| |
televisie-rechten oorlog op Irak een probleem Jeroen - 17.10.2002 09:52
Een oorlog moet natuurlijk wel vergezeld gaan van "mooie" beelden en de daarbij horende inkomsten: Washington. De Amerikaanse president Bush zal Irak niet aanvallen zolang de onderhandelingen over de televisierechten niet zijn afgerond. Vandaag werd bekend dat de onderhandelingen tussen de overheid en de nieuwszender CNN zijn afgebroken omdat geen overeenstemming werd bereikt over de verkoop van de televisierechten. Bush betreurt de gang van zaken. "Met het huidige bod van CNN laten wij geen bom op Irak vallen", zo meldde hij de pers vandaag. "We hebben overwogen de aanval te verplaatsen naar goedkopere locaties als Cuba of Ivoorkust, maar daar gingen onze shirtsponsors niet mee akkoord." Eerder dit jaar bereikte de regering-Bush al een akkoord met Nike over de tenues van paratroepers en mariniers. United Airlines sponsort de luchtaanvallen. De filmrechten en de titel 'Sadamned' zijn inmiddels verkocht aan Walt Disney. Met de belangrijkste sponsor CNN kon echter geen overeenstemming worden bereikt. Tot verrassing van velen buigen de onderhandelaars van de overheid zich nu over het bod van NBC. Zou NBC de televisierechten krijgen, dan verwachten insiders dat de oorlog live vanuit New York gepresenteerd zal worden door showhost David Letterman. In de woestijn van Nevada oefenen Amerikaanse militairen inmiddels op oorlogsvoering met reclamebreaks. De militairen krijgen via een in hun helm ingebouwde mobiele telefoon door wanneer ze moeten stoppen met schieten om plaats te maken voor reclame. Het voorstel van de VS om de commercial break in de Conventie van Geneve opgenomen te krijgen vindt vooralsnog geen steun bij de VN. De Iraakse leider Hoesein eist dat de reclameblokken in het Iraaks worden ondertiteld. bron: REUTERS |
Lees meer over: wereldcrisis | aanvullingen | | |