english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Actievoeren heeft geen zin
Dusnieuws/Dirk - 30.06.2004 21:47

“JA, als we zo gaan beginnen kunnen we net zo goed meteen thuis op de bank gaan zitten wachten tot de wereld vergaat.” ,
“Nou ja, actievoeren kan toch wel een signaal afgeven.”,
“Het idee is een beetje dat je met zoiets de publieke opinie bespeelt.”,
“Een demonstratieve optocht kan toch heel inspirerend zijn voor mensen die nog niet in de scene zitten.” ,
“Ik heb geen behoefte aan dit soort cynisch gezeik!”:
Zo maar een paar reacties die ik de afgelopen weken kreeg op mijn bewering dat actievoeren geen zin heeft.


Activist superstar
Activist superstar

Er lijkt onder anarchisten een blinde vlek te liggen rond ‘actie voeren’: de vraag stellen ‘of actievoeren zin heeft’, ‘of een actie eigenlijk wel zijn doel bereikt’, is een zeldzaamheid onder actievoerders. Openlijk twijfelen aan de effectiviteit van actievoeren wordt vaak afgedaan als en pleidooi voor passiviteit en daarmee genegeerd. Dat is erg jammer, want als je een politiek doel wilt bereiken is het eerste dat je je moet afvragen hoe je dat gaat doen.
Door geen fundamentele vragen te stellen bij de methoden waarmee je je doelstellingen wilt bereiken en cynici bij voorbaat uit de discussie te sluiten is er een impasse ontstaan in de huidige beweging. Ik denk dat het belangrijk is om je af te vragen wat het rendement is van acties die je in het verleden hebt gevoerd en welke echt tot een feitelijke decentralisering van macht hebben geleid, want daar zou het ons als anarchisten uiteindelijk toch om te doen moeten zijn.
Eerlijk gezegd kan ik me weinig acties heugen die recentelijk tot een decentralisering van macht hebben geleid. Natuurlijk, er zijn veel punten van de antiglobaliseringsbeweging overgenomen door machthebbers. De EU probeert met de argumenten van de antiglobaliseringsbeweging over milieu en voedselveiligheid haar handelsbescherming te verdedigen in de WTO en de grote voedselexporterende landen proberen met argumenten over economische dumping en “level playing fields” die handelsbescherming weer te torpederen. Erg leuk allemaal, maar ons heeft dat tophoppen weinig meer opgeleverd dan een paar blauwe plekken en wat sterke verhalen voor aan de bar.

Verder lezen en reageren?
 http://eurodusnie.nl/2004/06/1236.shtml

- E-Mail: redactie@eurodusnie.nl Website: http://eurodusnie.nl/2004/06/1236.shtml
 

Lees meer over: G8 natuur, dier en mens oranje vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis zonder rubriek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
is dit een provokatie tot? 
poul - 30.06.2004 23:41

In de eerste plaats: wat zijn anarchisten van 2004? Je kunt het toch niet hebben over Bakoenin of Protopopkin, de held van die jongen van Van Duyn, of een denker als Domela Nieuwenhuis of Kierkegaard, zelfs Rob Stolk en Luud Schimmelpenninck en Pablo de Roca (Chili) en Ricardo Flores Magon (Mexico) zijn allemaal anarchos en aanverwanten van het verleden.
Wat is een anarchist? Een individualist, een voortrekker voor socialisten en kommunisten, sociaal bewogen mensen die het een en ander op zijn plaats willen zetten? Zijn het vrijdenkers? Anarcho-Sindicalisten? Behoor je tot een groep of wil je behoren tot een groep als je zegt: wij, anarchisten? Is dat de bedeoeling of is het meer dan een etiketje opgeplakt hebben of krijgen?
En dan de vraag of het nodig is of zou zijn om te demonstreren? Ja, dat hangt er van af tegen wie of voor wat? Mijn mening is dat demonstreren alleen maar zin heeft als je, alleen of met meerderen, wilt laten zien dat je het ergens niet mee eens bent en hoe je dat wil doen kan op vele manieren dat heeft iedereen in het verleden kunnen zien. De kunst is om dat telkens weer op een originele manier in te pakken en op de juiste plaats en het goede moment uit te pakken. Kreativiteit daarbij is iets wat nooit voldoende gebruikt kan worden.
Demonstreren heeft ook met vrije meningsuiting en dus ook met vrijheid in het algemeen te maken. Het laat ook af en toe botsen met politie in al hun vermommingen en het maakt daarbij zelfs weinig uit of demonstranten ongewapend en dus ongevaarlijk de straat opgaan om ergens tegen te protesteren. Dat hele gedoe met ME en politie heeft een grimmige trek gekregen en zou eigenlijk eens en voor altijd goed geregeld behoren te worden of het nu in Lutjebroek, in Den Haag of in Amsterdam gebeurd.
Vrijheid is een hoog goed, zeker in een zgn demokratiese demokraatsie!
Demonsteren ja, agentje pesten ook tot op zekere hoogte, idem met provoseren en rare situaatsies hekelen. De schandpaal herinvoeren voor onnute of slechtluisterende politisi? Ter diskussie. Vrijheid van meningsuiting in de schrijvende en zoemnde pers? Natuurlijk en volledig inklusief de roddelpers. Als je dát niet aanstaat dan koop je of zie je het gewoon niet - ook dat hoort bij vrijheid. De NVU zijn gang laten gaan? Nimmer, maar wel kreatief naar andere manieren zoeken om dit aan te pakken. Ik denk dat alleen tegendemonstraatsies weinig zin hebben. Wat dan wel? Ter kreatieve diskussie.
Kleine observaatsie tot slot: na afloop van een megademo of minidemo gaat iedereen meestal zichtbaar tevreden en gezellig keuvelend naar huis of naar de kroeg. Net alsof ze na een kerkdienst naar huis wandelen.
En dan denk ik vaak dat juist dan het werken aan het gestelde doel zou behoren te beginnen .....
Axie! 
Marcel - 01.07.2004 02:33

Zolang we in een parlementaire democratie leven, heeft naar mijn mening "actievoeren" volgens de regelen der puberale, links extremistische zin, niet meer ruimte nodig dan het aantal mensen wat ze vertegenwoordigd. En zolang dat minder dan 1 % is, kunnen jullie hier halve en hele leugens vertellen, maar anderen zullen daar geen aandacht aan besteden.



E-Mail: m.olrichs@chello.nl
Heeft Eurodusnie zin? 
Cynicus - 01.07.2004 03:15

Voor mensen die zich afvragen wat "Eurodusnie" in hemelsnaam is kan ik het volgende melden: Eurodusnie is een clubje wereldvreemde krakers in Leiden die er genoegen in scheppen acties van anderen af te zeiken of liever nog ze daadwerkelijk te verzieken. Zelf presteren ze helemaal geen ene ruk. Hun campagne om blanco te gaan stemmen is gigantisch mislukt (er stemde zelfs minder mensen blanco dan bij de vorige verkiezingen) en op grote actiebijeenkomsten die Eurodusnie recent organiseerde kwamen telkens niet meer 20 mensen opdagen. Waar denk Eurodusnie dus eigenlijk de positie aan te ontlenen om acties van anderen te bekritiseren of te analyseren? Laat ze eerst zelf maar eens iets waarmaken en dan daarna terugkomen. Dan heb je recht van spreken. Nu niet. De beste stuurlui staan kennelijk aan wal!
Jaja... 
Marco/Eurodusnie - 01.07.2004 09:25

Misschien heeft Eurodusnie inderdaad 'geen zin', maar wat volgens mij nog minder zin heeft is niet ingaan op de inhoud van de kritiek en (anoniem = lekker flink) mensen zand in de ogen strooien met leugens en onzin. Sowieso is het artikel niet geschreven door 'Eurodusnie' maar door Dirk, redactielid van Dusnieuws/Geen Paniek en staat er onder aan zijn artikel een link naar een artikel van een ander redactielid die het juis opneemt voor het 'actievoeren'.


E-Mail: redactie@eurodusnie.nl
Website: http://eurodusnie.nl
 
discussie 
dgg - 01.07.2004 09:32

Indymedia is geen discussieplatform
dus als je het er niet mee eens bent, kan je
dat melden op de site van Eurodusnie zelf, waar ze wel de mogelijkheid
tot discussie hebben.
 http://eurodusnie.nl/2004/06/1236.shtml
Engels artikel over 'activisme' 
Trol - 01.07.2004 10:12

Give up Activism
 http://www.eco-action.org/dod/no9/activism.htm
Euroshit 
Emma Goldman - 01.07.2004 11:24

Euirdusnie is inderdaad kompleet zinloos. Voor hun telt inderdaadniet de politieke uitkomst van een aktie, samenwerking maar of hun zgn. radikale politieke identiteit goed uit de verf komt.
Aktie voeren voor illegalen ok, maar alleen radikaal en niet samen met mensen die een konkreet (politiek) resultaat nastreven. Voor hen is het belangrijk dat hun Lifestyle tot uitdrukking komt. Zo bekeken is eurodusnie een volkomen zinloos initiatief omdat het niet streeft naar konkrete veranderingen in maatschappelijke verhoudingen maar slechts naar de bevestiging van hun eigen "radikaal" linkse identiteit. wat iets radikaal maakt, of dat beter is dan "gewoon links" (zoals ik mezelf zie) die vraag houdt me al jaren bezig. Ik denk dat als de wereld oz veranderd zou kunnen worden dat zij niet meer "radikaal" zijjn, ze die veranderingen zouden proberen te stoppen. Marx zei al "de bevrijding van het proletariaat kan alleen een product zijn van de strijd van het proletariaat". Het proletariaat is ze niet radikaal genoeg dus strijden ze daar ook tegen.


it's a dirty job, oke 
johan - 01.07.2004 12:02

"links" actievoeren heeft een matigende werking op extremistische stromingen, en inspireert anderen om ook in verzet te komen. Zo worden spiralen van geweld en onderdrukking geremd en nieuwe samenlevingen geboren. Denk je, zou Gorbatsov ooit z'n perestroika zijn begonnen zonder de wetenschap dat in het diepste geheim z'n plan breed werdt gedragen onder de bevolking. Herinner de DDR, Tj-Slowakije, de bestorming van Belgrado... we worden alleen nog niet massaal uit onze holen gebrand om in actie te komen

Hoezo? 
Joris - 01.07.2004 12:41

Ik vind het nogal bizar dat Dirk en anderen van Eurodusnie kritiek op actievoeren, vooral demonstraties, geven.
Marco schreef twee jaar terug al:
"Om maar met de deur in huis te vallen, ik hou niet van demonstreren. Hoe groter de demonstratie, hoe meer het bij mij begint te knagen:wat is hier in Bakoeninsnaam het nut van? Veruit de meeste demonstraties zijn saai en horen wat mij betreft thuis in de categorie nutteloze politieke folklore. De voornaamste reden dat ik toch nog wel eens naar een demonstratie ga, is omdat ik verwacht er bekenden uit het land tegen te komen. Gezellig even bijkletsen en wat netwerken terwijl je een ‘thematische wandeling ’ maakt." ( http://www.eurodusnie.nl/2003/07/139.shtml)

Het punt is dat Eurodusnie nooit probeert acties en demonstraties groter en effectiever te maken, maar wel deze steeds meent af te kunnen kraken. Vandaar dat het voor Eurodusnie lijkt dat het om folklore gaat en niet onderdeel is van een strategie.

Het grootste probleem is dan ook strategie. De wereld veranderen is voor Eurodusnie vooral deelnemen aan hun 'alternatieve project', dat het voorbeeld moet geven van de 'niet-hierarchische walhalla'. Maar aansluiten bij de strijd die miljoenen mensen dagelijks moeten voeren om hele concrete dingen, ach, dat is niet stoer genoeg.
Nee, laat hen maar aansluiten bij Eurodusnie.

Voor heel veel mensen doet het eraantoe of in de komende maanden de lonen omlaag gaan of niet, er meer asfalt komt of niet, de WW afgebroken wordt of niet, allochtonen en vluchtelingen nog harder gepakt worden of niet.
Wat voor soort effectieve actiemiddelen zijn er dan?
Acties die bijdragen aan het veranderen van de krachtsverhoudingen.
Het beginpunt is in ieder geval samenwerken met anderen, aansluiten bij mensen buiten de bestaande actiewereld.
Ik weet nog hoe Eurodusnie de demonstraties tegen de oorlog en die van Keer het Tij heeft afgekraakt, en zelf niets maar dan ook niets had gedaan om die groter en radicaler te maken.
Feit is dat die wel het politieke landschap in Nederland wel veranderd hebben, mee hebben geholpen aan het failliet van het poldermodel. (Natuurlijk moet er meer gebeuren, maar het is een begin)
En een deel van die mensen ging niet terug naar huis met het gevoel 'het was een leuke thematische wandeling'. Ze gingen in hun buurt, werk, school met andere mensen praten over die demonstraties. Ze verkochten ze zelfs een blaadje waarin foto's en het verhaal stond, die de reguliere media verzwijgen. Samen met die mensen hebben ze ook lokaal actie gevoerd, tegen bijvoorbeeld uitzetting van vluchtelingen en meegeholpen tegen de sluiting van het lokale buurthuis.
En samen hebben ze gebouwd aan de volgende acties en demonstraties.
Actievoeren voor concrete veranderingen en om grotere groepen mensen te winnen voor radicale ideeen heeft zin!

laatste waarschuwing. 
dgg - 01.07.2004 13:12

Dag mensen

Heel fijn dat jullie kritiek hier op hebben, maar dit is een nieuws site
geen discussie site. De discussie mogen julle dus voortzetten op de site van eurodusnie, die daar ook voor bedoeld is.
Enkel inhoudelijke bijdragen wat betreft nieuws laten we staan.
Ben je het hier niet mee eens dat ben je welkom op de chat of doe eens mee met een vergadering.
Wij beschikken niet over de goede faciliteiten, tijd en mogelijkheden om hier een discussie site van te maken.
Wat nieuws betreft zijn wij afhankelijk van de mensen die het posten, waaronder degene die lopen te zeuren dat er geen relevant nieuws is.
Dus laat het niet van anderen afhangen.

dus hier  http://eurodusnie.nl/2004/06/1236.shtml mag je verder discuzeuren. Als je dit niet wilt is dat je eigen probleem.


dgg
vrijwilliger indymedia

ACTIEVOEREN HEEFT GEEN ZIN. 
Christiaan - 05.07.2004 10:39

Heeft actievoeren echt geen zin? Ga naar de site van het Autonoom Centrum Amersfoort en doe mee aan de enquete.

E-Mail: polderwind@deds.nl
Website: http://www.autonoom-centrum.org
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.