english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
RAVAGE: Eco Activisme ELF
Ravage - 08.07.2004 20:25

Amerikaanse eco-activisten zitten (niet stil)

In juni 2001 werd de Amerikaanse activist Jeff 'Free' Luers
Free samen met zijn vriend Critter tot lange gevangenschap
veroordeeld omdat ze drie nieuwe personenauto's in brand
hadden gestoken bij een autodealer in Eugene, Oregon. Free
kreeg 22 jaar en acht maanden, Critter vijf jaar. Vooralsnog
laten andere eco-activisten zich hierdoor niet afschrikken.


restant van een
restant van een "suf" fie...

Free en Critter hebben hun daad destijds bekend omdat ze
anders tot een nog zwaardere straf waren veroordeeld. De
activisten hadden het speciaal op Sport Utilitie Vehicles
(SUV's) gemunt, of zoals we ze in goed Nederlands noemen: four
wheel drives.

SUV's zijn een soort personentanks die nog duurder zijn, nog
meer vervuilen en brandstof verbruiken en nog dodelijker zijn
als ze iemand aanrijden. In de VS wordt in toenemende mate
actie gevoerd tegen de SUV's en zijn militaristische broertje
de Hummer, populair sinds de oorlog weer woedt.

Free wordt als leider gezien van de operatie, vandaar dat hij
veel zwaarder bestraft werd dan zijn compagnon. Maar hij wordt
vooral gezien als de eerste gevangene van een ondergrondse
wijd verbreide actiegroepering die lange tijd ongrijpbaar leek
en veel schade veroorzaakte, het Earth Liberation Front (ELF).

Hoewel duidelijk is dat het ELF geen structuur kent - iedereen
die ondergrondse actie voor het milieu zou willen voeren kan
de naam gebruiken - wordt Free verantwoordelijk gehouden voor
alle acties in Amerika die onder de naam ELF zijn uitgevoerd.

Onder de naam ELF wordt sinds de jaren tachtig hevige directe
acties tegen milieu- en natuurvernietiging gevoerd. ELF-acties
concentreren zich voornamelijk op drie thema's. Rond
genetische manipulatie zijn er meerdere laboratoria in de as
gelegd en testaanplanten bij universiteiten vernield. Verder
is nieuwbouw - van villa's of toerismeprojecten - in
natuurgebieden een geliefd sabotagedoel. Er worden
vernielingen aangericht op bouwterreinen, of de gebouwen
worden in brand gestoken als ze (bijna) af zijn.

Als derde zijn de SUV's een geliefd actiedoel. Niet alleen in
Eugene werden deze auto's belaagd, maar in alle uithoeken van
het land. Niet alle acties zijn zo heftig als die van Free en
Critter, soms worden er alleen leuzen op de auto's of de
gebouwen van de dealers gespoten.

ELF-acties richten vaak veel schade aan, maar er wordt
nadrukkelijk gesteld dat voorkomen moet worden dat mensen - of
dieren - in gevaar kunnen komen bij de acties. Dat is dan ook
nog nooit gebeurd.

In 2000 - voordat het 'buitenlandse' terrorisme toesloeg in de
VS - werd het ELF officieel door de overheid tot 'grootste
binnenlandse terroristische dreiging' bestempeld en kreeg de
FBI honderd miljoen dollar extra om ELF-activisten op te
sporen.

Inmiddels zitten er nog meer mensen vast voor anti-SUV-acties.
Zo werd op 9 maart William Cottrell gearresteerd in West
Covina in Californie. Cotrell wordt nu aangeklaagd voor acties
tegen in totaal 125 SUV's bij vier verschillende auto-dealers
in de nacht van 22 augustus 2003. De schade zou tot meer dan
twee miljoen dollar zijn opgelopen. Zijn straf is nog niet
bekend.

In april werd een student in Virginia tot 45 maanden
veroordeeld - hetgeen in Amerika als een lichte straf wordt
beschouwd - omdat hij meewerkte aan het proces, spijt betuigde
en zich verplichtte tot betaling van de schadevergoeding.
Behalve het ELF is ook het Animal Liberation Front (ALF) dat
zich richt op dierenbevrijding, actief.

Naast de 'ondergrondse' ELF en ALF bestaat er in de VS een uitgebreid
openbaar netwerk van radicale milieu-activisten dat Earth
First! heet. Earth First! (EF!) heeft door het hele land
afdelingen en een tijdschrift, genaamd Earth First! Journal.
EF! is vergelijkbaar met Groen Front in Nederland en probeert
de natuurvernietiging tegen te gaan. Earth First-activisten
houden stukken oerwoud bezet om te voorkomen dat het gekapt
wordt, blokkeren vrachtwagens van houthakkers of bulldozers,
et cetera. De meeste EF!-ers zijn strikt geweldloos en vinden
de ELF en ALF-acties te ver gaan, maar in het tijdschrift
wordt wel bericht over meer militante acties en arrestaties.

In het laatste Earth First Journal van 2003 wordt geanalyseerd
of de radicale SUV-acties ook effect hebben. De indiaanse
activist Rod Coronado concludeert onder de titel "Burning for
a Better World" van wel. Ten eerste is het een effectief
middel gebleken om het onderwerp onder de aandacht te brengen.
"Terwijl de milieucrises als gevolg van de olie en auto-
industrie geen interessant onderwerp is voor de media, is het
vernielen van SUV's dat wel. De anti-SUV's acties van het ELF
hebben internationale media-aandacht gegenereerd over de
vervuiling als gevolg van auto's in de VS".

Daarnaast is de verzekeringspremie voor autodealers verhoogd
sinds de acties zijn begonnen. Ze rekenen deze prijsverhoging
door in de verkoopprijs van de auto's. Die worden dus duurder
en daardoor minder aantrekkelijk. En ten slotte is elke
gesaboteerde SUV er weer eentje minder op de weg.

"Natuurlijk moet je je afvragen of straffen als 22 jaar
gevangenis het risico van de actie nog waard zijn. Maar het
antwoord op die afweging moet misschien gegeven worden door
degenen die letterlijk sterven om ons de olie te verschaffen
die we nodig hebben, of dat nu Ogoni in Nigeria zijn of
stikkende vogels voor de kust", aldus Coronado.

Er wordt opgeroepen om internationaal actie te voeren uit
solidariteit met Free, om te bereiken dat hij in hoger beroep
in ieder geval strafvermindering krijgt. Voor meer informatie:
 http://www.freefreenow.org

Wil je Free iets bemoedigends toesturen, dan is zijn adres:
Jeffrey Luers, #13797671, OSP, 2605 State Street, Salem, OR
97310, USA

Meer informatie:
 http://www.earthliberationfront.com
 http://www.animalliberationfront.com
 http://www.earthfirstjournal.org/efj
 http://www.breakthechains.net/

Bron: Ravage # 9 van 2 juli 2004




Website: http://www.antenna.nl/ravage
 

Lees meer over: media natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.