De ondergang van de onderdoorgang Joris - 09.01.2004 14:47
Stadsdeelraad doof voor wens om de onderdoorgang van het Rijksmuseum open te houden Woensdagavond 7 januari vergaderde de Amsterdamse stadsdeelraad Oud-Zuid over de afsluiting van de onderdoorgang onder het Rijksmuseum. In eerste instantie gaat het om een tijdelijke sluiting voor werkzaamheden, maar de bedoeling is dat het grootste stuk van deze passage gebruikt gaat worden voor de ingang van het nieuwe Rijksmuseum. Daarmee dreigen een karakteristiek stuk Amsterdam, een prachtig podium voor straatmuzikanten uit alle hoeken van de wereld en een belangrijke fietsroute te worden onttrokken aan de openbare ruimte. Verschillende burgers, waaronder ikzelf, hebben op de vergadering ingesproken om duidelijk te maken dat dat onaanvaardbaar is en er is geen enquete nodig om te kunnen stellen dat grote delen van de Amsterdamse bevolking er zo over denken. "Ik ben het helemaal met jullie eens" zei de Wethouder voor Ruimtelijke Ordening, "en mijn collega's ook, en de raadsleden van de andere partijen ook. En zeker zevenhonderdduizend Amsterdammers ook. Met zo'n grote eensgezindheid kan het toch eigenlijk niet meer fout gaan, zou je zeggen", besloot hij opgewekt. Het gaat nog verder, want het Rijksmuseum en zelfs de architecten van het gekozen plan hebben verklaard dat ze willen dat de passage openblijft. Kortom, iedereen is het met iedereen eens. Maar de passage gaat ondertussen wel dicht en er blijven volgens het huidige plan na de werkzaamheden maar twee smalle stroken over, aan de randen van het huidige fietspad. De rest van de ruimte zal in beslag worden genomen door een grote roltrap. Voetgangers zullen daarlangs nog wel van het centrum naar het Museumplein zullen kunnen, als het er tenminste niet vol staat met toeristen. In informele gesprekken na afloop van de vergadering erkenden sommige leden van de deelraad ook dat die eensgezindheid, waar ze de mond vol van hadden, inderdaad maar schijn is. Een van de wethouders bleef volhouden dat de capaciteit van de onderdoorgang niet zou worden aangetast. "Hoe kun je dat zeggen", zei ik, "als de helft van de tunnel een andere bestemming krijgt? Dan lever je toch capaciteit in?" "Ja, de theoretische capaciteit wordt wel minder. Maar in de praktijk kunnen de mensen er nog steeds doorheen." In elk geval lijken er geen grenzen te zijn aan de capaciteit voor draaikonterij van sommige politici. Er komt nog een vergadering waarin de deelraad definitief zal besluiten wat eigenlijk allang is afgesproken. Het is te hopen dat de Amsterdammers in de tussentijd in de gaten zullen krijgen dat er sprookjes verteld worden en dat één van de mooiste plekken van hun openbare ruimte geprivatiseerd dreigt te worden. E-Mail: antoniosilvino@yahoo.com |