english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Trein lekt op uraniumtraject
B. Meinen - 14.04.2006 14:22

Op het traject waarover ook de Duitse uranium (UF6) transporten gaan, heeft een chloortrein schijnbaar lekkend ruim 40 Km afgelegd alvorens bij een woonwijk te stoppen.

Is de veiligheid op het spoor wel gegarandeerd?
Is de veiligheid op het spoor wel gegarandeerd?


De gemeente Deventer wil opheldering van Prorail waarom woensdagnacht een chloortrein uit Hengelo doorreed, nadat kort bij vertrek er berichten waren binnen gekomen over een mogelijk lek. Het personeel kreeg dat bericht al binnen bij de gemeente Borne -ten noordwesten van Hengelo- en stopte de trein pas in Deventer ter hoogte van een woonwijk.

De chloortrein heeft een tijd stil gestaan bij de woonwijk tot uit controle van de Deventer brandweer bleek dat er geen lek was. In plaats van dat de blijkbaar 'ongeschonden' trein haar weg weer kon volgen, is het chloortransport vreemd genoeg teruggereden naar Hengelo.
Hopelijk treedt Prorail niet zo 'snel en adequaat' op, wanneer er iets gebeurt met een UF6 uraniumtrein.


Bron: RTV-Oost - "Doorgereden 'lekke' trein raadsel" - 14 april 2006


Zie ook:
 http://home.hetnet.nl/~antinucleair/Urenco/Rail.htm

Voor de 20 jaar Tsjernobyl herdenkingen
bij De Duitse en Nederlandse uraniumverrijkingsfabrieken zie:
 http://home.hetnet.nl/~antinucleair/Actueel/Actueel.htm

(Ja, Ja, ik heb ditmaal EERST de links FF gecheckt...)
B'rt

 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
Meer Tsjernobyl op 
B. Meinen - 15.04.2006 14:48

 http://www.kleintjesmarkt.nl/Kleintjes/Ad.aspx?pcode=626370
Misleidende kop van artikel 
lezer - 15.04.2006 20:43

Waarom staat er in de kop dat er afval gelekt is, en in het verdere artikel dat er juist geen lek was? Dit lijkt meer op typische Telegraaf-berichtgeving... Misschien stuurde men de trein terug om voor de zekerheid een totale controle uit te voeren?


Sensatie of Rampscenario? 
B.Meinen - 18.04.2006 13:19


Ik had 't niet zozeer uit 'Telegrafisch'-, maar meer uit rampenbestrijdingsoogpunt geschreven.

Er worden (vreemd genoeg alleen door de gemeente Deventer) vragen gesteld hoe het kan dat een chloortrein -volgens de berichten op dat moment- lekkend door Borne, langs (de uraniumverrijking van) Almelo, Wierden, Rijssen, Holten, Bathmen (UF6 ongeluk 21 mei 2003) kan rijden om uiteindelijk in Deventer door de brandweer gecontroleerd te worden op eventuele lekkage.

Dat er achteraf, na 40 Km stug doorrijden, geen lek is geconstateerd doet hier geen afbreuk aan. Waarschijnlijk is het ook de brandweer -en niet het railpersoneel- geweest, dat geen toestemming heeft verleend om het chloortransport verder te laten rijden.

Trouwens het directoraat-generaal Rijkswaterstaat, van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, gaat binnenkort langs de A1 tussen Hengelo en Holten (ook een uraniumtraject) camera's plaatsen om de routes van het gevaarlijke stoffen vervoer in kaart te krijgen...

B'rt

vier vragen 
van een andere lezer - 18.04.2006 22:53


- Is die veertig kilometer rit, tussen Borne en Deventer, niet juridisch zoiets als 'Doorrijden na een Ongeval'?

- Is Railion niet de vervoerder (in de regio) van Chloor en Uranium per spoor?

- Is niet als eens geprobeerd om 'Doorrijden na Ongeval' te verwoorden als 'Poging tot Doodslag'?

- Heeft 1 van de 4 (?) gemeenten Railion aangegeven vanwege 'Poging tot Doodslag' (om eventueel af te zwakken naar 'Doorrijden na Ongeval')?

Lekkend Uranium/chloor 
geen naam - 19.04.2006 12:24

Ik woonde laatst een info-avond over kernenergie en de daarbij behoorende transporten bij. Daar werd gezegd (door een anti-nucleair activist) dat de vatten waarin de vloeibare Uranium-chloorvorm wordt getransporteerd, eigenlijk niet kapot te krijgen zijn. Zelfs bij een ongeluk met meer dan 80 km/h schreuren de vatten niet. De treinen mogen/kunnen niet sneller dan 80km/h, dus de kans dat er bij een ongeluk iets gaat lekken is bijna niehiel. Het kan wel zo zijn dat er bij het dichtmaken of afvullen van de vatten iets niet goed gaat, maar daar moeten we maar de medewerkers aan de Duitse kant vertrouwen. Het is wel waar dat als er een vat zou gaan schreuren, dat het samen met de lucht reageerd, en met een paar druppels water ontzettend hard kan gaan branden.
Is het eigenlijk wetenschappelijk bewezen dat er iets is gelekt? (bijvoorbeeld met Geiger-teller meetingen?)Stop de paranoia, maar stop vooral ook de nucleaire waanzin! (meer vanwegen de afval, de uitbuiting van 3de wereld landen, en de toekomst van deze energievorm, en niet de transporten).


Anargroeten X.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.