english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Balkenende belastert abortusklinieken
Janjo - 16.01.2003 12:33

In het lijsttrekkersdebat van radio 1( zondag j.l.) en in buitenhof noemde J.P. Balkenende de abortuswet als voorbeeld van gedogen van praktijken die niet door de beugel kunnen.
Uiteraard zijn de abortusklinieken boos over de onjuiste en tendentieuze beschuldigingen die hij over de uitvoering van dit onderdeel van de gezondheidszorg heeft geplaatst.


Balkenende beweerde tijdens het lijsttrekkersdebat dat de Wet Afbreking Zwangerschap wordt geevalueerd omdat " de hand zou worden gelicht" met abortus. De vice voorzitter van Sisan, de koepel van abortusklinieken toont aan dat deze beschuldiging van Balkenende nergens op slaat.
De evaluatie van de WAZ is een reguliere toetsing, die op gezette tijden plaats vindt zoals dat met alle wetten gebeurt.
De voorwaarden waaronder abortus wordt uitgevoerd worden strikt gehanteerd. Inspectie onderzoek uit 1997 toont aan dat de bepalingen van de WAZ voldoende worden nageleefd.
Dus de abortusklinieken zijn terecht kwaad dat Balkenende met zijn uitspraak kliniekmedewerkers in een kwaad daglicht stelt.

Als gevolg van gebrek aan kennis over adequaat anticonceptiegebruik neemt het aantal abortussen al jaren toe.
In hoeverre dit ook te maken heeft met het afschaffen van de Rutgerstichting is niet duidelijk.
Wel is waar dat de Rutger stichting een plek was waar mensen heen konden gaan met vragen over anticonceptie. En dat het voor burgers nog steeds niet duidelijk is in hoeverre deze taak door geboorteregelingsklinieken wordt over genomen.

De abortusklinieken hebben voorlichtings- en preventieprogramma's ontwikkeld. Maar Yvonne Hazelveld, voorzitster van de koepel van abortusklinieken, meldt dat de benodigde financiering tot nu toe niet is toegekend.

Het raakt tijd dat de regering verantwoordelijkheid neemt met betrekking tot voorlichting over anticonceptie, in plaats dat de premier mensen door het slijk gaat halen die zorgen dat er voor meiden die ongewenst zwanger raken nog een oplossing is.

HOOGSTE TIJD VOOR EEN FEMINISTISCH BELEID!
WEG MET BALKENENDE!

zie ook: www.volkskrant.nl/15-1-2002
 

Lees meer over: feminisme

aanvullingen
ook de christenunie "schreeuwt om leven" 
Janjo - 16.01.2003 12:48

wat hierbij ook gezegd moet worden is dat de christenunie en de sgp bepaald niet accepteren dat abortus een noodzakelijke verworvenheid is en een normaal onderdeel van gezondheidszorg.
Leen van Dijke doet ook op zijn campagnetoespraken in zaaltjes vol jongeren een beroep op " het recht op leven van ongeboren kinderen" en werpt zich op als verdediger van foetussen. Hij zegt daar dan ook nog bij dat dit erg altruistisch van hem is, en dat hij er geen electoraal belang bij heeft om dit te doen. Want " embryos stemmen niet."
De SGP moppert regelmatig op het CDA vanwege hun "onvoldoende kritische houding over abortus".
Probeert Janpeter stemmen weg te halen bij de kleine kuddekes?

In elk geval kan ik als feminist naar de ondergang van het christenfundamentalisme in al haar facetten, maar zeker ook in dit opzicht, alleen maar reikhalzend uitzien.
Zolang janpetertjes ster nog zo hoog staat als nu blijft deze mijn droom voorlopig toekomstmuziek.
binnenkort 
henk - 16.01.2003 13:19

binnenkort meer over JPB acties in deventer voor generaal pardon en tegen de nieuwe bijstandswet. als de foto's klaar zijn
ramkoers 
M02 - 16.01.2003 13:23

Ik vind zo 1,2,3 niets over abortus op volkskrant.nl,
alleen dit: "CDA kiest voor ramkoers"

Website: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042610886573.html
 
het staat ook niet op de voorpagina 
16.01.2003 16:15

das omdathet vandaag de zestiende is... je kunt het artikel in de archieven vinden, maar het is er wel een waarvoor je lid moet zijn (of moet betalen)
Subtiel verschil tussen JPB en CU/SGP 
Steven - 16.01.2003 17:58

De CU en SGP zijn tegen abortus vanuit religieuze overwegingen. Daar kun je het mee eens zijn of niet, het is een legaal standpunt en er is geen enkele grond om een dergelijke mening te verbieden.

Balkenende schijnt (ik heb het debat niet gehoord) gezegd te hebben dat "de hand wordt gelicht" met de wet.
Dat is gewoon iemand beschuldigen van een strafbaar feit, en als je dat tegen een voldoende specifieke persoon/instelling doet moet je het kunnen bewijzen of aannemelijk maken, anders is het smaad.

Bij mijn weten is er in het CDA geen erg grote groep die afschaffing of beperking van abortus voorstaat.
abortus 
joseph - 16.01.2003 23:50

volgens mij is toch elk mens in principe tegen abortus?
alleen de omstandigheden en het gevolg word denk ik verschillende gezien.
Zelf ben in ik principe ook tegen, maar denk niet dat je het met verbieden oplost. Eerder goede preventie en voorlichting, en ook goede opvang.
ik begrijp het argument ook wel van feministen, ik ben het er ook mee eens, maar ik hoop ook datze begrijpen het voor pro-life mensen zoals ondergetekende het moeilijk is een keus te maken. Hoe zien jullie dit?
hmmm 
Geert - 17.01.2003 12:30

Ik vind dat pro-lifers mogen vinden wat ze vinden en er voor mogen kiezen geen abortussen te plegen enzovoorts, maar dat ze niet het recht hebben dat voor te schrijven aan anderen.
NIET ELK MENS IS TEGEN ABORTUS 
Janjo - 17.01.2003 13:14

Joseph, een pro life persoon, stelt hier dat elk mens tegen abortus is.
not.
ik ben voor de mogelijkheid van een aan de gezondheidseisen voldoende uitvoering van abortus, onder de huidige wettige voorwaarden in dit land.
omdat niet iedereen in de gelegenheid is een geschikt voorbehoedsmiddel en de daarbij nodige voorlichting te verkrijgen.
omdat er ook bij een aanvankelijk gewenste zwangerschap onoverkomelijke bezwaren kunnen ontstaan zodat abortus nodig of uiterst gewenst is.
omdat vrouwen baas in eigen buik moeten zijn en blijven.
omdat een zwangerschap op zeer jonge leeftijd kan ontstaan.
omdat een zwangerschap kan ontstaan als gevolg van seksueel geweld of gedwongen prostitutie. het zou wel erg wrang zijn als de vrouw dan ook nog gedwongen zou zijn een volledige zwangerschap te dragen en het kind te baren.

Dat de hetzerige praatjes van Balkenende van een andere orde zijn dan de principiele tegenstand tegen het recht op abortus van sgp en cu daar heeft Joseph wel gelijk in.

Aangezien het bij de sgp zo is dat het standpunt tegen abortus past bij hun andere patriarchale vrouwnegerende visie, n.l. een vrouw heeft niks te bepalen dat doen mannen wel voor haar, blijft het voor mij een onwijs foute partij. hun visie past niet in deze tijd, en past ook niet bij de in de grondwet genoemde artikelen over discriminatie. past ook niet bij de door de vn op schrift gezette mensenrechten.

de uitspraken van van dijke van de christenunie die ik in de bovenste aanvulling omschreef zijn niet belasterend voor abortusklinieken maar wel demagogisch en tendentieus.
ik vind het erg ver gezocht om de discussie over het afdrijven van een t/m 24 dagen jonge foetus als een " mensenrechtenkwestie" te behandelen.

ook is het nog eens zo dat het leven van ongewenste kinderen zowel psychisch als vaak ook lichamelijk een zeer zware last is.
ongewenste kinderen worden vaker mishandeld, o.a. verwaarloosd of zelfs na de geboorte vermoord.
Mijns inziens is het heel vaak niet in het belang van een toekomstig kind om geboren te worden als het door de biologische ouders niet met open armen ontvangen wordt.

plus dat foetussen geen mensen zijn 
17.01.2003 14:20


Voor en tegen abortus 
Steven - 17.01.2003 19:59

Niet iedereen is voor of tegen abortus. Waarschijnlijk gaan de meesten onder voorwaarden akoord met abortus, mits de voorwaarden streng genoeg zijn.

En inderdaad kunnen voorlichting en hulp veel problemen voorkomen, maar blijkbaar was er geen geld meer voor de Rutgers-stichting die enorm veel voorlichting deed.....

Overigens is voorlichting bijzonder ineffectief in het voorkomen van zwangerschap door verkrachting.

Wat betreft de moeilijkheid van de keuze voor een pro-lifer:
Als een vrouw een abortus ondergaat is dat haar keuze, niet die van een derde, hoe betrokken deze derde verder ook is.
Legale abortus betekent niet dat je gedwongen wordt een keuze te maken, het betekent dat je het recht hebt een keuze te maken.

Er is niemand die een vrouw die ongewenst zwanger is verplicht tot abortus.

Dit is een essentieel verschil, en een belangrijke vraag voor elke moderne samenleving:
In hoeverre kun je een ander iets verbieden als je het zelf niet toelaatbaar vindt?

Wat mij betreft kun je niets verbieden zolang je er zelf niet bij betrokken bent.
breinaalden 
pauljan - 18.01.2003 12:50

Het CDA wil weer terug naar de situatie waarbij het verboden was abortus te -laten- plegen en de vrouw zich bij een inferieure kwakzalver -met niet steriele breinaalden- moest laten bewerken teneinde de ongeboren vrucht kapot te prikken.
Overbodig te vermelden dat het geregeld voorkwam dat ook de moeder het leven liet of voor haar leven gefrustreerd raakte door deze illegale en levensgevaarlijke praktijken.

En de man; waar is de man in dit verhaal?

Terug in zijn rol van onverantwoordelijke bevruchter die na de zaadlozing zijn biezen pakt en de vrouw met de gebakken vrucht laat zitten...

Hij wordt door het CDA op een troon gehesen...

Een fraai staaltje van overheidsbetutteling waar ik nu op z'n zachtst gezegd niet een grote voorstander van ben...


reactie op Steven 
Janjo - 19.01.2003 14:53

een paar dingen, Steven:
je schrijft: er was blijkbaar geen geld meer voor de rutgerstichting...
ik denk dat je het beter zo kunt stellen: er werd besloten geen geld meer beschikbaar te stellen voor de Rutger stichting. Dat werd destijds beargumenteerd met: alle werkzaamheden kunnen makkelijk overgenomen worden door geboorteregelingsklinieken. Vanuit de toenmalige Rutgerstichting is dat destijds weerlegd en voorspeld dat dit toch voor hiaten in voorlichting en begeleiding zou gaan veroorzaken. Dat heeft niet geleid tot het voortbestaan van de stichting. Ik denk dat er toen vanuit de maatschappij nauwelijks protest naar het ministerie van volksgezondheid to is geweest tegen deze bezuiniging.
Het heeft wel tot een ondoorzichtige situatie geleid.
Waar moet je sindsdien heen als je de morning after pil moet hebben? het is niet een situatie waarin ik het humaan acht als je van het kastje naar de muur moet lopen, mede gezien de haast aan de orde is.
waar moet je heen als je met iemand rustig wilt praten over wat voor voorbehoedsmiddel het beste is voor jou?
wie geeft er nog preventiecursussen en wie organiseert voorlichtings campagnes?
Geboorteregelingsklinieken willen voorlichtingscampagnes organiseren, maar ze krijgen het geld niet.

Het probleem is niet dat het geld er niet is. De keuzes die door de regering worden gemaakt over hoe met geld en kredietruimte van het land om te gaan laten keuzemogelijkheden toe.
En het is goed als burgers ministeries en politieke partijen inschakelen als er verkeerde beslissingen op tilt zijn.

Ook ben ik niet met je eens dat verkrachting en seksueel geweld niet met campagne voeren en cursussen te beinvloeden zijn.
Verkrachtingen en seksueel geweld vinden plaats in een maatschappelijke context. Maatschappelijke invloed op hoe er met dit soort geweld wordt omgegaan is belangrijk.
Denk aan subsidie voor fysieke en psychische weerbaarheid voor vrouwen.
Denk aan subsidie voor discussiegroepen voor mannen en jongens.
Zorg in elk geval eerst dat dat aanbod er is, voordat je heel fatalistisch gaat zijn over de resultaten daarvan.

Met goede voorlichting, scholing, preventie op het gebied van sexualiteit doe je in elk geval je best om heel veel leed te voorkomen.

Een ding is zeker: beslissingen rond faciliteiten voor deze levensgebieden zijn politiek.
HET PERSOONLIJKE IS POLITIEK.
En deze kreet gaat over dit soort ernstige onderwerpen.
En niet zoals sommige mannen denken over oppervlakkigheden.
Het persoonlijke is politiek, want politieke beslissingen hebben invloed op de kwaliteit van mensenlevens.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.