english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Castor 2004: wat moet je er nog mee?
Krijtje v.d. Stoep - 25.11.2004 16:30

Hoewel er nog steeds mensen zijn die de verschrikkelijke dood van Sebastian Briat als een tragisch ongeluk beschouwen, wat nou eenmaal kan gebeuren en waar je achteraf niks meer mee hoeft, is het wel glashelder dat het Castortransport 2004 ongelooflijk slecht beveiligd was.
Details druppelen sinds 7 november langzaam binnen, en alles wat er bij komt wijst erop dat de politiek een waarheid probeert te omzeilen:
als de slechte beveiliging tot de dood van deze jonge activist heeft geleid dan is dat dood door schuld.
En daar hoor je als beweging een antwoord op te geven.


Het is dus nog steeds moeilijk om details over het gebeurde te vinden. Wat er al op internet staat staat er grotendeels in het Frans of Duits.
Maar steeds worden er nieuwe details bekend gemaakt die allemaal in dezelfde richting wijzen, zoals ik net al zei.

Het zware, met 12 containers hoogradioactief afval beladen transport reed met 100 km. per uur door een bochtrijk traject. Terwijl bekend was gemaakt via persberichten dat in de regio Elzas- Lotharingen blokkades zouden zijn van antikernenergie acitvisten waren de nodige maatregelen niet genomen.
De machinist heeft geen aanwijzing " voorzichtig rijden" gehad.
De Franse spoorwegvakbond Sud Rail verklaarde dat een gevaarlijk transport als dit hoogstens 20 a 30 km per uur had mogen rijden, omdat het voor elke opduikende hindernis moet kunnen stoppen.
Geen helicopter aanwezig, terwijl die voor het transport uit dient te vliegen om te signaleren wat er op het spoor gebeurt.

Vandaag las ik op een Duitse website ( ik zal later de link nog zoeken) dat iemand op een motor nog heeft geprobeerd de machinist te waarschuwen dat er mensen op het spoor waren in Avricourt.

Toch is er vanuit de politiek in Duitsland met het vingertje gewezen naar activisten, als zouden zij beter na moeten denken over hun actiemethoden. (De Gruenen).
Hoe de discussie in Frankrijk is, daar weet ik helemaal niks over.
Maar er is wel naar buiten gekomen dat de mensen die met Sebastian actie gevoerd hadden zijn verhoord door de landsadvokaat terwijl ze nog helemaal in shock waren. En er is op geen enkele manier nieuws geopenbaard over welke stappen ondernomen zijn richting de verantwoordelijken voor het transport.

Dus: kan ik me niet aan de induk onttrekken dat hier iets heel erg scheefgetrokken wordt.
De Franse activisten hebben nooit gezegd dat ze hun handelen niet ter discussie willen stellen. In tegendeel: ze hebben verklaard dat ze vinden dat alle partijen ondervraagd moeten worden, ook zij zelf.
Maar het is natuurlijk wreed absurd dat hier gedaan wordt alsof acties op het spoor laakbaar zouden zijn, terwijl het gruwelijk nonchalant omgaan met de veiligheidsmaatregelen nauwelijks ter discussie wordt gesteld.

Ik vind dus dat je daar als actiebeweging niet je ogen voor kunt sluiten.
Daarom ben ik het ook heel erg eens met mensen die hun woede geuit hebben bij het Franse consulaat.
Het duurde bij mij zelf veel langer voor ik zeker wist dat die woede bij de Franse autoriteiten thuis hoort.
Op welke manier dan ook: het is belangrijk dat veel mensen duidelijk maken dat dit niet als noodlottig ongeval beschouwd wordt, maar als een verantwoordelijkheid van de Franse regering.
Het lijkt me goed om ook Balkenende en het ministerie van buitenlandse zaken erop te wijzen dat zij de Franse regering hierover aan de tand moeten voelen.

Een voorbeeldbrief aan Balkenende en Ben Bot volgt in aanvulling.
Ik hoop dat meer mensen hoe dan ook duidelijk blijven maken dat de fout niet bij de activisten, maar bij het castortransport ligt.

- E-Mail: anti-sgp@gmx.net
 

Lees meer over: natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
voorbeeldbrief 
krijtje - 25.11.2004 16:43



Aan Premier J.P. Balkenende

Betreft:
Helderheid over strafrechtelijke gevolgen voor verantwoordelijken voor het
Castortransport 2004. Maatregelen voor de toekomst.

Geachte Premier Balkenende

Na de verschrikkelijke dood van Sebastian Briat op 7 november 2004 in
Avricourt is duidelijk geworden dat de veiligheidsmaatregelen rondom het
atoomafvaltransport van La Hague naar Gorleben ernstig tekort schoten.

Terwijl bekend was gemaakt via persberichten dat in de regio
Elzas-Lotharingen blokkades zouden zijn van antikernenergieactivisten,
zijn de nodige maatregelen niet genomen.
Zo was er geen aanwijzing "voorzichtig rijden" gegeven aan de machinist.
Het zware transport met 12 containers radioactieve lading ging met 100 km.
over een bochtrijk traject.
De Franse spoorwegvakbond "Sud Rail" heeft verklaard dat een gevaarlijk
transport als dit zo langzaam dient te rijden dat het voor elke opduikende
hindernis tijdig kan stoppen. Daarom had dit transport maximaal tussen de
20 en 30 km. mogen rijden.
Ook was er geen helicopter aanwezig, die voor het transport uit hoort te
vleigen om hindernissen op te sporen.

Deze fouten hebben de pijnlijke dood van een jonge activist veroorzaakt.
Naar mijn mening zijn strafrechtelijke en politieke gevolgen nodig. Ook is
het zeer belangrijk dat regeringen van Europese landen zich bemoeien met
hoe dit proces verloopt.
Het jaarlijkse Castortransport waar ik het over heb is immers een
gebeurtenis waarbij duizenden actievoerders vanuit heel Europa, ook vanuit
Nederland, zich altijd weer naar het traject begeven uit protest tegen
atoomindustrie en het daarmee gepaard gaande vervoer van hoogradioactief
afval door bevolkte gebieden.
In beschouwing genomen hoe onverantwoordelijk de beveiliging van het
traject geregeld was, mag de dood van Sebastian Briat niet als noodlottig
ongeval worden beschouwd.
Het gevaar is groot dat in deze context meer mensen voor hun overtuiging
zullen sterven als de veiligheidsmaatregelen onvoldoende blijven.

Ook in Duitsland heeft het transport deels zonder helicopterbegeleiding
gereden en daar is zelfs een deel van het traject met kapotte remmen
afgelegd.

Tot nu toe bestaat sterk de indruk dat eenzijdig naar
antikernenergieactivisten een vingertje is opgeheven als zouden zij beter
moeten nadenken over hun actiemethoden.
Zo is b.v. bekend dat degenen met wie Sebastian actie voerden door de
Franse landsadvokaat verhoord zijn, zelfs op een moment dat ze nog
volledig in shock waren. Maar elk bericht ove rhet verhoren van degenen
die verantwoordelijk zijn voor het transport blijft tot nu toe uit.

Ik verzoek u daarom dringend aan de Franse regering te vragen:
Welke stappen worden ondernomen naar degenen die verantwoordelijk zijn
voor het Castortransport 2004?
Welke maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat er weer zo
nonchalant met een nucleair transport wordt omgegaan?
Ook verzoek ik u vragen te stellen aan de Duitse regering over de in deze
brief genoemde veiligheidsmancos op het traject in Duitsland.

Gezien het belang van openheid in deze kwestie voor mij als tegenstander
van atoomindustrie en nucleaire transporten ontvang ik van u graag een
uitgebreid inhoudelijk antwoord op deze brief.

Met dank voor de te nemen moeite,



( iets in deze geest kun je sturen naar

Premier J.P. Balkenende
Ministerie Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA den Haag

en
Dr. B. Bot
Minister Buitenlandse Zaken
Postbus 20061
2500 EB den Haag.)

Niet dat er van de regering veel goeds te verwachten is, maar het lijkt me wel relevant er bij hen op aan te dringen dat ze in dezen hun werk doen.
Alle andere manieren om duidelijk te maken dat de fout niet bij activisten maar bij de organisatie van het transport ligt hebben evenveel mijn waardering moet ik zeggen. Alles is beter dat dat erover gezwegen wordt.


link en correctie 
krijtje - 26.11.2004 10:03

correctie: erg slordig van me.
Zijn naam is Sebastien. (dus niet met een a zoals ik schreef.)

link naar stukje waarin staat dat motorrijder trachtte te waarschuwen:

 http://www.imeimer.de/zapata/zapp_scrip/akt_new/show_text.php3?id=785
waarom 
arthur - 01.12.2004 09:45

waarom is mijn reactie verwijderd?
Is dit een propaganda of een discussie forum?

Geen van beide 
Libby - 01.12.2004 11:45

Indymedia is een nieuwssite, GEEN discussieforum, aanvullignen horen een inhoudelijke bijdrage te geven bij het nieuwsartikel waaronder ze gepost worden, aanvullende of corrigerende informatie te bevatten. Persoonlijke bedenkingen hebben geen nieuwswaarde.

Er staat "aanvullingen" , niet "lever commentaar" of "plaats persoonlijke bedenkingen", aanvullingen die geen toegevoegde waarde hebben voor het artikel worden weggehaald.


kaartje naar familie 
krijtje - 03.12.2004 11:23

link naar adres voor kaartje naar familie:

zie
 http://www.indymedia.nl/nl/2004/12/23672.shtml
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.