english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ararat in de Cavia
MOCAKAUK - 09.09.2004 21:16

Op 24 september aanstaande zal in Cavia de film Ararat van de bekende Armeense regisseur Atom Egoyan (o.a. Exotica en The Sweet Hereafter) voor het eerst in Amsterdam worden vertoond. De film heeft de Armeense genocide begin vorige eeuw tot onderwerp en was daarom van begin af aan controversieel in Turkije.


Speelfilm 'Ararat' van Egoyan in Cavia

Datum: 24 september 2004 - Aanvang: 20.30 uur - Plaats:
Filmhuis Cavia, Van Hallstraat 52 I, Amsterdam,
www.filmhuiscavia.nl

Op 24 september aanstaande zal in Cavia de film Ararat van de
bekende Armeense regisseur Atom Egoyan (o.a. Exotica en The
Sweet Hereafter) voor het eerst in Amsterdam worden vertoond.
De film heeft de Armeense genocide begin vorige eeuw tot
onderwerp en was daarom van begin af aan controversieel in
Turkije.

De gelaagde film kent een aantal belangrijke verhaallijnen. Eén
van de belangrijkste draait om een filmproject op basis van een
bestaand getuigenverslag van de vervolging van de Armeniërs in
de Oost-Turkse stad Van. De Amerikaan Ussher is daar getuige
van de genadeloze aanpak van de Armeniërs door het Osmaanse
leger en van het weinige verzet dat de Armeniërs wanhopig
bieden.

Aan het filmproject wordt een ander historisch gegeven
gekoppeld: het leven van de vooraanstaande Armeense
kunstenaar Arshile Gorky. Gorky overleefde de Armeense
genocide als kind in Van. Hij werd later vooral bekend door een
schilderij van zijn moeder en hemzelf, dat de wanhoop,
ontworteling, vervreemding en verlies van de overlevenden van de
Armeense genocide tot uitdrukking brengt.

Centraal in de film staat hoe mensen historische of gehistoriseerde
gebeurtenissen benaderen, vooral hoe ze die willen herinneren.
Deze invalshoek wordt door Egoyan virtuoos toegepast op Gorky,
de Armeense genocide, een moord/zelfmoord en een mogelijke
smokkelaffaire. Egoyan wil hiermee onder meer het veel
voorkomende zwart-wit denken - met name aan Turkse
(staats)zijde - over de vervolging van de Armeniërs doorbreken.
Waarheid is namelijk zelden eenduidig en simplistisch te duiden.

Ararat ging in 2002 in Cannes in première. Hoewel de film zeer
genuanceerd is, werd hij in Turkije veelal afgedaan als een platte
propagandafilm waarmee geijverd zou worden voor de erkenning
van de Armeense genocide. Desondanks gaf tot veler verrassing
de Turkse Minister van Cultuur Mumcu toestemming de film te
vertonen in Turkije. Mumcu: het "zal bewijzen dat Turkije een
democratisch land is". Uiteindelijk werd Ararat niet vertoond in
Turkije naar aanleiding van een door Grijze Wolven gestarte
campagne tegen de film. De filmdistributeur had geen zin in
bewaakte en mogelijk verstoorde filmvoorstellingen.

Bijna twee jaar na de internationale première in Cannes is Ararat
nog steeds bijna nergens in Nederland vertoond. We vragen ons
af of dit mogelijk te maken heeft met mogelijke politieke
gevoeligheden rond de film in Nederland. Daarbij valt onder
andere te denken aan de protesten van Turkse zijde tegen de
plaatsing van een monument in Assen voor de slachtoffers van
deze vervolging. We zijn ervan overtuigd dat het niet vertonen van
Ararat in ieder geval niet aan de filmische kwaliteit van de film
kan liggen. Ararat is te belangrijk om links te laten liggen. We
hopen dat de vertoning in Cavia zal leiden tot vertoning in
Nederland in andere filmhuizen en bioscopen.

Meer informatie over de film: Fansite Atom Egoyan.
Een trailer is te downloaden van: www.moviemaze.de.

Tijdens de voorstelling zal er informatie aanwezig zijn over de
historische achtergronden en de actueel-politieke situatie met
betrekking tot de film en de Armeense genocide.

Ararat (Canada – 2002): regisseur: Atom Egoyan - Met o.a.:
Arsinée Khanjian, Charles Aznavour, Christopher Plummer en
Eric Bogosian - duur: 116 minuten - muziek: o.a. Djivan Gasparian
en System of a Down - première: Filmfestival Cannes 2002 - taal:
engels, frans en armeens met engelse ondertiteling.


- E-Mail: mocakauk@planet.nl
 

Lees meer over: Agenda vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.