english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Groot spandoek tegen vieze lucht door auto's
Fwd - 24.11.2004 10:38

Amsterdam, 23 november 2004 --- Klimmers van Milieudefensie hebben gisteren langs de A20 in Vlaardingen een spandoek opgehangen dat de recente satellietbeelden van de luchtvervuiling in Europa weergeeft. Het reusachtige doek draagt de leus Who's afraid of red, yellow and blue? Clean air now! Hiermee start een campagne om de aanleg van de A4 Midden-Delfland en Tweede Coentunnel tegen te houden.

Foto: Michiel Wijnbergh
Foto: Michiel Wijnbergh

In opdracht van Milieudefensie gaan onderzoekbureaus de luchtkwaliteit ter plaatse meten. Volgens Milieudefensie zijn er nu al te veel uitlaatgassen in de lucht om te voldoen aan de Europese wetten voor luchtkwaliteit. Via de meetpunten denkt de milieuorganisatie bij de rechter sterk te staan, als overheden de plannen toch willen doordrukken.

Berekeningen van TNO tonen aan dat er te veel (vracht)autoverkeer is op sommige plekken waar de Rijksoverheid de A4, Tweede Coentunnel en Westrandweg wil bouwen. Voldoen aan de strenge Europese wetten voor luchtkwaliteit lijkt een onmogelijke opgave. Minister Peijs heeft al diverse rechtszaken over spitsstroken verloren. Om zeker te zijn dat voor de Tweede Coentunnel en A4 Midden-Delfland de luchtkwaliteitwetten in acht worden genomen, gaat Milieudefensie de lucht meten. Campagneleider verkeer Joris Wijnhoven: 'Het is erg opvallend dat minister Peijs nooit de moeite heeft genomen de luchtkwaliteit te meten op plekken waar het er voor de A4 en Tweede Coen echt toe doet. Het lijkt erop dat ze onder de luchtkwaliteitwetten uit wil komen. Dan gaan wij maar meten, bijvoorbeeld rond het Kethelplein in Vlaardingen/Schiedam. Mocht het tot een juridische confrontatie komen over deze projecten, dan staan we hartstikke sterk'.

Over de verwijzing naar het beroemde schilderij zegt Joris Wijnhoven: ‘Barnett Newmans doek Who's afraid of red, yellow and blue? kent haast iedereen. Het doek met de satellietbeelden van de dikke wolk luchtverontreiniging (eveneens met de drie kleuren) zou eigenlijk net zoveel ophef moeten veroorzaken als de beschadiging van Newmans doek in het Stedelijk Museum.’

De Europese wetten voor luchtkwaliteit zijn er in het belang van de gezondheid van mensen en in het belang van het milieu. Uit de satellietbeelden blijkt dat Nederland de vuilste lucht heeft van de Europese Unie. Met name in de regio’s Rotterdam en Amsterdam is de lucht vies. In Nederland overlijden jaarlijks 5000 mensen enkele maanden tot jaren eerder vanwege de vieze buitenlucht, vooral veroorzaakt door dieselvoertuigen.

Over enkele maanden zijn de eerste resultaten van de metingen te verwachten. Meer informatie over de meetpuntenactie staat op www.milieudefensie.nl/verkeer.
 

Lees meer over: globalisering natuur, dier en mens

aanvullingen
vuilste lucht ter wereld dacht ik 
godverdomme - 26.11.2004 10:17

ik dacht dat Nederland de vuilste lucht ter wereld had, dus niet alleen van Europa.
Auwtorijden moet aan banden gelegd worden. Er zou een systeem moeten zijn waarin iedereen een bepaald aantal kilometers met zijn auwto mag rijden en meer niet. voor wat je meer rijdt wordt je bekeurd, en liefst met flink veel geld. Ook moet de maximum snelheid omlaag i.v.m. zowel luchtvervuiling als het aantal ongelukken.
En geen nieuwe wegen bouwen de eerst komende 10 jaar.
Mensen die geen auwto rijden worden ongewild langzaam vergast door deze luchtvervuilers. Ik zou als auwtovrij mens smartegeld moeten krijgen voor de kanker die ik ongetwijfeld over een x aantal jaar door die uitlaatgassen zal krijgen.

ik bedank de mensen die harde acties tegen auwto's gevoerd hebben, zoals het vernielen van nieuwe auwto's op terreinen van dealers. dit zijn moedige acties waar veel meer openlijke bewondering voor moet zijn.

een spandoek ophangen.. ach het is leuk, maar het helpt niet veel.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.