english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Aktie tegen sluiting onderdoorgang Rijks
Joris Verheijen - 16.01.2004 15:26

Morgen (zaterdag 17 januari) zal er, in aanwezigheid van nationale en lokale pers en tv, een protestactie plaatsvinden in de onderdoorgang van het Rijksmuseum tegen de sluiting van die passage.

Ze geven de weg weg!

Na meer dan honderd jaar waarin opeenvolgende direkteuren het steeds weer geprobeerd hebben, lijkt het Rijksmuseum nu eindelijk bezit te gaan nemen van de onderdoorgang, die het centrum met het Museumplein verbindt. Zondag 1 februari is vermoedelijk de laatste dag dat de passage in zijn huidige vorm open zal zijn. Afgaande op de plannen zoals die nu bekend zijn, blijven er over vier jaar van een brede weg twee nauwe gangetjes over. Tijdens de openingstijden van het museum zullen daar vooral toeristen lopen, buiten die uren zullen ze gesloten zijn. Amsterdam zal dus een openbare weg inleveren en er een zeer beperkt ‘recht van overpad’ voor terugkrijgen. En het geeft die weg weg, niet aan het Rijk, maar nota bene aan een instelling die in 1993 verzelfstandigd is. Niet tijdelijk, maar voorgoed.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een geprivatiseerd museum onze openbare ruimte overneemt, als er toch ook nu zo’n grote eensgezindheid over bestaat dat de passage open moet blijven? Zegt de wethouder dat niet, zegt de deelraad dat niet, zeggen de burgers dat niet? Het antwoord is simpel: iedereen is het met elkaar eens, zolang het maar vaag blijft waar het over gaat.
Een voorbeeld: vorige week bij de commissievergadering zei wethouder Joep Blaas nog dat “de capaciteit van de onderdoorgang hoe dan ook gehandhaafd” moest worden. Het klonk voor de aanwezige burgers bijna te mooi om waar te zijn, een bestuurder die precies verwoordde wat zij dachten. Maar toen hem na afloop werd gevraagd hoe hij dan kon leven met de huidige tekeningen, waarop te zien is dat het grote middenstuk van de gang aan de openbare ruimte wordt onttrokken en er twee glazen corridors open blijven, antwoordde hij: “Ja, theoretisch gaat de capaciteit wel achteruit, maar in de praktijk kun je er toch nog wel door?” Misschien wel en als het moet kun je ook ademhalen door een rietje in plaats van gewoon door je mond, maar de vraag is of dat nog is wat de Amsterdammers echt willen. Waren er bij de zeven verschillende plannen voor het nieuwe Rijksmuseum soms geen alternatieven, die de onderdoorgang zouden sparen?
Er is, kortom, alle reden voor ons, burgers, om nog eens duidelijk te zeggen wat we vinden van het versjacheren van onze openbare ruimte, van een prachtige negentiende-eeuwse passage en van een belangrijke fietsroute, en nog wel aan een museum dat niet eens in staatshanden is. Een openbare manifestatie, vóór het begin van de werkzaamheden, is daarvoor een goede gelegenheid. De brief die het Wijkopbouwcentrum en de Fietsersbond verspreid hebben nodigt ons uit om gezamenlijk nog één keer aandacht te besteden aan een ‘treurige gebeurtenis – de tijdelijke sluiting’. Meestal treur je als je iets verliest. Maar als we onze doorgang echt weer terug zouden krijgen, dan zouden we toch niet hoeven treuren om een tijdelijke sluiting? Blijkbaar beseft het Wijkopbouwcentrum ook wel dat we onherroepelijk iets kwijtraken, maar laat men het bij een gezamenlijk treuren om de illusie van eensgezindheid niet in gevaar te brengen.

Wij, een stel ontevreden Amsterdammers, vinden dat het hoog tijd is voor een krachtiger tegengeluid en nodigen hierbij iedereen uit voor een eerste aktie: a.s. zaterdag 17 januari om 13.00 uur in de onderdoorgang. We zullen in elk geval passanten benaderen met flyers, maar andere suggesties zijn welkom.
Treurig zijn we niet, maar wel boos.

Joris Verheijen
Abraham Vega
Hugo Gietelink

Reacties:  antoniosilvino@yahoo.com


- E-Mail: antoniosilvino@yahoo.com
 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
De ondergang van de onderdoorgang 
link - 16.01.2004 15:38

De ondergang van de onderdoorgang
Joris - 09.01.2004 14:47
 http://www.indymedia.nl/nl/2004/01/16297.shtml
Stadsdeelraad doof voor wens om de onderdoorgang van het Rijksmuseum open te houden
onderdoorgang van het Rijksmuseum 
link - 16.01.2004 18:19

Ja, ik wil ook dat de onderdoorgang van het Rijksmuseum open blijft.
 http://rijksmuseum.wocvondelpark.nl/
vooral onderdoorgaan 
paul en reinout - 30.01.2004 00:55

ja! de onderdoorgang is tof.

Website: http://www.vierkooningen.tk
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.