| |
artikel verre van wetenschappelijk | jaap - 18.08.2006 15:05
Dit artikel vertelt op uitstekende wijze waarom het maken van TATP niet gaat lukken in een vliegtuig. Mooi, weten de wannabe's het nu ook. Maar om de 'liquid explosives' naar het rijk van de fabeltjes te verwijzen is feitelijk onjuist. Er zijn een aantal vloeibare stoffen die explosief zijn, en zonder ze hier nu meteen allemaal te gaan noemen, neem bijvoorbeeld nitroglycerine, een oud maar oersterk explosief, dat met wat gekunstel wel degelijk zodanig gevoelig gemaakt kan worden dat het gedetoneerd kan worden. | Zat de geheime dienst er achter? | èneR - 18.08.2006 18:39
Bedankt voor het posten van dit Register artikel! Het zet je wel aan het denken over de ware achtergrond van dit laatste bomcomplot, immers: 1. TriAcetonTriPeroxide is eigenlijk veel te onhandig in het gebruik want is erg onstabiel. Met als gevolg dat terroristen voortijdig kunnen ontploffen. Terecht wijst The Register er op dat op dit moment niemand zeker weet of TATP ook daadwerkelijk is gebruikt bij de metro aanslag in Londen. Het verhaal over TATP werd weliswaar ruim in de media bediscussieerd, maar kan het wellicht zo zijn dat juist de geheime diensten het TATP verhaal in omloop hebben gebracht? 2. de mensen die nu zijn opgepakt werden al een jaar gevolgd. Zijn zij wellicht door de geheime diensten voorzien van TATP ingredienten (is deze hele 'net voorkomen aanslag' een project van de Britse+Pakistaanse geheime diensten)? 3. Hou toch op met zeuren over meegenomen explosieven. Het grootste explosief is het vliegtuig zelf. Terroristen kunnen wellicht veel meer bereiken met een klein beetje dimethylkwik - een extreem potent neurogif dat via de lucht of door de huid heen opgenomen wordt, volgens wikipedia ook makkelijk door beschermende kleren of handschoenen heen gaat en erg gemakkelijk geproduceerd kan worden. Een klein medicijnflesje (of flesje voor lenzenvloeistof, meegenomen in het transparante plastic tasje waar je ook je paspoort in kan doen) kan genoeg zijn. De aircondioning van het vliegtuig zorgt voor een optimale distributie van het gifgas.
| |
aanvullingen | |