| |
Castor 2004: wat moet je er nog mee? Krijtje v.d. Stoep - 25.11.2004 16:30
Hoewel er nog steeds mensen zijn die de verschrikkelijke dood van Sebastian Briat als een tragisch ongeluk beschouwen, wat nou eenmaal kan gebeuren en waar je achteraf niks meer mee hoeft, is het wel glashelder dat het Castortransport 2004 ongelooflijk slecht beveiligd was. Details druppelen sinds 7 november langzaam binnen, en alles wat er bij komt wijst erop dat de politiek een waarheid probeert te omzeilen: als de slechte beveiliging tot de dood van deze jonge activist heeft geleid dan is dat dood door schuld. En daar hoor je als beweging een antwoord op te geven. Het is dus nog steeds moeilijk om details over het gebeurde te vinden. Wat er al op internet staat staat er grotendeels in het Frans of Duits. Maar steeds worden er nieuwe details bekend gemaakt die allemaal in dezelfde richting wijzen, zoals ik net al zei. Het zware, met 12 containers hoogradioactief afval beladen transport reed met 100 km. per uur door een bochtrijk traject. Terwijl bekend was gemaakt via persberichten dat in de regio Elzas- Lotharingen blokkades zouden zijn van antikernenergie acitvisten waren de nodige maatregelen niet genomen. De machinist heeft geen aanwijzing " voorzichtig rijden" gehad. De Franse spoorwegvakbond Sud Rail verklaarde dat een gevaarlijk transport als dit hoogstens 20 a 30 km per uur had mogen rijden, omdat het voor elke opduikende hindernis moet kunnen stoppen. Geen helicopter aanwezig, terwijl die voor het transport uit dient te vliegen om te signaleren wat er op het spoor gebeurt. Vandaag las ik op een Duitse website ( ik zal later de link nog zoeken) dat iemand op een motor nog heeft geprobeerd de machinist te waarschuwen dat er mensen op het spoor waren in Avricourt. Toch is er vanuit de politiek in Duitsland met het vingertje gewezen naar activisten, als zouden zij beter na moeten denken over hun actiemethoden. (De Gruenen). Hoe de discussie in Frankrijk is, daar weet ik helemaal niks over. Maar er is wel naar buiten gekomen dat de mensen die met Sebastian actie gevoerd hadden zijn verhoord door de landsadvokaat terwijl ze nog helemaal in shock waren. En er is op geen enkele manier nieuws geopenbaard over welke stappen ondernomen zijn richting de verantwoordelijken voor het transport. Dus: kan ik me niet aan de induk onttrekken dat hier iets heel erg scheefgetrokken wordt. De Franse activisten hebben nooit gezegd dat ze hun handelen niet ter discussie willen stellen. In tegendeel: ze hebben verklaard dat ze vinden dat alle partijen ondervraagd moeten worden, ook zij zelf. Maar het is natuurlijk wreed absurd dat hier gedaan wordt alsof acties op het spoor laakbaar zouden zijn, terwijl het gruwelijk nonchalant omgaan met de veiligheidsmaatregelen nauwelijks ter discussie wordt gesteld. Ik vind dus dat je daar als actiebeweging niet je ogen voor kunt sluiten. Daarom ben ik het ook heel erg eens met mensen die hun woede geuit hebben bij het Franse consulaat. Het duurde bij mij zelf veel langer voor ik zeker wist dat die woede bij de Franse autoriteiten thuis hoort. Op welke manier dan ook: het is belangrijk dat veel mensen duidelijk maken dat dit niet als noodlottig ongeval beschouwd wordt, maar als een verantwoordelijkheid van de Franse regering. Het lijkt me goed om ook Balkenende en het ministerie van buitenlandse zaken erop te wijzen dat zij de Franse regering hierover aan de tand moeten voelen. Een voorbeeldbrief aan Balkenende en Ben Bot volgt in aanvulling. Ik hoop dat meer mensen hoe dan ook duidelijk blijven maken dat de fout niet bij de activisten, maar bij het castortransport ligt. E-Mail: anti-sgp@gmx.net |
Lees meer over: natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | voorbeeldbrief | krijtje - 25.11.2004 16:43
Aan Premier J.P. Balkenende Betreft: Helderheid over strafrechtelijke gevolgen voor verantwoordelijken voor het Castortransport 2004. Maatregelen voor de toekomst. Geachte Premier Balkenende Na de verschrikkelijke dood van Sebastian Briat op 7 november 2004 in Avricourt is duidelijk geworden dat de veiligheidsmaatregelen rondom het atoomafvaltransport van La Hague naar Gorleben ernstig tekort schoten. Terwijl bekend was gemaakt via persberichten dat in de regio Elzas-Lotharingen blokkades zouden zijn van antikernenergieactivisten, zijn de nodige maatregelen niet genomen. Zo was er geen aanwijzing "voorzichtig rijden" gegeven aan de machinist. Het zware transport met 12 containers radioactieve lading ging met 100 km. over een bochtrijk traject. De Franse spoorwegvakbond "Sud Rail" heeft verklaard dat een gevaarlijk transport als dit zo langzaam dient te rijden dat het voor elke opduikende hindernis tijdig kan stoppen. Daarom had dit transport maximaal tussen de 20 en 30 km. mogen rijden. Ook was er geen helicopter aanwezig, die voor het transport uit hoort te vleigen om hindernissen op te sporen. Deze fouten hebben de pijnlijke dood van een jonge activist veroorzaakt. Naar mijn mening zijn strafrechtelijke en politieke gevolgen nodig. Ook is het zeer belangrijk dat regeringen van Europese landen zich bemoeien met hoe dit proces verloopt. Het jaarlijkse Castortransport waar ik het over heb is immers een gebeurtenis waarbij duizenden actievoerders vanuit heel Europa, ook vanuit Nederland, zich altijd weer naar het traject begeven uit protest tegen atoomindustrie en het daarmee gepaard gaande vervoer van hoogradioactief afval door bevolkte gebieden. In beschouwing genomen hoe onverantwoordelijk de beveiliging van het traject geregeld was, mag de dood van Sebastian Briat niet als noodlottig ongeval worden beschouwd. Het gevaar is groot dat in deze context meer mensen voor hun overtuiging zullen sterven als de veiligheidsmaatregelen onvoldoende blijven. Ook in Duitsland heeft het transport deels zonder helicopterbegeleiding gereden en daar is zelfs een deel van het traject met kapotte remmen afgelegd. Tot nu toe bestaat sterk de indruk dat eenzijdig naar antikernenergieactivisten een vingertje is opgeheven als zouden zij beter moeten nadenken over hun actiemethoden. Zo is b.v. bekend dat degenen met wie Sebastian actie voerden door de Franse landsadvokaat verhoord zijn, zelfs op een moment dat ze nog volledig in shock waren. Maar elk bericht ove rhet verhoren van degenen die verantwoordelijk zijn voor het transport blijft tot nu toe uit. Ik verzoek u daarom dringend aan de Franse regering te vragen: Welke stappen worden ondernomen naar degenen die verantwoordelijk zijn voor het Castortransport 2004? Welke maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat er weer zo nonchalant met een nucleair transport wordt omgegaan? Ook verzoek ik u vragen te stellen aan de Duitse regering over de in deze brief genoemde veiligheidsmancos op het traject in Duitsland. Gezien het belang van openheid in deze kwestie voor mij als tegenstander van atoomindustrie en nucleaire transporten ontvang ik van u graag een uitgebreid inhoudelijk antwoord op deze brief. Met dank voor de te nemen moeite, ( iets in deze geest kun je sturen naar Premier J.P. Balkenende Ministerie Algemene Zaken Postbus 20001 2500 EA den Haag en Dr. B. Bot Minister Buitenlandse Zaken Postbus 20061 2500 EB den Haag.) Niet dat er van de regering veel goeds te verwachten is, maar het lijkt me wel relevant er bij hen op aan te dringen dat ze in dezen hun werk doen. Alle andere manieren om duidelijk te maken dat de fout niet bij activisten maar bij de organisatie van het transport ligt hebben evenveel mijn waardering moet ik zeggen. Alles is beter dat dat erover gezwegen wordt.
| waarom | arthur - 01.12.2004 09:45
waarom is mijn reactie verwijderd? Is dit een propaganda of een discussie forum?
| Geen van beide | Libby - 01.12.2004 11:45
Indymedia is een nieuwssite, GEEN discussieforum, aanvullignen horen een inhoudelijke bijdrage te geven bij het nieuwsartikel waaronder ze gepost worden, aanvullende of corrigerende informatie te bevatten. Persoonlijke bedenkingen hebben geen nieuwswaarde. Er staat "aanvullingen" , niet "lever commentaar" of "plaats persoonlijke bedenkingen", aanvullingen die geen toegevoegde waarde hebben voor het artikel worden weggehaald.
| |
aanvullingen | |