| |
Westerschelde Containerterminal van de baan posted by remco - 16.07.2003 13:32
Woensdag schoot de Raad van State het plan van het provinciebestuur van Zeeland voor een megacontainerterminal aan flarden. De alternatieven voor de terminal zijn onvoldoende onderzocht, nut en noodzaak zijn niet aangetoond en dus is er geen reden om de natuurbelangen aan te tasten. Met de uitspraak is jarenlang verzet van natuur- en milieuorganisaties tegen de Zeelandse containerterminal met succes bekroond. een deel van het natuurgebied Milieuorganisaties opgetogen over behoud Kaloot | Raad van State torpedeert WCT Milieudefensie, de Zeeuwse Milieufederatie en het Zeeuwse Landschap zijn opgetogen met de uitspraak van de Raad van State om het besluit tot aanleg van de Westerschelde Containerterminal (WCT) te vernietigen. De rechter schoot vandaag het plan van het Zeeuwse provinciebestuur aan flarden. De alternatieven voor de megaterminal zijn onvoldoende onderzocht, nut en noodzaak zijn niet aangetoond, en dus is er geen reden om de natuurbelangen aan te tasten. Bovendien zijn de leefbaarheids- en verkeerseffecten die de WCT met zich mee zou brengen, onvoldoende meegewogen. De milieuorganisaties roepen de Zeeuwse provinciebestuurders op de WCT-plannen nu definitief af te blazen. Met de uitspraak van vandaag is een jarenlang verzet van natuur- en milieuorganisaties tegen de containerterminal met succes bekroond, aldus Vera Dalm, directeur-campagnes van Milieudefensie. 'De economische argumenten voor aanleg van de terminal blijken gebakken lucht. De Raad maakt duidelijk dat bouwlustige provinciebestuurders natuur- en milieubelangen niet zomaar opzij kunnen schuiven.' De Raad heeft ingrijpende gevolgen voor natuur, milieu en landschap weten te voorkomen. Ruim 140 hectare aan Zeeuws strand, slikken, schorren en duinen is daarmee veiliggesteld. Was de terminal er wél gekomen, dan had dat ook nog geleid tot een exponentiële toename van vrachtverkeer in de regio. Tijdens de behandeling van het beroep tegen de WCT enkele maanden geleden, bleek al dat de rechter vele kritische vragen had over de zorgvuldigheid van de besluitvorming door het provinciebestuur. Nieuw kansen Milieudefensie en de Zeeuwse Milieufederatie roepen de Zeeuwse provinciebestuurders op de WCT-plannen definitief af te blazen. Tjeu van Mierlo, coördinator van de Zeeuwse Milieufederatie: 'Het besluit van de rechter biedt nieuwe kansen voor een tweesporenbeleid waarin investeringen in economie en ecologie wél in goede balans zijn. Juist die ambitie is één van de centrale programmapunten in het nieuwe college-akkoord van Gedeputeerde Staten.' De uitspraak van de rechter is een goede aanleiding een toekomstvaste visie op de Zeeuwse havens te formuleren. Daar ontbrak het tot nog toe aan. Rust en ruimte Milieudefensie, de Zeeuwse Milieufederatie en Vereniging Redt de Kaloot hebben zich jarenlang verzet tegen de plannen voor de WCT. Niet alleen in Zeeland maar in heel Nederland wordt rust en ruimte bedreigd door bouwplannen. Milieudefensie al jaren samen met lokale actiegroepen de campagne 'Trek de groene grens, rust en ruimte daar moeten we zuinig op zijn'. Zo wil de organisatie voorkomen dat Nederland volgebouwd wordt ten koste van natuur en landschap. Ook vorig jaar boekte de campagne succes; de aanleg van een containerterminal in de Betuwe ging niet door. Met vergelijkbare argumenten veegde de Raad van State de plannen van de Provincie Gelderland van tafel. Die besloot daarop de aanleg van de haven en de containeroverslag af te blazen. Zie ook Westerschelde Container Terminal Links! - 09.10.2002 21:54 http://www.indymedia.nl/nl/2002/10/6876.shtml Milieuorganisaties opgetogen over behoud Kaloot http://www.milieudefensie.nl/persber/ruimte/030716.htm Filmpje over het natuurgebied en de containerterminal over de vereniging Redt de Kaloot die zich inzet voor het behoud van dit unieke stukje strand. http://www.zeelandnet.nl/player.php?movie=283 Vereniging Redt de Kaloot website http://members.lycos.nl/kaloot/pages/openen.htm |
Lees meer over: globalisering natuur, dier en mens | aanvullingen | | |