| |
Dinsdag aktiedag tegen wapentransporten Platform Tegen de 'Nieuwe Oorlog' - 19.02.2003 23:40
Het Platform Tegen de ‘Nieuwe Oorlog’ heeft dinsdag 25 februari uitgeroepen tot landelijke aktiedag tegen de Amerikaanse militaire transporten door Nederland. Het Platform roept iedereen op tot geweldloze directe aktie tegen deze transporten. PLATFORM TEGEN DE ‘NIEUWE OORLOG’ OPROEP VOOR AKTIES TEGEN AMERIKAANSE WAPENTRANSPORTEN DINSDAG 25 FEBRUARI: LANDELIJKE AKTIEDAG TEGEN WAPENTRANSPORTEN Het Platform Tegen de ‘Nieuwe Oorlog’ heeft dinsdag 25 februari uitgeroepen tot landelijke aktiedag tegen de Amerikaanse militaire transporten door Nederland. Het Platform roept iedereen op tot geweldloze directe aktie tegen deze transporten. In hetzelfde weekend dat in Amsterdam ruim 80.000 mensen de straat opgingen tegen de dreigende oorlog tegen Irak, besloot de Nederlandse regering toestemming te geven voor de militaire transporten en daarmee het anti-oorlogsgeluid van deze massale demonstratie te negeren. De actieve Nederlandse medewerking aan oorlogsvoorbereiding moet gestopt worden. Je kunt op allerlei verschillende manieren in aktie komen, zolang het maar geweldloos blijft. Informatie over de transporten en geplande akties is te vinden op de website www.wereldcrisis.nl. Een ieder die aanvullende informatie heeft, kan deze (graag!) naar ons mailen: o43@kerkenvrede.nl. Voor vragen (wat kan ik doen? waar kan mensen vinden om iets mee te doen? etc.), informatie en melden van akties: neem contact op met het Platform Tegen de ‘Nieuwe Oorlog’, via Vredescentrum O’43 (030-2714376 of o43@kerkenvrede.nl) Voor training in methoden van directe aktie organiseert de Activistenschool aankomend weekend (22-23 februari) overigens een trainingsweekend, speciaal gericht op anti-oorlogsakties. Zie hiervoor: www.aktivistenschool.nl STOP DE OORLOGSVOORBEREIDING! – KOM IN AKTIE! E-Mail: o43@kerkenvrede.nl Website: http://www.wereldcrisis.nl |
aanvullingen | | Vrije Radio Voor Vrede 2 | Radio De Vrije Keyser FM96.3 A'dam & Mp3 live - 20.02.2003 00:29
25 februari zal op VRIJE radio uitgebreid aandacht gegeven worden aan deze landelijke aktiedag tegen wapentransporten! ! Met JOUW hulp!!! Neem je GSM (met volle accus!) mee naar de axie Dinsdag zal (zoals wekelijks) Radio de Vrije Keyser live in de lucht en op internet zijn vanaf ongeveer 12:00 tot ongeveer 20:00 (Misschien begint de uitzending wel vroeger, wie weet..)! "Open Publishing News Radio" Bel tijdens de uitzending naar de studio om je nieuws door te geven live in de uitzending! (of buiten de uitzending als je dat wenst): 020 6881914 Meld je indien mogelijk ook absoluut in de chat! (channel #NL op http://IRC.INDYMEDIA.ORG (veeel sneller dan e-mail!) Vooral als je kontakt hebt met mensen die axie voeren! Je telefonische nieuws wat in de uitzending komt kan vervolgens door luisteraars ook op INDYMEDIA.NL geplaatst worden. (want internet in de buurt van een spoorweg is natuurlijk wat zeldzaam..) Bij deze worden andere radiostations weer spontaan opgeroepen (weer) mee te doen door het signaal her- uit te zenden op eigen frequentie en/of URL !! Zie meer over vrije Nederlandse radio: http://indymedia.nl/live Vrije Radio Voor Vrede 15-2-2003 archief page: http://www.indymedia.nl/live/index030218.html Website: http://www.VrijeRadio.nl | Persbericht NS | Pim Baanvak - 20.02.2003 00:49
Dit is van de homepage van de NS. Ze zijn duidelijk bang om in verband te worden gebracht met de oorlogstransporten: In de berichtgeving in verschillende media wordt NS in verband gebracht met militaire transporten. NS wijst erop dat zij geen enkele betrokkenheid heeft bij deze goederentransporten. NS houdt zich bezig met het vervoer van reizigers. NS wil niet in verband worden gebracht met zaken waarmee het bedrijf niets van doen heeft. Taken en verantwoordelijkheden op het spoor NS vervoert reizigers; de overheid zorgt voor het spoor Naar aanleiding van Europese regelgeving hebben de rijksoverheid en de politiek begin jaren '90 besloten om in Nederland het vervoer op het spoor los te koppelen van het beheer van de railinfrastructuur. ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding) is de nieuwe naam van de organisatie die al vanaf 1995 in opdracht en voor rekening van de overheid de spoorweginfrastructuur beheert. NS verzorgt het reizigersvervoer en is verantwoordelijk voor de exploitatie van stations. NS NS speelt als grootste reizigersvervoerder een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 380 stations. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren. Daarnaast houdt NS zich bezig met de ontwikkeling en exploitatie van stations en stationsomgevingen. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale veiligheid bijdragen, voldoende vervoerscapa-citeit creëren en schone treinen en stations realiseren. Bij NS werken ruim 24.000 mensen. Andere vervoerders Niet op alle spoorlijnen in Nederland rijden treinen van NS: op een aantal lijnen in het noorden en oosten van Nederland wordt het reizigersvervoer verzorgd door andere vervoerders zoals Syntus en NoordNed. De komende jaren zal dit mogelijk in meer regio’s het geval zijn, aangezien de overheid ervoor heeft gekozen om het openbaar vervoer in een aantal regio’s aan te besteden. Op het Nederlandse spoorwegnet rijden inmiddels diverse goederenvervoerders, waarvan Railion de grootste is. Daarnaast zijn op dat gebied onder meer ACTS, Shortlines en ERS actief. NS houdt zich sinds 2000 niet meer bezig met goederenvervoer. ProRail ProRail zorgt namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet, inclusief alle bijbehorende voorzieningen zoals stations, tunnels, overwe-gen, bovenleiding, seinen en wissels. Daarnaast verdeelt ProRail de capaciteit op het spoorwegnet, regelt zij de railverkeersleiding, verzorgt informatie over het treinverkeer en coördineert bij calamiteiten. Infrastructuur ProRail is verantwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid en optimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor. Ook het opheffen van storingen en herstel van de infra-structuur na calamiteiten behoren tot de taken. Deze werkzaamheden, evenals het on-derhoud aan het spoor, worden in opdracht van ProRail uitgevoerd door erkende spoor-aannemers. Op veel plaatsen in het land vinden in opdracht van ProRail nieuwbouwprojecten plaats. Variërend van nieuwe tunnels en nieuwe baanvakken - zoals de Betuweroute - tot com-pleet nieuwe stations. Ook regionale projecten, zoals de aanleg van een fietstunnel onder het spoor, die veelal in opdracht van een gemeente worden uitgevoerd, vallen onder de verantwoordelijkheid van ProRail. ProRail ontvangt jaarlijks middelen van de overheid voor onderhoud en instandhouding van het spoor. Capaciteitsverdeling Daarnaast is ProRail de organisatie voor capaciteitsmanagement. Zij coördineert het doelmatig gebruik van de infrastructuur. Vervoerders van reizigers en goederen vragen capaciteit op het spoorwegnet: ook voor onderhoudswerk moet capaciteit worden vrijgemaakt. Dat kan leiden tot onverenigbare wensen. ProRail integreert en beslist op basis van door de overheid vastgestelde regels over capaciteitsvragen van vervoerders en beheerders. Zij treedt zonodig op als scheidsrechter. Railverkeersleiding Ook de verkeersleiding wordt door ProRail geregeld: zij deelt in het operationele proces zogenaamde rijwegen toe aan de gebruikers van het spoorwegnet. Met behulp van een geautomatiseerd systeem bedient ProRail de seinen en wissels en geeft zo deze rijwegen vrij. De organisatie zorgt er bij verstoringen voor dat het treinverkeer weer op gang kan komen. Vervoerders zorgen zelf voor de bijsturing van de inzet van hun treinen en perso-neel. Calamiteiten Tevens coördineert ProRail de werkzaamheden van de Calamiteitenorganisatie Rail, die in actie treedt wanneer zich (ernstige) ontregelingen op en rond het spoor voordoen. ProRail informeert vervoerders en derden (waaronder de media) over de actuele stand van zaken in de treindienst en informeert hierover (in opdracht van de reizigersvervoerders) reizigers op de stations via de omroep, de centrale treinaanwijzers, de halaanwijzers en NOS-Teletekst 751-754. Inspectie V&W, divisie Rail De inspectie van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, divisie Rail heeft namens de rijksoverheid de zorg voor de veiligheid van het railverkeerssysteem en houdt daar toe-zicht op. Spoorwegpolitie De Spoorwegpolitie maakt al enige jaren geen deel meer uit van NS, maar is onderdeel van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Samenvatting: rolverdeling op het Nederlandse spoorwegnet NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. NS vervoert dagelijks meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 380 stations. NoordNed en Syntus zijn regionale reizigersvervoerders op het spoor, actief in het noorden en oosten van het land. ProRail is verantwoordelijk voor onderhoud, beheer en aanleg van het Nederlandse spoorwegnet en de verkeersleiding van de treinen over het spoornet. Railion, dochter van Deutsche Bahn, is de grootste goederen railvervoerder van Europa. Railion vervoert in Nederland dagelijks bijna honderdduizend ton goederen. Naast Railion zijn er nog enkele kleinere goederenvervoerders actief.
| 'k sie k'sie wat jij niet ziet...WARTRAIN | Mischa - 20.02.2003 16:11
'k sie k'sie wat jij niet ziet...WEER een OORLOGSTREIN komt voorbij Helmond 16:05 Met Amerikaanse army-trucks....veel...geen bewaking gezien! donderdag 20 februari 16:05 STOP DE AMERIKAANSE-OORLOGS-TRANSPORTEN!!! Mischa
| ANP stelt aantal 15/2 demo nu op 70.000 | M02 - 20.02.2003 17:54
20-02-2003 17:04 Bron: ANP citaten: ------ Het Platform tegen de Nieuwe Oorlog heeft volgende week dinsdag uitgeroepen tot landelijke actiedag tegen oorlogstransporten door Nederland. ------ ----- Het platform was afgelopen weekeinde verantwoordelijk voor de organisatie van de vredesdemonstratie in Amsterdam waar bijna 70.000 mensen aan meededen. ----- -einde citaten- Tot vandaag (VIJF dagen na de grote demonstratie!!) had het ANP het over 45:000 deelnemers Website: http://www.trouw.nl/ANP/THEMA/pho20112014-30220.html | Transport materieel bijna klaar | 20.02.2003 18:50
Het transport van Amerikaans militair materieel van Duitse bases via het spoor naar de Rotterdamse haven is bijna voltooid, zo meldt http://irak.tweevandaag.nl/ van 20 februari. Volgens railvervoerder Railion in Utrecht moeten nog twee tot drie van de in totaal 26 transporten worden uitgevoerd. Een woordvoerder verwachtte op donderdagochtend dat de klus binnen een tot twee dagen is geklaard. "Het is voorspoedig verlopen. We hebben geen actievoerders op de rails gezien, wel bij ons voor de deur in Utrecht". zie voor dit laatste http://indymedia.nl/nl/2003/02/9608.shtml | |
aanvullingen | |