| |
gesteggel over inscannen ID-bewijzen meldpunt misbruik identificatieplicht - 13.11.2006 23:56
Het inscannen van identiteitsbewijzen is volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens verboden. Toch hebben de banken al van miljoenen mensen, onder valse voorwenselen de paspoorten of ID-kaarten ingescand.Ingescande pasfoto's kunnen omgezet worden in 3-dimensionaal beeld waar camera's op inzoomen. Verbod op inscannen identiteitsbewijzen: Het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht vind het gevaarlijk als identiteitsbewijzen worden ingescand en vraagt de overheid daartegen op te treden. Inperking van de privacy van mensen mag niet worden gedicteerd door technische mogelijkheden. De overheid heeft primair de taak de burgers te beschermen. We verlangen daarom van de overheid dat ze het inscannen van identiteitsbewijzen verbiedt en er zorg voor draagt dat dit verbod gehandhaafd wordt. Weiger je ID te laten inscannen. Informeer je en laat óók je stem horen bij de regering en het College Bescherming Persoonsgegevens E-Mail: meldpunt@ID-nee.nl Website: http://www.ID-nee.nl |
Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | procedure | ID weigeraar - 14.11.2006 10:03
Hoi, Ik heb tot nu toe geweigerd om mijn id te laten inscannen bij de postbank, zijn hier meer mensen die hier ervaring mee hebben, wat zijn hun rechten, wat kan er gebeuren? Dit zijn vragen die zeer belangrijk zijn....
| Verplicht | Jason - 14.11.2006 10:27
De postbank is verplicht volgens een nieuwe wet van al hun klanten een kopie van hun id bewijst te hebben. De andere banken hebben van hun klanten vaak al kopieen van hun ID. Als je opgegeven moment niet bent langs geweest om je te legitimeren is de postbank verplicht om je rekening te sluiten tot dat je je wel hebt gelegitimeert. Laaste heb ik voor mijn werk een auto gehuurt en volgens mij hebben ze toen ook een scan gemaakt van mijn rijbewijs. dit mag dus helemaal niet. leuk om te weten | Postbank | schaap - 14.11.2006 10:29
Helaas heb ik domweg gedaan wat me opgedragen is. Ik had een oproep van postbank waarin zoiets werd gezegd dat het landelijk verplicht voor hen was. Bovendien, als ik niet voor een bepaalde datum gehoor gaf dat zij geen transacties meer voor mij konden uitvoeren... Dit is dus allemaal niet waar? Dan zijn het behoorlijke schoften! | duidelijke oproepen svp | Che Fan - 14.11.2006 10:52
gaarne duidelijkheid over de vraag of we nu verplicht zijn ons id te laten scannen door de postbank of niet. Hoezo "onder valse voorwenselen". Wat een vage ongedetaileerde oproep zeg. | Weigeren | NN - 14.11.2006 11:09
Tot nu toe heb ik niet gereageerd op enige oproep van de postbank en nog geen problemen ondervonden. | postbanjk | nnt-t - 14.11.2006 11:25
ik heb nog steeds geen id laten scannen en dat moest geloof ik voor 12 oktober al gebeuren | artikel? | ping - 14.11.2006 13:29
"Het inscannen van identiteitsbewijzen is volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens verboden." Welk artikel van de 83? | artikel 10 | bla - 14.11.2006 13:32
Is dit het juiste artikel? Artikel 10 1. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkene te identificeren, dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt. | meer informatie op www.ID-nee.nl | meldpunt Misbruik identificatieplicht - 14.11.2006 18:01
Uitgebreide informatie vind je op de website van het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht. www.ID-nee.nl Kijk ook eens op Hetverzet.nl E-Mail: meldpunt@ID-nee.nl Website: http://www.ID-nee.nl | Ervaring bij de Postbank | geen idee.. - 15.11.2006 01:17
Ervaring bij de Postbank Uiterlijk ergens in augustus had ik mij volgens de eerste brief van de Postbank moeten identificeren bij de Postbank. In September heb ik toen de informatielijn van de Postbank hierover gebeld en gevraagd wat nu precies wel en niet verplicht is. Ik kreeg toen te horen dat er geen scan van het paspoort gemaakt hoeft te worden, enkel van je handtekening. Met een vel met daarop duidelijk en netjes mijn handtekening ben ik vervolgens naar het Postkantoor gegaan. Daar wilde men mijn paspoort waarna ik vroeg of ze daar dan een scan van zouden maken. Het antwoord was ja waarna ik vertelde dat dit niet hoeft. Er werd overlegd en verteld dat dit wel moet en dat ze de identificatie procedure ander niet door kan gaan. Op mijn betoog dat ik mij op dat moment met mijn paspoort in de hand en mijn gezicht goed zichtbaar achter de balie toch duidelijk identificeer werd geantwoord dat het Postkantoor de ING niet is. Zij worden alleen door de bank betaald om dit te doen. Door me zo direct bij de medewerkers van het postkantoor te identificeren weet de ING nog niet wie ik ben. Ik heb mijn paspoort niet laten scannen en ben weer vertrokken. De volgende dag nogmaals de Postbank gebeld. Nu had ik iemand anders aan de lijn. Deze man vertelde me dat een scan wel noodzakelijk is. Ik wees hem om teksten waar wordt beweerd dat dit niet klopt. Hiermee kwam ik niet verder. Toen vroeg ik wat er zou gaan gebeuren als ik weigerde; Een eerste en een tweede herinnering en daarna wordt de rekening geblokkeerd. Aan het eind vertelde hij dat zijn persoonlijke mening er niet toe deed en dat hij door die te vertellen eigenlijk zijn boekje te buiten ging, maar dat hij mijn bezwaren onzin vond. Of ik geen belangrijkere dingen had om me druk over te maken. Dit kostte mij, hem en anderen alleen maar tijd. Nadat ik hem vertelde dat het soms wel wat tijd waard is om op principiële punten je niet toe te geven vroeg hij of ik dan niet van '11 september' had gehoord. Hierop antwoorde ik weer dat ik niet dacht dat dit soort dingen worden voorkomen door van iedereen maar scan te maken en allerlei andere persoonlijke informatie te verzamelen. En dat er andere problemen in de wereld zijn die veel meer doden en andere ellende veroorzaken en dat de ING beter daar iets kan doen. Als klap op de vuurpijl bracht de man in dat de ING een internationaal opererende bank is met vele filialen in de VS. Ook de VS zou eisen dat hun rekeninghouders worden gecontroleerd. Hierop liet ik weten dat dit voor mij een extra reden is om een scan van mijn gezicht niet bij de ING terecht te laten komen. Einde gesprek. Maar goed, inmiddels is de termijn van mijn eerste herinneringsbrief ook verstreken zonder dat ik iets heb gedaan. Van ID-Nee lees ik wel steeds oproepen om die scan te weigeren, maar hoe je daarna verder moet heb ik nog nergens gelezen. Leuk dat we volgens ID-Nee in ons recht staan, maar wat koop je daarvoor? Helaas, maar het is voor mij best lastig als mijn rekening wordt geblokkeerd. Daarnaast is er nog deze alinea uit die banken circulaire (www.id-nee.nl/banken.html): 3.2 categorie klanten waarbij naar oordeel van de bank niets aan de hand is maar naleving toch niet gerealiseerd wordt, bijvoorbeeld uit simpele onwil vanwege een langjarige relatie. Voor deze groep klanten geldt een nader af te spreken verscherpt volgsysteem of meldingssysteem, bijvoorbeeld naast identificatie bij een kantoor bezoek, het verscherpt volgen van transacties of het uitsluiten van bepaalde soorten transacties. Oftewel, door nu te weigeren mijn paspoort te laten scannen zorg ik dat mijn transacties beter in de gaten worden gehouden. Daar zit ik ook niet bepaald op te wachten. Hebben mensen soortgelijke ervaringen? Zijn er mensen misschien al een stapje verder met hun Postbank briefwisseling? Heeft de Postbank al gereageerd op mensen die zo'n brief hebben geschreven als is te vinden op de ID-Nee site?
| Algemene wet inzake rijksbelastingen | Han Pasado - 15.11.2006 19:27
De Postbank is een rechtspersoon, en daardoor een "administratieplichtige" volgens de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Administratieplichtigen moeten (artikel 52a sub c AWR) een "afschrift" van het ID-document van rekeninghouders in hun administratie hebben. Als de Postbank uiteindelijk je rekening blokkeert omdat je je ID-document niet wil laten scannen kun je geen nieuwe rekening elders openen zonder... bij je nieuwe bank je ID te laten scannen (zie artikel 43a lid 1 letter a Uitvoeringsregeling AWR). Dus of je nou door de kat of de hond gescand wordt... | brief postbank op reactie brief id-nee site | Klaas - 03.12.2006 16:34
Ik heb de brief op de site van ID-nee opgestuurd en onderstaande reactie ontvangen: "In uw brief van 25 oktober geeft u aan dat u het niet eens bent met het scannen van uw indentiteitsbewijs. Graag geven wij u antwoord. Zoals wij u hebben aangegeven is onze oproep om u te komen identificeren op een postkantoor of postagentschap gebaseerd op de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid). Hiervan kunnen wij u niet uitzonderen. De Postbank heeft ervoor gekozen om de volgens de WID verplicht te registreren identiteitsgegevens van haar klanten vast te leggen door het maken van een scan. Bovendien verplicht arikel 52 a juncto artikel 47 b van de Algemene Wet inzake de Rijksbelastingen de Postbank om een afschrift van een geldig identiteitsbewijs in haar adminstratie op te nemen. Voor de toezichthouder (De Nederlandsche Bank) moet controleerbaar zijn dat de WID en de AWR worden nageleefd. Als eerste kijkt de toezichthouder daarbij naar de aanwezigheid van een afschrift van het identiteits bewijs. Gezien het grote aantal klanten maakt de Postbank gebruik van deze methode om de identiteitsbewijzen in de administratie op te nemen. Uiteraard handelt de Postbank geheel in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De scan wordt beveiligd opgeslagen en is slechts toegankelijk voor functionarissen die uit hoofde van hun functie toegang moeten hebben. Wij willen u daarom vragen alsnog langs te gaan bij een postkantoor of postagentschap met uw Giropas (of de brief met de oproep) én een geldig identieitsbewijs." Ik ben ook al langsgeweest bij een postkantoor en heb geweigerd te laten scannen; ik kon onverrichter zake weer naar huis. Mijn volgende poging bestaat uit het langsgaan met een copie van mijn paspoort met daarop het sofinummer en m'n foto onherkenbaar gemaakt. Daar mogen ze dan een scan van maken en ze mogen m'n paspoort natuurlijk ook zien. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen; misschien weet iemand een postkantoor of een ING-bank waar ze je wel zonder scannen helpen? Is er anders misschien een bank die net zo goedkoop is als de postbank (ik betaal momenteel niks voor m'n basispas; Ik wil maximaal een tientje per jaar betalen voor een pas waarmee ik ook in het buitenland kan pinnen.) | echt waar | Frenk Breuer - 20.12.2006 19:39
Ik ben lang op zoek geweest naar hoe het zit. Ik heb er moeite mee dat iedereen zo zijn eigen regels verzint en wilde weten wat de wet zegt. Alle argumenten m.b.t. de WID zijn niet juist. Het enig goede antwoord staat hierboven. Via art 47b van de AWR ben je verplicht een afschrift van je ID-bewijs op te laten nemen in de administratie. Art 47b, lid 2 is het basisartikel dat verwijst naar artikel 53, tweede en derde lid. Op grond van dat artikel zijn in Artikel 10.8 van de wet op de inkomstenbelasting en art 22 van Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 de kredietinstellingen aangewezen. Als het goed geregeld is vind ik het prima. op overheid.nl kun je de wetten inzien. art 47, lid 2 AWR: Degene op wie de gegevens en inlichtingen, bedoeld in artikel 53, tweede en derde lid, betrekking hebben, is gehouden, volgens bij of krachtens de belastingwet te stellen regels, aan de administratieplichtige opgave te verstrekken van zijn sociaal-fiscaalnummer, een document dat op hem betrekking heeft als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage te verstrekken en een afschrift daarvan in de administratie van de administratieplichtige te laten opnemen. E-Mail: frenk@frenkbreuer.demon.nl | |
aanvullingen | |