| |
boycot Amerikaanse producten Voor Moeder Aarde - 06.03.2003 15:53
Een boycot van Amerikaanse poducten als effectief geweldoos middel om de oorlog te stoppen. Boycot Amerikaanse producten Op de 15de februari trokken miljoenen mensen over de hele wereld de straat op tegen de komende oorlog in Irak. Wereldwijde opiniepeilingen tonen aan dat een grote meerderheid van de burgers geen oorlog willen in Irak. De regering Bush besluit geen rekening te houden met de stem van deze mensen - waaronder miljoenen Amerikanen - die allen een vredevolle oplossing voor het conflict in Irak willen. De regering Bush is bereid om een unilaterale oorlog in Irak te starten, met of zonder VN resolutie. We hebben betoogd en worden genegeerd. Het is tijd om meer effectieve geweldloze middelen in te zetten om deze oorlog te stoppen - daarom boycotten we Amerikaanse producten totdat de regering Bush haar militaire agressie tegen Irak stopzet. Een groot deel van de Amerikaanse economie staat in onmiddellijk verband met de oorlog in Irak. Vooral oliebedrijven en wapenproducenten maken grote winsten bij een oorlog in Irak. Vele andere bedrijven steunen op de Amerikaanse oorlogsmachine om wereldwijd markten te openen en te beveiligen. Vele van deze bedrijven hebben direct of indirect bijgedragen aan de campagnefondsen van George W. Bush. Al onze krachten richten op het toedienen van economische schade aan specifieke bedrijven zal ons in staat stellen een duidelijk signaal te geven dat er geen 'business as usual' zal zijn zolang die bedrijven bijdragen aan of voordeel halen uit een oorlog in Irak. We zullen de Amerikaanse bedrijven contacteren om hen te melden dat we een grote boycot opzetten om hen te vragen ons te helpen bij het overtuigen van President Bush dat een diplomatieke oplossing voor het conflict in Irak noodzakelijk is. Een boycot uitvoeren is geen eenvoudige beslissing. Vele mensen zijn afhankelijk van Amerikaanse producten in hun dagelijks leven. Deze campagne is niet gericht tegen de Amerikaanse bevolking - velen lijden reeds onder een dalende economie (zonder sociale zekerheid, werkloos, dakloos, ...) en een schrik voor een toenemend anti-Amerikanisme in de wereld. We zijn niet anti-Amerikaans of pro-Saddam. We zijn ons bewust van het feit dat een oorlog in Irak niet alleen honderd duizenden Irakese mensen zal verminken en doden, maar dat het ook de regio verder zal destabiliseren en zal leiden tot nog sterkere anti-Amerikaanse gevoelens en een verhoogde dreiging van terroristische aanslagen op Amerikaans grondgebied. Het geld dat nu uitgegeven wordt aan de oorlogsvoorbereidingen kan een hogere levensstandaard voor alle Amerikanen betekenen en veel van de meest dringende globale problemen oplossen. Veel boycotcampagnes van Amerikaanse producten zijn reeds opgezet, tegen de oorlog en voor andere redenen. We ondersteunen deze initiatieven en willen deze informatie centraliseren, alsook meer informatie brengen over de links tussen andere Amerikaanse bedrijven en de oorlog in Irak. We hopen dat deze boycot zal helpen het verschil te maken tussen oorlog en vrede, leven en dood, vernietiging en opbouw. E-Mail: international@motherearth.org Website: http://www.motherearth.org |
Lees meer over: militarisme | aanvullingen | | Consumptieboycot Amerikaanse producten | Casper de Wit - 06.03.2003 17:03
Interessant idee. Als dit op grote schaal wordt uitgevoerd, wordt de druk op de Amerikaanse regering van binnenuit groter. Belangrijk is de mobilisatie van alle demonstranten (wereldwijd) om dit te doen. Ik denk dat het een heel goed (en intelligent) actiemiddel is. Belangrijk is het opstellen van lijsten met (louter) Amerikaanse bedrijven met 'consumer products'. Alleen: in hoeverre kun je nog van 'Amerikaanse bedrijven' spreken? Er zijn zeer veel multinationale ondernemingen die niet meer louter Amerikaans te noemen zijn. Dit geldt overigens ook voor (van oorsprong) Nederlandse bedrijven. Ahold zit ook in Amerika bijv., heeft daar zelfs een grotere omzet dan in Europa. Je kunt niet meer zeggen dat Ahold een Nederlands of Europees bedrijf is. Idem dito voor Amerikaanse bedrijven. Je kunt Chiquita een Amerikaans bedrijf noemen, maar die zit ook overal. Het criterium zou dan de vestiging van het hoofdkantoor in de VS zijn? Ik denk overigens dat je beter bedrijven kan boycotten met directe belangen in Irak en niet vanwege geografische redenen maar vanwege de (zeer waarschijnlijke) beïnvloeding van het Nederlandse buitenlands beleid, dat de VS (en haar oorlogsinspanningen) ondersteunt. Neem bijv. Shell, dat wil natuurlijk graag een graantje meepikken van de oliebronnen op (nu nog) Iraaks grondgebied (part of the deal als Nederland de VS steunt?). Boycot van zo'n bedrijf is makkelijker te organiseren dan alle Amerikaanse bedrijven. | boycot goed idee | Paul - 07.03.2003 13:02
Een boycot zal onvermijdelijk ook vele andere slachtoffers maken. Neem nu een boycot tegen Coca Cola, toch een van de Amerikaanse symboolbedrijven. Wel, stel dat je de verkoop Coca Cola in Europa in grote mate kan boycotten, dan tref je niet in de eerste plaats de hoofdzetel in de VS, maar wel alle arbeiders die in de bottelarijen in Europa werken - die zullen als eerste delen in de klappen van de gedaalde winstcijfers. Hetzelfde bij bijvoorbeeld een boycot van Ford of General Motors. De kans is veel groter dat de arbeiders in Antwerpen of Genk de eerste klappen opvangen. Het is een beetje zoals de boycot van Irak, niet Saddam Hoessein wordt getroffen, wel de gewone Irakees. Daarom, hoe aanlokkelijk het idee en hoe bnuttig het ook kan zijn, een boycot moet goed uitgekiend worden om heel gericht die personen of instellingen te treffen die je je boodschap wil overbrengen, anders werkt het alleen contraproductief. | boycot produkten | Marc - 15.04.2003 11:44
De angst dat een boycot van Amerikaanse produkten werkloosheid in Antwerpen zal veroorzaken lijkt mij een slecht argument. Als je het ene produkt als consument laat staan vervang je het toch door een ander, liefst Europees produkt. En dan nog uit een land dat zich uitspreekt tegen de oorlog (dus NIET Nederland). Je kan de alternatieve produkten aangeven. Dat betekent dan juist meer werk voor mensen in Europa.
| Anti-oorlogsgroepen roepen op tot boycot VS | 15.04.2003 12:02
In een nieuwe poging hun afkeer van de Verenigde Staten en de oorlog in Irak kenbaar te maken, roepen anti-oorlogsgroepen wereldwijd op tot een boycot van Amerikaanse producten. ‘Elk Amerikaans product dat we kopen is een kogel voor een Iraakse burger’. In Nederland is de anti-oorlogsbeweging nog niet zover. http://www.oneworld.nl/p_ne_re.asp?BerichtID=2491 | |
aanvullingen | |