english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
stakingsbrekers bij Radio 538
Ivo - 13.10.2004 12:44

Eindelijk lijkt nederland een beetje in actie te komen, gaan er weer mensen zeuren oevr stakingen!



In hoog tempo worden in Nederland de sociale voorzieningen afgebroken. Ruim 300.000 mensen demonstreren hiertegen in Amsterdam en de regering beweert glashard: 'die mensen hebben het niet begrepen." Nou dat hebben ze wel, we zijn het er gewoon niet mee eens.

De vakbonden zijn inmiddels zo boos dat ze grijpen naar zwaardere middelen. In vrijwel alle sectoren komen en acties en stakingen. Donderdag is het openbaar vervoer aan de beurt. Lastig als je geen auto hebt en toevallig die dag bij je oma op bezoek wilt, maar oma's ziektekosten en AOW staan ook onder druk, dus daar heeft oma best wel begrip voor als je een andere keer komt. Moet je werken? Nog beter, gelijk ook een stakingsdag voor jou.

Maar helaas, zo gaat het niet. Nederland heeft op Zwitserland na de minste stakingsdagen ter wereld (landen waar vakbonden verboden zijn tel ik dan niet mee). Maar zodra er een bond zich gaat roeren om te staken, zeker daar waar iemand het zou kunnen merken, gaan er allerlei mensen zeiken. Dat we zonder stakingen geen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden kunnen afdwingen, dat staken ook leid tot een beter openbaar vervoer en dat uiteindelijk iedereen profiteert van een dagje ongemak, willen mensen kennelijk niet zien. Korte termijn eigenbelang is het enige dat telt.

De vervoersbedrijven dreigen nu met schadeclaims. Alsof je als werknemer het werk niet meer zou mogen neerleggen. Dat is een uiterst gerechtvaardigd actiemiddel, dat ook nog eens heel spaarzaam wordt gehanteerd. Welk drukmiddel heb je dan nog als vakbond, zeker nu het poldermodel in de blubber is verzopen?

Om het gezeik tegen de bonden nog eens op te voeren heeft Edwin Evers van radio 538 zich opgeworpen als coördinator van de stakingsbrekers.

Buschauffeurs die hun collega’s willen naaien kunnen zich melden in Utrecht en daar alsnog reizigers vervoeren en de staking gaan breken. Schandelijk. Ik hoop dat er heel veel buschauffeurs met hun bussen naar de jaarbeurs komen en daar de hele boel zo blokkeren en vast laten lopen dat van die hele achterbakse 538 toestand niks meer terecht komt. Laten we het maar benoemen: Evers is gewoon een zwijn.


Website: http://www.radio538.nl/538/headlines/index.jsp?id=278273
 

Lees meer over: media zonder rubriek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
boycot 538 
Jeroen - 13.10.2004 13:08

Staakt allen met luisteren naar radio 538, als ze de staking willen breken breken wij hun luistercijfers.
actie bij 538? 
pieter v - 13.10.2004 13:29

is het geen goed id om ook een actie te houden bij 538 in hilversum?
Stakingsbrekers? Ik weet het niet... 
GekkeHenkie - 13.10.2004 13:42

Op de site van 538 staat: "Deze actie is alleen bedoeld om zoveel mogelijk door de landelijke staking getroffen forensen te helpen om op het werkt te komen en moet niet worden opgevat als een standpunt ten aanzien van de OV-staking zelf."

Het hier bovenstaande bericht beweert dat 538 probeert de staking te breken, door buschauffeurs op te roepen om te komen rijden. Volgens mij roepen ze mensen op om andere mensen mee te nemen naar hun werk en vragen ze aan touringcarbedrijven om mensen te helpen naar hun werk te komen. Dit is heel wat anders dan op roepen doen aan NS en streekvervoer personeel om niet gaan staken, en om mensen te zoeken die de streekbus alsnog kunnen laten rijden.

Ben ik ook een stakingsbreker als ik met mijn buurmee mee naar mijn werk rij, ter wijl ik normaal met de trein ga?

Trein en (streek)bus staan morgen gewoon stil. En hopelijk staat iedereen morgen ff stil bij het kille en walgelijke beleid van de regering.
Valt wel mee 
toevoegeraar - 13.10.2004 13:43

Als je de oproep van 538 met je eigen ogen leest zie je dat het wel meevalt.. het is simpel een poging om nog vervoer te regelen voor mensen die geen eigen vervoer hebben en toch graag naar hun werk willen gaan.
Er staat letterlijk "Deze actie is alleen bedoeld om zoveel mogelijk door de landelijke staking getroffen forensen te helpen om op het werk te komen en moet niet worden opgevat als een standpunt ten aanzien van de OV-staking zelf". Natuurlijk is het wel jammer dat ze niet expliciet de staking steunen en daarnaast deze eigen actie doen.. maar goed, wat verwacht je van een supercommerciele omroep, belangen van het geld (werkgevers) zijn te groot.
stakingsbreker 
forens - 13.10.2004 14:52

Een touringcarchauffeur, die met zijn bus collectief transport organiseert voor gestrande reizigers, is toch echt een stakingsbreker. Bovendien overtreedt hij de wet, omdat hij geen vervoersvergunning heeft voor het transporteren van individuele reizigers via een vastgestelde route.
weg met de staat! 
Vrije Pieter - 13.10.2004 18:10

"forens - 13.10.2004 14:52

Een touringcarchauffeur, die met zijn bus collectief transport organiseert voor gestrande reizigers, is toch echt een stakingsbreker. Bovendien overtreedt hij de wet, omdat hij geen vervoersvergunning heeft voor het transporteren van individuele reizigers via een vastgestelde route."

Beste Forens,

We leven in een relatief vrij land. Als een buschauffeur besluit om mensen te vervoeren moet hij dat vooral zelf weten. we kunnen anderen niet dwingen mee te doen met de staking, dat zou akelig fascistisch zijn als vraag je het mij! Net als zo'n wijsneus opmerking over een vergunning... Door al die regelpoepertjes als jij is ons land nu verstopt en kunnen mensen niet meer fatsoenlijk werk doen. Want, en dat geloof ik werkelijk, als je mensen iets meer vrij laat zal snel blijken dat ze heel goed voor zichzelf kunnen zorgen...

pssss  
Lena - 13.10.2004 20:39

tja... ik luisterde toch al niet naar 538... soms moet ik er gedwongen naar luisteren als ik werk! nou lekker vrij land leven we weer in zeg,
je wordt gewoon gedwongen om naar dat misselijkmakende slappe gelach en gehijg van 2 van die debielen te luisteren, want de werkvloer mag je niet verlaten.

En die bussen, ja we leven in een vrij land lees ik net (hmm misschien vergis ik me en leven we inderdaad in een vrij land) in dat geval is het daad om als reiziger die banden dan maar lek te steken.
Dan ben je even de dupe, maar het is onacceptabel dat er
niet of te weinig in het openbaar vervoer wordt geinvesteerd.


afgeblazen 
laszlo - 13.10.2004 21:42

De actie van 538 is afgeblazen natuurlijk. Het is hartstikke illegaal om ff een busdienst te organiseren, terwille van de veiligheid van de reizigers. En dat hadden ze kunnen weten.IMHO is het gewoon een miserabele publiciteitsstuntje van 538 geweest.Reden meer om de Ether te bevrijden van deze neo-liberale debielen.
vrij, maar nie helemaal 
Vrije pieter - 14.10.2004 09:37

Beste Lena,

We leven niet in een echt vrij land zolang mensen nog steeds gestraft worden voor slachtofferloze misdaden. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van drugs.

Twee dingen wat betreft het 'gedwongen' luisteren naar die zender:

1. Net zoals dat in een democratie gaat kun je proberen met andere werknemers een meerderheid te krijgen die het met je eens is, jullie kunnen dan voor een andere zender stemmen... Als je bij de minderheid hoort heb je gewoon pech ;-) Ja das jammer. Ik probeer mensen altijd uit te leggen dat de dictatuur van de meerderheid ook erg gevaarlijk is.

2. Niemand dwingt je om te blijven luisteren.. je kunt ontslag nemen en ander werk zoeken, vind je geen betere werkgever, waarom begin je dan niet je eigen bedrijf? Ook hierin ben je volkomen vrij.

En heel belangrijk: Vrij zijn betekent dat je kan doen met jezelf en met jouw spullen wat je wilt, zolang je iemands anders zijn vrijheid niet afneemt en andersom. Banden leegprikken valt hier dus niet onder, het zijn toch niet jouw banden?

staking treft de verkeerde 
jaap - 15.10.2004 17:27

een ov staking is vooral ellendig voor de gewone man. En voor de vervoersbedrijven, die GEEN conflict hebben met de bonden. Maar de regering waarmee het conflict werkelijk speelt, heeft er geen directe last van.

Daarom ben ik tegen een vervoersstaking. De bonden zouden hun best moeten doen om Den Haag direct te treffen. Wellicht het met 300k personen aanspannen van zinloze bezwaarschriften tegen het een of ander onzinnige regeltje. Men moet bijvoorbeeld de bezwaren tegen ordinaire te hard rijden boetes altijd behandelen.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.