english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Nederlands schip vernielt baai Melbourne
local pirata - 18.08.2005 06:52

Op dit moment is het enorme baggerschip genaamd 'queen of the
netherlands' verbonden aan het internationaal opererend concern
'koninklijke boskalis westminster nv' voorbereidingen aan het treffen
om een gedeelte van de baai bij Melbourne (Australie) uit te baggeren.
Dit heeft verstrekkende negatieve gevolgen voor het ecosysteem en de
mensen die gebruik maken van de baai.






Het schip is uitgezonden om gedurende een twee jaar durende operatie
1.7 miljoen kubieke meter zee- en rivierbodem en 1/2 biljoen ton rots
te verwijderen uit de baai en elders te dumpen. Dit om slechts een
paar van 's werelds grootste zeeschepen met volle lading toegang te
kunnen verschaffen tot de baai. Weer een voorbeeld van 'a few greedy
(wo)men' die economische vooruitgang verkiezen boven de aarde en het volk.

Een ecologische ramp
Giftig bezinksel bestaande uit industriele vervuiling, chemicalien en
zware metalen dat zich gedurende 150 jaar heeft opgehoopt in de
rivierbedding zal gebaggerd en gedumpt worden aan de noordkant van de
baai, terecht komen in het water en het zeeleven en de
mensen die er zwemmen vergiftigen. Het baggerproces kan 15% van het
giftige bezinksel vrijmaken. In de baai komen 5000 diersoorten voor
waarvan sommige nergens anders ter wereld voor komen. Het baggeren zal
zorgen voor vertroebeling van het water waardoor er minder licht op de
bodem komt. Dit heeft als gevolg dat zeegrassen en zeewieren zullen
sterven waardoor het leefgebied van talloze soorten verdwijnt. Denk
aan; dolfijnen, zeepaardjes, pinguins, zeeleeuwen, koralen etc.

Bij enige navraag blijkt dat weinig mensen weten wat er met hun baai
gaat gebeuren. Niemand heeft kunnen stemmen en de overheid en de
bedrijven lijken er erg weinig aan te doen om het publiek in te
lichten. Wat hebben de mannen en vrouwen van macht te verbergen? Er
wordt beweerd dat het uitdiepen van de baai een sterke impuls zal
geven aan de locale economie en dat Melbourne het project 'nodig
heeft'. Niets is minder waar; verscheidene rapporten wijzen uit dat
het project veel banen en burgerrechten gaat kosten en dat het
toerisme in het gebied sterk zal dalen.

Momenteel woedt er een intensieve campagne tegen het geplande baggeren
van de baai. Zo'n 51 verschillende groepen hebben de handen ineen
geslagen om hun baai te beschermen tegen vernietiging. Er worden
vrijwel wekelijks acties gevoerd, er loopt een rechtzaak, 40.000
mensen tekenden het mandaat (dat helaas niet rechtsgeldig is) en er
verschijnen regelmatig rapporten over de negatieve gevolgen van het
baggeren van de baai.
Het megaproject begint pas over een jaar, maar het schip is wel
begonnen met het treffen van voorbereidingen. Het is nog niet te laat!
Het wordt tijd dat we opkomen voor de aarde en haar bewoners.
Think global, act local! Hieronder de gegevens van het bedrijf dat
mede verantwoordelijk is voor de vernietiging van de baai. Wees
creatief!

Royal Boskalis
Westminster nv
Rosmolenweg 20,
P.O. Box 43
3350 AA Papendrecht
The Netherlands
T: +31 (0)78 6969 000
F: +31 (0)78 6969 555
E:  royal@boskalis.nl
www.boskalis.com


Website: http://www.bluewedges.org
 

Lees meer over: natuur, dier en mens wereldcrisis

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.