| |
Burqa of geen burqa ? Fereshteh Moradi - 17.10.2005 12:13
Ik wil opkomen voor meisjes onder de leeftijd van 16 jaar. Zij zijn nog minderjarig. Ze zijn het slachtoffer van hun ouders. Ze worden gemanipuleerd om een hoofddoek te dragen. De media heeft 2 á 3 dagen aandacht aan de burqa besteed. Minister van der Hoven wil nagaan of de burqa in het onderwijs verboden is. In dit artikel wil ik ook graag mijn mening geven over dit onderwerp. Ik ben een vrouw die in Iran werd gedwongen om een hoofddoek te dragen. Het gaat echter niet alleen om het dragen van de hoofddoek, maar om de psychische dwang achter deze situatie. De meisjes behoren gehoorzaam en lief te zijn en alles te accepteren. Ze zijn twee rangs personen. De jongens zijn belangrijk. De mannelijke gezinsleden, zoals vader, broer en later de echtgenoot, beslissen alles voor hen. In deze context heb je geen andere mogelijkheid. Je hebt maar te accepteren wat de anderen tegen je zeggen. In landen zoals Iran, Afghanistan, of andere Islamitische landen is het verplicht een hoofddoek of burqa te dragen. Maar je woont nu in Nederland! In een vrij land, een democratie! Ik wil opkomen voor meisjes onder de leeftijd van 16 jaar. Zij zijn nog minderjarig. Ze zijn het slachtoffer van hun ouders. Ze worden gemanipuleerd om een hoofddoek te dragen. Buitenlandse kinderen zijn in de klas meestal in de minderheid. Zij willen er in de klas echter ook bij horen. Zij willen er niet anders of opvallend uitzien. Zij willen met alle activiteiten die er op school zijn, meedoen, zoals zwemmen, naar een camping gaan, enz. Maar helaas worden meisjes, door het geloof van hun ouders, gedwongen om vanaf hun 8e of 9e jaar een hoofddoek te dragen. Zij kunnen zich echter niet gemakkelijk bewegen door de kleding die zij dragen. Ze kunnen met geen enkele sport lekker meedoen. Zij worden snel moe en transpireren erg. Ik vind dat het geloof individueel moet zijn. Ouders mogen hun kinderen niet dwingen om mee te doen met een geloof. Kinderen behoren veiligheid, liefde en voedsel te krijgen. Laat het kind later echter zelf de beslissing nemen wat voor geloof hij of zij kiest. Misschien zelfs geen geloof. Ouders: beslist u niet zelf voor uw kind! Hiertegen zou een maatregeling genomen moeten worden in belang van de kinderen. Ze zijn onze toekomst. Iedere kind heeft recht op een veilig omgeving, genoeg aandacht te krijgen en zich geen zorgen te hoeven maken over eten en drinken. Zij moeten ruimte krijgen om lekker te spelen en zich te ontwikkelen. Als je kinderen een goede basis wil geven, moet je als regering maatregelen nemen. Het dragen van een hoofddoek voor kinderen onder de 16 jaar zou verboden moeten worden. Bij kinderen boven de16 jaar dient men het dragen van een burqa te verbieden. Deze meisjes hebben het recht om fatsoenlijk adem te kunnen halen! Zij sterven omdat ze niet zichzelf kunnen zijn. Om zelf een beslissing te kunnen nemen. Uit dit artikel kunt u concluderen dat betreffende zo’n situatie, de derde generatie nog steeds moeite heeft met integratie.U heeft echter het recht om op te komen voor deze meisjes. Dit soort kinderen hebben onze steun nodig om zichzelf te mogen zijn! Door deze maatregelingen zullen zij op school niet langer gepest worden. Zij kunnen samen met hun klasgenoten met alle activiteiten meedoen. Ik ben zelf maatschappelijk werkster bij Vluchtelingenwerk Eindhoven. Ik krijg veel vrouwelijke cliënten die willen integreren. Zij willen zichzelf zijn, maar krijgen hiervoor geen ruimte en steun. Noch van hun geloof of de eigen gemeenschap, noch van de regering. Toon u solidair voor de maatregel die het verbied om meisjes tot 16 jaar een hoofddoek te laten dragen. Ook dient op een openbare school geen burqa of neqab gedragen te worden. Fereshteh Moradi Voorzitter voor het recht voor de Iranese vrouwen in Nederland. Eindhoven, 14-10-2005 E-Mail: f_moradi@hotmail.com Website: http://www.azadizan.ath.cx/english/index.htm |
Lees meer over: media vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | burka | David - 17.10.2005 12:44
ik ben het met je eens dat scholen de mogelijkheid zouden moeten hebben burka's in de klas te verbieden, zeker als het gaat om klassen met kinderen van onder de 16. een andere kwestie, die toch wel een stuk moeilijker is, is een algemeen burka-verbod. Verdonk wil in sommige situaties burka's gaan verbieden, hoewel ze ook al heeft aangegeven dat een algemeen burka-verbod moeilijk te realiseren is. in een aantal steden in België is een dergelijk verbod wel van kracht, vaak tot stond gekomen onder grote druk van extreemrechts. veel vrouwen (m.n. jonge vrouwen of meisjes) die in een burka rondlopen doen dit ongetwijfeld niet uit vrije wil. aan de andere kant is een situatie waarbij de overheid gaat bepalen hoe mensen gekleed gaan over straat ook niet aantrekkelijk. let wel, het is Verdonk bij een burka-verbod niet te doen om vrouwenrechten, maar om de gevaren van vermomming, dit heeft zij onlangs duidelijk aangegeven. op de website van eurodusnie is een kleine discussie over de burka aan de gang: http://www.eurodusnie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=580&Itemid=393 | Even kort | nn - 18.10.2005 14:46
Een verbod is geen oplossing vrijheid in geest lichaam en ruimte | Ter vergelijking | kokkie - 18.10.2005 20:14
Bron: Rotterdams kookboek, blz. 23 “Een ‘halscleet’ voor vrouwen Behalve kookboeken en boeken over gezonde voeding, zijn er laatmiddeleeuwse teksten bewaard gebleven die zich in het bijzonder tot de vrouwen richtten. Protestantse en humanistische moralisten waarschuwen hier in tegen gulzige vrouwen. Ze worden voorgesteld als lelijk,lui, dom en spilziek; ze terroriseren hun man en duiken regelmatig met andere mannen het bed in. Jonge meisjes moeten zich extra beheersen, omdat lekker en veel eten wellustig maakt, met alle gevolgen van dien. In een tekst uit 1514 wordt het dragen van een ‘halscleet der soberheyt’ voor vrouwen en meisjes aanbevolen. Deze halsdoek onttrekt de borsten aan het oog van de mannen en knelt de keel zodanig af dat de vrouw geen grote happen kan doorslikken. Bovendien bemoeilijkt een goed aangesnoerde halsdoek het praten, iets wat vrouwen volgens deze auteurs ook tot een minimum zouden moeten beperken.”
| |
aanvullingen | |