english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
NOS berichtgeving tav plannen Verdonk
Astrid Essed - 16.10.2005 04:30




In haar berichtgeving dd 14-10 tav de voorgenomen plannen van minister Verdonk ter instelling van een aparte uitzettingsdienst voor uit te zetten asielzoekers, geeft de NOS-teletekstredactie blijk van onduidelijke berichtgeving en gebrek aan kritische achtergrondinformatie




Beste Indymedia-lezer,

Hieronder vermeld ik een door mij naar de NOS-teletekstredactie opgestuurd kritisch commentaar naar aanleiding van hun berichtgeving dd 14-10 tav de voorgenomen plannen van minister Verdonk ter oprichting van een speciale uitzettingsorganisatie, ter ontlasting van de IND

Dit vanwege het in september door de Rekenkamer uitgebrachte rapportage tav de het disdunctionneren van de IND

Ik vermeld eerst het NOS-bericht en daaronder mijn commentaar

Vriendelijke groeten
Astrid Essed

Bij dezen het NOS-teletekstbericht:

1 NOS-teletekstbericht dd 14-10


''Den Haag: Minister Verdonk wil, dat er een nieuwe organisatie komt voor het uitzetten van vreemdelingen.
Zij wil die taak weghalen bij de Immigratie en Naturalisatiedienst [IND]

De IND is verantwoordelijk voor zowel het toelaten als het uitzetten van vreemdelingen
Vorige maand concludeerde daarbij de Rekenkamer, dat er daarbij veel misgaat.
De IND kan het werk niet aan, waardoor vreemdelingen te lang moeten wachten op een beslissing over hun status.

Verdonk wil de dienst ontlasten door het hele uitzetbeleid onder te brengen bij een nieuwe organisatie.
Het kabinet spreekt daar vandaag over.''

Einde teletekstbericht


2 Mijn naar de NOS-teletekstredactie toegezonden commentaar

Geachte Redactie,

Ik wil graag uw aandacht vragen voor het volgende:

In uw berichtgeving dd 14-10 stelt u, dat minister Verdonk de
uitzettingstaak van vreemdelingen, die evenals de toelatingsbeslissing
tot nu toe door de IND wordt uitgeoefend, bij deze organisatie wil weghalen en een nieuwe uitzetorganisatie voor vreemdelingen ambieert.
Dit naar aanleiding van het vorige maand door de Rekenkamer in een
rapportage dd september geconcludeerde disfunctionneren van de IND,
waarbij o.a. ten gevolge van de vergroting van de werkdruk, vreemdelingen te lang moeten wachten op een beslissing tav hun status.
U eindigt uw berichtgeving met de mededeling, dat het kabinet hierover
vandaag vergadert.

Met deze berichtgeving zonder enige aanvullende achtergrondinformatie
uwerzijds maakt u zich schuldig aan onduidelijke berichtgeving,
waardoor impliciet de indruk kan ontstaan, dat kritiek op het functionneren van de IND voor een belangrijk deel terug te brengen is op genoemde organisatorische problematiek bij deze organisatie, hetgeen niet het geval is.

A Onduidelijke berichtgeving:

Terecht stelt u eveneens in uw berichtgeving, dat de IND
verantwoordelijk is voor de toelating en uitzetting van vreemdelingen.
Zoals u ongetwijfeld zult weten is er bij toelatingsaanvragen voor
vreemdelingen zowel sprake van asielaanvragen als reguliere aanvragen
[bijvoorbeeld toelatingsaanvragen ivm werk en studie in Nederland cq
aanvragen tot gezinshereniging]
In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, houdt de Dienst IND
zich echter grotendeels bezig met reguliere aanvragen.
Het is dan ook naar aanleiding de oplopende wachttijden voor
vreemdelingen in het kader van de reguliere aanvragen, dat de minister de Rekenkamer dd october 2004 heeft verzocht een onderzoek in te stellen naar het functionneren van de IND in dezen.

Wanneer u echter in uw berichtgeving refereert aan het ''toelaten en
uitzetten van vreemdelingen is, uitgaande van de beeldvorming rond
asielzoekers in de publieke opinie, in belangrijke mate de kans
aanwezig, dat de in genoemd rapport genoemde ''vreemdelingen'' door het
teletekstlezende publiek ten onrechte worden geassocieerd met
asielzoekers.

Het is dan ook van belang, dat u dat in uw berichtgeving duidelijk
aangeeft, dat genoemd Rekenkamer-onderzoek betrekking heeft op vreemdelingen in een reguliere procedure.


Inhoudelijk functionneren van de IND:

Ernstiger echter is het feit, dat vanwege de door u gewekte
onduidelijke indruk, dat het Rekenkamerrapport betrekking zou hebben op
asielzoekers, bij het teletekstlezende publiek impliciet de indruk kan ontstaan, dat de door de minister voorgestelde maatregelen ter ondervanging van het organisatorisch disfunctionneren van de IND, de belangenbehartiging van de asielzoekers ten goede zou komen, hetgeen genendele het geval is.

Zoals u ongetwijfeld zult weten is er sprake van de door de IND
gehanteerde versnelde AC-procedure, waarin binnen 48 uur een asielaanvraag van een binnenkomende asielzoeker wordt beoordeeld en veelal afgewezen.
Hoewel in 1994 in het leven geroepen ivm ostentatief frauduleuze
asielaanvragen, wordt deze AC-procedure door de IND nu in meer dan 60
procent van de asielaanvragen gebruikt, ook wanneer mensen afkomstig
zijn uit oorlogsgebieden en hun asielzaak vanwege de veelal chaotische
omstandigheden en de trage of vrijwel ontbrekende bestuursbureaucratie
in het herkomstland, toegang tot een reguliere asielprocedure betreft.
Uit statistieken van de rechterlijke macht blijkt bovendien, dat de
rechter in 2003 op bijna een op de vijf zaken de IND heeft teruggefloten mbt toepassing van deze versnelde asielprocedure.

Uit dit hoge toepassingspercentage van de AC-procedure door de IND mag
gevoeglijk blijken, dat er geen sprake is van een zorgvuldige
toepassing van de asielprocedure door deze organisatie

Het is dan ook van belang, dat u een dergelijke indruk niet wekt tav de
publieke opinie, ook niet impliciet.

U kunt dit voorkomen door een zorgvuldige berichtgeving uwerzijds
hetzij het verstrekken van informatie mbt dergelijke asielprocedures.



In dit verband wil ik u graag wijzen op de rapportage van de
gerennommeerde mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch tav de AC-procedures dd 2003
Zie voor meer informatie:
 http://www.hrw.org/reports/2003/netherlands0403/
Eveneens heeft de UNHCR zich in een rapportage dd 2003 over deze
AC-procedures in zeer kritische zin uitgelaten.

B Voorgenomen ministeriele plannen tot de vorming van een aparte
uitzettingsdienst:

In de tweede plaats is het in uw berichtgeving van belang te vermelden,
dat de ministeriele voorstellen tot de oprichting van een speciale
uitzetorganisatie kunnen leiden tot een effectiever uitzetbeleid van
het door de minister beoogde aantal van 26.000 asielzoekers.
Aangezien echter een groot aantal wordt uitgezet naar oorlogsgebieden
en gevaarlijke landen, is een en ander zowel internationaalrechtelijk als
humanitair onacceptabel
Ik wijs u in dit verband op de door Human Rights Watch geschreven brief
dd 13-2-2004 aan minister Verdonk
Zie
 http://hrw.org/english/docs/2004/02/12/nether7360.htm

Het is van belang, dat u bij uw berichtgeving tav het uitzetbeleid
eveneens melding maakt van deze internationale kritiek.


Ik spreek de hoop uit, dat u zich bij een volgende berichtgeving tav
het bovengenoemde onderwerp zult toeleggen op een duidelijker en
inhoudelijker juiste berichtgeving, hetgeen uw journalistieke taak is tegenover het teletekstlezende publiek.



Vriendelijke groeten
Astrid Essed


 

Lees meer over: media vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.