english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ahaus: zondag demo tegen geplande transport
dirk, lptk - 13.05.2004 12:58

Nucleaire transporten vanaf 1 juni? Inlichtingendienst verwacht minder verzet. Zondag weer demonstraties in Ahaus en Dresden. Demonstraties op autowegen op 27 mei en 1 juni aangekondigd!

Er is nog veel onduidelijkheid over de transporten van hoog-radioactief afval van Rossendorf (bij Dresden) naar Ahaus. En te vrezen is dat dat voorlopig ook wel zo zal blijven. Hoewel het duidelijk leek te zijn dat er 9 transporten van telkens 2 vrachtwagens zouden komen over de 600 km lange route en dat het eerste vanaf 1 juni zou gaan rijden,, de laatste dagen zijn er toch weer andere berichten. Hoe serieus die zijn, is nu nog onduidelijk. Berichten wijzen erop dat er nog steeds onderhandelingen zijn tussen de twee deelstaten over de manier van transport en(dus) hoe vaak. Het grote probleem is dat er maar 2 vrachtwagens zijn die de speciale houders waarin de container bevestigd moet worden hebben en dus een vergunning om de CASTOR MTR-2 containers te vervoeren. En een container per vrachtwagen en 18 containers in totaal maakt dan 9 transporten van elk 2 vrachtwagens. Dat zou 9 weken grote politie inzet vragen en daar is de deelstaatregering in Noord-Rijn Westfalen (NRW) absoluut niet over te spreken. De regering in NRW wil graag 1 transport per spoor (als compromis want ze begonnen met helemaal geen transporten). Behrens (min. Binnenlandse Zaken van NRW) is optimistisch over de kansen van een dergelijk transport.. Maar ook een transport pas begin 2005 zou een optie zijn (hoewel de vergunning tot eind 2004 geldig is) waarmee de deelstaat Sachsen de mogelijkheid krijgt meer speciale houders voor de containers te bestellen.. Die kosten ongeveer 150.000 euro per stuk en Sachsen voelt er weinig voor om dat geld uit te geven. Maar NRW stelt dat als ze nog 16 van die dingen kopen dat duizenden agenten voor de beveiliging scheelt. Het verschil is dat de meeste politie ingezet moet worden rond Ahaus en dat Sachsen dat niet hoeft te betalen maar NRW.
Feit is wel dat op de mogelijk te gebruiken autowegen in de omgeving van Ahaus nu al sterker wordt gepatrouilleerd. Maar ook dat de verloven van de politie in de regio Muenster voor de komende maanden nog niet ingetrokken zijn.
Maar vooralsnog gaat iedereen er van uit dat het eerste transport begin juni plaats kan (en zal) vinden. Doordat de vrachtwagens heen en weer moeten rijden, zijn ook de lege vrachtwagens op de terugweg een legitiem actiedoel. Het is mogelijk dat wordt geprobeerd het eerste transport onverwachts en in het geheim te realiseren. Bij de politie zijn ondertussen een aantal demonstraties aangemeld op autosnelwegen op donderdag 27 mei en dinsdag 1 juni.
De inlichtingendienst zegt trouwens veel minder acties en activisten te verwachten dan bij de vorige transporten naar Ahaus in 1998. Let’s proof them wrong! Het blijft erg belangrijk de druk op te voeren. Hoe meer acties ze verwachten, hoe meer politie er ingezet moet worden en hoe meer het zal kosten. En dus hoe moeilijker deze en de volgende transporten politiek en maatschappelijk door te zetten zijn.

Komende zondag, 16 mei, is weer de maandelijkse Sonntagsspaziergang in Ahaus en in Dresden. In Ahaus om 2 uur in het stadscentrum bij het Rathaus. Het zou goed zijn als na de geslaagde demonstratie bij Urenco in Almelo op 24 april er opnieuw een flink aantal uit de regio naar Ahaus gaan. Alvast een beetje acclimatiseren. Dus gaat allen!

Meer info:
Landelijk Platform Tegen Kernenergie (LPTK)
P/a: Ketelhuisplein 43, 1054 RD Amsterdam
Email:  akbstrategie@hetnet.nl

Voor achtergrond informatie over de transporten:  http://www.indymedia.nl/nl/2004/01/16571.shtml


- E-Mail: akbstrategie@hetnet.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
fietstocht naar Ahaus 
NENO - 14.05.2004 11:16

Het Nederlands Euregionaal Nucleair Overleg (NENO) fietst a.s. zondag naar Ahaus. Vertrek om 12.30 uur bij het NS-station Enschede. Het is ongeveer 20 km en daar nemen we anderhalf uur de tijd voor (dus ook niet-wielrenners kunnen mee).

Website: http://home.hetnet.nl/~antinucleair/
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.