english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Extreem-rechts herdenkt dood Fortuyn
Antifa Rotterdam - 04.05.2004 13:53

Op 6 mei herdenkt extreem- en populistisch rechts de dood van Pim Fortuyn

Op 6 mei is er een herdenking van de dood van de racistische rechtspopulist Pim Fortuyn, dan 2 jaar geleden en hierbij zullen rechtse figuren waaronder bekende racisten en fascisten hem gaan herdenken.

Meer informatie hier:

 http://www.pimfortuyn.com/Special%20-%206mei2004.html

Het is die dag ook 2 jaar geleden dat Volkert van der G. zijn vrijheid verloor en een onmenselijk lange straf van 18 jaar tegemoet ging zien.

Deze herdenking komt ook een dag na bevrijdingsdag, waarop we het einde van de nazistische bezetting van Nederland vieren, die vele duizenden joden, zigeuners, homo's en linkse mensen het leven kostte. Het is dan ook zeer ongepast dat extreem-rechts de dag daarop claimt voor hun Pim herdenking.

Daarom een oproep om aan rechts te laten zien dat het over en sluiten is met hun bewegingsmogelijkheden die zij maximaal uitgebuit hebben sinds de dood van Fortuyn en de daarop volgende hetze tegen links-denkende mensen en vluchtelingen en allochtonen.

Hopelijk staan er op die dag veel antifascisten langs de herdenkingsroute om kenbaar te maken dat ze het er niet mee eens zijn dat ruimte voor rechts geboden wordt.

Fascisme is geen mening, fascisme is een MISDAAD!

 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
 
04.05.2004 15:10

wordt het bovenstaande bericht van 'AAFA' niet verwijderd?

in ieder geval: de route van de herdenkingstocht is:

vanaf Rotterdam Diergaarde Blijdorp naar Hilversum Media Park, dan naar Driehuis (Westerveld) en weer terug naar Rotterdam. Het is te verwachten dat -mocht de pers opnames willen maken- dat in de buurt van Hilversum gebeurt. Lekker dichtbij. Op de 2 betreffende snelwegen zijn genoeg viaducten voor bv. een spandoek.

Groeten, Pieter
Extreemlinks geweld laait weer op(04-05-04) 
klaas - 04.05.2004 16:38

gezien op nieuwrechts.nl

Aansluitend op de verstoring 1 mei jl. van de Nieuw Rechts bijeenkomst 'Sociaal! maar niet socialistisch' heeft de links-radicale actiegroep AFA aangekondigd om de herdenking van de moord op Pim Fortuyn op donderdag 6 mei aanstaande te willen verstoren. Dit is uiterst wrang omdat Pim Fortuyn voor zijn dood al werd bedreigd en belaagd door links-radicale activisten, en uiteindelijk is vermoord door persoon uit datzelfde milieu.

Na een terugslag na de moord op Pim Fortuyn, heeft de radicaal-linkse beweging de haar kenmerkende arrogantie en agressie herwonnen. Via de media, maar ook op straat, worden rechtse mensen openlijk belaagd. Cliteur en Smolders zijn twee recente slachtoffers van demonisering en bedreiging, maar afgelopen zaterdag bereikte de terreur tegen rechts een voorlopig hoogtepunt met de gewelddadige verstoring van een bijeenkomst van Nieuw Rechts.

Het is uitermate treurig dat juist in de meidagen, waarin onze gedachten toch uitgaan naar degenen die zijn gestorven om onze democratische waarden te verdedigen, politieke terreur en intimidatie weer de overhand nemen. Blijkbaar kunnen gewapende en gemaskerde bendes op klaarlichte dag onder het oog van de politie burgers belagen en verhinderen gebruik te maken van hun democratische grondrechten.

Nieuw Rechts vraagt zich openlijk af of er werkelijk iets is veranderd in het politieke klimaat in Nederland na de tragische moord op Fortuyn. Hoe is het mogelijk dat mensen nog steeds straffeloos kunnen worden belaagd en bedreigd? Hoe is het mogelijk dat burgers door gewelddadige bendes kunnen worden verhinderd in het gebruik maken van hun politieke rechten? Het is de taak van de politie en de regering om hier een einde aan te maken.
 
04.05.2004 17:24

"Aansluitend op de verstoring 1 mei jl. van de Nieuw Rechts bijeenkomst 'Sociaal! maar niet socialistisch' heeft de links-radicale actiegroep AFA aangekondigd om de herdenking van de moord op Pim Fortuyn op donderdag 6 mei aanstaande te willen verstoren."
-->AFA roept niet op tot actie, het is een Autonome Antifa oproep. dus van een groepje individuen die actie willen ondernemen tegen het asociale bekleid dat NR/LPF/etc. aanhangen.
-->er wordt ik heel het bericht ook niet opgeroepen tot geweld,
ze willen 'kenbaar maken dat e het er niet mee eens zijn dat ruimte voor rechts geboden wordt', dat kan dus ook zijn dat je een spandoek ophangt of wat leuze roept.



'Dit is uiterst wrang omdat Pim Fortuyn voor zijn dood al werd bedreigd en belaagd door links-radicale activisten, en uiteindelijk is vermoord door persoon uit datzelfde milieu.'
-->uitspraak van de rechter was volgens mij dat het een individuele actie van Volkert was. Als 'jullie' de rechtstaat respecteren hou je dan ook aan de uitspraken.
dus ga niet links in verband brengen met de moord, want dan ben je aan het demoniseren....



"Cliteur en Smolders zijn wee recente slachtoffers van demonisering en bedreiging, maar afgelopen zaterdag bereikte de terreur tegen rechts een voorlopig hoogtepunt met de gewelddadige verstoring van een bijeenkomst van Nieuw Rechts."
-->AntiFa heeft niks gedaan tegen Cliteur of Smolders. zeker niet in groeps verband. Cliteur was AIVD (of wekt antifa daarmee samen??) en Smolders.... tsja dat is nog onbekend, maar dat kan iedereen geweest zijn.
-->de verstoring van afgelopen zaterdag in Rotterdam was overigens niet geweldadig. er zijn geen klappen uitgedeeld door AFA, ook niet aan de Nieuw Rechtse lui die in de buurt rondliepen. het is dus SMAAD om dit te roepen. het enige geweld is gebruikt door de politie, en het enige geweld wordt gebruikt door Rechtse partijen, door de grenzen te sluiten en vluchtelingen zo de dood in te sturen.


"Het is uitermate treurig dat juist in de meidagen, waarin onze gedachten toch uitgaan naar degenen die zijn gestorven om onze democratische waarden te verdedigen, politieke terreur en intimidatie weer de overhand nemen."
-->leg de fout AUB bij jezelf, jullie willen grenzen sluiten, een politie staat bouwen en rechten van buitenlanders afnemen. men vocht tegen ongelijkheid die door de nazis werd opgelegd. dat is dezelfde ongelijkheid die men nu weer terug wil, alleen dan voor 'de moslims' en 'de vluchtelingen' (en later ook voor 'de linkse', als je ziet hoe men daar nu al over praat)



"Blijkbaar kunnen gewapende en gemaskerde bendes op klaarlichte dag onder het oog van de politie burgers belagen en verhinderen gebruik te maken van hun democratische grondrechten."
-->gewapend??? man, beetje waarheid vertellen is ook moeilijk hé. en maskers zijn niet zo raar als je niet op een van de rechtse sites terecht wil komen, waar ze oproepen tot wraak acties. (kijk naar die JF lui die laatst bij een fotograaf op bezoek gingen)
en het prediken van haat tegen anderen is -volgens mij- nog steeds niet toegestaan.
PS. als jullie zo democratisch zijn, waarom dat de zaal afhuren onder een prive naam en niet de partij naam (althans dat zei de politie ter plaatse)

"Nieuw Rechts vraagt zich openlijk af of er werkelijk iets is veranderd in het politieke klimaat in Nederland na de tragische moord op Fortuyn."
jep, onze rechten worden met de dat ingeperkt. steeds meer van onze vrijheid wordt ingenomen om 'het' veiliger te maken.



"nieuw" extreemrechts propaganda 
04.05.2004 17:34

"Nieuwrechts" heeft een zogenaamde reactie op haar website gezet naar aanleiding van de oproep hierboven. De schrijver van het stukje van "nieuwrechts" laat weer eens lekker zien leugens te willen verspreiden (zie link onderaan).

-De bovenstaande posting is niet gedaan door AFA, maar door een anoniem persoon wiens herkomst onduidelijk is.

-De actie van Volkert van der G. was een individuele actie.

-Er is zaterdag geen geweld gebruikt tegen "nieuwrechts". Zie:  http://www.indymedia.nl/nl/2004/05/18674.shtml

-Gewapende bendes bestaan er alleen in de "nieuwrechtse" natte dromen met burgerpatrouilles van bruinhemden.

-Bovenstaande posting roept op tot geweldloze acties zoals spandoeken tegen racistisch geweld.

Website: http://nieuwrechts.nl/artikelen/1083678883.html
 
"geweldloos" 
04.05.2004 17:51

de vraag is in hoeverre je een spandoek met de tekst "stop racisme", hangend vanaf een viaduct en bedoeld voor degenenen die deelnemen aan een herdenkingstocht voor een vermoorde politicus in spe, als zijnde "geweldloos" mag omschrijven. Ik vind het behoorlijk stuitend, ronduit walgelijk.
Geweld????? 
Autonoom antifascistje - 04.05.2004 18:23

Wat is volgens jouw geweld dan?

Volgens mij:

ge·weld (het ~)
1 uitoefening van macht => gewelddadigheid
2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
3 zeer sterk gedruis => rumoer

ge·weld·da·dig·heid (de ~ (v.), -heden)
1 gewelddaad
2 het gewelddadig zijn => geweld

(bron:  http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=geweld)

En er is dus geen puntje:

4 Het hangen van een spandoek aan een viaduct.

Je kan het best stuitend en walgelijk vinden, maar geweldadig is het bij verre niet.
Herdenking 
Scarface - 04.05.2004 21:16

"Deze herdenking komt ook een dag na bevrijdingsdag, waarop we het einde van de nazistische bezetting van Nederland vieren, die vele duizenden joden, zigeuners, homo's en linkse mensen het leven kostte. Het is dan ook zeer ongepast dat extreem-rechts de dag daarop claimt voor hun Pim herdenking."

Het was dan ook ten zeerste ongepast van Volkert van der G. om op deze dag een politicus te vermoorden. Het is daarom ook ten zeerste ongepast om zo'n herdenking te pogen te verstoren. Het is een HERDENKING, geen protest. Een HERDENKING aan een figuur dat vermoord is. Of dit nu een Nazi was of een Palestijn, een Christen of een Moslim, JP Balkenende of Femke Halsema, MOORDEN hoort gewoon niet. En de herdenking is ook een herinnering aan het feit dat we moeten vechten tegen zinloos geweld, van welke kant dit ook komt, zowel links als rechts geweld. In een SAMENLEVING hoort men samen te leven, anders krijgen we hier situaties zoals op de Balkan.

T. Montana
Provocatie 
NN - 05.05.2004 00:08

Ik weet niet of deze oproep serieus is of opgevat moet worden als een provocatie van rechterzijde. De herdenking van de dood van Pim Fortuyn stelde vorig jaar geen hol voor en ik denk dat dit 'fenomeen' binnen enkele jaren vanzelf uit zal sterven. Antifascisten hoeven alleen maar met de armen over elkaar toe te kijken. Het lijkt me dan ook compleet nutteloos om op die paar idioten af te gaan.
Ongepast 
Alex - 05.05.2004 00:12

Dit is nu al de derde keer vandaag dat ik dit bericht post op Indymedia, en iedere keer wordt het er vanaf geflikkerd. Waarom is mij een raadsel.

Het enige wat ik te melden heb is dat ik de bovenstaande anonieme oproep van "antifa rotjeknor" lafhartig, stompzinnig en dan ook ongepast vind. Om op te roepen een herdenkingsbijeenkomst voor de vermoorde Fortuyn te gaan verzieken met spandoeken, getuioghte van geen respect voor de mensen die de vermoorde politcus in spe wensen te herdenken.

Ik vind het dan ook schandalig dat Indymedia deze oproep laat staan en de reacties erop onder het vloerkleed poetst. Ik lees onderaan de pagina van Indymedia dat men de vrijheid van meningsuiting wenst te bevorderen. Onderwijl verwijdert de redactie meningen die hen kennelijk onwelgevallig zijn. Daar zakt mijn broek vanaf.

Alex van Veen





 
05.05.2004 10:42

Dag alex

Je aanvullingen zijn verwijderd omdat ze geen enige vorm van inhoudelijk bijdrage leveren. Voor discussies zijn er andere plekken.
Verder zou het ook fijn zijn als je je broek gewoon aanhoud ;)





zielig 
John - 05.05.2004 11:19

Jammer dat degene diedeze site beheren nog steeds niet snappen dat er heel veel mensen zijn die achter Pim stonden. Sterker nog, volgens mij ben je net zo crimineel als je een moordenaar steunt. Dan ben je goed bezig.
niet "inhoudelijk"...? 
alex - 05.05.2004 11:25

nou breekt ook nog eens mijn klomp (mag ik die wel dragen, beste indymedia medewerker?)

kennelijk oordeelt Indymedia dat de gewraakte oproep van "antifa rotjeknor", die bol staat van de vooroordelen, hetzerig van toon is, een moordenaar ophemelt en een herdenking van een dode beoogt te verstieren, wel van inhoudelijk niveau acht.

elke controversiele posting op indymedia (kan zelfs een provocatie zijn want wie of wat is "antifa rotterdam") lokt reacties uit. als je niet blij met met reacties waarin mensen andere mening bezigen, dan doe je er als redactie goed aan de bewuste posting te verwijderen.

geen enkele bezoeker van indymedia weet immers wat de "redactie" onder inhoudelijke bijdrage verstaat. er zit geen enkele logica cq lijn in het verwijderingsbeleid van postings en aanvullingen op Indymedia; het is maar net wie er achter de knoppen zit.

alex

p.s. waarom zou ik mijn broek voor jou aanhouden?


Vreemd. 
Dutchie - 05.05.2004 12:51

Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.

Indymedia geeft aan de vrijheid van meningsuiting proberen te bevorderen.
Dit recht is een van de mooie dingen van democratie.
Echter, omdat er op deze site een propaganda voor extreem links heerst en zelfs censuur voor rechtse gedachten, denk ik dat Indymedia NL of hun disclaimer aan moet passen, of het nederlandse recht respecteren en niet met loze kreten zoals vrijheids van meningsuiting gaan gooien.

Voor alex 
dgg - 05.05.2004 14:01

Alex

Ten eerste: Indymedia is bestemt voor nieuws. In deze
posting wordt opgeroepen tot een actie. Dat er vooroordelen aan te pas komen valt nog maar te bezien. Er zullen idd racisten en facisten aan meedoen, bijv. van Nieuw-rechts en de NNP. Hiermee is niet iedere deelnemer een facist cq. racist. De discussie DAARover mag je dus ergens anders voeren.
Over het niveau van de posting oordelen wij niet. Dat mag de lezer zelf doen.
Het feit dat een posting controversieel kan zijn mag nooit een reden zijn om hem weg te halen.

Ten tweede: het beleid is niet eenduidig. De meningen verschillen inderdaad wanneer iets een 'inhoudelijke bijdrage' is. Daar wordt ook binnen Indymedia volop over gediscussieerd. Dat het niet altijd even rechtlijnig is erg jammer. Denk je iets toe te kunnen voegen aan Indymedia Nederland , dan staat je vrij om mee te doen, of op het IRC kanaal #nl te komen.

Wat betreft je broek; een beetje relativeringsmogen zou wel
op z'n plaats zijn. Ik neem aan dat je bekend bent met het fenomeen 'smiley'. Het was enkel een grapje over jouw uitdrukking. Neem het niet zo serieus.


Dus hierbij: Als je iets bijdrage over de actie hebt, post het, anders kom je maar op irc.indymedia.org #nl je beklag doen.

ps. wie loopt er nou nog op klompen? ;P

Vara - De Ochtenden 
05.05.2004 19:31

Vanochtend was er een interressant stukje radio. Voor luisteren volg de link

Uitzending 5 mei 2004

Op donderdag wordt op bescheiden schaal de moord op Pim Fortuyn herdacht, nu 2 jaar geleden. Spelen zijn denkbeelden nog een rol in de Nederlandse samenleving van nu? Een debat tussen hoogleraar mediageschiedenis Henri Beunders, opinie-onderzoeker Maurice de Hond en Raymond van den Boogaard, politiek redakteur van NRC Handelsblad.

 http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=429&subtopic=7769

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.