| |
Corrupt Nederland en de Betuwelijn Foreign Press Foundation - 04.12.2004 07:57
Ook de Algemene Rekenkamer bevestigt vandaag in een rapport voor de commissie Duyvestijn, dat de Betuwelijn één grote geldverslindende fraude is. Door het nu te publiceren is het morgen door het 'Prins Berhard/Agent Orange-nieuws' verdwenen. De zwendel met de Betuwelijn: straf en terugbetaling ? door Henk Ruyssenaars FPF - 4 Dec. 2004 - Terwijl vrijwel alle ruimte in de media in beslag wordt genomen door het overlijden en de begrafenis van prins Bernhard, wordt in dit soort woelige dagen slecht nieuws snel en slinks gebracht, zodat het in de informatie overvloed zo snel mogelijk verdwijnt. De schandalige zwendel met de volledig onnodige Betuwelijn is hiervan een voorbeeld: ook de Algemene Rekenkamer bevestigt in een rapport voor de commissie Duyvestijn dat de Betuwelijn één grote geldverslindende fraude is. Door het nu te publiceren is het morgen uit het nieuws verdwenen. Maar toch rijst de knellende vraag wanneer Minister Jorritsma en haar soortgelijke frauduleuze consorten hiervoor veroordeeld worden, en hoeveel er - en door wie - terugbetaald moet worden. - Als Nederland een rechtstaat zou zijn, dan behoorde dit tot de juridische mogelijkheden. Nu niet. En het 'niet informeren van de Kamer' door 'n minister maakt niets meer uit, 'ze' doen toch wat ze willen: Pro Memoria: Henk Ruyssenaars - 03.04.2004 13:43 Onderstaande informatie van vandaag bevestigt - zoals dat bijna elke dag gebeurt - dat de miljarden aan belastinggeld het raam uitvliegen, en dat de mensen die hieraan schuldig zijn de zaak belazeren en liegen alsof het gedrukt staat. Zelfs een vod als de Volkskrant kan er niet meer omheen: Zaterdag 3 april 2004*: Ministerie verzwijgt strop Betuwelijn Van onze verslaggevers Ferry Haan en Sanne ten Hoove DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tegenvallers bij de Betuwelijn verzwegen. De Tweede Kamer werd twee jaar te laat geïnformeerd. Het bedrag was toen, in 1997, al opgelopen tot ruim 500 miljoen euro, zo blijkt uit documenten die de Volkskrant na een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur heeft gekregen. Bekijk de documenten...zie Url. Vrijwel onmiddellijk nadat het eerste Paarse kabinet had besloten de Betuwelijn aan te leggen, werden de eerste tegenvallers bekend. Dat blijkt uit de interne rapportages die de projectdirecteur Betuweroute maakte voor de top van het ministerie. NS Rail Infrabeheer (NS RIB), verantwoordelijk voor de bouw, berekende in september 1995 dat de Betuwelijn 550 miljoen gulden duurder werd. Dit nieuws kwam het kabinet toen bijzonder slecht uit. De Betuwelijn ging ternauwernood door. De VVD stemde pas in na grote politieke druk. [Daar zitten de schuldigen - HR] Het ministerie wilde ook niet geloven dat er zo'n grote tegenvaller was. Het vroeg NS RIB om hem na te rekenen. Daaruit volgde een extra check door de Bouwdienst en accountant Lloyd's. De tegenvaller liep tussen 1995 en 1997 op tot 1,2 miljard gulden (ruim 500 miljoen euro). De projectdirecteur sloot in juni 1996 niet uit dat de Kamer met extra geld over de brug moest komen. Maar minister Annemarie Jorritsma, informeerde de Tweede Kamer niet over de voorspelde tegenvallers. Pas in januari 1997 vertelde de minister dat de NS de kosten hoger inschatte dan het bedrag van 8,2 miljard gulden waarmee de Kamer had ingestemd. Het precieze bedrag noemde ze niet, terwijl het CDA-Kamerlid Leers daar wel naar vroeg. Jorritsma volstond met de mededeling dat de tegenvaller nog binnen de onzekerheidsmarge van 20 procent viel. Volgens de minister moesten de eerste aanbestedingen van de Betuwelijn bewijzen wie er gelijk had: de NS of het ministerie. Twee maanden later, maart 1997, kwam de pijnlijke mededeling voor de Tweede Kamer dan toch: de Betuwelijn wordt 700 miljoen gulden duurder dan verwacht. Jorritsma verhoogde het budget van 8,2 naar 8,9 miljard gulden (4 miljard euro). Hiermee dichtte de minister bij lange na niet het verschil met de ramingen van NS RIB. Twee tunnels die duurder uitvielen, werden gefinancierd uit het infrafonds en de rest schoof het ministerie weg als kosten van de projectdirectie Betuweroute. De Tweede Kamer stemde destijds morrend in met de budgetverhoging. Het ministerie van Verkeer erkent dat de Tweede Kamer niet goed is geïnformeerd over de tegenvallers. Een woordvoerder verwijst naar een rapport van de Algemene Rekenkamer uit 2001, dat dezelfde conclusie trok. [ einde item ] Volkskrant - Url: http://www.volkskrant.nl/denhaag/printversie/1080883494645.html ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- NEDERLAND ZWENDELLAND: NCRV - Peiling Stand.nl 27/7/2001 - Stelling: "Nederland is corrupt" Daar was 82% het mee eens en 18% oneens Bouwfraude Stelling: "Nederland is corrupt " Foreign Press Foundation - 15.10.2004 "Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie AVBB zou de bouwsector collectief ,,omvallen'' als de boetes van de standaardregeling worden opgelegd. Maar, het enige gevaar om 'om te vallen' dreigt, omdat die dieven hun zakken te zwaar hebben gevuld." En terugbetalen ? Ho maar ! PM - Url.: http://tinyurl.com/3ztm6 FOREIGN PRESS FOUNDATION http://tinyurl.com/6zwgu Editor : Henk Ruyssenaars http://tinyurl.com/2ghoh The Netherlands FPF@Chello.nl Blog: http://tinyurl.com/4yg4l The Dutch author has this far worked abroad for 4 decades for international media,as a foreign correspondent, of which 10 years - also during Gulf War I - in the Arab World and the Middle East. HR E-Mail: fpf@chello.nl |
Lees meer over: media | aanvullingen | | |