english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Kristallnacht in Groningen: open grenzen nu!
zomaareenmeisje - 10.11.2004 01:48

“Nu leven we bijna 60 jaar na de Tweede Oorlog, in een tijd waarin gezinnen vluchten vanwege hun politieke mening of een burgeroorlog in hun land. Maar sinds wij een EU hebben die de grenzen wil sluiten voor vluchtelingen worden gezinnen die al jaren in Nederland wonen weggevoerd.” De Kristallnachtherdenking in Groningen stond vanavond in het teken van het vreemdelingebeleid van de Nederlandse regering. Een overlevende van Auschwitz, een moslim uit de Nederlandse klei en een N10-actievoerder roepen op om dit beleid te bestrijden – en samen te zorgen voor een echte “samen”leving.

Een overlevende van Auschwitz vertelt de geschiedenis van Herschel Grynszpan. Deze Poolse jood schoot op 7 november 1939 in Parijs een Duitse attache dood. Het nazi-regime greep deze aanslag aan om een pogrom uit te voeren tegen joden in Duitsland en Oostenrijk. 400 synagogen werden aangevallen, 7500 winkels vernield, meer dan 30.000 joden opgepakt en tientallen vermoord. Het was ook het begin van de deportatie van joden naar concentratiekampen. Nu worden in Nederland weer hetzes ontketend om strafmaatregelen uit te kunnen voeren tegen vluchtelingen en weer worden gezinnen uitgezet. “Dit beleid is in strijd met het recht van iedereen om in vrede en veiligheid te leven. De wereld is van iedereen.”

Een “gewone Nederlandse jongen” gaat in op hoe hij en andere moslims zich nu voelen in Nederland. De oeverloze en ongenuanceerde kritiek op de islam, iets waar hij rust en vrede in vindt, maakt hem verdrietig, machteloos en woedend. Ongezouten kritiek kan, maar op dit moment gaat het te ver. Zoals bleek toen deze week een brandbom de ene moskee in Groningen trof en bij de andere ruiten werden ingeslagen en “Dood aan alle moslims” op de muur werd gekalkt. “Opsodemieteren jullie, ik ga wel naar mijn eigen mensen”, dacht hij op een gegeven moment. Toch roept hij Nederlandse moslims zichzelf niet terug te trekken uit angst, verdriet of woede, maar te laten zien wie ze zijn. De oeverloze kritiek op de islam leidt tot een “wij en zij”-denken en een “wij-en-zij-“-leven. Maar tolerantie moet nooit verward worden met onverschilligheid. “Zoek elkaar op, praat met elkaar, leef samen”.

Namens de organisatie van de N10 spreekt een actievoerder over het uitsluitingsbeleid van nazi-Duitsland en dat van Verdonk. Het antisemitisme als gereedschap van de staat ontstond tegen de achtergrond van de massa-armoede onder joden en migratie vanuit Oost-Europa naar het westen. In Oost-Europa werden joden al vanaf voor de Eerste Wereldoorlog uit de Europese industrialisatie geweerd. Ze waren niet welkom in fabrieken of de publieke sector, en hun handel werd geboycot. Het antisemitisme werd een ideologie waarmee de nationale klasse hun wil over de maatschappelijke productiviteit uitdrukten. Het jodenvraagstuk werd eerst gepresenteerd als een probleem van overbevolking. Daarna als het Europese vluchtenlingenvraagstuk, en toen als de technische oplossing van massavernietiging.

De joden die na Kristallnacht naar Nederland kwamen, werden beschouwd als “ongewenste vreemdelingen” en “economische vluchtelingen”. Het economische crisisbeleid, de goede relaties met nazi-Duitsland en de angst voor revolutionairen en marxisten bepaalden het beleid van de Nederlandse regering. Vluchtelingen moesten worden uitgewezen, tenzij ze in “onmiddellijk levensgevaar” waren. Met economische maatregelen probeerde de regering de vluchtelingen af te schrikken of hun vertrek te bevorderen. Er werden extra grenswachten aangesteld en vluchtelingen die toch Nederland binnen kwamen, werden uitgezet naar Duitsland of opgesloten in kampen.

Nu, 66 jaar later, zijn de grenzen weer gesloten. Vluchtelingen en migranten worden uitgesloten door het selectief toepassen van rechten. Ze worden geïsoleerd, opgesloten en gedeporteerd. Sinds 1998 werkt de vreemdelingenwet vanuit het standpunt “geloof geen enkele vluchteling, en laat er geen een toe”. Bijna geen enkele vluchteling wordt als zodanig erkend. In de demagogie van de overheid zouden de andere vluchtelingen “profiteurs” of “criminelen” zijn. Maar ondanks de voortdurende aanvallen op hun bestaan, weten de vluchtelingen in Europa zich staande te houden. En op dit moment voelen zij zich gesteund door veel Europeanen. “Het is van groot belang om de herinnering aan de geschiedenis van de joodse vluchtelingen levend te houden. Nederland is geen veilig land voor vluchtelingen. Laat deze herdenking een protest zijn tegen het onmenselijke vluchtelingenbeleid. Gelijke rechten voor iedereen, geen mens is illegaal. Open grenzen, nu!”

Tijdens de fakkeltocht gaat de meeste aandacht uit naar een grote groep opdringerige stillen. Naast tientallen agenten-in-uniform, agenten-op-paarden en een tweetal agenten-met-videocamera lopen er midden in de demonstratie zo’n twintig kale mannen met afgetrapte gymschoenen en hoodies. Na herhaaldelijke pogingen om hen vriendelijk uit de demo te werken, bijt een van de organisatoren hen toe dat ze niet welkom zijn op deze herdenking. Een agente die gefotografeerd wordt, vliegt iemand aan. Dat ze zelf demonstranten filmt, is kennelijk iets heel anders. “Jullie willen toch ook niet gefilmd worden?”, is de uitleg van haar collega. De loco-burgemeester biedt zijn verontschuldigen aan.


Website: http://www.n10.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Mijn complimenten! 
Astrid Essed - 10.11.2004 09:19



Beste publiciste,

Hierbij wil ik je van harte complimenteren met dit uitstekende artikel waarin ik mij geheel kan vinden.

Heel veel succes nog met verdere publicaties!

Vriendelijke groeten
Astrid Essed
AFVN 
nooitmeerfascisme - 10.11.2004 11:43

Ter aanvulling: de overlevende van Auschwitz die sprak op deze goed bezochte herdenking heet Celine van der Hoek en is voorzitter van de AFVN - Bond van Anti Fascisten. Ze is momenteel ook actief voor het Kindermonument voor de weggevoerde joodse kinderen uit Amsterdam-Zuid. Ze gaat langs scholen (ook Duitse) om haar verhaal te delen met scholieren.


Website: http://www.kindermonument.nl
 
ogen 
deeez! - 10.11.2004 19:53




Ja... de tijd is aangebroken om elkaar recht in de ogen te kijken in plaats van contact uit de weg te gaan en elkaar de zwarte piet toe te spelen!!

Website: http://www,deeez,bk
 
website 
deeez! - 10.11.2004 22:38

hier het goede url

Website: http://www.deeez.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.