english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
WAAR LEIDEN WE VOOR OP?
Kritische Studenten Utrecht - 27.10.2002 17:51

Symposium over het academisch vormingsideaal.

Klaarstomen voor het bedrijfsleven of academische vorming?


Woensdag 20 november, 20.00 uur.
Plaats: Senaatszaal Academiegebouw Universiteit Utrecht, Domplein 2, Utrecht
Organisatie: Kritische Studenten Utrecht i.s.m. Studium Generale Universiteit
Utrecht

Al ruim een jaar voert Kritische Studenten Utrecht actie tegen toenemende invloed van bedrijfsleven op wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Het eerste symposium dat we begin dit jaar organiseerden droeg de titel: "Hoe onafhankelijk is de Universiteit?, Tussen Staatsuniversiteit en BV". Hier kwamen ruim honderd studenten op af die hun boosheid over
verloedering van het wetenschappelijke onderzoek en onderwijs niet onder stoelen of banken staken. Een boos weglopende rector Gispen was o.a. het resultaat.

Een ander gevolg van de nieuwe actiebeweging in Utrecht is dat het onderwerp sindsdien niet meer van de universitaire politieke agenda is verdwenen. Niettemin gaat het gevoerde beleid gewoon door. Het nieuwe Bachelor-Master Systeem wordt bijv. dit jaar ingevoerd. Het
grootste deel van wetenschappelijke opleidingen verworden hierdoor tot 'professionele'’ veredelde beroepsopleidingen. De vraag wat onafhankelijk kritsich onderwijs inhoudt wordt ondertussen nog nauwelijks gesteld. Kritische Studenten wil dit gebrek over ideeen m.b.t. een academisch vormingsideaal aan de kaak stellen met een discussie over het academische vorming die begint bij Plato en eindigt bij staatssecretaris Nijs.

Meer info:
 http://www.sg.uu.nl/kritstud.htm
 http://www.kritischestudenten.nl/utrecht
 Kritische-@phys.uu.nl tel. 06-18200684
























********************************************************************************

WAAR LEIDEN WE VOOR OP?
Discussieavond over het academisch vormingsideaal


Inleiders: Academisch vormingsideaal in verleden en heden:
Dr. Jeroen Bons (Literatuurwetenschap, UU)
Dr. Jan Rupp (sociologie, UvA)

Discussieforum met (vz. Chris van der Heijden):
Prof. Dr. José van Eijndhoven (vz. CvB EUR)
Prof. Dr. Joseph Kessels (toegepaste onderwijskunde, TU Twente)
Jan Marijnissen (SP)
David Mulder (Kritische Studenten, Universiteitsraad)

Wat is het academische vormingsideaal? Plato, de beroemde Griekse
wijsgeer en tevens de stichter van de Atheense Academie, staat model
voor het klassieke academische vormingsideaal waarbij het gaat om "de
filosofische verlichting van de geest die in contact moest worden
gebracht met de vergeten eeuwige kennis."

Bij Von Humboldt, de stichter van de beroemde negentiende-eeuwse
Berlijnse Universiteit, staat "de optimale individuele ontplooiing
van de student middels een brede ontwikkeling en een directe
betrokkenheid bij het academische onderzoek" centraal.

En tegenwoordig? Leven deze oude idealen nog voort in de huidige
academische wereld? Of zijn zij langzaamaan verdrongen door een
moderne visie op de academische vorming?

Dit jaar hebben de studenten in Nederland voor het eerst kennis
kunnen maken met het Angelsaksische Bachelor-Master systeem. Huldigt
dit systeem het academische vormingsideaal van de "liberal education"
dat Newton voor ogen stond en waarin het draait om "de intellectuele
groei en de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de student?"

Of is het idee van een academisch vormingsideaal simpelweg niet meer
actueel in een tijd waarin zelfs een universiteit geacht wordt te
denken in termen van prestatie, rendement en economisch nut ?

Op deze discussieavond hopen wij een antwoord te vinden op deze
prangende vragen. Sprekers uit zowel de wetenschap, de politiek als
het bestuur van de universiteit zullen hierbij aan het woord komen.
Ook het publiek wordt van harte uitgenodigd aan de discussie deel te
nemen.

***************************************************************

12 NOVEMBER LANDELIJKE STUDENTENSTAKING
DOE MEE! ZIE HTTP://WWW.12NOVEMBER.NL


- E-Mail: KritischeStudenten@phys.uu.nl Website: http://www.kritischestudenten.nl/utrecht
 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.