english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Stik in je blik !
Ravage - 28.05.2005 12:10

SLACHTOFFERS UITLAATGASSEN WINNEN TERREIN
Nederland mag diverse snelwegen niet verbreden, woonwijken aanleggen of industrieterreinen bouwen omdat daarmee de Europese milieuregels worden overschreden. Buurtbewoners in Den Haag stappen naar de rechtbank om de uitlaatgassen, veroorzaakt door het drukke autoverkeer in hun straat, aan te pakken. De EU is zo slecht nog niet.


Haags Milieucentrum in actie op de Lutherse Burgwal
Haags Milieucentrum in actie op de Lutherse Burgwal

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft half april een uitbreiding van het rijkswegennet tegengehouden omdat niet kan worden voldaan aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Het verbreden van de snelweg A27 tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes door de aanleg van een 'plusstrook' is hiermee van de baan. Een beroep op een soepeler interpretatie van de normen werd resoluut afgewezen.

De uitspraak van de Raad van State staat niet op zichzelf. Een groot aantal voorgenomen bouwprojecten en verbredingen van snelwegen in Nederland is de afgelopen tijd stopgezet. Ze blijken in strijd te zijn met de Nederlandse milieuwetgeving die weer is gebaseerd op Europese normen voor luchtkwaliteit.

De Europese Unie heeft voor verschillende ongezonde stoffen richtlijnen voor de luchtkwaliteit gemaakt. Deze richtlijnen zijn bindend. Overheden moeten zich eraan houden. In Nederland zijn de richtlijnen uitgewerkt in het Besluit Luchtkwaliteit. Langs diverse snelwegen en in diverse gebieden worden in Nederland de normen voor de luchtkwaliteit niet gehaald.

Utrechtse onderzoekers toonden twee jaar geleden aan dat het wonen langs een drukke weg de kans op overlijden door een hart- of longziekte verdubbelt. Daarnaast worden vele Nederlanders in hun functioneren belemmerd door benauwdheid of andere gezondheidsproblemen, veroorzaakt door de luchtvervuiling.

Jaarlijks sterven in Nederland 18.000 mensen vroegtijdig als gevolg van de luchtverontreiniging, meldt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP), voorheen RIVM geheten. In heel Europa zijn het er overigens zo'n 200.000 per jaar. Dat is een veelvoud van de slachtoffers van verkeersongelukken. Veel automobilisten beseffen niet dat hun uitlaat een groter gevaar vormt dan hun bumper.

Het autoverkeer levert in Nederland de belangrijkste bijdrage aan de luchtverontreiniging. De lucht is de afgelopen decennia weliswaar een stuk schoner geworden -de uitstoot van zwavel en grote roetdeeltjes is bijvoorbeeld op alle fronten drastisch teruggedrongen- maar er zijn nog twee problematische vervuilers over: stikstofdioxide (NO2) en de sterk toegenomen hoeveelheid fijn stof.

Eerder deze maand startte Milieudefensie de campagne 'Luchtalarm'. De organisatie biedt de burger op haar website onder meer een juridische handleiding aan waarmee men zelf naar de rechter kan stappen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Het blokkeren van extreem drukke verkeerswegen in de binnenstad is voor Wijnhoven weliswaar ook een optie, maar ,,uiteindelijk heb je natuurlijk wel structurele maatregelen nodig om de boel leefbaar te maken.''

Lees het hele artikel:
 http://www.antenna.nl/ravage/2005/nummer7/uitlaatgassen.htm



Website: http://www.antenna.nl/ravage
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
De lucht wordt steeds schoner 
Sander - 28.05.2005 14:37

De emissies van de meeste stoffen zijn in 2003 afgenomen ten opzichte van 1990. Alleen de emissie van kooldioxide is toegenomen.
 http://www.rivm.nl/milieuennatuurcompendium/nl/i-nl-0079-06.html

Het aandeel van verkeer en vervoer in de vervuiling is laag te noemen
 http://www.rivm.nl/milieuennatuurcompendium/nl/i-nl-0082-06.html

Fijn stof door verkeer en vervoer daalt fors en het goederenvervoer emitteert de meeste fijn stof, niet het personenautoverkeer.
 http://www.rivm.nl/milieuennatuurcompendium/nl/i-nl-0127-04.html


gruwel 
ik - 28.05.2005 15:29

Beste Sander,

bestrijd je de cijfers over het aantal doden? In dat geval spoor je niet die getallen worden ongeveer iedere dag harder. Het verkeer doodt ongeveer 20.000 mensen per jaar alleen door vervuiling.


...wiens brood met eet....! 
De fietser - 28.05.2005 16:04


Sander, ach ach.
Wie zijn ook weer de opdrachtgevers of wie betalen dat Milieucompendium?
De lucht wordt schoner, niet viezer 
Sander - 28.05.2005 17:16

Mijn punt is dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik met mijn moderne auto langs een stel figuren met gasmaskers rijdt.
Woon zelf in Amsterdam en de lucht is hier in 30 jaar niet zo schoon geweest.(en dat vind ik erg prettig). Zie ook hier:  http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2003_jaarboek_hoofdstuk_10.pdf

Vergeet bovendien niet dat de invloed die Nederland zelf kan uitoefenen op de luchtkwaliteit zeer gering is, het meeste waait gewoon onze kant op.
Er is dan ook geen enkele reden om het autoverkeer verder te gaan treiteren, zeker niet omdat de trend van steeds schonere auto's doorzet.

De bottom line is: de lucht wordt schoner, niet viezer

ik: het autoverkeer waar de mensen van het Milieucentrum tegen demonstreren is nauwelijks schuldig aan die vermeende 18.000 en de trend is dalende.
Roetfiltertjes op de diesels, smerige vrachtwagens uit de binnensteden weren en een paar bussen op aardgas en dan zijn we er echt wel.


Gedupeerde 
nagelbijter - 30.05.2005 16:46

Ik maak dagelijks gebruik van het openbaar vervoer op weg naar het Centraal Station en rij door deze straten. Het is elke keer een grote aanfluiting wat betreft de doorstroom. In het slechtste geval kun je er rustig een half uur extra voor uittrekken. Deze verkeerscongestie is overwegend de schuld van al het personenvervoer dat langs deze route voortschuift en een verkeerde afstelling van de stoplichten op het Spui. Maar de belangrijkste reden voor de overlast mag natuurlijk niet over het hoofd mag worden gezien. Als men niet op het idee was gekomen een tramtunnel aan te leggen had het hele probleem niet bestaan. Vanaf het begin van de werkzaamheden werden bussen gedwongen de omweg via de Stille- en Amsterdamse Veerkade te nemen en je moet eens weten wat dat sindsdien voor ergernis heeft gebracht. Nu wordt binnenkort het officiele besluit genomen de bussen van de HTM voortaan niet langer naar het Centraal Station te laten rijden, daarmee de mensen dwingend op de Brouwersgracht de te nemen die door de tunnel gaat. Leuk voor de ouderen en de invaliden. Iedereen die de situatie kent weet dat je daar dubbel moet uitkijken. Bovendien is de bereikbaarheid van de tramtunnel middels roltrap e.d. abominabel. Het stadsgewest Haaglanden is de eindverantwoordelijke voor al die verkeersellende. Ik vraag me af welke wethouder hier achter heeft gezeten.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.