| |
vrije software op school 24.11.2003 18:55
De CITO groep wil computervaardigheden gaan toetsen. Het lijkt erop alsof de toets vooral vaardigheden van het gebruik van Windows en Office zal toetsen. Het is echter belangrijk om leerlingen niet vast te pinnen aan onvrije software. De CITO groep wil een toets van computervaardigheden ontwikkelen. Dit is een prima initiatief. Ik zou echter graag willen wijzen op het belang om bij deze toets te kiezen voor kennis en vaardigheden die afhangen van het gebruik van vrije software, en niet van proprietaire software. Alle software van Microsoft, zoals MS Windows en MS Office, is proprietair. Vrije software, zoals GNU/Linux en OpenOffice heeft een aantal voordelen. Ik wil u bij deze wijzen op de voordelen van het gebruik van vrije software op scholen. Voor scholen zijn er een aantal redenen om te kiezen voor vrije software. Ten eerste spaart het geld. In deze tijden van zware bezuinigingen lijkt me dit niet onbelangrijk. Vaak wordt software voor scholen geschonken door leveranciers. Maar deze schenking is vaak eenmalig, en geldt niet voor upgrades. Het gebruik van vrije software in scholen is verder ook in het belang van de samenleving. Als leerlingen leren om te gaan met vrije software zullen ze dit later ook gebruiken. Vrije software zorgt er ook voor dat leergierige leerlingen erachter kunnen komen hoe hun computer systeem precies werkt. De beste manier om software te leren schrijven is om de broncode van bestaande software te bekijken en te leren begrijpen. Proprietaire software staat dit niet toe. De broncode is niet beschikbaar, en wordt beschouwd als een geheim. De vrije software gemeenschap wijst deze houding af. Scholen worden verwacht om leerlingen basisfeiten te leren, en bruikbare vaardigheden. Maar dat is niet het hele verhaal. De fundamentele missie van scholen is om mensen leren sociaal te zijn. Om samen te werken met anderen die hulp nodig hebben. Op het gebied van computers betekent dit het leren om software te delen. Vooral basisscholen zouden hun leerlingen moeten zeggen: "Als je software mee naar school neemt, moet je delen met andere kinderen". Dit geldt natuurlijk ook voor de software die op school gebruikt wordt. Deze hoort vrij beschikbaar te zijn, om te kopiëren, om mee naar huis te nemen, en om verder te kopiëren. Ik hoop dat de CITO groep deze argumenten mee laat wegen in zijn beslissingen over de toekomstige toets. En dat er dus niet gekozen wordt voor een toets waarin de getoetste kennis en vaardigheden vooral afhangen van het gebruik van proprietaire software. Voor meer informatie over scholen en vrije software zie: * http://nl.linux.org/scholen/links.php * http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_software Kasper Souren P.S. Deze tekst is een beperkte, vrije vertaling van http://www.gnu.org/philosophy/schools.html. E-Mail: guaka@303.nu |
Lees meer over: kunst, cultuur en muziek media vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | stukje op netkwesties#74 met link hiernaartoe | link - 28.11.2003 15:34
"Cito-toets test vooral Windows- en Office-kennis" De Cito-organisatie werkt aan een nieuwe test die leerlingen op computerkennis gaat testen. Maar open source-aanhangers zeggen dat Cito vooral de kennis van Windows en Office pakketten test. Over Linux wordt met geen woord gerept in de toets, vrezen ze. http://www.netkwesties.nl/editie74/artikel4.php
Website: http://www.netkwesties.nl | |
aanvullingen | |