| |
Stik in je blik ! Ravage - 28.05.2005 12:10
SLACHTOFFERS UITLAATGASSEN WINNEN TERREIN Nederland mag diverse snelwegen niet verbreden, woonwijken aanleggen of industrieterreinen bouwen omdat daarmee de Europese milieuregels worden overschreden. Buurtbewoners in Den Haag stappen naar de rechtbank om de uitlaatgassen, veroorzaakt door het drukke autoverkeer in hun straat, aan te pakken. De EU is zo slecht nog niet. Haags Milieucentrum in actie op de Lutherse Burgwal De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft half april een uitbreiding van het rijkswegennet tegengehouden omdat niet kan worden voldaan aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Het verbreden van de snelweg A27 tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes door de aanleg van een 'plusstrook' is hiermee van de baan. Een beroep op een soepeler interpretatie van de normen werd resoluut afgewezen. De uitspraak van de Raad van State staat niet op zichzelf. Een groot aantal voorgenomen bouwprojecten en verbredingen van snelwegen in Nederland is de afgelopen tijd stopgezet. Ze blijken in strijd te zijn met de Nederlandse milieuwetgeving die weer is gebaseerd op Europese normen voor luchtkwaliteit. De Europese Unie heeft voor verschillende ongezonde stoffen richtlijnen voor de luchtkwaliteit gemaakt. Deze richtlijnen zijn bindend. Overheden moeten zich eraan houden. In Nederland zijn de richtlijnen uitgewerkt in het Besluit Luchtkwaliteit. Langs diverse snelwegen en in diverse gebieden worden in Nederland de normen voor de luchtkwaliteit niet gehaald. Utrechtse onderzoekers toonden twee jaar geleden aan dat het wonen langs een drukke weg de kans op overlijden door een hart- of longziekte verdubbelt. Daarnaast worden vele Nederlanders in hun functioneren belemmerd door benauwdheid of andere gezondheidsproblemen, veroorzaakt door de luchtvervuiling. Jaarlijks sterven in Nederland 18.000 mensen vroegtijdig als gevolg van de luchtverontreiniging, meldt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP), voorheen RIVM geheten. In heel Europa zijn het er overigens zo'n 200.000 per jaar. Dat is een veelvoud van de slachtoffers van verkeersongelukken. Veel automobilisten beseffen niet dat hun uitlaat een groter gevaar vormt dan hun bumper. Het autoverkeer levert in Nederland de belangrijkste bijdrage aan de luchtverontreiniging. De lucht is de afgelopen decennia weliswaar een stuk schoner geworden -de uitstoot van zwavel en grote roetdeeltjes is bijvoorbeeld op alle fronten drastisch teruggedrongen- maar er zijn nog twee problematische vervuilers over: stikstofdioxide (NO2) en de sterk toegenomen hoeveelheid fijn stof. Eerder deze maand startte Milieudefensie de campagne 'Luchtalarm'. De organisatie biedt de burger op haar website onder meer een juridische handleiding aan waarmee men zelf naar de rechter kan stappen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Het blokkeren van extreem drukke verkeerswegen in de binnenstad is voor Wijnhoven weliswaar ook een optie, maar ,,uiteindelijk heb je natuurlijk wel structurele maatregelen nodig om de boel leefbaar te maken.'' Lees het hele artikel: http://www.antenna.nl/ravage/2005/nummer7/uitlaatgassen.htm Website: http://www.antenna.nl/ravage |
Lees meer over: natuur, dier en mens | aanvullingen | | gruwel | ik - 28.05.2005 15:29
Beste Sander, bestrijd je de cijfers over het aantal doden? In dat geval spoor je niet die getallen worden ongeveer iedere dag harder. Het verkeer doodt ongeveer 20.000 mensen per jaar alleen door vervuiling.
| ...wiens brood met eet....! | De fietser - 28.05.2005 16:04
Sander, ach ach. Wie zijn ook weer de opdrachtgevers of wie betalen dat Milieucompendium? | De lucht wordt schoner, niet viezer | Sander - 28.05.2005 17:16
Mijn punt is dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik met mijn moderne auto langs een stel figuren met gasmaskers rijdt. Woon zelf in Amsterdam en de lucht is hier in 30 jaar niet zo schoon geweest.(en dat vind ik erg prettig). Zie ook hier: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2003_jaarboek_hoofdstuk_10.pdf Vergeet bovendien niet dat de invloed die Nederland zelf kan uitoefenen op de luchtkwaliteit zeer gering is, het meeste waait gewoon onze kant op. Er is dan ook geen enkele reden om het autoverkeer verder te gaan treiteren, zeker niet omdat de trend van steeds schonere auto's doorzet. De bottom line is: de lucht wordt schoner, niet viezer ik: het autoverkeer waar de mensen van het Milieucentrum tegen demonstreren is nauwelijks schuldig aan die vermeende 18.000 en de trend is dalende. Roetfiltertjes op de diesels, smerige vrachtwagens uit de binnensteden weren en een paar bussen op aardgas en dan zijn we er echt wel.
| Gedupeerde | nagelbijter - 30.05.2005 16:46
Ik maak dagelijks gebruik van het openbaar vervoer op weg naar het Centraal Station en rij door deze straten. Het is elke keer een grote aanfluiting wat betreft de doorstroom. In het slechtste geval kun je er rustig een half uur extra voor uittrekken. Deze verkeerscongestie is overwegend de schuld van al het personenvervoer dat langs deze route voortschuift en een verkeerde afstelling van de stoplichten op het Spui. Maar de belangrijkste reden voor de overlast mag natuurlijk niet over het hoofd mag worden gezien. Als men niet op het idee was gekomen een tramtunnel aan te leggen had het hele probleem niet bestaan. Vanaf het begin van de werkzaamheden werden bussen gedwongen de omweg via de Stille- en Amsterdamse Veerkade te nemen en je moet eens weten wat dat sindsdien voor ergernis heeft gebracht. Nu wordt binnenkort het officiele besluit genomen de bussen van de HTM voortaan niet langer naar het Centraal Station te laten rijden, daarmee de mensen dwingend op de Brouwersgracht de te nemen die door de tunnel gaat. Leuk voor de ouderen en de invaliden. Iedereen die de situatie kent weet dat je daar dubbel moet uitkijken. Bovendien is de bereikbaarheid van de tramtunnel middels roltrap e.d. abominabel. Het stadsgewest Haaglanden is de eindverantwoordelijke voor al die verkeersellende. Ik vraag me af welke wethouder hier achter heeft gezeten. | |
aanvullingen | |