Uitzetting: brief aan KLM,Martinair,Transavia ed - 18.02.2004 14:34
Open brief aan de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair en Transavia. Betreft: verwijdering van uitgeprocedeerde asielzoekers en illegale migranten uit Nederlan Amsterdam, 18-02-'04 Beste mensen van KLM, Martinair en Transavia, Wij willen middels deze open brief met klem een oproep doen aan uw luchtvaartmaatschappijen een standpunt in te nemen over de dreigende uitzetting van 26.000 uitgeprocedeerde vluchtelingen. De IND zal een beroep doen op uw maatschappijen deze verwijderingen uit te voeren. Deze mensen verblijven hier veelal meer dan vijf jaar, soms zelfs tien jaar. Rond deze groep is nu veel commotie ontstaan. Gemeenten, kerken, scholen en steun- en actiegroepen geven te kennen deze uitzettingen niet te accepteren en komen in actie voor deze mensen. Het Autonoom Centrum heeft met uw luchtvaartmaatschappijen in het verleden herhaaldelijk contact gehad over de medewerking die uw maatschappij verleent aan het verwijderen van vluchtelingen en 'illegalen' per lijndienst dan wel per gecharterd vliegtuig. Als protest tegen medewerking aan verwijdering hebben we acties gevoerd tegen Martinair (bezetting hoofdkantoor 1996) en KLM (campagne 'Zwaanzinnige terugvlucht, uw uitzettingsagent', 1999, zie http://www.autonoomcentrum.nl/klm). Ook Transavia, die de laatste tijd veel charteruitzettingen uitvoert, is door ons aangesproken op haar verantwoordelijkheid. Naar aanleiding van de kritiek en acties zijn diverse gesprekken gevoerd met uw maatschappijen. Deze acties en gesprekken leidden er toe dat Martinair toezegde geen medewerking meer te zullen verlenen aan de uitvoering van (groeps-)uitzettingen van vluchtelingen en 'illegalen' en dat de KLM, die aanvankelijk volhardde in haar standpunt zonder meer medewerking te verlenen aan uitzettingen, haar standpunt wijzigde in geen persoon gedwongen, tegen zijn wil in, uit te zetten. Transavia heeft toegezegd in februari 2004 met haar standpunt te zullen komen en dat ons kenbaar te maken. Het moge duidelijk zijn dat de groep van 26.000 vluchtelingen niet vrijwillig kan vertrekken en dat slechts een deel dit onder dreiging van vreemdelingendetentie of onderduiken in de illegaliteit niet anders kan dan overwegen. Mochten uw maatschappijen toch meewerken aan de verwijderingen dan voelen we ons genoodzaakt actie te ondernemen, eventueel samen met de talloze steuncomitées, om uw maatschappij van gedachten te doen veranderen. De ernst van de situatie van verwijderingen, gezinnen die uit elkaar gehaald worden, kinderen van acht, negen jaar die hier geboren zijn en op school zitten, dit alles kan toch niet opwegen tegen het commercieel belang van uw maatschappijen om extra tickets aan de IND te verkopen. Uw maatschappijen zouden daarmee een slaatje slaan uit de droevige ellende van mensen die gedwongen verwijderd worden naar landen waar velen, zo blijkt uit de praktijk, wel degelijk iets te vrezen hebben. Luchtvaartmaatschappijen hoeven niet als verlengstuk van Justitie te fungeren als onderdeel van een verwijderingsmachine. Doen ze dit wel dan is dat een vrije keuze. Het lijkt ons dan ook een uitgelezen kans om invulling te geven aan ethisch ondernemen. We hopen ook dat zowel piloten als personeel en passagiers zich meer dan voorheen zullen verzetten tegen de uitzettingen. Vakbonden hebben al aangegeven om leden die in gewetensnood komen te steunen. We hopen uw standpunten spoedig te mogen vernemen, Gegroet, Autonoom Centrum Bilderdijkstraat 165-f, 1053 KP, Amsterdam, 020-6126172, ac@autonoomcentrum.nl Cc: Air France FNV-Vakbond Pilotenvereniging VNV Ifalpa Personeelsverenigingen luchtvaartmaatschappijen Vluchtelingen(zelf)organisaties Kerken Media Bijlage bij Open Brief aan Luchtvaartmaatschappijen van Autonoom Centrum dd. 2004-02-18 Hieronder een aantal passages over medewerking aan verwijdering door luchtvaartmaatschappijen uit het boek: 'Over de grens' - Verwijderingen van vluchtelingen en migranten uit Nederland, een uitgave van het Autonoom Centrum, publicatie laatste week februari a.s., te bestellen door overmaking van 10 euro op girorek. 6131418 tnv St. Afval A'dam, ovv 'vlucht naar voren'. Uit 'Over de grens': Het standpunt van bijvoorbeeld de KLM is in enkele jaren bijgetrokken. Beriep de KLM zich in 1999, voordat het Autonoom Centrum haar anti-KLM campagne startte, nog op haar vervoersplicht en wilde zij niet op de stoel van de rechter gaan zitten, in juli 2002 meldde de KLM in de media geen mensen tegen hun wil n te zullen vervoeren en de menswaardigheid en veiligheid voorop te zetten. Dit houdt in dat als een uitzetbare geboeid wordt aangeleverd de KLM-piloot weigert deze persoon te vervoeren als die kenbaar maakt niet vrijwillig mee te gaan. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is vertegenwoordigd in de IFALPA Security Commissie (International Federation of Air Line Pilots' Associations) door de heer. Voorbach. Hij meldde najaar 2003: "Het is policy van Ifalpa en de VNV dat passagiers die niet willen reizen ook niet meegaan.Voor deportees geldt dat ook. Dit is om veiligheidsredenen. Wij zijn geen politieke vereniging en zullen ook nooit een politieke stellingname innemen. Het deportee verhaal is uitsluitend iets voor security redenen." Ook Martinair en Transavia laten zich charteren voor verwijdering. De luchtvaartmaatschappij Martinair voert al jaren charters uit voor de overheid ter verwijdering van illegalen en vluchtelingen, ze deed dit reeds naar het onveilige voormalige Zaïre. Dit charteren is in tegenspraak met de stellingname van Martinair na een bezettingsactie in 1996 door het Autonoom Centrum en vele actievoerders. Toen zegde Martinair toe, onder druk van de actie, te zullen stoppen met groeps- en individuele verwijderingen als deze niet vrijwillig zijn. Ook zou Martinair zich beter informeren over uitzettingen. Martinair in door het Autonoom Centrum later, toen zij toch weer (groeps-)uitzettingen uitvoerde, herinnerd aan dat eerder ingenomen standpunt. De reactie daarop van toenmalig directeur Schröder was dat de IND, als deze Martinair vroeg te charteren, steeds vermeldde dat de uitzetting criminelen betrof, zoals de Nigeriaanse prostituees! Schröder zei achteraf de medewerking van Martinair te betreuren en dat als Martinair vantevoren had geweten welke mensen werden uitgezet hij hier nooit aan zou hebben meegewerkt. Ook Transavia laat zich regelmatig inhuren door de IND voor groepsdeportaties, zoals ook voor de zeer omstreden verwijderingen naar de DRCongo. Een gesprek najaar 2003 tussen Hoofd Corporate Communications van Transavia en het Autonoom Centrum (AC) naar aanleiding van de protestbrief van het AC tegen Transavia wegens een (mislukte) groepsuitzetting naar DRCongo, leverde de toezegging op van Transavia, die aangaf zich niet in de verwijderingsmaterie te hebben verdiept, dat ze zich nader en kritischer zou beraden . Tot zover 'Over de grens', dat een hoofdstuk 'De verwijderingsmachine' bevat over de nog aktievere rol die luchtvaartmaatschappijen toebedeeld krijgen bij grensbewaking en weren van migranten, blijkens de maatregelen in de Terugkeernota van minister Verdonk dd. 21 november '03. Recentelijk sprak de FNV-vakbond zich in de media uit over gewetensbezwaard personeel i.v.m. de dreigende uitzetting van de 26.000 uitgeprocedeerde vluchtelingen: FNV-voorzitter Lodewijk de Waal: "Dit dramatische besluit heeft onvoldoende breed draagvlak in de samenleving. Onze leden bij gemeenten, politie, justitie, marechaussee, Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), Centraal orgaan Asielzoekers (COA) moeten straks de besluiten uitvoeren, waar hun omgeving, waaronder hun eigen burgemeester, geen begrip voor kan opbrengen." Veel leden komen met hun geweten in de knel als zij gezinnen moeten uitzetten die jarenlang in Nederland wonen en die in hun land van herkomst een onzekere toekomst hebben. "Zij moeten een taak uitvoeren waar hun geweten zich tegen verzet, hun directe omgeving wellicht grote bezwaren tegen heeft en waarvoor het maatschappelijk draagvlak op zijn minst twijfelachtig is." E-Mail: ac@autonoomcentrum.nl Website: http://www.autonoomcentrum.nl |