| |
Internationale Niet-Winkeldag op 29 november Consuminder - 22.10.2003 11:23
EINDHOVEN, 22 oktober 2003 - De Officiele Datum voor de Twaalfde Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) is door de gezamenlijke consuminderactivisten uit tientallen landen vastgesteld op zaterdag 29 november. Voor Noord-Amerika is de datum vrijdag 28 november. Overal ter wereld zullen op deze data aandachttrekkende, ludieke acties plaatsvinden die de spot drijven met de koopwoede in de Westerse wereld. Tegelijk zal er aandacht zijn voor de vele alternatieven voor consumptie als tijdverdrijf en andere manieren om geluk te verwerven. Nadat de Niet-Winkeldag twee jaar geleden was doorgedrongen tot Japan (een mediterende kerstman in een drukke winkelstraat in Kyoto) zullen dit jaar ongetwijfeld weer veel andere landen zich bij de campagne aansluiten. De Britten beleefden vorig jaar een opleving met vele prachtige posters die zij verspreidden. Ook in Israel wordt de Niet-Winkeldag gevierd. Wellicht zal er ook dit jaar een Koop-Niets-Zeppelin over Kopenhagen vliegen en het spandoek 'Wij willen uw geld! Hier inleveren!' dat vorig jaar een groot winkelcentrum in Letland sierde kan opnieuw dienstdoen. Er zullen uitbundige parades plaatsvinden van Canada tot Nieuw-Zeeland en van Noorwegen tot Italie. In Nederland zijn de afgelopen jaren steeds acties geweest is gemiddeld tien plaatsen. Er was straattheater, er waren waarzegsters en gratis geluksdoosjes, en op veel plaatsen konden belangstellenden hun ooit-gekregen-maar-nooit-gebruikte cadeautjes ruilen met anderen. Zo heeft iedereen iets 'nieuws', zonder dat er iets bij komt! Het logo van de Niet-Winkeldag in Nederland toont een vrolijk meisje met lege handen, en op haar T-shirt de tekst 'Ik heb alles al'. De Niet-Winkeldag is een ludieke dag met een serieuze ondertoon. De overdadige consumptie in het Westen doet wereldwijd de milieuproblemen toenemen. Als alle wereldbewoners zich zo zouden gedragen, zou het milieu allang zijn afgeschreven. Dat het nog steeds 'goed' gaat. is vooral te danken aan de armoede in Derde Wereldlanden, waar ze het geld niet hebben om steeds alles weg te gooien en maar weer nieuw te kopen. Tijdens de Niet-Winkeldag komt ook de vraag aan de orde of geluk ook gratis te krijgen is, zonder daarvoor allerlei spullen te hoeven kopen. Buy Nothing Day werd in 1992 uitgeroepen door de Canadees Ted Dave. Sindsdien is het idee gaandeweg overgenomen in steeds meer landen. Vanuit Canada werkt de Media Foundation (Adbusters) aan de campagne. In andere landen zijn het soms consumentenorganisaties die de campagne dragen, soms zijn het kleine groepen idealisten. Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. Sindsdien propageert Omslag de actiedag en stelt actiemateriaal ter beschikking. De feitelijke acties worden gevoerd door plaatselijke milieugroepen, jongerenorganisaties of gelegenheidgezelschappen, die een eigen invulling geven aan de dag. Actuele informatie over de Niet-Winkeldag is steeds te vinden op http://www.koopniets.nl Daar is ook het overzicht te vinden van de plaatselijke acties. Deze lijst zal vanaf november gestadig groeien. Website: http://www.koopniets.nl |
Lees meer over: globalisering natuur, dier en mens | aanvullingen | | niet winkeldag nijmegen | jasper - 22.10.2003 19:32
Er zijn plannen om ook in Nijmegen weer een en ander te doen op nietwinkeldag. Als je mee wilt helpen met het maken van plannen, mail dan even naar onderstaand adres... Website: http://www.nijmeegsplatform.net | |
aanvullingen | |