| |
Derde HImalaya Lezing door Helena Norberg-Hod Himalaya Archief Nederland - 19.07.2005 09:00
Himalaya Filmfestival 2005 Uniek beeldmateriaal over de Himalaya Bent u geïnteresseerd in de Himalaya regio? Houdt u van mooie films? Kom dan op 4,5 en 6 november 2005 naar het Himalaya filmfestival in “De Griffioen”, het Cultureel Centrum van de Vrije Universiteit te Amstelveen. Voor de derde maal biedt het Himalaya Archief Nederland een boeiende selectie van ongeveer 60 kwaliteitsfilms en -documentaires aan. Het festival biedt u de kans te genieten van schitterende beelden, maar laat u ook kennismaken met het dagelijkse leven in de regio en de minder bekende kanten van de Himalaya. Ter aanvulling worden voor wie wil lezingen gegeven door deskundigen en filmmakers waarin het beeldmateriaal in perspectief wordt geplaatst. Het programma is in sessies van 2 á 3 films verdeeld. Meer informatie met onder andere het complete programma en uitgebreide omschrijvingen van de films staat op: www.himalayafilmfestival.nl Ter info: Een bijzondere vrouw; Helena Norberg-Hodge zal de derde Himalaya Lezing verzorgen op het Himalaya Film Festival. www.himalayafilmfestival.nl On-line interview is op: http://www.big-picture.tv/index.php?id=24&cat=&a=38 Haar CV: Helena Norberg-Hodge, schrijfster, futurologe en milieuactiviste, genoot haar opleiding in Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Engeland en de Verenigde Staten. Ze studeerde af in de taalkunde, volgde een doctoraalstudie aan de Universiteit van Londen en studeerde bij Dr. Noam Chomsky aan het Massachusetts Institute of Technology. Ze spreekt zeven talen en bestudeerde talrijke culturen met verschillende niveaus van industrialisatie, waardoor ze een buitengewoon internationale kijk op de zaken ontwikkelde. Ze volgde niet alleen de economische ontwikkeling van de landen waar ze studeerde, maar bestudeert ook de invloed die deze ontwikkeling heeft op het platteland van Frankrijk en Spanje (al meer dan tien jaar) en, het allerbelangrijkste, op Ladakh of ‘Klein Tibet’, waar ze de afgelopen twintig jaar het proces van de modernisatie uit de eerste hand heeft kunnen ervaren. In 1975 bezocht Helena als lid van een Duitse antropologische filmploeg voor de eerste keer Ladakh. Het gebied werd toen voor het eerst opengesteld voor toeristen. Ze was de enige buitenstaander die de moeilijke taal van Ladakh onder de knie wist te krijgen en werkte samen met plaatselijke geleerden om de taal voor het eerst op te schrijven en een Ladakhi woordenboek samen te stellen. In 1978 startte ze met het Ladakh Project, en daarna stichtte ze de International Society for Ecology and Culture (ISEC), de overkoepelende organisatie van het Ladakh Project, waarvan ze nu directeur is. De ISEC is gevestigd in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en heeft nevenvestigingen in Zweden, Duitsland, Australië en Ladakh in India. Het belangrijkste doel van deze organisatie is het op gang brengen van een discussie over de invloed van de economische mondialisering op de maatschappij en het milieu, en tegelijkertijd het bevorderen van duurzamere en rechtvaardiger leefpatronen in zowel het Noorden als het Zuiden. Als directeur van het Ladakh Project hielp Helena mee met de oprichting van de Ladakh Ecological Development Group (LEDeG). De LEDeG is momenteel de invloedrijkste NGO (niet-gouvernementele organisatie) in de regio, met een uitgebreid programma op het gebied van onderwijs, op de situatie toegespitste technologie, en duurzame landbouw. Begin jaren negentig van de vorige eeuw hielp Helena mee met de oprichting van de Women’s Alliance of Ladakh (WAL), een verbond van boerinnen uit Ladakh, dat het maatschappelijk aanzien van de landbouw in Ladakh wil verhogen, een discussieforum wil verschaffen en informatie wil geven over een aantal belangrijke kwesties waar de streek mee te maken heeft. Bovendien wil het de vrouwen handvatten aanreiken waarmee ze de moderne wereld tegemoet kunnen treden zonder hun culturele waarden of ecologische stabiliteit op te offeren. Helena heeft voor haar werk in Ladakh internationale erkenning gekregen. Door de jaren heen heeft ze steun gekregen van vele wereldleiders, onder wie de premiers Indira en Rajiv Gandhi, prins Charles, prins Sadruddin Aga Khan, en de Dalai Lama. In 1986 ontvingen Helena en de LEDeG de Right Livelihood Award, die ook bekend staat als de Alternatieve Nobelprijs. In 1989 kreeg de LEDeG als eerste de Award for Sustainable and Participatory Development van de Deense ontwikkelingsorganisatie Mellemfolkligt Samvirke. In 1993 werd Helena door het Earth Journal een van de 'Tien Interessantste Milieuactivisten' ter wereld genoemd. Helena Norberg-Hodge bezoekt ieder jaar diverse belangrijke universiteiten, regeringsinstanties en particuliere instellingen in heel Europa en Noord-Amerika, Australië en Azië om lezingen te geven. Ze heeft gesproken voor parlementsleden in Duitsland, Zweden en Engeland, in het Witte Huis, het Amerikaanse Congres, de UNESCO, de Wereldbank, het IMF en op de universiteiten van Harvard, Cambridge, Oxford, Stockholm, Uppsala, München en nog vele andere. Ze doceert regelmatig aan het Schumacher College in Engeland. Helena heeft veel wetenschappelijke artikelen geschreven en bijdragen aan boeken geleverd, en haar werk is in meer dan 250 artikelen in zo'n vijftien landen beschreven. Ze heeft talrijke boeken geschreven, waaronder Bringing the Food Economy Home (oktober 2002) en de 'inspirerende klassieker' Ancient Futures: Learning from Ladakh, die – samen met een bekroonde film met dezelfde titel – in bijna 50 talen is vertaald. In Zuid-Korea is haar boek Ancient Futures een bestseller en ze heeft daar veel interviews gegeven op de nationale radio en televisie. In 2003 werd de documentaire 'Paradise with Side effects' – een film over het werk van de ISEC in Ladakh – in Frans- en Duitstalige landen in Europa op prime time uitgezonden. Helena is redactielid van het tijdschrift The Ecologist, mede-oprichter van het Global Eco-village Network en het Internationaal Forum over Globalisatie, en voormalig bestuurslid van de Europese Ecologische Associatie, Ecoropa. Ze is lid van talloze adviescommisies en Creatief Lid van de Club van Boedapest. Website: http://www.himalayafilmfestival.nl |
Lees meer over: globalisering kunst, cultuur en muziek | aanvullingen | | Norberg-Hodge's bloed-en-bodem theorie | Harry Westerink - 19.07.2005 12:06
"Norberg-Hodge gaat uit van een soort bloed-en-bodemtheorie die gangbaar is bij verdedigers van "traditionele samenlevingen". "De Ladakhi horen bij hun plek op aarde. Ze zijn verbonden met die plek door innig dagelijks contact, door kennis van hun onmiddellijke omgeving met zijn veranderende seizoenen, behoeften en beperkingen. Ze zijn zich bewust van de levende samenhang waarin ze zichzelf bevinden. De bewegingen van de sterren, de zon en de maan zijn vertrouwde ritmes die hun dagelijkse activiteiten beïnvloeden." 27 Oudere broer "Ongetwijfeld bekleden monniken een hogere plaats in de formele hiërarchie dan nonnen, toch speelt het evenwicht tussen man en vrouw een centrale rol in de boeddhistische leer." 27 Norberg-Hodges maakt er geen punt van dat vrouwen worden uitgesloten van de belangrijkere religieuze functies en rituelen. Enkel een man kan de Dalai Lama worden, de hoogste religieuze leider, ofwel de "god-koning", de "oceaan van wijsheid". Het uiteindelijke doel van de rituelen is om mannelijke religieuze leiders spiritueel in staat te stellen een androgyn wezen te worden, een wezen dat ook het vrouwelijke principe in zich heeft opgenomen. Dat wordt bedoeld met "het evenwicht tussen man en vrouw". Volgens de boeddhistische doctrine kunnen monniken met tantrische rituelen uiteindelijk de vrouw en het vrouwelijke overwinnen. Ze zouden dan heerser over het hele universum worden. Enkel hoog in de hiërarchie staande monniken mogen in zo'n wezen transcenderen, vrouwen niet. 28" Website: http://www.gebladerte.nl/10648f38.htm | Harry Westerink | Krishna Dixit - 25.07.2005 17:32
De stellingen lijken me vooral stereotyp en afkomstig uit de westerse projecties die over deze onderwerpen bestaan en die helaas ook nog ingeprent en geintergreerd worden door inductiegedrag. De emancipatie binnen de boedhisten gaat gestaag door en waarschijnlijk is er eerder een vrouwelijke Dalai Lama dan een Paus. Zou nuttig zijn om wat actuelere studies erop na te slaan over Tibet. John Power's boek History as propagan: Tibetan Exiles versus the Peoples'Republic of China(Oxford University Press) kan ik U warm aanbevelen.
| |
aanvullingen | |