english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
stranding containerschip westerschelde
p van der plas - 20.09.2005 16:44

Wwlke zijn de giftige stoffen en waarom worden de namen ervan niet vrijgegeven?

Giftige stoffen in gestrand containerschip,20/09/2005
Vastgelopen schip staat op breken

Het gebied is in een straal van 500 meter
rond het vastgelopen containerschip
Fowairet bij Perpolder, op de westerschelde op last van
de brandweer ontruimd. Het schip is
dinsdagochtend vastgelopen bij Perkpolder. De
Fowairet vaart onder Koeweitse vlag en
was onder weg van Londen naar
Antwerpen.

In de romp zitten scheuren en het
schip staat op breken. Er zijn 1900
containers aan boord, 147 daarvan zijn
gevuld met gevaarlijke stoffen. Welke zijn deze stoffen??
Sommige stoffen zijn explosief als ze in contact met water komen, wordt in het nieuws vermeld

 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Schip vastgelopen bij Perkpolder 
crisis - 20.09.2005 17:40

Persbericht 3: Schip vastgelopen bij Perkpolder
Poging tot lostrekken van containerschip Deze ochtend, dinsdag 20 september 2005, is omstreeks 05.15 uur bij Perkpolder een containerschip vastgelopen op een zandbank nabij boei nr. 53. Het schip ligt tegenover de voormalige veerhaven.


Om 14.30 uur was de situatie ter plaatse ongewijzigd. Dit heeft de burgemeester – na nauw overleg met alle betrokken instanties en hulpdiensten – doen besluiten om te trachten het schip vlot te trekken. Deze poging vindt plaats in de periode tot 19.00 uur. Dat is het tijdstip waarop het hoogwater is. Een en ander gebeurt aan hand van een bergingsplan.

Wanneer deze poging niet lukt, wordt omstreeks 19.00 uur de situatie heroverwogen en een alternatief plan besproken.

Het schip heeft in haar romp een scheur, waaruit stookolie lekt. Er is geen sprake van breekgevaar van het schip. Circa 10% van de containers op het schip bevat gevaarlijke stoffen. De containers op het schip lekken niet en het gevaar voor overboord vallen is voorlopig geweken.

Het scheepvaartverkeer op de Westerschelde ligt nog altijd stil.

Er bestaat kans op gevaar voor de bevolking. Hierop wordt geanticipeerd. Er is nog geen sprake van ontruiming of het sluiten van ramen en deuren.
Voor de bevolking is een informatienummer geopend, te weten: 0114-389 270.

Persconferentie
Om 17.15 uur vindt in de raadzaal van het stadhuis te Hulst een 2e persconferentie plaats inzake de bovengenoemde calamiteit. Daarbij zullen aanwezig zijn burgemeester J.F. Mulder, de heer Sederius van de Regiopolitie, de heer F. Captijn van de Veiligheidsregio en de heer H. van der Togt van Rijkswaterstaat.



Website: http://www.crisis.nl
 
lekker vlot! 
pietje bell - 20.09.2005 18:39

Nou, die overheidswebsite (www.crisis.nl) die sinds kort online is en dient om de bevolking op de hoogte te houden bij calamiteiten, mag wel wat vlotter gaan functioneren. Nadat het gifschip om 17.30 uur vlot werd getrokken meldde de site pas om 18.11 uur het goede nieuws! Nog een gelukkie dat het gif niet ontsnapt is...
Winterslaap? 
Korenwolfje - 20.09.2005 19:48




de Zeeuwse Milieu Federatie lijkt al op winterslaap.....;-(

Website: http://www.zmf.nl
 
Reactie uit Hulst 
Reinaert den Vos - 22.09.2005 00:46




De afdeling Hulst van de Socialistische Partij is het grondig met burgemeester Mulder eens dat Den Haag meer moet doen voor de veiligheid in onze regio.
Verder roept zij alle politieke partijen in Hulst op er bij hun statenleden, kamerleden en europarlementariërs op aan te dringen krachtig stelling te nemen tegen verdere verdiepingen van de Westerschelde. Wij hebben geen behoefte aan nog grotere containerschepen met nog meer gif aan boord.
De vertegenwoordigers van de SP in alle geledingen zullen tegen verdere verdiepingen stemmen. Onze vertegenwoordigers zullen niet omkoopbaar zijn met verbredingen van de tractaatweg, de sloeweg, een HSL-lijn of andere miljoenen waarmee de havenbaronnen zullen zwaaien.
De voorzitter van SP afdeling Hulst Ger van Unen: De bewoners van de gemeente Hulst zijn door het oog van de naald gekropen. Dit is het moment om voor de veiligheid van de bewoners op te komen. De gemeenteraad van Hulst heeft raadsbreed besloten tegen verdere verdiepingen te zijn, laten ze nu ook maar eens ruggengraat tonen en niet andere belangen boven de veiligheid van de burgers te laten gaan.”

E-Mail: hulst@sp.nl
Website: http://www.hulst.sp.nl
 
meer achtergrondinfo 
Tibaert de Kater - 22.09.2005 01:16




Zo mooi kan de Westerschelde zijn...
Heimwee naar "het verdronken land van Saeftinghe"...


Waarom een standpunt tegen verdere verdieping van de Westerschelde?
15-10-2004 • Iedereen in Zeeland is tegen de derde verdieping van de Westerschelde. Waarom moet de SP dan nog een apart standpunt innemen? Complete gemeenteraden, het Waterschap, de Provinciale Staten, het bedrijfsleven, de natuurbeschermers en de bevolking zijn tegen.... Maar onze bestuurders zijn omkoopbaar. Op het het moment dat de haven van Antwerpen met geld over de brug komt voor bv een tunnel bij Sluiskil of andere infrastructurele projecten waar het rijk geen geld voor uittrekt, zijn ze waarschijnlijk om. Dan zijn alle principes verdwenen. Dan is het ineens niet zo erg meer allemaal. Er is eengroot verschil tussen de SP en andere groeperingen in Zeeland, wij hebben korte lijnen met Den Haag en voor onze vertegenwoordigers is Zeeland geen onbelangrijk aanhangsel. Wij hebben onze stukken doorgestuurd naar het SP millieualarmteam en de Tweede Kamerfractie. Deze mensen zijn er gelijk mee aan het werk gegaan en zullen er voor zorgen dat er een Zeeuws verzet klinkt in de Tweede Kamer. Ook onze Europese Fractie is geinteresseerd in dit onderwerp en komt in november naar Zeeuws-Vlaanderen om zich onder andere hierover te informeren. Nog een groot verschil tussen de SP en andere partijen, we zijn nu tegen en we blijven tegen. Daar kunnen geen Antwerpse miljoenen tegenop. Hier kun je onze schriftelijke inspraak lezen bij het rapport ontwikkelingsschets 2010 schelde-estuarium.

Waarom een standpunt tegen verdere verdieping van de Westerschelde?
15-10-2004 • Iedereen in Zeeland is tegen de derde verdieping van de Westerschelde. Waarom moet de SP dan nog een apart standpunt innemen? Complete gemeenteraden, het Waterschap, de Provinciale Staten, het bedrijfsleven, de natuurbeschermers en de bevolking zijn tegen.... Maar onze bestuurders zijn omkoopbaar. Op het het moment dat de haven van Antwerpen met geld over de brug komt voor bv een tunnel bij Sluiskil of andere infrastructurele projecten waar het rijk geen geld voor uittrekt, zijn ze waarschijnlijk om. Dan zijn alle principes verdwenen. Dan is het ineens niet zo erg meer allemaal. Er is eengroot verschil tussen de SP en andere groeperingen in Zeeland, wij hebben korte lijnen met Den Haag en voor onze vertegenwoordigers is Zeeland geen onbelangrijk aanhangsel. Wij hebben onze stukken doorgestuurd naar het SP millieualarmteam en de Tweede Kamerfractie. Deze mensen zijn er gelijk mee aan het werk gegaan en zullen er voor zorgen dat er een Zeeuws verzet klingt in de Tweede Kamer. Ook onze Europese Fractie is geinteresseerd in dit onderwerp en komt in november naar Zeeuws-Vlaanderen om zich onder andere hierover te informeren. Nog een groot verschil tussen de SP en andere partijen, we zijn nu tegen en we blijven tegen. Daar kunnen geen Antwerpse miljoenen tegenop. Hier kun je onze schriftelijke inspraak lezen bij het rapport ontwikkelingsschets 2010 schelde-estuarium.

Argumenten tegen de derde verdieping van de Westerschelde.

15-10-2004 • In een periode waarin iedereen zich zorgen zou moeten maken over de stijging van de zeewaterspiegel krijgt Zeeland verdieping na verdieping te verwerken.

De gevolgen van de tweede verdieping zijn nog niet eens bekend, in ieder geval is dit nog niet onderzocht want daarvoor is het nog te kort geleden. We hebben alleen de ervaringen van mensen die in hun dagelijks leven met het water te maken hebben en wat zij melden is alarmerend.
De natuurcompensatie waartoe Nederland na de vorige verdieping verplicht is, is ook nog lang niet gerealiseerd.

Het verontrustende is dat de Belgen nu al aangeven dat als we net aan deze verdieping zijn begonnen ze gelijk over de vierde verdieping willen spreken en dat ook de vierde niet de laatste zal zijn. Het is tijd om ons af te vragen of een contract uit de negentiende eeuw waarin Nederland verplicht wordt om de Westerschelde open te houden voor scheepvaart ook geldt voor schepen met een blijkbaar oneindige diepgang.

Als we ons dan ook nog realiseren dat we hier spreken over het derde natuurgebied van Nederland, samen met het waddengebied en de Oosterschelde is de Westerschelde de kraamkamer van de Noordzee, spelen hier nog andere belangen dan alleen economische belangen van de haven van Antwerpen.


Kritiek op het ProSes rapport: Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium.

Stromingen. Tijdens de inspreekavonden geven de onderzoekers toe dat ze bij hun onderzoek verkeerde modellen gebruikt hebben om de stromingen te onderzoeken maar dat er geen betere modellen zijn. Als dat zo is luister dan naar mensen die dagelijks met het water te maken hebben.

De strandtenteigenaren op Walcheren melden dat na de tweede verdieping het strand in versneld tempo afkalft.(Trouwens de Oostkolk waar deze stranden liggen is in het onderzoek helemaal niet onderzocht!)
De Dow die pijpleidingen met nafta onder de Westerschelde heeft liggen en verplicht is deze 2 meter onder de bodem te laten liggen, meldt dat werkzaamheden om dit zo te houden vroeger eens in de 7 jaar moesten gebeuren en sinds de tweede verdieping eens in de 2 jaar.
Vissers beginnen rechtzaken tegen de staat omdat hun visgronden door constant baggeren en door te sterke stromingen verdwijnen.
Duikers melden dat er boven de bodem een soort van deken van zand drijft. Wat dit betekent voor het estuarium kan iedereen zich voorstellen.
Zeilers melden dat bepaalde gedeeltes van de Westerschelde levensgevaarlijk zijn geworden door de stromingen na de tweede verdieping.
Zwemmers ondervinden dat de gevaarlijke stromingen sinds de tweede verdieping wel heel dicht bij de kust liggen.
Als je "alleen maar" drempels weghaalt heb je geen miljoenen kostend onderzoek nodig om vast te stellen dat de stromingen vele malen sterker worden.

Veiligheid. Het is curieus te noemen dat de risicocontouren die tot voor kort over het land liepen vlak voor het verzoek voor een derde verdieping ineens niet meer over het land lopen. We zullen hier verder geen conclusies aan verbinden maar er is geen fantasie voor nodig dat als er iets met een tanker met ammoniak of brandbaar gas gebeurt dit gevolgen zal hebben voor een groot gebied, zowel in het water als op het land. Overal langs de Westerschelde wonen mensen in steden,dorpen of langs de dijken. Het toenemend aantal scheepsbewegingen maakt de kans op een ongeluk niet kleiner. Dat terwijl er in dunbevolkte gebieden niet eens sirenes zijn om de mensen te waarschuwen. De aanvaringen van het afgelopen jaar zijn nog maar het topje van de ijsberg. Als je spreekt met mensen die beroepsmatig de scheepsbewegingen volgen is het aantal bijna aanvaringen schrikbarend gestegen. Het is maar een detail dat bij alle aanvaringen van het afgelopen jaar gevaarlijke stoffen aan boord waren. Tel hier nog bij op de verandering in de regels van het loodswezen (niet alle boten hoeven meer een loods aan boord) en aantal (steeds minder) en de opleidingen (steeds slechter gekwalificeerd) van de bemanning van de boten, dan mag je conclusies trekken.

Natuur. We voelen ons gesterkt door het feit dat natuurmonumenten die volop aan het onderzoek heeft meegewerkt nu ronduit haar wantrouwen uitspreekt tegen het rapport. Wij kunnen ons gewoon niet voorstellen dat in een rivier waar in een recent verleden alle vissen dood zijn gegaan door b.v. kwik en andere zware metalen, het slib wat opgebaggerd gaat worden geschikt is voor natuurcompensatie. Wij denken dat het zogenaamde "slim baggeren" alleen is voortgekomen uit de enorme weerstand in Zeeland tegen het ontpolderen. Er leven weer vissen er zijn weer zeehonden ga daar alstublieft met respect mee om. Hoe kun je dieren en planten die op de rode lijst voorkomen sowieso ooit compenseren? Wij wagen het ook te betwijfelen dat dit plan juridisch deugt. Na de uitspraak van de raad van state inzake het WTC denken wij dat ook hier de vogel en habitat richtlijnen niet worden nageleefd.

De economie in Zeeland. Het economisch belang voor Nederland waar in het rapport over gesproken wordt is een consumentenbelang en moet dan ook door 16 miljoen worden gedeeld. Dit is voor Zeeland met maar 300,000 inwoners te verwaarlozen als je de economische nadelen er tegenover zet.

De haven van Vlissingen heeft grote nadelen van verdere verdieping. In het rapport wordt er alleen gekeken naar containervervoer en niet naar bulk hetgeen wel in Vlissingen wordt overgeslagen. Het valt te verwachten dat als schepen ook naar Antwerpen kunnen varen dit zeker ten koste van de werkgelegenheid in Vlissingen zal gaan. Rotterdam heeft hier trouwens ook nadelen van te verwachten.
Stranden die nog verder afkalven zal zeker werkgelegenheid kosten.
Recreatie in het algemeen zal te lijden hebben onder verdere verdieping. Als de beroepsvaart en de stromingen meer ruimte gaan innemen is er minder ruimte voor zeilers, zwemmers en andere waterrecreatie. Ook dit zal werkgelegenheid kosten.
De boeren krijgen te maken met verzilting, ontpoldering en verminderde mogelijkheden om te spuien.
Grote werkgevers kunnen niet meer uitbreiden. ( De Dow 2200 mensen in dienst, kan door de ontpoldering van de Braakman niet meer uitbreiden.) Gaan zij op termijn misschien een andere locatie zoeken?
De weerstand van de Zeeuwen. Tegen een volk dat eeuwen tegen het water heeft gevochten zeggen dat ze moeten ontpolderen is vloeken in de kerk. Maar misschien weten zij als geen ander dat je met de krachten van het water niet mag spotten. Wij hebben sterk de indruk dat voor de economische belangen van Antwerpen alles wat redelijk is moet wijken. Wij denken dat met het weghalen van de drempels en de nog verdere verdiepingen in de toekomst krachten worden vrijgemaakt die niet meer beheersbaar zijn. Bij het plan zoals het er nu ligt liggen alle lusten in Antwerpen en alle lasten in Zeeland. De weerstand tegen dit plan is door alle lagen van de bevolking heen groot.

Lokale overheden; gemeentes en waterschappen zijn tegen dit plan.
Het bedrijfsleven; de kamer van koophandel, de boeren, de vissers, de havenbedrijven, de recreatieondernemers en nog veel meer bedrijfstakken zijn tegen dit plan.
Natuurbeschermers; Schelde Natuurlijk, Natuurmonumenten en de Zeeuwse Milieufederatie zijn tegen dit plan.
Alle mensen met een Zeeuws hart zijn tegen dit plan.
Iets wat ook in dit rapport volkomen is weggelaten is wat er moet gebeuren als onverhoopt de berekeningen en de verwachtingen van het rapport niet blijken te kloppen. Met wat voor gevolgen en natuurcompensaties krijgt Zeeland dan te maken?

Conclusie. Wij vragen de minister en dit kabinet dan ook om in deze op te komen voor de Nederlandse belangen en Zeeland niet langer als een onbelangrijk aanhangsel te behandelen en te kiezen tegen verdere verdiepingen.





E-Mail: hulst@sp.nl
Website: http://www.hulst.sp.nl
 
stranding containerschip westerschelde 
p van der plas - 22.09.2005 14:37

MAAR WAT WAREN DE GIFTIGE STOFFEN?
WAPENS MISSCHIEN?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.