english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Schiphol manipuleert politiek
joris wijnhoven - 11.08.2003 15:50

Milieudefensie richt e-mailactie op staatssecretaris Schultz
'Schiphol manipuleert politiek'


Amsterdam, 11 augustus 2003 --- Milieudefensie start vandaag een e-mailactie aan staatssecretaris Melanie Schultz. Bewoners en politici uit de regio zullen in een persoonlijke e-mail de staatssecrataris oproepen de lawaaigrenzen rond Schiphol niet wéér op te rekken. Schiphol wil daarmee een vermeende rekenfout rechtzetten. Onderzoek van Milieudefensie laat zien dat er geen sprake is van een fout, maar van manipulatie.

Schultz heeft aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gevraagd de gevolgen van het oprekken van de geluidsgrenzen door te rekenen. In de tweede helft van augustus worden de resultaten verwacht. Daarna neemt de staatssecretaris een besluit. Milieudefensie wil met de e-mailactie (via www.milieudefensie.nl/verkeer) aan Schultz duidelijk maken dat de maat nu vol is.

Rekenfout of verkooptruc?
Uit het dikke Schipholdossier leidt Milieudefensie af dat de luchthaven steeds weer een foute voorstelling van zaken geeft rond het aantal vluchten over de Polderbaan en de Zwanenburgbaan (zie bijlage met factsheet). Campagneleider Joris Wijnhoven: 'Door de schijn te wekken dat de Polderbaan enorme aantallen vluchten zou gaan verwerken en de Zwanenburgbaan zou worden ontzien, wist Schiphol de politiek te overtuigen dat de zesde baan er moest komen. Meteen na die beslissing, begon men te schuiven met vluchten naar de Zwanenburgbaan. Schiphol probeert zo extra capaciteit te creëren. Dat is geen rekenfout maar regelrechte manipulatie.' Een jaar geleden schreef de luchthaven in haar Milieumonitor: 'Ondanks het feit dat in 2005 een kwart meer vluchten op Schiphol wordt verwacht, zal het aantal starts en landingen op de Zwanenburgbaan halveren.' Wijnhoven: 'Dat blijkt niet waar te zijn en het schandalige is, dat moet men hebben geweten.'

Tabel: aantal vluchten over de Zwanenburgbaan en de Polderbaan

Polderbaan
2002: n.v.t.
Gepland in 2005 (versie 1995): 35,4%
Gepland 2005 (zonder aanpassing wet): 33,6%
Mogelijk 2005 (na aanpassing wet): 27% (7% 's nachts)

Zwanenburgbaan
2002: 31%
Gepland in 2005 (versie 1995): 11,6%
Gepland 2005 (zonder aanpassing wet): 13,5%
Mogelijk 2005 (na aanpassing wet): 20%

Toelichting: de cijfers voor vluchten over de Zwanenburgbaan blijven stijgen. Bij het besluit tot de aanleg van de baan in 1995 spiegelde Schiphol de politiek nog voor dat het aantal vluchten zou verminderen tot 11,6 procent. Bij het aannemen van de Luchtvaartwet vorig jaar werd dit al opgeschroefd naar 13,5 procent. Nu wil Schiphol de regels laten oprekken, zodat liefst 20 procent van de vluchten over deze baan kan, 108.000 van de totaal 540.000 vluchten. De beloofde halvering van het gebruik van de Zwanenburgbaan van 140.000 vluchten in topjaar 2001 naar 70.000 vluchten vanaf 2003 wordt dus absoluut niet gehaald. De regio kan tot 100 vluchten per dag extra verwachten als Schiphol haar zin krijgt.

Voor meer informatie:
De factsheet staat op www.milieudefensie.nl/verkeer
Milieudefensie Persvoorlichting, 020 5507 333


Website: http://www.milieudefensie.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Presentatie: "Herrie in de Haarlemmermeer". 
willink - 12.08.2003 10:31

Vandaag presenteert Duyvendak van Groenlinks de publicatie "Herrie in de Haarlemmermeer"... Daarin wordt oa. gesteld: De zogenaamde rekenfout is geen rekenfout, maar de zoveelste stap van "vrijstaat Schiphol".

 http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4001871.html
wist u... 
dat... - 12.08.2003 11:32

wist u hoeveel slachtoffers er onder het personeel vallen iedere week?
En vast en zeker niet alleen voor Schiphol, maar vast ook in heel veel andere bedrijven...
Meestal door de machines...
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.