| |
Commentaar tav racistisch anti-Islam-artikel Astrid Essed - 11.08.2005 04:33
In zijn op de website van Gay-News gepubliceerde artikel betreffende mishandeling van gays door Marokkaanse jongeren maakt de heer Meyer zich niet alleen schuldig aan racisme door dergelijke incidenten tot een algemeen gedragspatroon te verheffen, daarenboven maakt hij zich tevens schuldig aan een ongenuanceerde generalisatie van de Islam als religie. Beste Indymedia-lezers, Aangezien ik zeer verontwaardigd was over een uitgeproken racistisch anti-islamitisch artikel van de heer R Meyer op de website van het Gay-news, heb ik hierop een reactie geschreven en eveneens gepost op deze website Hierbij doe ik jullie eerst mijn commentaar op het artikel van de heer Meyer toekomen en geheel onderaan het betreffende artikel van de heer Meyer. Vriendelijke groeten Astrid Essed Betreffende website: www.gaynews.nl Bij dezen mijn commentaar op het artikel van de heer Meyer Geachte Redactie, Ik heb met grote verontwaardiging kennisgenomen van het rmi racistische en zeer demagogisch-tendentieuze artikel ´´het Failliet van Amsterdan als Gay Capital´´, hetgeen de plaatsing op een website als Gay News, die zich inzet voor de emancipatie en gelijkberechtiging van gays in Nederland ten enenmale onwaardig is. Terecht stelt de heer Meyer de mishandeling en vernedering van de heer Cain aan de kaak als een ernstige mensenrechtenschending en hekelt hij de kennelijk onverschillige houding van de betreffende politiefunctionarissen. Hij schijnt echter niet alleen in zijn betoog uit het oog te verliezen, dat discriminatie van gays in sociale zin onderdeel vormt van de discriminatie tegen minderheidsgroepen in het algemeen, daarenboven maakt hij zich schuldig aan dezelfde patronen van racisme en discriminatie, die hij, althans in het geval van gays, zegt te verwerpen. I Racisme Een van de kenmerken van racisme is de negatieve karaktereigenschappen cq gedragingen, waarvan de te discrimineren groep wordt beticht. Een ander belangrijk aspect is het opvallende gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter. Een derde aspect is het verheffen van incidentele gebeurtenissen tot een algemeen gedragspatroon. Tenslotte is een belangrijk vierde aspect het uitsluitend aan een doelgroep toeschrijven van bepaalde sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen A Het toekennen aan een doelgroep van bepaalde sociaal-sociaal maatschappelijke ontwikkelingen Ik begin met het laatste Opvallend aan dit artikel is, dat men zonder verdere kennis van de uitsluitingsmechanismen van en dicriminatoire handelingen tegen gays in Nederland, de induk zou kunnen krijgen, dat slechts Marokkaanse jongeren verantwoordelijk zouden zijn voor respectievelijk homo-haat als fysieke aanvallen op gays. Uiteraard is niets minder waar, aangezien er wel degelijk eveneens onder autochtone jongeren sprake is van een homo-vijandige houding, die niet zelden uitmondt in fysiek geweld. Ik hoef met name slechts het een aantal jaren geleden helaas in zwang zijnde ¨´´potenrammen´´ maar als voorbeeld aan te halen, een praktijk, waaraan met name autochtone jongeren debet waren. Uiteraard wordt een en ander niet aangehaald om het fysieke geweld van Marokkaanse jongeren te bagatelliseren, maar wel om een zeer duidelijke nuancering aan te brengen in het betoog van de heer Meyer. Verder maakt de heer Meyer al evenmin onderscheid tussen de wel degelijk aanwezige en zorgwekkende vooroordelen van Marokkaanse jongere tegen gays en daadwerkelijk fysiek geweld. Hoewel de heersende vooroordelen als maatschappelijk verschijnsel zeker niet ontkend cq gebagatelliseerd dienen te worden, dient er een groot onderscheid gemaakt worden tussen die heersende vooroordelen en fysiek geweld, iets waarvan de heer Meyer zich hopenlijk ook van bewust is. Zo is komen vast te staan, dat er gelukkig slechts een kleine groep is, die daadwerkelijk overgaat tot geweld tegen gays, waartegen uiteraard streng dient te worden opgetreden. Juist bij het daadwerkelijk bestrijden van vooroordelen is het van belang, een dergelijk onderscheid te maken en levert, nog afgezien van de racistische component ervan, een dergelijke teneur in het betoog van de heer Meyer, bepaald geen positieve bijdrage bij het oplossen van deze maatschappelijke problematiek. B Het verheffen van incidentele gebeurtenissen tot een algemeen gedragspatroon Een ander kenmerk van een demagogisch en racistisch betoog is het aanhalen van een aantal incidenten om een algemeen gedragspatroon te bevestigen Voordat ik dit toelicht aan de hand van het betoog van de heer Meyer wil ik een voorbeeld uit een gruwelijk verleden aanhalen Een van de kenmerken, die deel uitmaakt van de anti-semitische propaganda is het vooroordeel van de ´´Joodse handelaar´´, die de niet-Jood zou oplichten. Eveneens wordt er opgemerkt, dat ´´handelen´´ een algemeen kenmerk van Joden zou zijn, waarbij de koppeling oneerlijkheid synoniem zou zijn. In de eerste plaats verliezen deze anti-semitische lieden uit het oog, dat in bepaalde perioden van de geschiedenis, met name de Middeleeuwen, Joodse mensen van vrijwel ieder beroep waren uitgesloten behalve handelaar en advocaat. Ergo waren er in die periode veel Joodse handelaren In de tweede plaats is het een feit, dat bij handeldrijven veelal overlevingsmechanismen naar voren komen, die niet altijd even eerlijk zijn, hetgeen uiteraard inherent kan zijn aan een bepaakde tak van handel. Het kan dan ergo voorkomen, dat er niet geheel eerlijke joodse handelaren voorkomen, hetgeen echter slechts van hen wordt gezien (vanwege de vooroordelen) en niet van hun niet-Joodse handelscollegae In de derde plaats zijn dergelijke door een beperkte groep Joodse handelaren gepleegde oplichtingsprakijken incidenten, die echter tot algemeenheid worden verheven Hoewel ik een en ander genendele wil vergelijken, noch historisch, noch politiek, is het betoog van de heer Meyer in wezen op dezelfde mechanismen gestoeld Er vindt een niet door mij onderschat aantal Marokkaanse anti-homo-incidenten plaats en voor de heer Meyer en geestverwanten staat vast, dat niet alleen alle anti-homo incidenten door Marokkaanse jongeren worden gepleegd, maar dat anti-homogedrag een kenmerk zou zijn van Marokkaanse jongeren zou zijn, hetgeen de ogen sluit voor het feit, dat hier sprake is van een minderheid onder de Marokkaanse jongeren (althans wat betreft het daadwerkelijk gepleegde geweld) C Het gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter Een ander belangrijk aspect van racisme is het opvallende gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter. In dit verband citeer ik enkele door de heer Meyer in zijn artikel gedane uitspraken ´´Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben die in de geschiedenis hun weerga niet kennen. Voor ons in Amsterdam zal dat betekenen dat de nu al zwaar onder druk staande ³tolerante stad² voor een groot deel zal verdwijnen.´´ ´´Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als belangrijkste godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een groot deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote islamitische steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat al jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er maar enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een begin is van wat nog gaat komen.´´ `´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´ 1 Uit bovenstaande zinsneden blijkt duidelijk het zeer veralgemeniserende racistische karakter met name uit de volgende uitspraak ´´´´Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben die in de geschiedenis hun weerga niet kennen.´´ Deze uitspraak is met name een schoolvoorbeeld van racisme Hierbij kwalificeert de heer Meyer niet alleen de ´´islamitische Marokkanen´´, maar liefst alle ´´niet westerste allochtonen´´ als negatief en kennelijk ´´gevaarlijk´´ voor de tolerantie in Amsterdam In de eerste plaats wil ik hem erop attent maken, dat er al tientallen jaren ´´niet westerse allochtonen´´ in Amsterdam wonen, die over het algemeen een zeer positieve bijdrage leveren aan de samenleving en in de tweede plaats valt ook hier weer op het negatief kwalificeren van een groep naar afkomst. Dit roept sterke reminiscenties op aan een gedachtegoed uit een bepaald deel van de contemporaine geschiedenis, toen eveneens mensen ´´van een andere afkomst´´ namelijk Joden en zigeuners, eerst negatief werden gekwalificeerd, daarna sociaal en qua rechtspositie gesteld buiten de samenleving, tot hun positie niet meer leefbaar was. De gevolgen zijn aan ons bekend Mede ook vanuit dat oogpunt raad ik de heer Meyer aan, voorzichtig te zijn met dergelijke uitlatingen 2 Onafwendbaarheid ´´`´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´ Een evenzeer bij racisme aanwezig kenmerk is naast de reeds hieraangehaalde demagogisch-generaliserende connotaties, evenzeer de zogenaamde ´´onveranderbare onafwendbaarheid´´ Zo werden ´´de Joden´´ in de nazi-propaganda afgeschilderd als onafwendbaar gevaarlijke en criminele mensen, die zowel de ´´ondergang´´ wilden de Duitsers en de aan hen verwante volkeren en eveneens de totale wereldheerschappij wensten, met alle voor de ´´Duitsers en aanverwanten´´ te voorziene gevolgen van dien Nog afgezien van de gruwelijke en racistische connotaties valt hieraan op de onafwendbaarheid en onveranderlijkheid in dezen Een en ander is eveneens in uiteraard niet vergelijkbare historische en politieke zin terug te vinden in de door de heer Meyer gedane uitspraak dat ´´ze het met de paplepel ingegoten krijgen´´ Een en ander suggereert eveneens het onveranderbare en onafwendbare karakter, een element aan zijn betoog, dat ik derhalve buitengewoon zorgwekkend vind. 3 Generalisatie van de Islam Citaten de heer Meyer ´´Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als belangrijkste godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een groot deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote islamitische steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat al jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er maar enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een begin is van wat nog gaat komen. ´´`´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´ Een ernstiger feit vind ik echter welhaast zijn van alle kennis gespeende generalisatie van de Islam Zo schijnt de heer Meyer gemakshalve over het hoofd te zien, dat de grondprincipes van de Islam, net zoals van het christendom en het Jodendom, naastenliefde en vergeving zijn. Net zoals echter in het christendom en het Jodendom is er echter sprake van een zeer groot scala aan religieuze stromingen, varierend van streng-orthodox tot zeer liberaal. Evenals bij het christendom en het Jodendom zijn er mensen en stromingen, die de religie de Islam gebruiken cq misbruiken voor hun eigen strevingen. Daarenboven is er eveneens een groot verschil in religieuze beleving in de stad en het platteland en is deze beleving vaak ingebed in het plaatselijke traditionalisme. Evenzeer is er onder de in Nederland levende Marokkanen sprake van deze differentiatie in geloofsbelevingen cq praktiseringen en dient crimineel gedrag ïn casu het mishandelen van gays) in geen enkel opzicht te worden geassocieerd met de Islam. Het getuigt verder van een ernstig racistisch vooroordeel te suggereren, dat dergelijk gedrag met de opvoeding ¨(´´met de paplepel ingegoten krijgen´´ ) wordt meegegeven. De doorsnee Marokkaanse jongere wordt met respect voor de buitenwereld opgevoed, net zoals de meeste autochtone jongeren en de heer Meyer dient zich zeer wel te realiserenm, dat ontsporing van gedrag een groot aantal maatschappelijke oorzaken heeft. Hij zal wellicht tegenwerpen, dat er geen ´´militant christendom´´ en ´´militant Jodendom´´ aanwezig is ( ik citeer zijn uitspraak ´´ De Nederlandse potenrammer werd en wordt niet thuis en in de kerk opgeroepen homo¹s af te maken, terwijl dat bij de islamitische jeugd wel gebeurt.) Niets is minder waar Weliswaar speelt met name vanwege de toenemende ontkerkelijking en de andere historische ontwikkeling militant christendom en Jodendom in Nederland weliswaar geen rol, maar in andere delen van de wereld wel Zo is er niet alleen in de Verenigde Staten een aantal jaren geleden sprake geweest van uiterst aggressief optreden tav personeel van abortus-klinieken, maar behoeven wij maar kennis te nemen van het hedendaagse nieuws tav de criminele praktijken van met name de ´´religieuze´´ kolonisten in de illegale nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden tav de Palestijnse rechtmatige bewoners om te ervaren, dat ´´militant optreden´´ wel degelijk in bepaalde ´´christelijke´´ en Joodse kringen een zeer gevaarlijke rol kan spelen. II Van Gogh Van belang vind ik het in dit verband, nog eens stil te staan bij de door de heer Meyer gemaakte opmerkingen tav de heer van Gogh In de eerste plaats is het in dezen buitengewoon merkwaardig, dat hij bij het stiltstaan bij gewelddadig gedrag van een groep Marokkaanse jongeren tav gays refereert aan de moord op van Gogh en de hieruit voortvloeiende consequenties Ook hieraan is helaas het racistische karakter van dit betoog te herkennen, aangezien het verband tussen deze moord en het genoemde gewelddadig anti-gay gedrag niet te leggen is, hetgeen bijvoorbeeld wel het geval geweest zou zijn, wanneer van Gogh gay geweest was. Ik kan ergo slechts de conclusie trekken, dat ook bij deze referentie aan van Gogh een rol speelt het criminaliseren van de Marokkaanse gemeenschap in het algemeen door haar in verband te brengen met een door een man gepleegde moord. Verwonderlijk is het verder niet, dat de heer Meyer zich ook in het verband met van Gogh bediende met racistische connotaties als het ´´afslachten´´ van van Gogh en kennelijk geen begrip had voor de door mevrouw Halsema terecht gedane uitspraak, dat deze moord misbruikt werd door rechts om haat te zaaien tegen de Marokkaanse gemeenschap Ik hoef slechts in herinnering te brengen de door de VVD ingenuanceerde uitspraken betr het zijn van Nederland ´´in oorlog´´ en het ongenuanceerde gebruik van de term ´´Jihadisme´´ waarbij overigens de door de heer van Gogh voor vele moslims in het algemeen gemaakte uiterst racistische opmerkingen betiteld werden als ´´vrijheid van meningsuiting´´ Niet alleen echter de politiek, maar eveneens een gelukkig beperkt gebleven individuen cq extreem-rechtse organisaties maakten misbruik van het door de moord gevoede toegenomen anti-Islam-klimaat om in drie weken tijd meer dan 174 terroristische aanslagen te plegen (¨het enige daadwerkelijke voorbeeld van terrorisme, dat tot nu toe in Nederland zichtbaar is geweest) op Kerken, moskeen en islamitische scholen. Waarschijnlijk is dat aan de gedachte of interesse van de heer Meyer ontsnapt gezien zijn verbijsterende bagatellisering van de terechte uitspraak van mevrouw Halsema Anti-semitisme Hoewel het overevident is, dat de moord op de heer van Gogh op geen enkele wijze dient te worden gebagatelliseerd, is de heer van Gogh niet de ´´kampioen van de vrijheid van meningsuiting´´geweest zoals hij in zekere kringen genoemd wordt Ik noemde reeds zijn uitermate racistische opmerkingen tav Marokkaanse moslims in het algemeen en zijn beledigende uitlating tav de Islam in het byzonder, die daarenboven getuigden van morele lafheid gezien het in Nederland sinds 11 september steeds meer toenemende anti-Islam klimaat, dat leidde tot een toenemende racistische stigmatisering van het Marokkaanse bevolkingsdeel, waarbij in toenemende mate sprake was van fysieke en siciale discriminatie. Evenzeer echter heeft de heer van Gogh tav de Joodse mensen zeer beledigende cq racistische uitspraken gedaan Zo heeft hij naar aanleiding van zijn kritiek op de Joodse schrijver/publicist L de Winter geschreven, dat hij een animatiefilnpje wilde maken over ´´copulerende gele Davidssterren in de gaskamer´´ Eveneens heeft hij de beruchte opmerking gemaakt ´´Wat ruikt het hier naar karamel´´ ´´Vandaag worden er weer suikerzieke Joden verbrand´´ Hij is voor deze en meer anti-semitische uitspraken van een dergelijke signatuur veroordeeld tot een toenmalig voor racistische beledigingen hoge boete van 1000 gulden Zijn reactie hierop was, dat hij ´´het zo weer zou doen´´ en ´´er de gevangenis voor over had´´ Het leek mij in het licht van de referentie aan de heer van Gogh door de heer Meyer van belang en betekenisvol, een en ander nog eens in herinnering te brengen bij de heer Meyer en de lezer Conclusie Ik meen uit bovenstaande afdoende betoogd te hebben, dat de heer Meyer zich met zijn artikel niet alleen schuldig heeft gemaakt aan verregaande generalisatie van de Islam, maar met name aan een tendentieuze en demagogische criminalisering van de Marokkaanse moslims in het byzonder en de ´´niet-westerse allochtonen´´ in het algemeen, hetgeen ik buitengewoon kwalijk acht. Verder spreek ik de hoop uit, dat de heer Meyer zich mag realiseren, dat dezelfde rechts-extreme krachten, die zich tegen etnische minderheden richten, eveneens veelal gekant zijn tegen gays. Ik breng hem in dat opzicht in herinnering, dat hetzelfde politieke Kwaad, dat de Joden en zigeuners tot de gaskamers veroordeelde, dat ook de gays heeft gedaan. Hopenlijk zet deze gruwelijke les uit de geschiedenis hem aan het denken, wat zijn eigen zeer dubieuze opvattingen betreft. Astrid Essed Hierbij het artikel van de heer Meyer: Het failliet van Amsterdam als Gay Capital Date: Tuesday, August 09 @ W. Europe Daylight Time Auteur: Ron Meijer Chris Crain was niet de eerste en zal ook niet de laatste homo zijn die bespuugt, uitgescholden en in elkaar geslagen is in wat ooit genoemd werd de ³Gay Capital² van Europa. Over de opmars van de islam en de onwil of onmacht van de politiek de Amsterdamse burger te beschermen. Chris Crain liep op Koninginnedag met zijn vriend hand-in-hand door de Leidsestraat toen hij opeens door een zevental jongens met een Marokkaans uiterlijk in elkaar werd geslagen onder het uitroepen van de kreet ³fucking fags.² Hij deed aangifte bij de politie die de gebeurtenis verder niet naar buiten bracht ³omdat het niet belangrijk genoeg was.² Of lag de zaak te gevoelig en wilde men het niet naar buiten brengen? In ieder geval had men buiten de waard gerekend, want het slachtoffer bleek hoofdredacteur te zijn van The Washington Blade, een invloedrijk homoblad in Amerika, waarin hij toen maar zelf zijn verhaal deed over de gebeurtenissen in Amsterdam. Dat werd in een razend tempo door de homo- en heteromedia in de wereld opgepakt. Niet zo verwonderlijk, want Amsterdam stond bekend als Gay Capital ofwel de homohoofdstad van de wereld. Per jaar bezoeken alleen al om deze reden tienduizenden homo¹s de Nederlandse hoofdstad en die leveren de hoofdstad jaarlijks miljoenen euro¹s op. Maar iets nieuws is het allang niet meer, al jaren lang doen verhalen de ronde over homo¹s die buurten uit worden gepest, leraren die op school het werken onmogelijk wordt gemaakt door treitercampagnes. Slechts enkele van deze gevallen haalden de pers, zoals bijvoorbeeld de pesterijen en mishandeling in de Amsterdamse Retiefstraat, maar zonder moeite zal menigeen dit tot een lange lijst kunnen aanvullen. Nova In ³Nova² mocht burgemeester Cohen van Amsterdam zijn licht laten schijnen over het steeds meer naar buitenkomende geweld tegen homoseksuele bewoners van zijn stad. Menigeen had de indruk dat het niet helemaal van harte ging, maar wat moet je als zoveel euro¹s op het spel staan. Het leek wel alsof hij een van te voren ingestudeerde tekst afdraaide die we ook hoorden in zijn verklaring over het gezin dat de Diamantbuurt werd uit gejaagd en na het afslachten van Theo van Gogh. Natuurlijk, het was ³verschrikkelijk² wat Crain was overkomen, om er in één adem aan toe te voegen dat we ons niet moeten blindstaren op dit ene geval en dat we een mooie Koninginnedag achter de rug hadden. Dat er ¹s avonds wel degelijk door de ME flink op los gemept was in de buurt van de Utrechtsestraat vertelde hij er wijselijk niet bij. Wat die Koninginnedag te maken heeft met homohaat kwam ook niet uit de verf. Maar Cohen ging moedig voort met het produceren van ³one-liners². Discriminatie en geweld bleek zijn ³voortdurende aandacht² te hebben en ook de Amsterdamse politie kende hieraan een ³hoge prioriteit² toe. Tenslotte vermeldde hij nog dat na de dramatische gebeurtenissen rond de moord op Van Gogh een stevig actieprogramma van start was gegaan dat verschillende groepen moest leren ³met elkaar te praten.² We kregen er allemaal een warm gevoel van, maar dan van woede. Want waarom het gaat, daar ging Cohen in Nova geheel aan voorbij. Multiculturele waanwereld ³Voor de eerste keer heeft de Amsterdam Tourist Board een waarschuwing voor homobezoekers uitgegeven om in de stad voorzichtig te zijn. In het eerste land dat het huwelijk voor homoseksuele paren openstelde, zijn homo¹s in toenemende mate bang in het openbaar hand-in-hand te lopen. Sommigen zijn uit hun huizen verdreven en homo¹s uit de middenklasse verhuizen om veiligheidsredenen naar landelijke gebieden. Herman Terbalkt van de Amsterdam Tourist Board, zei: ŒHomoseksuele bezoekers moeten voorzichtig zijn en opletten. Sommige mensen in Amsterdam zijn niet erg tolerant ten opzichte van andere mensen. Het is een maatschappelijk probleem,¹² aldus de Londense Times. Kijk, deze waarschuwing is tenminste eerlijk, maar strookt natuurlijk niet met het ideaalbeeld dat de politiek ter linker zijde er al sinds jaren op nahoudt. Jarenlang werd ons ingepompt dat ³het allemaal wel goed zou komen,² allochtonen zouden integreren en opgaan in een ideale, multiculturele samenleving. Een ideaalbeeld dat weliswaar ruw werd verstoord door de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, maar ongelukken gebeuren nu eenmaal. Nog steeds blijft iemand als Halsema roepen dat de moord op Van Gogh door rechts misbruikt wordt om haat te zaaien tegen de Marokkaanse bevolkingsgroep. Zolang deze leden van de Tweede Kamer zo blind zijn, valt er van die kant niets te verwachten. Volgens de voorspellingen van de gemeentelijke dienst Onderzoek en Statistiek van Amsterdam zal de groep ³autochtone² Amsterdammers (nu nog eenenvijftig procent) binnen vijfentwintig jaar een minderheidsgroep vormen met een aandeel van ongeveer vijfendertig procent. Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben die in de geschiedenis hun weerga niet kennen. Voor ons in Amsterdam zal dat betekenen dat de nu al zwaar onder druk staande ³tolerante stad² voor een groot deel zal verdwijnen. Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als belangrijkste godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een groot deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote islamitische steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat al jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er maar enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een begin is van wat nog gaat komen. Van incident naar incident Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van Minister Donner in Amsterdam verkocht. Donner weigerde de aangifte voor te leggen aan de rechter en besloot op eigen houtje dat het hier ³vrijheid van godsdienst² betrof. Zodat dergelijke oproepen tot moord/doodslag heden ten dage vrijelijk te koop zijn. In Nova trok Cohen nog een pertinent onjuiste vergelijking. Hij vergeleek de Nederlandse potenrammers met de gebeurtenissen van nu. Die vergelijking gaat helemaal mank. De Nederlandse potenrammer werd en wordt niet thuis en in de kerk opgeroepen homo¹s af te maken, terwijl dat bij de islamitische jeugd wel gebeurt. Boeken waarin opgeroepen werd tot homohaat waren zelfs in Staphorst niet te vinden. De Nederlandse potenrammer bleek volgens onderzoek vaak zelf homo te zijn en praktiseerde het rammen ³slechts enkele maanden.² Het verschil tussen beiden is heel belangrijk. Wat Cohen eigenlijk wilde zeggen is dat de Marokkaanse homohater er vanzelf wel ³overheen² groeit, dat hij zich vanzelf wel aanpast aan het liberale klimaat van Amsterdam. Dit nu is in hoge mate naïef te noemen. Wat Cohen verlangt is dat de islamiet zijn geloof en de daarbij horende ideeën en de ideeën en druk van familie en vrienden van zich afgooit en zich aanpast aan de standpunten van een steeds kleinere minderheid van ongelovigen. Wie zoiets verwacht is op zijn zachtst gezegd naïef. Wat helemaal tot nadenken stemt is het feit dat men zich nog steeds van incident naar incident beweegt en dat geen politicus het waagt met ideeën en plannen voor de toekomst te komen. Voorlopig, zoals het er nu naar uitziet, zullen we onszelf moeten verdedigen en er aan wennen dat er nog veel meer negatieve reisadviezen zullen komen voor wat eens de Gay Capital was. |
Lees meer over: anti-fascisme / racisme vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | |