english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Het roer bij de FNV moet om
linker - 19.05.2004 17:24

"Ik denk dat de haven weer voorop moet lopen in het protest. Onze acties tegen port package hebben succes gehad. De organisatiegraad is hoog, we hebben 6100 betalende leden in de haven. Het is een kwestie van je nek uitsteken. Of je nu met zestien- of met zesduizend bent, gewoon met een vrachtwagen, muziek en pamfletten de straat op, de haven in, de bouwplaats op. Dat moeten andere bonden toch ook kunnen?"

van Het Havenforum: Van, Voor en Door Havenwerkers!!!  http://www.havenforum.nl/


Havenbestuurder Niek Stam wil FNV wakker schudden

Door Gert Onnink

Kabinet, werkgevers en vakbeweging worstelen al weken met VUT en prepensioen. Als het aan de regering ligt wordt vervroegd uittreden vrijwel onbetaalbaar. Tot woede van FNV Bondgenoten, dat binnen de eigen vakcentrale FNV ook nog een hevige strijd moet leveren. Volgens de Rotterdamse bestuurder Niek Stam moet het roer om.

Rotterdam ; De opstelling van het kabinet, vooral die van minister De Geus van Sociale Zaken, de houding van vakcentrale FNV, met in het bijzonder voorzitter Lodewijk de Waal en bestuurder Agnes Jongerius, en de gebrekkige informatievoorziening binnen de vakbond. Het zijn zaken die de Rotterdamse FNV-bestuurder Niek Stam, belast met de havens, flink storen. ,,We leven nu tussen hoop en vrees. FNV Bondgenoten laat per brief weten een actietraject voor te bereiden. Ik hoop dat voorzitter Henk van der Kolk zijn poot stijf weet te houden.''

Zo'n zeshonderd havenwerkers voerden vorige maand actie tegen de pensioenplannen van het kabinet, maar elders in het land bleef het akelig stil.

,,De bijeenkomsten waren ook voor vrachtwagenchauffeurs, maar van hen was een handjevol op de been. Het is een weerbarstige materie. Die chauffeurs zijn eenlingen, die ruilen nog liever hun vrouw in dan hun auto. Ze denken: het zal wel los lopen, maar zo werkt het niet. Alle zware beroepen zijn de pineut.''

Toch lukt het de FNV niet een groot protest op te zetten.

,,Het begon met minister De Geus van Sociale Zaken, die 1 mei als ultimatum had gesteld in de pensioenkwestie. Dat is misselijkmakend en arrogant, maar er was niemand binnen de vakbond die daar ook maar iets van heeft gezegd. De Dag van de Arbeid had een prachtige actiedag kunnen worden, maar het bleef stil. Het enige dat de bond doet is per e- mail nieuwsbrieven verspreiden. Veel bestuurders zijn als het er echt om gaat met vakantie, goedwillende kaderleden worden afgeblaft. Er komen bouwvakkers bij mij klagen dat ze geen informatie vanuit de bond krijgen.''

[Haven]

Hoe zou het dan wel moeten?

,,Ik denk dat de haven weer voorop moet lopen in het protest. Onze acties tegen port package hebben succes gehad. De organisatiegraad is hoog, we hebben 6100 betalende leden in de haven. Het is een kwestie van je nek uitsteken. Of je nu met zestien- of met zesduizend bent, gewoon met een vrachtwagen, muziek en pamfletten de straat op, de haven in, de bouwplaats op. Dat moeten andere bonden toch ook kunnen?''

Wat betekenen deze kabinetsplannen voor de havenwerkers?

,,De Stivu-regeling komt zwaar onder druk. Met 60 jaar de haven uit, waar jaren voor is betaald, wordt heel lastig. Er zal meer geld op tafel moeten komen. Bovendien wordt de solidariteit uitgerekt, wij gaan uit van gelijke behandeling van jong en oud. Ik dacht dat de VUT bedoeld was om ouderen te laten uitstromen en jongeren erin. Ook was het een handig middel bij reorganisaties en inkrimpingen. Nu moet iedereen drie jaar langer doorwerken. Dat leidt tot meer ziekte en minder productiviteit. Het gaat dus meer geld kosten.''

FNV Bondgenoten stelt voor de pensioenen in CAO's te repareren.

,,Dat is geen goede zaak. Dan krijg je een lappendeken van CAO's. De zaak moet juist gekoppeld worden. Ik ga proberen in de haven met alle werkgevers één raamcontract te ondertekenen. Met daarin niet alleen afspraken over VUT, prepensioen en WAO, maar ook registratie van en kwalificatie-eisen voor havenwerkers binnen Europa. Vervolgens kunnen we trachten de CAO gelijk te laten lopen met die van het beroepsgoederenvervoer, cementindustrie en bouw.''

Is nu op korte termijn een oplossing in zicht?

,,Met de huidige FNV-top geloof ik daar niet in. Lodewijk de Waal vindt De Geus onbetrouwbaar in het WAO-dossier, maar praat met hem wel over het prepensioen. Het roer bij de vakbeweging moet om. Dus óf een bond die staat voor collectiviteit, met de blik buiten de CAO's om, óf een die alleen maar binnen de CAO's wil blijven. Ik heb liever een vakbond met 300.000 leden die echt willen, dan met 500.000 die alles maar goed vinden.

Er is geen leiding, terwijl er alle aanleiding is om dit kabinet aan te pakken. Deze vakcentrale is niet eens in staat bestuurders goed te informeren, laat staan te mobiliseren.

Gelukkig staat het actiecomité 'De Maat is vol' in de startblokken om wanneer nodig heel Nederland te bestoken.''

RD 6 mei 2004

Een commentaar, ook op havenforum.nl:

En nu maar hopen dat er echt wat gaat gebeuren, maar zolang Lodewijk blijft zitten heb ik er weinig vertrouwen in.
Ondanks alle goede bedoelingen van Niek, geloof ik niet dat we heel Nederland plat krijgen.
Wat dat betreft mogen we wel eens een voorbeeld nemen aan de Fransen, in plaats van altijd maar de k......n op de Fransosen, want als het nodig is gooien ze daar wel het hele land plat.
En vechten om met je zestigste met de vut te kunnen gaan, om dan nog van een goeie ouwe dag te kunnen genieten vind ik toch wel een belangrijke zaak, ondanks dat ik nog 14jaar moet.

DUS KOM MET DIE PLANNEN.
_________________
Proud to be a Flakkeese docker
 
aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.