| |
Actie Milieudefensie bij C1000: Martin - 26.11.2002 11:45
Amper biologisch vlees in C1000-schap: Milieudefensie beklimt hoofdkantoor C1000 Amsterdam, 26 november 2002 --- Milieudefensie voert vanochtend actie bij het hoofdkantoor van C1000 in Amersfoort. Met een roze spandoek van tien bij tien meter in de vorm van een varkenskop, opgehangen aan het kantoorgebouw, roept Milieudefensie de keten op haar verantwoordelijkheid te nemen en biologisch vlees in al haar filialen aan te bieden. Het huidige aanbod is ronduit mager. De slogan 'Biologisch vlees? Het zal C1000 worst wezen!', geeft aan dat C1000 ver achterblijft met haar inspanningen voor biologisch vlees. Veruit de meest Nederlanders kopen hun vlees in de supermarkt. En daar is nauwelijks biologisch vlees verkrijgbaar. Dat moet veranderen, vindt Milieudefensie. Daarom heeft Milieudefensie aan alle Nederlandse supermarktketens per brief gevraagd om: a. Meer biologisch vlees in de winkels te leggen; b. Meer aan promotie en voorlichting te doen (zowel voor klanten als voor medewerkers); c. Ketenafspraken te maken met boeren en slachterijen om het aanbod te verzekeren. De ketens Spar, Super de Boer en met namen C1000 blijven hierin ver achter. In oktober al heeft Milieudefensie bij diverse filialen van deze ketens actie gevoerd. Milieudefensie heeft ook gesprekken gevoerd met de directies van de drie ketens. Het blijkt dat het beleid van C1000/Schuitema ten aanzien van biologische producten in de praktijk bitter weinig voorstelt. De omzet van biologisch vlees is minder dan een half procent (!) van de totale vleesverkoop. Ter illustratie: een gemiddeld C1000-filiaal verkoopt wekelijks één winkelmandje biologisch vlees tegen 20 winkelwagens fabrieksvlees. Concrete plannen om daar verandering in te brengen heeft het concern niet. C1000 is de één na grootste supermarktketen met 469 filialen en een marktaandeel van vijftien procent. Op dit moment profileert de keten zich als dé slager van Nederland en stunt met aanbiedingen van fabrieksvlees uit de bio-industrie. Albert Heijn en Plus-supermarkten spannen zich veel meer in voor biologisch vlees. Desondanks loopt Nederland vergeleken met veel andere Europese landen ver achter. Milieudefensie vindt dat C1000 zich voor biologisch vlees net zo moet inspannen als voor het fabrieksvlees. Dat gebeurt nu allesbehalve. Milieudefensie wil dat C1000 nu serieus aan de slag gaat met biologisch vlees. Dus geen fratsen meer. Dat scheelt pas écht! |
Lees meer over: natuur, dier en mens | aanvullingen | | |