| |
6&7/9 Debat: Toekomst publieke media NL [live ma 6 & di 7 sept. de balie, Amsterdam - 06.09.2004 01:09
De Publieke Oproep: De toekomst van publieke media in Nederland Wie een beter bestel weet te bedenken mag het zeggen! Maandag 6 & dinsdag 7 sept. vanaf 19.00 uur tot ongeveer 23:00 uur. Debat live http://live.dds.nl/1.ram (RealVideo) w w w . d e b a l i e . n l / l i v e Een dubbelprogramma rondom de toekomst van publieke media in Nederland. We willen niet verzanden in slepende discussies rond “Hilversum”, maar de vraag stellen wat de rol, betekenis en functie van publieke media in Nederland in de toekomst zal zijn en welke vorm daar het best bij past. Onder druk van veranderende maatschappelijke verhoudingen, commercialiserende en globaliserende media-industrieën en voortgaande technologische verandering lijkt het Nederlandse publieke mediabestel soms anachronistische trekjes te vertonen. Maar, waar dienen publieke media eigenlijk voor? Is er nog een toekomst voor het publieke als alles straks al via het net beschikbaar is? Of is de markt de beste vereffenaar? Anders gezegd: Wie een beter bestel weet te bedenken mag het zeggen! De ontoereikendheid van het huidige bestel is geen nieuw probleem en de discussie over de toekomst ervan woekert al jaren voort. Recent lijkt er echter op een conclusie te worden aangestuurd. Een visitatiecommissie voor de publieke omroepen onder leiding van Rinnooy Kan liet van zich horen en in Den Haag zeggen ambtenaren te broeden op radicale veranderingen die het bestel de 21ste eeuw in moeten trekken. In "Hilversum" worden ondertussen de loopgraven en schuttersputjes gegraven. Het grote probleem is dat de veranderingen waarschijnlijk niet radicaal genoeg zullen zijn. Gevestigde belangen staan een heldere analyse van de grote demografische, internationale en technologische veranderingen in de weg. Al deze veranderingen zetten het publieke domein onder druk. Het gaat daarbij om veel meer dan de simpele tegenstelling “publiek” versus “markt”. De Balie is al jaren niet ‘tegen de markt’, maar we geloven ook dat er grenzen zijn aan de liberaliseringdrift. Een vitaal publiek domein is voor ons een groot goed en elektronische media (radio, televisie, internet) zijn de dragers waarmee dit publieke domein tegenwoordig vorm wordt gegeven. Het lijkt ons nu een goed moment, temidden van de huidige "besteldiscussies", om de grenzen tussen de markt en het publieke te trekken en de rol van publieke media in Nederland opnieuw te bepalen. Aan de hand van drie gemene delers, de klassieke functies van publieke media, "cultuur", "informatie" en "identiteit", proberen we de noodzaak van een publiek mediabestel scherp te krijgen en gaan we op zoek naar de beste manieren om deze in te vullen. Doel is de status quo van de huidige besteldiscussie voor een moment te verlaten om publiek - en ingewijden - te confronteren met cultuurfilosofische vergezichten, alternatieve toekomstperspectieven en de praktische consequenties hiervan. # - maandag / 19.00 uur in De Grote Zaal (Live op internet) Openingsavond: Media en de toekomst van het publiek domein Aan de Oostenrijkse mediawetenschapper en politiek en cultuurtheoreticus Oliver Marchart hebben we de vraag voorgelegd onder welke condities elektronische media kunnen bijdragen aan een revitalisering van het publieke domein en onder welke condities zij bijdragen aan een verdere uitholling van het publieke. Na de val van “Public Man” lijken de elektronische media in navolging van socioloog Richard Sennett vooral gezien te worden als de instrumenten om de isolatie van het individu van het maatschappelijk leven, in perfecte zichtbaarheid (via de beeldbuis), tot een hoogtepunt te brengen. Sennett’s sombere visie is fascinerend maar beidt weinig perspectieven voor een samenleving waarin het publieke debat primair via de media (televisie) wordt uitgespeeld. Zijn er daartegenover ook strategieën te bedenken om een levend publiek domein tot wasdom te brengen? Kan het internet een bijdrage leveren om mensen actief te laten meespreken? Na het enthousiasme van de jaren negentig heerst de scepsis alom, maar waar is de balans in de discussie? Een panel van respondenten uit beleidsmatige, praktische en beschouwende hoek becommentarieert Marcharts betoog, gevolgd door een discussie tussen de respondenten, Marchart en het publiek. Oliver Marchart is mediawetenschapper en politiek en cultuurtheoreticus. Hij leeft in Wenen en is als onderzoeker verbonden aan de universiteit van Basel. Hij werkte daarnaast als wetenschappelijk adviseur voor de Documenta 11 in Kassel. Zijn essay “Media Darkness” is te vinden door hiernaast op de link naar debaliemedia klikken. In het respondentenpanel o.a. Frank van Vree (hoogleraar Media & Cultuur, UvA) en Francisco van Jole (internetvisionair, publicist de Volkskrant). Olv Kysia Hekster (Radio 1) # - dinsdag / v.a. 19:00 uur in De Salon onderwerp: Cultuur (i.s.m. Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties) Bij “cultuur en media” denkt men in Nederland al snel aan kunstprogramma’s op Nederland 3, de cultuurzender bij uitstek. Toch dienen zich vandaag al alternatieven aan die kunnen helpen bij het bepalen van een toekomstperspectief. Hoe kan in de toekomst kunst en cultuur worden uitgedragen via de media? En is de publieke organisatievorm de enige garantie voor een hoogwaardig cultuuraanbod? In deze discussie willen we enerzijds ingaan op de technologische veranderingen die vooral door de zeer snelle opkomst van breedband internet (kabel en adsl) in Nederland nieuwe mediakanalen mogelijk maken. Anderzijds lijkt ons de vraag essentieel over "wiens" cultuur we het eigenlijk hebben, gezien de grote demografische veranderingen in Nederland, vooral in de grote steden? Een weekje Salto kijken in Amsterdam levert bijvoorbeeld al meer niet-autochtone cultuur op dan een maand Nederland 1, 2 en 3 gecombineerd. In de grote steden blijkt FunX, de radiozender voor stadsjongeren een groot succes met een mix van talloze muziekculturen en lifestyles. Op internet is het radioaanbod al enige tijd overstelpend en grenzeloos, maar ook nieuwe cultuurkanalen als Submarine Channel veranderen de definities hoe kunst en cultuur worden gedistribueerd. Afgewisseld met gesproken columns vanuit de marges en de mainstream van de publieke media. Met: Lennart van der Meulen (netcoördinator Nederland 3), Rudolf Buurma (directeur Salto), Piet Erkelens (IdtV, Arts & Documentaries), Femke Wolting (Submarine Channel). Olv Gawie Keyser (De Groene Amsterdammer) # - dinsdag / v.a. 19:00 uur in De Grote Zaal (Live op internet) onderwerp: Informatie Welke richting gaan de inhoud en vorm van informatie (- garing, distributie, toegankelijkheid) in de publieke media op? Een debat over de toenemende tweedeling tussen de institutionele journalistiek en verschillende vormen van individuele informatieproductie en -distributie langs nieuwe mediakanalen. De traditionele journalistiek brengt door "filtering" (hoor-en-wederhoor, het mandaat van professionalisme en woordvoerderschap, lineairiteit) hiërarchie in de informatievoorziening aan. Hoe verhoudt deze filtering zich met de overvloed aan informatie die zich steeds meer kenmerkt door snelheid, directheid en gelijktijdigheid (van distributie en ontvangst) en tegelijk steeds diverser en subjectiever van inhoud wordt? Welke invloed gaat er van nieuwe mediakanalen op traditionele publieke mediadiensten uit? Nieuwe generaties hebben behoefte aan, en kunnen gemakkelijk omgaan met, een veelheid aan informatie. Laat de kijkers, luisteraars en lezers het zelf maar uitzoeken! Hoor-en-wederhoor reguleert zichzelf, niet binnen één medium, maar juist door een veelheid van media op evenredige basis naast elkaar te laten bestaan. Tegelijk leidt dit tot verdere "subjectivering" van de informatievoorziening en het daaraan gepaarde verlies aan autoriteit, zodat ondanks een toename van toegankelijkheid en conflict, mensen en meningen buiten de boot zullen vallen. Welke rol spelen regionale en lokale media daarin? Sluit hun verankering in kleine, hechte gemeenschappen niet veel beter aan bij een wereldbeeld waarin mondialisering en individualisering samengaan? Ook dominante publieke informatiediensten contextualiseren het wereldnieuws immers steeds vaker door herkenbare human interest op lokaal niveau. Publieke media lijken te worden gedwongen een keuze te maken: het versterken van de huidige mediërende instanties of juist investeren in de veelheid aan bronnen en meningen. Of ligt de toekomst bij één centraal aangestuurde informatie-autoriteit met daarnaast aanvullende informatie vanuit particuliere en commerciële initiatieven? Afgewisseld met gesproken columns vanuit de marges en de mainstream van de publieke media. Met: Hans Laroes (hoofdredacteur NOS journaal), Anna Visser (directeur De Nieuwe Omroep), Erik van Zwam (hoofdredacteur/directeur AT5), Irene Costera Meijer (professor Communicatiewetenschap, UvA). Olv Joost Divendal (hoofdredacteur De Journalist) # - dinsdag / 21:30 uur in De Grote Zaal (Live op internet) onderwerp: Identiteit (slotdebat) "There is an unshakable belief in the idea that what defines the mass media is that they produce a public." [Oliver Marchart] Op welke wijze geven publieke media invulling aan het "publieke"? In de finale van De Publieke Oproep proberen we tot een begrip te komen van de identiteit die door publieke media, impliciet of expliciet, verondersteld wordt, aangesproken wordt en ten dele gecreëerd en gestuurd wordt. Hedendaagse identiteiten lijken zich op te splitsen in verschillende kaders: sociale, politieke, culturele, etnische en on-line identiteiten bestaan en ontwikkelen zich naast elkaar en vinden niet langer noodzakelijkerwijs verbintenis in een collectieve nationale of levensbeschouwelijke identiteit – tenzij deze op televisie uit wordt gedragen. Als het Nederlandse televisiepubliek overwegend naar Pim Fortuyn, het EK voetbal en Idols keek, wat zegt dat dan over onze politieke, nationale en sociale identiteit? Zijn de publieke media representatief in dat opzicht? Zouden media niet juist naar de achtergrond moeten treden, om het publiek zichzélf te laten verwoorden? Bieden open televisiekanalen, Urban Radio, internet en radiopiraten de structuur voor deze zelf-representatie of blijven we behoefte hebben aan het grote familiegevoel? Of ligt herkenning voor het publiek in één centraal aangestuurde, nationale identiteit met daarnaast een veelheid aan zelfstandige initiatieven? Toch een staatsomroep, die louter voetbal en Koninginnedag uitzendt? Tegelijk worden de versnipperde "niche identiteiten" steeds beter bediend door de markt, die door publiek als target audiences en lifestyles te zien toch een collectieve snaar weet te raken. Is er nog "een Nederlands publiek" (united we stand, maar alleen omdat we allemaal dezelfde media tot ons nemen) of zijn we 16 miljoen mediabewuste, selectieve en mondiaal geörienteerde individuen? Kortom: creëren de media (het idee van) een publiek of formuleert het publiek de media? Afgewisseld met gesproken columns vanuit de marges en de mainstream van de publieke media. Met Ton van Dijk (netcoördinator Nederland 1), Joop Daalmeyer (netcoördinator Nederland 2), John Leerdam (Tweede Kamer, mediawoordvoerder PvdA), Gerard Timmer (directeur BNN), Michael Schaap (programmamaker VPRO, oa Waskracht, Geluk van Nederland). Olv Prem Radhakishun (advocaat, columnist, tv maker) reserveren: 020 5535100 debalie Kleine-Gartmanplantsoen 10 (Aan het Leidseplein) Amsterdam E-Mail: live@balie.nl Website: http://www.debalie.nl/artikel.jsp?podiumid=media&articleid=20499 |
Lees meer over: kunst, cultuur en muziek media vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | Gewijzigde tijden! | de balie - 06.09.2004 19:42
Maandag 6 sept. openingsavond: Vanaf ca. 19:45 tot ca. 23:00 uur (kan uitlopen) (Pauze: ongeveer 20:45-21:00 uur. Dinsdag 6 sept.: Debatten, columns, lezingen vanaf 19:00 tot ca. 21:00 uur (kan uitlopen) Pauze ca. 21:00-21:30 uur. Slotdebat ca. 21:30 tot ca. 23:30 uur (kan uitlopen) Website: http://www.debalie.nl/live | |
aanvullingen | |