Politiekhumanitaire implicaties Schipholbrans Astrid Essed - 08.12.2005 05:35
Hoewel middels het door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ingesteld onderzoek de oorzaken van de Schipholbrand definitief dienen te worden vastgesteld kan mi reeds geconstateerd worden, dat er zowel ten aanzien van de detentieomstandigheden als de aan de nabestaanden gegeven nazorg sprake is geweest van het schenden van de rechten van de gedetineerden Beste Indymedia-lezers, Zoals u aan onderstaande kunt zien, doe ik u bij dezen mijn artikel toekomen tav de politiek-humanitaire implicaties van de brand in het cellencomplex in Schiphol-Oost, die aan 11 uit te zetten asielzoekers het leven heeft gekost. Dir artikel is tevens gepubliceerd in het Uitpersnummer dd december Zie www.uitpers.be Aangezien er sinds de samenstelling van dit artikel sprake is van een belangrijke nieuwe tav de nasleep van de Schipholbrand, doe ik hiervan in direct onderstaande melding: Dd 1-12 maakte de Gemeente Haarlemmermeer [waaronder het detentiecentrum Schiphol waar de brand heeft gewoed ressorteert] bekend, over te gaan tot sluiting van het resterende cellenvleugel L en M van Schiphol-Oost [het detentiegedeelte voor bolletjesslikkers] vanwege onlangs door de brandweer geconstateerde gebreken betreffende de brandveiligheid Echter, bij Koninklijk Besluit dd 7-12 heeft de voor de algemene detentieomstandigheden verantwoordelijke minister Donner van Justitie dit door de Gemeente genomen besluit geschorst tot 24 april 2006, waardoor de betreffende cellenvleugels toch in gebruik blijven Als motivatie hiervoor heeft de minister aangevoerd, dat er wel degelijk sprake zou zijn van brandveiligheid en dat er geen alternatieve justitiele detentieruime zou zijn voor de oplsuiting van bolletjesslikkers In de eerste plaats ben ik van mening, dat een dergelijk argument oneigenlijk is, aangezien door Justitie wel degelijk alternatieve detentiegelegenheden kunnen worden gecreerd. Ernstiger echter acht ik het feit, dat de minister ondanks het op bevindingen van de brandweer genomen besluit van de Gemeente Haarlemmermeer en zonder de onderzoeksresultaten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid af te wachten, een onverantwoord risico neemt met het leven en veiligheid van de bolletjesslikkers Naar mijn mening en volgens de internationale mensenrechtenverdragen heeft iedere gedetineerde recht op een humane behandeling en een maximale waarborg voor zijn veiligheid, ongeacht het gepleegde of van verdachte misdrijf Vriendelijke groeten Astrid Essed Bij dezen het artikel Zie ook www.uitpers.be, decembernummer De politiek-humanitaire implicaties van de Schipholbrand In de nacht van 26 op 27 october werd Nederland opgeschrikt door een brand in het cellencomplex van het uitzetcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers, Schiphol-Oost. Hierbij kwamen 11 mensen, allen uit te zetten asielzoekers, om het leven en raakten meer dan vijftien mensen gewond Van deze gewondenl, bestaande uit zowel gedetineerden als bewakers, moest een aantal vanwege ernstige brandwonden of ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis worden overgebracht. Acht gedetineerden sloegen op de vlucht, van wie drie na korte tijd werden aangehouden De overlevenden van de Schipholbrand, ruim 250 mensen, werden enkele uren na de brand overgebracht naar andere asielzoekersdetentiecentra, te weten 130 mensen naar detentiekamp Zeist, 96 naar de detentieboten in Rotterdam en 8 naar het bureau van de marechaussee. Brandonveiligheid cellencomplex: Vrijwel direct na de eerste berichtgeving ten aanzien van de Schipholbrand werden er ernstige kanttekeningen gemaakt ten aanzien van het brandveilige karakter van het betreffende cellencomplex. In 2002 was er namelijk reeds sprake van een brand in hetzelfde gebouw dd november [vlak voor de ingebruikname van het cellencomplex], waarbij 24 cellen werden verwoest. Mede naar aanleiding hiervan had het NIBRA [Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding] geconstateerd dat het gebouw niet voldeed aan de veiligheideisen en daartoe een aantal aanbevelingen gedaan. Het was niet duidelijk, of deze aanbevelingen ook daadwerkelijk waren opgevolgd, aangezien het NIBRA geen controlerende instantie is, hetgeen de taak is van de betreffende gemeente, in casu de Gemeente Haarlemmermeer. Het is echter evident, dat er naar aanleiding van deze brand eveneens ernstige kanttekeningen geplaatst dienen te worden bij de recente brandveiligheid van het betreffende cellencomplex. Niet alleen was er sprake van een handmatige ontgrendeling van de detentiecellen, in plaats van een automatische ontgrendeling, hetgeen het veiligheidsrisico zowel voor de gedetineerden als de hulpverleningsdiensten in ernstige mate verhoogt, daarenboven is de kans, dat de betreffende celwanden niet voldoende brandwerend waren, zeker niet denkbeeldig. Zo plaatste de directeur onderzoek van het NIBRA, de heer Ale, ernstige vraagtekens bij de snelheid, waarbinnen de tien tot twaalf betreffende cellen in brand stonden. Volgens de veiligheidsvoorschriften dienen de cellen namelijk 30 minuten weerstand te bieden tegen brandverspreiding Aangezien hier sprake was van binnen drie uur tijd brandende tien tot twaalf cellen is de kans op een onverantwoorde en brandonveilige situatie zeker aanwezig Onderzoek: Naar aanleiding van deze ernstige humanitaire ramp is een aantal organisaties cq bestuurlijke instanties een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken van de Schipholbrand gestart. Een daarvan is de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven, die overigens niet alleen onderzoek doet naar de oorzaken van de brand, maar eveneens naar de kwaliteit van de na de brand aan de overlevenden verleende nazorg. Verder heeft tevens de loco-burgemeester van Haarlemmermeer [de gemeente waaronder Schiphol ressorteert] een onafhankelijk onderzoek aangekondigd naar de oorzaken van de brand en de wijze waarop de hulpverlening is geschied. Eveneens heeft de gedetineerden-belangenorganisatie EORG Nederland een eigen onderzoek ingesteld naar de oorzaken van de brand, waarvan de organisatie de resultaten binnenkort bekend zal maken Gedrag bewakers en marechaussees tijdens de Schipholbrand: Over de al dan niet verantwoorde hulpverlening aan de gedetineerden ten tijde van de brand bestaat een diversiteit aan lezingen Een en ander hangt samen met het feit, dat er diverse hulpverleningsinstanties tijdens de brand actief geweest zijn Zo was er sprake van de aanwezigheid van twee medewerkers van het door Justitie ingehuurde beveiligingsbedrijf Securicor, vier mensen van de marechaussee en zeven medewerkers van de Dienst Justitiele Inrichtingen, allen tevens bewakers. Volgens door overlevenden gegeven informatie zouden bewakers geweigerd hebben, de deuren te ontgrendelen of hiertoe pas op het laatste moment toe zijn overgegaan Eveneens werd er gemeld, dat met name de marechaussee bevrijde gedetineerden in een op de binnenplaats aanwezige ruimte tijdelijk zou hebben opgesloten en andere gedetineerden onder schot gehouden zou hebben. Het is uiteraard evident, dat de prioriteit van de hulpdiensten in dezen slechts dient te liggen bij het redden van mensenlevens en niet bij de preventie van vluchtgedrag, waarbij evenmin uit het oog verloren dient te worden, dat een dergelijke bejegening van overlevenden van een dergelijke humanitaire ramp ten enenmale onacceptabel zou zijn Eveneens echter heeft een aantal overlevenden gerefereerd aan het optreden van een medewerkster van Securicor, die met gevaar voor eigen leven gedetineerden zou hebben bevrijd. Een nader onderzoek dient echter bovengenoemde informatie te bevestigen Verantwoordelijke ministers: Nog afgezien echter van de onderzoeksresultaten dient voorop gesteld worden, dat zowel de ministers Donner [Justitie] en Verdonk [Vreemdelingenzaken en Integratie] hoofd en eindverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de gedetineerden in de Nederlandse asieldetentiecentra in het byzonder [Donner en Verdonk] en detentiecentra in het algemeen [Donner] Vanuit dat oogpunt ook brachten zijn de ochtend na de brand direct een bezoek aan het afgebrande cellencomplex Tevens kondigde minister Verdonk toen aan, de uitzetting van de overlevenden van de Schipholramp op te schorten ''in afwachting van ''in afwachting van de resultaten van de uitkomsten van het onderzoek van de Technische Recherche’. Op deze belofte zou zij later terugkomen Uitspraak van minister Verdonk: In dit verband verdient het tevens aanbeveling te memoreren aan het feit, dat de nav de Schipholbrand gedane uitspraak van minister Verdonk, waarbij zij stelde, dat, althans volgens haar informatie, de bewakers bij het redden van de gedetineerden ''adequaat'' gehandeld zouden hebben, veel commotie veroorzaakte. Niet alleen getuigt een en ander niet van fijngevoeligheid gezien de 11 dodelijke slachtoffers, daarenboven is een en ander, gezien het nog lopende onderzoek, in ernstige mate voorbarig en past een dergelijke uitspraak zeker een bij de Schipholbrand betreffende minister genendele. In later verband heeft zij bovengenoemde uitspraak nogmaals herhaald Nazorg overlevenden: De ministers Verdonk en Donner hadden toegezegd, dat alles in het werk gesteld zou worden om de overlevenden van de Schipholbrand zowel in emotioneel als psychologisch opzicht de best mogelijke nazorg te verstrekken Er zijn echter zeer sterke aanwijzingen, dat hiervan geen sprake is Zo is er bij de overlevenden de veelgehoorde klacht, dat er geen sprake was en is van een goede psychologische begeleiding en dat de toegezegde mogelijkheid tot het onderhouden van telefonisch contact met in het buitenland verkerende familieleden in de praktijk niet tot nauwelijks aanwezig is Ook zijn er klachten over het niet-verstrekken van schone kleding De kritiek van de overlevenden werd overigens onderschreven door de Amsterdamse rechtbank in een door haar dd 10-11 gedane uitspraak ten aanzien van twee overlevenden [betr de bajesboot en het asieldetentiecentrum Zeist] Verder is bovenstaande kritiek ondersteund door politieke oppostiepartijen [SP, Groen Links en de ChristenUnie], alsmede regeringspartij D'66 vluchtelingenorganisaties waaronder vluchtelingenwerk en Amnesty International. Hoewel een aantal aspecten van de echte of vermeende nazorg nog nader onderzocht dienen te worden, is een te constateren en te controleren feit de overbrenging na de Schipholbrand van de overlevenden naar andere asielzoekersdetentiecentra. Noch afgezien van het inhumane aspect in dezen is een van de cruciale kenmerken van een goede post-traumatische nazorg, een veilige en rustgevende omgeving voor de betrokkenen Het behoeft geen betoog, dat hiervan geen sprake is in een ander asielzoekerscentrum met een vergelijkbaar detentieregime Overvolle bajesboten: Een ander aspect van deze onacceptabele vorm van nazorg is de plaatsing van meer dan 96 overlevenden op de reeds overvolle Rotterdamse detentieboten [in de volksmond bajesboten genoemd] Met de overbrenging van deze groep overlevenden werd het aantal gedetineerden gebracht op meer dan 852 mensen, terwijl het door Justitie vastgestelde maximum bestaat uit 720 mensen Na een stroom van kritiek van zowel de Tweede Kameroppositie [met name de SP, Groen-Links, de Christen-Unie en delen van de PvdA], vluchtelingenorganisaties alsmede Amnesty International werden de overlevenden overgebracht naar ’t Nieuwe Lloyd, een voormalig jongensinternaat in Amsterdam, dat vorig jaar wegens wantoestanden door minister Donner werd gesloten. Volgens bewaarders echter is de opvang in ’t Lloyd onvoldoende. Het zou ontbreken aan een volledig ontruimingsplan bij calamiteiten en de overlevenden zouden weinig privacy hebben. De cellen zijn gebouwd voor één persoon, nu slapen daar twee overlevenden op een kamer. Verblijfsvergunning: Naar aanleiding van de humanitaire implicaties van de Schipholbrand werd door een aantal politici, alsmede vluchtelingenorganisaties en kerkelijke organisaties een pleidooi gehouden ten aanzien van het verstrekken van een verblijfsvergunning aan de overlevenden van de Schipholramp op humanitaire gronden Dit pleidooi was overigens niet alleen afkomstig van de politieke oppositiepartijen, maar eveneens van het VVD-Tweede Kamerlid Hirsi Ali. Eveneens werd dit pleidooi ondersteund door de huidige burgemeester van Amsterdam, Cohen en de vroegere burgemeester van Amsterdam, van Thijn Het mi terechte pleidooi voor deze toekenning van een verblijfsvergunning was gebaseerd op het feit, dat hier sprake is van een humanitaire ramp. Een ander mi belangrijk argument is tevens het feit, dat voor een goede, langdurige posttraumatische nazorg de overlevenden geruime tijd in Nederland dienen te blijven en dat daarenboven de geestelijke gezondheidszorg in hun herkomstlanden hetzij bedroevend is [zie Suriname], hetzij in het geheel niet aanwezig [zie Afghanistan] In tegenstelling echter tot een aantal politici van de oppositiepartijen en Vluchtelingenwerk Nederland ben ik van mening, dat een dergelijke verblijfsvergunning ook dient te worden toegekend aan overlevenden ''met een criminele achtergrond'', aangezien ook zij slachtoffer zijn en zij volgens de in Nederland en internationaal geldende gelijkheidsprincipe recht hebben op dezelfde humanitaire benadering in dezen Uitzetting overlevenden Schipholramp: Tot in brede kirngen levende verontwaardiging echter kondigde minister Verdonk aan tijdens een speddebat in de Tweede Kamer, dat met uitzondering van 50 voor het onderzoek nog nodige getuigen, de hervatting van de uitzetting zou plaatsvinden dd maandag 21-11. De motivatie van de minister was, dat de ruim 200 andere overlevenden niet meer nodig waren voor het verdere onderzoek naar de brand Terecht wezen in dezen de oppositiepartijen op de specifiek-humanitaire omstandigheden van de overlevenden en de veelal aanwezige slechte geestelijke gezondheidszorg in de herkomstlanden Eveneens is in dit verband het feit vermeldenswaardig, dat er door maatschappelijke organisaties aangifte is gedaan tegen de ministers Donner en Verdonk is ingediend wegens dood door schuld. Tevens zal de reeds genoemde belangenbehartigingsorganisatie, Eorg Nederland, de nabestaanden van de brand in het cellencomplex op Schiphol bijstaan in een schadeclaim, welke de nabestaanden zullen indienen bij de Staat der Nederlanden. Het rechtsmiddel zal de vorm krijgen van een kort geding Arrestatie van betrokkene Naar aanleiding van het onderzoek naar de directe oorzaak van de brand is de 25 jarige Libier in staat van beschuldiging geste;d. De man, die zelf zwaargewond in het brandwondencentrum in Beverwijk heeft gelegen, is inmiddels overgebracht naar het ziekenhuis van de gevangenis in Scheveningen. Hij ontkent echter iedere opzet en heeft volgens zijn advocaat verklaard, een aansteker te hebben gevraagd en gekregen, hetgeen uiteraard ivm de in de detentiecellen heersende veiligheidsmaatregelen in hoge mate onacceptabel is Of hij echter zijn cel al dan niet opzettelijk in brand gestoken zou hebben [hetgeen op een mogelijk trauma zijnerzijds zou kunnen wijzen], evident is, dat de snelle verspreiding van de brand een sterke indicatuie blijft voor het eventueel brandonveilige karakter van het cellencomplex Maatschappelijke reacties op de brand: Opvallend en beschamend is het feit, dat afgezien van de vele door vluchtelingen, kerkelijke en mensenrechtenorganisaties georganiseerde herdenkingen, met aan de kant van de autoriteiten de Schiphol-Oostherdenking in aanwezigheid van de ministers Donner en Verdonk, alsmede de herdenkingen door 75 gemeenten, een massale reactie van de Nederlandse bevolking in dezen uitbleef Mijns inziens hangt een en ander samen met het in Nederland heersende verrechtsendere klimaat, dat zich niet alleen uit in een anti-Islamhetze, maar eveneens tav de houding tegenover allochtonen in het algemeen en met name tav vluchtelingen en asielzoekers Tekenend was in dit verband het relatief groot aantal kwetsende reacties op de voor de slachtoffers geopende condoleance-registers Spandoeken tegen minister Verdonk: Een geheel andere reactie kwam echter van de kant van radicaal-linkse actievoerders, veelal krakers of ex-krakers, die hun protesten tegen het door minister Verdonk gevoerde asielbeleid in het algemeen en de gruwelijke omstandigheden rond de Schipholramp in het byzonder uiting gaven in het met name in Amsterdam ophangen van tegen de minister en haar beleid gerichte spandoeken als ''Elf verbrand, Rita bedankt'' Deze spandoekenactie kreeg een meer landelijk karakter, aangezien deze spandoeken eveneens waren aan te treffen in steden buiten Amsterdam Aanvankelijk deed minister Verdonk aangifte tegen de spandoeken en werden zij door de gemeente Amsterdam verwijderd. Later werd echter door het Openbaar Ministerie aangekondigd, dat er niet meer zou worden overgegaan tot het verwijderen van de spandoeken Reisbureau Rita: Een opvallende commotie ontstond rond het omstreden spandoek ''Reisbureau Rita, arrestatie, deportatie, crematie. Adequaat tot het bittere eind'' Ook tegen dit spandoek deed de minister aangifte, maar de Amsterdamse rechtbank bepaalde dd 24-11, dat de Staat geen spandoeken meer mocht verwijderen Daarbij was eveneens het feit opmerkelijk, dat de rechtbank aan deze uitspraak tevens de passage verbond, waarbij mogelijke schuld van de Staat aan de Schipholramp werd bevestigd Epiloog: Hoewel het evident is, dat nog lang niet alle onderzoeksfeiten rond de oorzaken van de Schipholramp zijn opgehelderd, blijft overeind staan, dat naast de direct betrokken bewakers en de detentieleiding, de betrokken ministers Verdonk en Donner hoofdverantwoordelijk zijn en blijven voor de veiligheid van deze gedetineerden, die vanwege hun detentiestaat geheel van hun bewakende en controlerende omgeving afhankelijk zijn. Het spreekt vanzelf, dat de detentieomstandigheden cq behandeling van gedetineerden, onverschillig of het uitgerocedeerde asielzoekers, terreurverdachten, zware criminelen of bolletjesslikkers zijn, te allen tijden veilg en humaan dient te zijn. Een en ander brengt met zich mee, dat wanneer er sprake is geweest van een brandonveilige situatie, waardoor onverantwoorde risico's genomen zijn met de gedetineerden, met de hier bekende ernstige gevolgen, de beide ministers hieruit de consequenties dienen te trekken en moeten aftreden. Het is echter eveneens van belang, er in dit verband aan te herinneren, dat niet alleen de ministers, maar tevens de Tweede Kamerpartijen, die hun beleid steunen cq hebben ondersteund, politiek en moreel verantwoordelijk zijn en blijven Namen van de slachtoffers: Welhaast het meest opvallende aspect van de Schipholramp is het feit geweest, dat de slachtoffers vrijwel anoniem zijn gebleven, gedeeltelijk vanwege de weigering van Justitie om hun namen ''uitprivacygevoelige overwegingen'' bekend te maken, alsmede vanwege een kennelijk bij een groot deel van de Nederlandse bevolking levende zeer verwijtbare desinteresse Aangezien ik het van belang vind, dat hun namen de anonimiteit ontstijgen, zal ik dit betoog besluiten met hun vermelding Tenslotte zal ik eindigen met een door mij geciteerde bijdrage op het condoleance-register voor de slachtoffers, dat mi nog het meest de essentie van het gruwelijke karakter van deze ramp aangeeft: Namen slachtoffers: Vitaliy Khvylovyy, Oekraïne Oksana Nynych, Oekraïne Kemal Sahin, Turkije Mehmet Avar, Turkije Vladislav Leniv Petrov, Bulgarije Gheorge Sas, Roemenië Nlafte el Swaiai, Libië Dato Khidiritsj Kasolef, Georgië Robert Jules Arah, Suriname Naiva Apensa, Suriname Maribel Marinez Rodriguez, Dominicaanse Republiek Als blijk van medeleven werd in het condoleanceregister het volgende vermeld: gedenk de elf doden gedenk levenden hoe zij stierven gedenk hun doodsnood gedenk ons gebrek aan zorg gedenk ons gebrek aan humaniteit Hieraan behoeft, dunkt mij, niets meer te worden toegevoegd Astrid Essed |