboven genoemde gegevens zegt AFA Aatje dat daardoor VARGSANG ook tot de NSBM-hoek gerekend mag en kan worden. Dat is wel heel erg kort door de bocht en behoorlijk discutabel. Wie op de website  http://www.metal-archives.com/band.php?id=11729 kijkt kan lezen dat Vargsang een Black Metal-band is met teksten over haat en misanthropie. Helaas ontbreken hier ook de teksten van de band, waardoor een goed beeld over de visie achterwege blijft. Op basis van alleen titels valt weinig te concluderen. Het enige dat Vargsang aangerekend kan worden is dat deze band een split EP heeft uitgebracht met de Franse NSBM-band Armaggedon zie website  http://www.metal-archives.com/release.php?id=67505 en voor meer informatie over Armaggedon zie  http://www.metal-archives.com/band.php?id=14714

In de journalistiek geldt het principe: EEN bron is GEEN bron. Dat geldt zowel voor die Oostenrijkse e-mail, waarin allerlei aantijgingen gedaan worden die nauwelijks tot niet te controleren zijn, als voor de door mij aangehaalde websites. Kortom er zijn meerdere gegevens nodig om Vargsang te duiden. Dat de frontman van Vargsang omstreden is lijkt me wel duidelijk.
Overigens beweer ik niet, zoals AFA Aatje dat wel doet, dat deze bandleider een neo-nazi is. De vraag die gesteld moet worden is of een hele band verantwoordelijk is voor het gedrag van een mafklapper. Op basis van de gegevens kan slechts gezegd worden dat de band Vargsang ambivalent staat ten opzichte van NSBM maar zelf geen NSBM-band is.

Mijns inziens moet een discussie gevoerd worden over het grijze gebied. Wat moet bijvoorbeeld een concertzaal doen als er een niet-politieke band geprogrammeerd staat en waarvan men weet dat een van de bandleden sympathiek staat ten opzichte van extreemrechts? Beoordeel je bijvoorbeeld de hele band op een individueel bandlid? Er zijn voorbeelden te over waar deze problemen zich voordoen.
Je zou een muziekgroep ook kunnen vergelijken met een politieke partij. Stel: een niet extreemrechtse politieke partij draagt een visie uit, waar mensen zich tot aangetrokken voelen. Maar na verloop van tijd blijkt dat er een actief lid sympathiseert met extreemrechts. Wordt in dit geval de politieke partij dan gebrandmerkt als rechtsextremistisch? Om deze stelling kracht bij te zetten is een voorbeeld op zijn plaats. Het is bekend dat er binnen het CDA een aantal Grijze Wolven actief is, maar de aanwezigheid van deze wolven maken het CDA niet extreemrechts. Indien het CDA niets met deze Grijze Wolven wil doen, dan kun je het CDA aanspreken op hun ambivalente gedrag. Zo gaat dat ook bij bands. Vargsang uit zich op geen enkele manier neo-nazistisch. Ook de aanwezigheid van een mafklapper in deze band maakt Vargsang niet tot een extreemrechtse of, zoals het e-mailbericht suggereert, neo-nazistische band.

Over de beschuldiging dat AFA Landelijk concertzaal De Goudvishal een hand boven het hoofd zou houden kan ik kort zijn. Dat is nonsens. AFA LS neemt een objectief standpunt in ten aanzien van concertzalen en jongerencentra. Wij informeren de zaal, of het bestuur, daar waar wij dat nodig achten. Dat hebben wij ook in het verleden met De Goudvishal gedaan. Wij informeren de zaal slechts wanneer wij concrete aanwijzingen hebben dat de geplande band duidelijk tot het extreemrechtse, nieuwrechtse of neo-nazistische gebied behoort. Wij zullen geen e-mailtjes versturen met ongenuanceerde en associatieve inhoud zoals het e-mailtje waarmee deze draad begonnen is. Mensen die zulke e-mailtjes sturen zouden er goed aan doen om eerst de
concertzaal, of antifascistische actiegroepen en onderzoeksgroepen te benaderen alvorens een e-mail de wereld in te slingeren die niet correct is.

Het argument vwb. Tim Mudde en zijn solo-optreden snijdt geen hout en is een andere discussie. Over Tim Mudde en zijn extreemrechtse en Arische
idealen is absoluut geen twijfel mogelijk, dit in tegenstelling tot Vargsang en diens frontman. Zoals hierboven is gebleken ontkrachten en nuanceren de tegenargumenten de boute beweringen in de vage e-mail. De vergelijking tussen Tim Mudde en Vargsang slaat dus nergens op.

Website: http://www.afanederland.org
 
info 
AFA-LS - 28.12.2006 01:03

Onze oproep om aanvullende info over de bands blijft staan.
Tot op heden hebben wij helaas nog niks ontvangen.
Als de info niet per mail kan kan dit ook per post naar
postbus 1184 / 6501 bd Nijmegen

Website: http://www.afanederland.org
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.