| |
{Nu LIVE} 13/1 debat 20u: InfoWarRoom do. 13 jan. 2004, 20:00 uur, de Balie, A'dam - 13.01.2005 19:58
Media Jaar Receptie: een INFOWARROOM zonder duidelijke lijn en zonder structuur. Een avond vol losse en schijnbaar lukrake observaties, mediakritiek en beeldanalyse vanuit de heup. {live stream internet uitzending via http://www.debalie.nl/live } www. d e b a l i e . n l Een programma zonder duidelijk onderwerp, maar met onder anderen ... hoe zien we 2004 - en hoe zagen we 2004? ... De "narrativering" van 2004 in de jaaroverzichten op televisie ... De media-momenten van 2005 (of: een theorie van "media-containment") ... De vrijheid van meningsuiting en het verbod op Al Manar ... De overeenkomsten in beeldtaal tussen de verslaggeving omtrent de ondertekening van de Europese Grondwet en de liquidatiefilmpjes uit Irak ... Wat is er eigenlijk met Ivoorkust gebeurd? ... De meest progressieve en meest conservatieve televisiemomenten van 2004 ... en natuurlijk ... voetbal. De INFOWARROOM ontwijkt afgebakende onderwerpen en heldere programmabeschrijvingen, in een poging ons voor een kort moment te onttrekken aan dwingende media-logica, aan het mandaat van actualiteit en nieuwswaarde en aan de illusie dat we behoefte hebben aan "structuur" (immers niets anders dan een uitingsvorm van ideologische discipline). De mediakritiek die de INFOWARROOM formuleert, ligt besloten in het programma an sich; het programma zelf is de kritiek, de bestanddelen zijn slechts opmaak. In de Media Jaar Receptie onder anderen: - Een poging te ontrafelen hoe de jaaroverzichten van de NOS, RTL, Netwerk, VRT en BBC 2004 "(her-)vertellen" > of: de pathetische retoriek van "het land in verwarring" (en de verborgen poëzie van de Belgische beeldtaal) - Het dilemma van het "zien of niet zien" van de gruwelijke snuff movies van de fanatici. We willen geen onthoofdingen zien in het journaal, maar moeten we collectief en selectief de blik afwenden van een deel van de werkelijkheid - in de wetenschap dat deze beelden (die zich al lang en breed in het publieke domein bevinden) voor velen inspiratie betekenen en een collectieve identiteit of moraal legitimeren? We hoeven het niet te zien om het ons "voor te kunnen stellen", maar hoe verhoudt de censuur van de liquidatiefilmpjes zich tot de gruwelijkheid van plastische chirurgie programma's als "Make Me Beautifull" en "Extreme Makeover" en tot de beelden van lijken en uitgemergelde kindjes uit minder acuut westers-politiek beladen delen van de wereld? - Ivoorkust "kwam in het nieuws" op het moment dat de Nederlanders werden geëvacueerd. Waar is het land sindsdien gebleven (in dominante media)? En waarom is die onzichtbaarheid eigenlijk volkomen logisch? - De Arabische satellietzender Al Manar werd eind 2004 verboden in Frankrijk en door de Verenigde Staten op de lijst van terroristische organisaties gezet - vrijwel gelijktijdig met het kortstondig oplaaien van een nationaal schijndebat over de "vrijheid van meningsuiting". Waar is de discussie? Waar is de stellingname? Waar is Al Manar? - Het meest progressieve televisieprogramma van 2004: "Hart in Actie" - waarin het sentimenteel kapitaal van commerciële beeldtaal aangewend wordt om een afwijkend en progressief discours van social change te creëren, dat de zwaktes en oneffenheden in de samenleving aan de oppervlakte brengt. In tegenstelling tot conservatieve programma's (zoals actualiteitenprogramma's als Netwerk en Nova), waarin diezelfde zwaktes en oneffenheden altijd als "uitzondering" worden gepresenteerd (daarmee de sociale norm bevestigend dat het "normaal" / de norm is om gezond, valide, potent en financieel zelfredzaam te zijn), lokaliseert "Hart in Actie" lichamelijke of financiële zwakte midden in het dagelijks leven (in keukens, slaap- en babykamers, op speelpleintjes, mislukte vakanties, etc) - waarmee het begrip van "zwakheid" terug wordt veroverd op haar dominante, geabstraheerde en essentialistische lezing (waaruit bijvoorbeeld zoiets als de Paralympics ontstaat) en terug wordt gebracht tot een zinvoller, sociaal-maatschappelijk en veranderbaar kader. - Het meest conservatieve televisieprogramma van 2004: Andries Knevels gewraakte "Het Elfde Uur' met Abdul-Jabber van de Ven. Of toch "Studio Sport"? - En natuurlijk... voetbal. Want: "The soccer ball itself has meaning only within the set of rules that constitute the game of soccer - i.e., the ball is only a football within the context of the rules of the game (i.e., the discourse of football). It could be a volleyball or a basketball, depending on the context of the game within which it is being used to play. Language, in the sense of the system of meanings created around the game, closes the circle of meaning by allowing humans to communicate these meanings." (Stuart Hall) en bovendien: "Als je aan mensen voortdurend duidelijk maakt dat verkiezingen als een voetbalmatch zijn - denk aan de filmpjes waarmee op televisie de kijkers warm worden gemaakt voor de verkiezingsprogramma's - dan moet je niet schrikken dat ze zich gaan gedragen als voetbalsupporters in plaats van als kritisch denkende burgers." (Jan Blommaert / een Vlaams professor sociologie en taalkunde) Overigens: heb jij een mening over de media-jaar-receptie? Spreek (of beter: beeld) die dan uit en laat je horen / zien in de INFOWARROOM. Want de INFOWARROOM doet niet aan hiërarchie van opinies en gelooft niet in kwaliteit van meningsuiting (... de discussie rond de "vrijheid van meningsuiting" als gotspe van het jaar - spreken over vrijheid zonder de institutionele grenzen eraan te erkennen, is hetzelfde als het voeren van publiek debat in een zaal zonder publiek... klop maar eens aan bij een landelijke omroeporganisatie en ervaar hoe vrij de meningsuiting is). Maar goed: interesse in het uitspreken van een column of het vertonen van een beeldcolumn? Neem dan contact op: media@balie.nl / ovv INFOWARROOM Welkom in de Warroom! {toegang gratis} E-Mail: live@balie.nl Website: http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=24613&podiumid=media |
Lees meer over: Agenda CHAT! globalisering media vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis | aanvullingen | | |