english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Zet je handtekening tegen het WTC
pieter r. - 30.09.2004 12:27

In Zeeland, bij Vlissingen-Oost, komt als het aan de politici ligt, een containerterminal, de WCT. Desastreus voor de natuur en voor de rustige leefomgeving van de Zeeuwen. Actiegroep ZeelandAnders verzamelt handtekeningen hiertegen, via hun website (zie onderaan dit bericht).

Waarom Nee tegen de WCT.

ZeelandAnders is geen politieke partij, maar bestaat uit een groep verontruste burgers die een handtekeningenactie heeft opgezet tegen de WCT Waarom eigenlijk? Zeeland Anders denkt dat verschillende argumenten onderbelicht zijn gebleven, die bepalend kunnen zijn voor het inzicht van burgers en ook invloed kunnen hebben op de uitkomst van het statendebat op 7 october a.s.



De WCT moet niet op zichzelf beschouwd worden maar gezien worden in relatie met een sinds 1995 explosieve havenontwikkeling in Vlissingen en Terneuzen. Stellen we het grondgebruik van de verblijfsrecreatie tegenover de haven, dan is de verhouding ongeveer 1300 tegenover 4500 ha. Deze verhouding blijkt illustratief voor de mogelijkheid te ondernemen. Individuele ondernemers hebben een lange weg te gaan voordat vergunningen zijn verstrekt en moeten elke cent groen-blauw verantwoorden. De haven Zeeland Seaports (ZS) heeft daar geen last van. Een gedeputeerde en drie wethouders zitten in het dagelijks bestuur. Ze zijn dus ondernemer naast bestuurder. Deze verstrengeling van functies maakt de lijnen kort en de slagvaardigheid groot maar de wettelijk verplichte openheid en controle op het bestuur staat hier mee op gespannen voet. Ook al heeft de haven door de instelling van de ESM (Exploitatiebedrijf Schelde Maas) de commerciële activiteiten afgestoten, de huidige directeur van de haven de heer Van der Hart is ook directeur van ESM, oud-gedeputeerde, resp. oud-burgemeester van Terneuzen Barbé is commissaris van de ESM en oud-gedeputeerde Bruinooge adviseur voor de GHR (Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam is vertegenwoordigd in de ESM) De slagvaardig-heid voor ontwikkeling van de haven is dus gewaarborgd. Naar de mening van Zeeland Anders is het dubbele spoor waarop de Provincie rijdt in feite een enkel spoor. Er is geen balans tussen de verschillende sporen. Een slechte zaak voor Zeeland



Je kunt je afvragen waarom die gedeputeerden en wethouders zich zo enorm ingespannen voor die haven. Persoonlijke betrokkenheid en gedrevenheid iets tot stand te brengen heeft ongetwijfeld een rol gespeeld maar een andere reden vinden we in het in mei j.l. uitgekomen rapport van het bureau Bridgecraft Strategy Corporate and Finance. Het bureau dat door de haven zélf in de arm is genomen, heeft voorspeld dat bij ongewijzigd beleid tot 2017 verliezen te verwachten zijn. Verliezen omdat investeren geld heeft gekost en de te betalen rente een hoog bedrag vormt. Er is een scenario bekend waaruit blijkt dat het eigen vermogen van ZS na verloop van tijd uitgeput raakt. Om de geprognosticeerde verliezen te stuiten wordt een agressief beleid voorgestaan. De inzet wordt verdubbeld in de hoop in de verre toekomst toch maar die winst te kunnen realiseren. Daar past een WCT in en contacten met de hele wereld om het haventerrein maar gevuld te krijgen. Maar wat als de aanleg van de WCT hoger uitvalt? Wat als de rente stijgt? Wat als grote multinationals een andere keuze maken en vervoer per schip stagneert? We leven in een onzekere wereld waarbij uitgaan van een goede afloop op lange termijn pure speculatie is, om niet te zeggen onverantwoord, omdat verliezen bij veranderende omstandigheden explosief zullen stijgen.



Voor burgers lijkt dit misschien een ver-van-mijn-bedshow maar dat is het niet. Want doordat de provincie voor 50% eigenaar is van de haven en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen voor de andere 50%, zijn ze gehouden exploitatietekorten aan te zuiveren. Momenteel is het uitgangspunt dat het eigen vermogen gereserveerd moet worden voor verwachte tegenvallers in de toekomst. De haven kan bij hen aankloppen als er verliezen zijn. De consequentie is dat er minder geld beschikbaar is voor de andere taken van de overheden. Dit betekent dat de kans groot is dat steeds minder geld beschikbaar zal zijn voor stimulering van de andere kant van Zeeland. Geen subsidies meer voor verbetering van aquacultuur, van vernieuwingen in de landbouw, toerisme, zorg, voor culturele zaken die het leven leuk maken als het Nazomerfestival, het Zeeuws Orkest, Sail Vlissingen, zangkoren, sportclubs enz,. Kortom, dit beleid houdt het risico in dat die kant van Zeeland, die haar identiteit is en haar waarden vormt, geleidelijk om zeep wordt geholpen. Zeeland Anders vindt dit onacceptabel.



Het argument van de haven ZS voor groei is werkgelegenheid. Maar langzamerhand is duidelijk geworden dat het “kapitaal van Zeeland' in de groen-blauwe oase veel hoger ingeschat moet worden en dat daar veel meer werkgelegenheid is te verwachten dan verondersteld. Dat spoor verdient de voorkeur omdat dat spoor Zeeland duurzaam in tact laat.



De haven heeft het ook over.duurzaamheid maar die is een andere dan waar de provincie naar op zoek is. De duurzaamheid waar de haven op doelt betreft het milieu. Door afvalstromen te bundelen kan er milieuwinst optreden maar die winst is maar heel beperkt. Absoluut gezien gaat groei van de haven altijd ten koste van het milieu. Dat geldt in het bijzonder voor de aanleg van een WCT. Containerschepen varen op ruwe olie, maar ook een schip aan de kade heeft brandstof nodig om te koelen, te vriezen en het schip te verlichten. Het brandstofverbruik van een aan de kade stilliggend containerschip is vergelijkbaar met twintig zware trucks, per úúr. De emissie is echter een ongehoorde factor hoger, is nl vergelijkbaar met 30.000 trucks omdat trucks nu eenmaal rijden op schone witte diesel en containerschepen op een residu van geraffineerde olie waar veel zwavel in zit. Het bij verbranding vrijkomende gas zwaveldioxide geeft stank, maar nog erger is het benedenwinds neerslaande zwavelzuur dat als een soort longstof zorgt voor ernstige longaandoeningen naast aantasting van flora, fauna en bebouwing. Het is mogelijk die effecten te verminderen door electriciteit als kadefaciliteit aan te brengen. Dat maakt de aanleg van een WCT echter een stuk duurder en ook de kosten voor reders, waarmee de aantrekkelijkheid van een WCT vermindert en de kans op verliezen van de haven stijgt.



Dat de provincie ook twijfelt over de huidige ontwikkelingen en dat keuzes gemaakt moeten worden mag blijken uit het debat over het omgevingsbeleid. De provincie zoekt naar een integrale aanpak voor een duurzame samenleving, Hoe maken we ontwikkeling en vernieuwing mogelijk met behoud van de kostbare waarden van Zeeland, dat is de vraag.

Zetten we de havenontwikkelingen af tegen de gewenste duurzaamheid, dan is duidelijk dat de het toenemend ruimtebeslag, de aantasting van de beeldkwaliteit, de toenemende (geluids)overlast, stank, en de aantasting van het duister het zoeken naar alternatieven nodig had gemaakt. En dat is precies de conclusie die de Raad van State in 2003 bij de afwijzing van de WCT ook heeft getrokken. Door persoonlijke betrokkenheid van de gedeputeerde voor economische zaken De Kok bij de haven is van die alternatieve economische potenties te weinig werk gemaakt. Een dwingende reden van openbaar belang die aanleg van de WCT noodzakelijk zou maken, komt uit de mond van die gedeputeerde niet geloofwaardig over.



Zeeland Anders hoopt hiermee duidelijk te hebben gemaakt dat voortzetten van de ontwikkeling van de haven een slechte ontwikkeling is die de Zeeuwse waarden niet anders dan verder kan aantasten. De interesse van toeristen om in Zeeland verblijf te houden zal verminderen en op termijn zal ook de leefkwaliteit aangetast worden, en er is geen weg terug. De overtuiging van Zeeland Anders is dat dát voorkomen moet worden. Er is een dwingende reden van openbaar belang om juist áf te zien van aanleg van een WCT. Een Provincie die zichzelf serieus neemt bij zijn streven naar een integrale aanpak om duurzaamheid voor de toekomst te bereiken, kan hier niet om heen!



Mr Hester M.van Rees, Zeeland Anders ( hmvanrees@zeelandnet.nl)





Website: http://www.zeelandanders.nl
 

Lees meer over: LINKS natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.