english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Corrupt Nederland en de Betuwelijn
Foreign Press Foundation - 04.12.2004 07:57

Ook de Algemene Rekenkamer bevestigt vandaag in een rapport voor de commissie Duyvestijn, dat de Betuwelijn één grote geldverslindende fraude is. Door het nu te publiceren is het morgen door het 'Prins Berhard/Agent Orange-nieuws' verdwenen.


De zwendel met de Betuwelijn: straf en terugbetaling ?

door Henk Ruyssenaars

FPF - 4 Dec. 2004 - Terwijl vrijwel alle ruimte in de media in beslag wordt genomen door het overlijden en de begrafenis van prins Bernhard, wordt in dit soort woelige dagen slecht nieuws snel en slinks gebracht, zodat het in de informatie overvloed zo snel mogelijk verdwijnt.

De schandalige zwendel met de volledig onnodige Betuwelijn is hiervan een voorbeeld: ook de Algemene Rekenkamer bevestigt in een rapport voor de commissie Duyvestijn dat de Betuwelijn één grote geldverslindende fraude is. Door het nu te publiceren is het morgen uit het nieuws verdwenen.

Maar toch rijst de knellende vraag wanneer Minister Jorritsma en haar soortgelijke frauduleuze consorten hiervoor veroordeeld worden, en hoeveel er - en door wie - terugbetaald moet worden.

- Als Nederland een rechtstaat zou zijn, dan
behoorde dit tot de juridische mogelijkheden.

Nu niet.

En het 'niet informeren van de Kamer' door 'n minister
maakt niets meer uit, 'ze' doen toch wat ze willen:

Pro Memoria: Henk Ruyssenaars - 03.04.2004 13:43

Onderstaande informatie van vandaag bevestigt - zoals dat bijna elke dag gebeurt - dat de miljarden aan belastinggeld het raam uitvliegen, en dat de mensen die hieraan schuldig zijn de zaak belazeren en liegen alsof het gedrukt staat.

Zelfs een vod als de Volkskrant kan er niet meer omheen:
Zaterdag 3 april 2004*:

Ministerie verzwijgt strop Betuwelijn

Van onze verslaggevers Ferry Haan en Sanne ten Hoove

DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tegenvallers bij de Betuwelijn verzwegen. De Tweede Kamer werd twee jaar te laat geïnformeerd. Het bedrag was toen, in 1997, al opgelopen tot ruim 500 miljoen euro, zo blijkt uit documenten die de Volkskrant na een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur heeft gekregen.

Bekijk de documenten...zie Url.

Vrijwel onmiddellijk nadat het eerste Paarse kabinet had besloten de Betuwelijn aan te leggen, werden de eerste tegenvallers bekend. Dat blijkt uit de interne rapportages die de projectdirecteur Betuweroute maakte voor de top van het ministerie. NS Rail Infrabeheer (NS RIB), verantwoordelijk voor de bouw, berekende in september 1995 dat de Betuwelijn 550 miljoen gulden duurder werd. Dit nieuws kwam het kabinet toen bijzonder slecht uit. De Betuwelijn ging ternauwernood door. De VVD stemde pas in na grote politieke druk. [Daar zitten de schuldigen - HR]

Het ministerie wilde ook niet geloven dat er zo'n grote tegenvaller was. Het vroeg NS RIB om hem na te rekenen. Daaruit volgde een extra check door de Bouwdienst en accountant Lloyd's. De tegenvaller liep tussen 1995 en 1997 op tot 1,2 miljard gulden (ruim 500 miljoen euro).

De projectdirecteur sloot in juni 1996 niet uit dat de Kamer met extra geld over de brug moest komen. Maar minister Annemarie Jorritsma, informeerde de Tweede Kamer niet over de voorspelde tegenvallers. Pas in januari 1997 vertelde de minister dat de NS de kosten hoger inschatte dan het bedrag van 8,2 miljard gulden waarmee de Kamer had ingestemd.

Het precieze bedrag noemde ze niet, terwijl het CDA-Kamerlid Leers daar wel naar vroeg. Jorritsma volstond met de mededeling dat de tegenvaller nog binnen de onzekerheidsmarge van 20 procent viel. Volgens de minister moesten de eerste aanbestedingen van de Betuwelijn bewijzen wie er gelijk had: de NS of het ministerie.

Twee maanden later, maart 1997, kwam de pijnlijke mededeling voor de Tweede Kamer dan toch: de Betuwelijn wordt 700 miljoen gulden duurder dan verwacht. Jorritsma verhoogde het budget van 8,2 naar 8,9 miljard gulden (4 miljard euro).

Hiermee dichtte de minister bij lange na niet het verschil met de ramingen van NS RIB. Twee tunnels die duurder uitvielen, werden gefinancierd uit het infrafonds en de rest schoof het ministerie weg als kosten van de projectdirectie Betuweroute.

De Tweede Kamer stemde destijds morrend in met de budgetverhoging.

Het ministerie van Verkeer erkent dat de Tweede Kamer niet goed is geïnformeerd over de tegenvallers. Een woordvoerder verwijst naar een rapport van de Algemene Rekenkamer uit 2001, dat dezelfde conclusie trok. [ einde item ]

Volkskrant - Url:  http://www.volkskrant.nl/denhaag/printversie/1080883494645.html

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

NEDERLAND ZWENDELLAND:

NCRV - Peiling Stand.nl 27/7/2001 - Stelling: "Nederland is corrupt"

Daar was 82% het mee eens en 18% oneens

Bouwfraude Stelling: "Nederland is corrupt "

Foreign Press Foundation - 15.10.2004

"Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie AVBB zou de bouwsector collectief ,,omvallen'' als de boetes van de standaardregeling worden opgelegd.

Maar, het enige gevaar om 'om te vallen' dreigt, omdat die dieven hun zakken te zwaar hebben gevuld."

En terugbetalen ? Ho maar !

PM - Url.:  http://tinyurl.com/3ztm6


FOREIGN PRESS FOUNDATION
 http://tinyurl.com/6zwgu
Editor : Henk Ruyssenaars
 http://tinyurl.com/2ghoh
The Netherlands
 FPF@Chello.nl

Blog:  http://tinyurl.com/4yg4l

The Dutch author has this far worked abroad for 4 decades for international media,as a foreign correspondent, of which 10 years - also during Gulf War I - in the Arab World and the Middle East.

HR


- E-Mail: fpf@chello.nl
 

Lees meer over: media

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.