Peijs in opspraak? pim - 21.01.2004 08:47
De huidige Minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, maakte het als lid van het Europees Parlement wel heel erg bont.... Is Karla Peijs wel te vertrouwen? In de jaren '90 maakte zij het in het Europese Parlement wel heel erg bont. Het is maar de vraag of zij minister zou zijn geworden als het Europese Parlement de media aandacht kreeg die een normaal parlement krijgt. Toegegeven, haar gedrag was niet illegaal. Maar daar is dan ook alles me gezegd. Oordeel zelf: [b]BIJBAANTJES [/b] Toen Karla Peijs in het Europees Parlement zat, was zij kampioen "bijbaantjes". Natuurlijk is het goed dat een parlementslid met twee benen in de maatschappij staat, maar het gedrag van Peijs wekte de schijn van belangenverstrengeling. Zo kreeg zij een Mercedes Benz onder haar kont in ruil voor een commissariaatje bij de autofabriek (een paar vergaderingen dus). Erg ongeloofwaardig voor een parlementslid dat over CO2 uitstoot moest stemmen. Daarnaast had Karla Peijs nog drie bijbaantjes. [b]REISKOSTEN [/b] Ondanks het feit, dat haar Mercedes al betaald was, declareerde Karla Peijs wel 1,67 gulden per kilometer reiskosten bij het parlement. Die kosten kwamen bij de belastingbetaler terecht [b]DE KANTJES ERVAN AF LOPEN [/b] Karla Peijs "had het zo druk", dat ze zelden op vrijdag werkte. Helaas voor Karla Peijs: parlementslid of minister is geen part-time job! En als zij op vrijdag aanwezig was, was zij waarschijnlijk ook één van de vele Europarlementariers die op vrijdagochtend voor aanwezigheid tekenden (nodig om salaris te krijgen) en daarna gelijk vertrok. Dit stond bekend als het zogenaamde SiSo-systeem (Sign in, Sod off). [b]NEPOTISME [/b] De neef van Karla Peijs kreeg een felbegeerde stageplaats bij de fractie waar Karla Peijs deel van uit maakte. [b]HET ZWITSERLEVEN GEVOEL [/b] Karla Peijs nam deel aan het omstreden vrijwillige pensioenfonds van het EP. Door een ingewikkeld systeem aan administratieve trucs kreeg zij, na 4 jaar in het parlement te hebben gezeten, een pensioen waar een ander 40 jaar voor werkt. Dit pensioen was dus extreem hoog en kwam bovenop haar normale pensioenregeling. Over dit pensioen is nooit een officiele stemming geweest in het Europese Parlement, het werd in achterkamertjes door parlement met belastinggeld geregeld. (Pikant detail is dat prof. Elzinga, op verzoek van de Nederlandse regering, onderzoek deed naar dit pensioenfonds. Hij noemde het verkeerd (al was het niet illegaal). Na aanleiding van dit onderzoek kwam er het debat over bijklussende hoogleraren.) [i][b]BRONNEN [/b] Joep Dohmen, boek: "Europese Idealisten" ITV, documentaire: "Fat Cats" (1997??) Netwerk documentaire (1998??) ZDF documentare (1997??)[/i] |