english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Autovrije dag, akties in Amsterdam
myka - 19.09.2004 16:40

19 september - vandaag werd in dertig gemeenten een autovrije dag gehouden. Amsterdam deed dit jaar niet mee, waarop verschillende organisaties in aktie kwamen voor een autovrije hoofdstad.
Milieudefensie bezette parkeerplekken op de Rozengracht en toverde deze om tot trapveldjes en relaxplekken. AmsterdamAnders/De Groenen organiseerde een aktie caroussel op het Mr Visserplein, om zo alsnog een stukje stad autovrij te maken.


Autovrij, hoe eerder hoe beter!
Autovrij, hoe eerder hoe beter!

Rozengracht, Amsterdam
Rozengracht, Amsterdam

Liever gras dan asfalt
Liever gras dan asfalt

Rieleks!
Rieleks!

Amsterdam Autovrij
Amsterdam Autovrij

Mr Visserplein, koor zingt op aktie carroussel
Mr Visserplein, koor zingt op aktie carroussel

De autorijbanen worden nu even niet door auto's gebruikt
De autorijbanen worden nu even niet door auto's gebruikt

... hoewel sommigen zich ertussen willen wurmen
... hoewel sommigen zich ertussen willen wurmen




Amsterdam - 19 september 2004
Vandaag wordt de jaarlijkse Autovrije dag weer gehouden. Dit jaar doen daar dertig gemeenten aan mee. Op de autovrije dag is er ruim baan voor niet-gemotoriseerde weggebruikers en stadsgenieters. De alomtegenwoordige auto moet het die dag met wat minder asfalt doen.

Hoofdstad Amsterdan deed dit jaar, voor het eerst sinds 1999, niet mee aan de autovrije zondag. Volgens de gemeente zou het teveel geld kosten om wegafzettingen neer te zetten. AmsterdamAnders/De Groenen riepen daarom fietsers, skaters en wandelaars op om zelf een stukje stad autovrij te maken; op het Mr. Visserplein werd een aktie caroussel gehouden.

AmsterdamAnders: "Veel autogebruik in de binnenstad is niet echt nodig, want er zijn voldoende goede alternatieven. De autovrije dag, die in heel Europa en zelfs daarbuiten jaarlijks wordt georganiseerd, is bedoeld om die alternatieven te laten zien. En ruimte te geven aan fietsers, voetgangers en bestuurders van andere niet-gemotoriseerde voertuigen, zodat zij eens in alle rust kunnen genieten van hun mooie stad.....
72 % procent van de Amsterdammers binnen de ring heeft helemaal geen auto, maar heeft wel dagelijks last van lawaai, stank en onveilige situaties. Dan is die ene autovrije dag toch niet teveel gevraagd? Bovendien gaan er in Nederland jaarlijks meer mensen dood aan de luchtvervuiling door auto's dan door meeroken."

Op het Mr Visserplein raakte de politie danig in de war toen bleek dat de aanwezige bakfietsen, gewone fietsen, hoge fietsen en mobiel podium, daadwerkelijk het verkeersplein opgingen om de straat terug te nemen. In eerste instantie probeerden de dienders om hevig verontwaardigde automobilisten tussen de aktievoerders door te loodsen. Dit vergrootte de chaos alleen maar, en na wat heen en weer gepraat besloot de politie dan toch maar het verkeer om te leiden. De 'bezetting' van het plein kon nog een tijdje worden voortgezet maar vervolgens gingen de aktievoerders toch naar het JD Meijerplein, honderd meter verderop, zoals door de organisatoren met de politie was overeengekomen.

Een uur eerder was Milieudefensie aan de Rozengracht begonnen met het bezetten van parkeerplaatsen, die werden omgetoverd in picknickplaatsen, trapveldjes en relaxplekken.
Volgens Milieudefensie slaat Amsterdam een flater door niet mee te doen aan de autovrije dag. "De kwaliteit van de lucht die we inademen wordt op veel plekken flink aangetast door het steeds toenemende autoverkeer. Dat leidt tot gezondheidsklachten en zelfs vroegtijdig overlijden. Luchtmetingen in Brussel toonden aan, dat de lucht daar tijdens autovrije dagen inderdaad veel schoner is. "
Milieudefensie houdt te parkeerplekken tot het eind van de middag bezet.

Autovrije Dag
 http://www.weekvandevooruitgang.nl/

AmsterdamAnders/De Groenen
 http://www.aadg.nl/

Milieudefensie over vandaag
 http://www.milieudefensie.nl/persber/verkeer/040914.htm

Hoge fietsen, ook wel tallbikes genoemd
 http://www.tallbike.net/

World Carfree Day Network
 http://worldcarfree.net/wcfd/

Carbusters
 http://www.carbusters.org
 

Lees meer over: natuur, dier en mens wonen/kraken

aanvullingen
FOTO'S AUTOVRIJ AMSTERDAM 
j - 19.09.2004 21:08










jaa was geinige actie. hier nog drie foto's ervan.

E-Mail: j_hu_@hotmail.com
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.