english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Europees onderwijsforum: Op naar Berlijn!
EEF - 03.06.2003 17:11

Een coalitie van verschillende groepen roept, naar aanleiding van de topontmoeting van de Europese ministers van onderwijs op 18 en 19 September in Berlijn, op om naar het eerste Europese onderwijsforum te komen.

Een coalitie van verschillende groepen roept, naar aanleiding van de topontmoeting van de Europese ministers van onderwijs op 18 en 19 September in Berlijn, op om naar het eerste Europese onderwijsforum te komen.

Akties rond de topontmoeting en een afluitende demonstratie op 20 september staan in Berlijn ook op het progamma.

Op het eerste Europese Sociaalforum(ESF), dat in 2002 in Florence plaats vond, was het begonnen: Scholieren en Studenten-es uit heel Europa organiseerden meerdere seminaren rond het thema onderwijs. Hier uit groeide het idee om tijdens de zogenaamde „Bologna-follow-up“ conferentie van de Europese ministers van onderwijs aktief te worden. Op meerdere voorbereidingsvergaderingen in Brussel en Berlijn werden de plannen verder ontwikkeld. Zoals ook bij het ESF het geval was kunnen groepen, organisaties en individuele personen ook tijdens het European Education Forum eigen progamma`s aanbieden en ontwikkelen.

Het doel is om alle aan de onderwijssector deelnemende groepen een forum voor kritiek en diskussie te geven en om alternatieven tegenover de neoliberale onderwijspolitiek te ontwikkelen en deze dan ook d.m.v. akties op straat uit te dragen.

Iedereen is hartelijk welkom op de volgende voorbereidende vergadering:

Zaterdag, 14. Juni 2003
in de ruimtes van de AStA in de Universiteit GH Kassel, Duitsland
vanaf 10.00 uur s`morgens (Mensen van ver weg kunnen ook vrijdagavond komen)


Aameldingen en vragen(routebeschrijving, overnachtingen enz. stuur een mail in het Duits of Engels naar  info@eef2003.org
Meer informatie:  http://www.eef2003.org

Als groepen en/of organisaties de oproep (volgt hieronder) willen tekenen, stuur dan een mailtje naar  info@eef2003.org en schrijf daarin in het Engels of Duits dat jullie de oproep willen tekenen en uit welk land jullie komen.


Oproep voor het eerste Europese onderwijsforum van 18 t/m 20 september 2003

De Europese eenheid komt steeds dichterbij. Met de nieuwe lidstaten in Oosteuropa wordt deze eenheid voor een historische uitdaging gesteld. Ook de Europese onderwijssystemen groeien samen. Dit gebeurd vooral in het hoger onderwijs, waar voor talrijke studenten-es via studies in het buitenland en een internationaal uitgerichte studie een gezamelijk Europa nu al werkelijkheid is.

Wij begroeten het samengroeien van Europa, maar niet in de huidige vorm. Wij willen een internationaal uitgericht onderwijs die individuele ontwikkeling, maatschappelijke solidariteit en welvaart bevordert. De huidige ontwikkeling gaat gezien het groeiende maatschappelijke buitensluiten, slecht gefinanceerde scholen en universiteiten, de invoering of het verhogen van collegegeld, het verdere terugdringen van democratie, het uirichten op winstbejag en de verwoestenende konkurentie tussen openbare en privé onderwijsinstellingen, in een andere richting. Ook bekritiseren we het huidige onderwijssystem, bijvoorbeeld de autoritaire struktuur ervan.

Regeringen en in het byzonder de EU verstopt zich weliswaar achter formeel juiste procedures en internationale overeenkomsten, dit kann echter niet verhullen dat voor de betroffene scholieren, studenten-es, leraren-essen en ander personeel participatie en de mogelijkheden om vorm te geven aan het onderwijs, steeds verder afnemen of openlijk worden aangevallen.

Tot de huidige nationale, regionale en lokale strukturen in het onderwijs, verschijnt naast deze Europese dimensie, op internationaal niveau, de in het kader van de door de WTO met het GATS-verdrag vooruitdrijvende commercialisering van alle openbare diensten, die alle onderwijssektoren, van basisschool tot onderwijs voor volwassenen bevat.

Deze ontwikkelingen hebben drastische konsequenties: onderwijs heeft een sleutelrol in de huidige maatschapij.

Juist voor der achtergrond van de globalisering zou zij een centraal middel moeten zijn, waarmee mensen in staat worden gesteld deze internationale processen te begrijpen en naar hun eigen ideeen te beinvloeden. Ze zou daartoe moeten dienen, dat iedereen zich vrij en zelfbeschikt kann ontwikkelen.

Onderwijs wordt door deze bewust bedrifde politiek echter steeds meer tot een produkt, de toegang ervan wordt steeds meer afhankelijk van de individuele (financiele) mogelijkheden, het gebruikmaken en de uitrichting ervan wordt meer en meer afhankelijk van het economische nut. De eigenlijke funktie van onderwijs wordt daardoor opgegeven.

Die voor de demokratische vooruitgang noodzakelijke kritiek aan heerschapij en de kapitalistische economie wordt steeds meer naar de actergrond verdrongen. Uiteindelijk wordt onderwijs gereduceerd tot een beroepskwalificatie waarvan de inhoud en de uitrichting zich uitsluitend economische doelen dient.
Die für den demokratischen Fortschritt notwendige Kritik an Herrschaft und kapitalistischer


Om scholieren, studenten-es en leraren-essen het mogelijk te maken om in deze ontwikkeling in te grijpen en over de huidige politiek te discusseren en hun eigen alternatieven en eisen te ontwikkelen, roepen wij gelijktijdig met de topontmoeting van de Europese onderwijsministers van 18 t/m 19 september tot het eerste Europese onderwijsforum in Berlijn op.

In navolging op de sociaalforumsbeweging die met hun openlijke karakter, hun breedte van politike meningen en hun veelvoud in de aard en vorm van uiteenzettingen 60.000 mensen naar Florence heeft gemobiliseerd, roepen wij alle groepen, organisaties en mensen op zich met een eigen bijdrage aan het progamma van het European Education Forum (EEF) deel te nemen.

Direkt na het EEF willen wij op 20.9 samen voor een sociaal rechtvaardig, demokratisch en internationaal uitgericht onderwijssysteem en tegen iedere vorm van commercialisering, buitensluiting en afbraak van demokratische rechten in deze sector demonstreren.

Kom naar Berlijn!
Another Education is possible!

 http://www.EEF2003.org

Berlin, 15.4.2003
Eerste ondertekenaars-sters:

Alternative Liste Duisburg
AStA FH-Köln
AStA Uni Wuppertal
AStA Uni Düsseldorf
AStA Uni Essen
AStA Uni Münster
Attac-campus
Attac HSG Potsdam
Attac HSG HU Berlin
Bundesausschuss der Studentinnen und Studenten in der GEW
Education ist not for sale Network
GesamtschülerInnenvertretung Bremen
GEW Wuppertal
Juso Landesverband NRW
Landesausschuss der Studentinnen und Studenten in der GEW-NRW
Landes-SchülerInnen-Vertretung NRW
scudag Network
['solid] - die sozialistische Jugend


- E-Mail: info@eef2003.org Website: http://www.eef2003.org
 

Lees meer over: europa

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.