english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Keer Het Tij manifestatie geslaagd!
Imre - 18.09.2002 00:34

Ik wil ff kwijt dat de Keer Het Tij manifestatie, wat mij betreft, erg geslaagd was. Het was goed om weer onder de mensen te zijn die hetzelfde ideaal nastreven!

Fijn om weer te merken dat er meer mensen zijn die geen verschil in huidskleur maken.
Fijn om weer te merken dat er meer mensen zijn die vinden dat de wereld van iedereen is!Fijn om weer te merken dat er meer mensen zijn die zich realiseren dat er nog nooit vrede door middel van geweld is ontstaan!Fijn dat er meer mensen zijn die gelijkheid nastreven!Fijn om te merken dat het er zoveel waren!!!

- E-Mail: imrecool@hotmail.com
 

Lees meer over: LINKS

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Arrestaties 
NN - 18.09.2002 08:53

De manifestatie is geslaagd, maar er zijn (bij mij bekend) 4 mensen gearresteerd. 2 anarchisten die iets riepen naar de politie en de 2 zwemmers in de hofvijver.
Op weg naar het station hoorde ik sirenes en zag een waterkanon in die richting rijden.
Weet er iemand iets van een akkefietje achteraf?

 
tjz - 18.09.2002 13:26

Die sirenes em dat waterkanon waren gewoon een oefening. Ze moeten gedacht hebben, als de journalisten wegzijn, kunnen we lekker een paar rondjes met sirene om die achterblijvers heen rijden. Hebben we vandaag toch nog wat uitgevoerd.
arrataties keer het tij 
monster - 18.09.2002 14:29

Over de twee anarchisten die gearresteerd zijn, zij hebben niet geroepen naar de politie. het enige wat ze gedaan hebben met meerder anderen is het tonen van de anarchistische vlag. De reactie van de politie was die van het inperken van je recht op vrije meningsuiting. Ze wilden de vlag in beslag nemen, waarna plotseling een paar stillen slaand naar voren schoten en lukraak twee mensen oppakten
Ook al mag dan de manifestatie op een terreintje afgeschermd door hekkek met aan vele kanten een kordon politie en ME geslaagd zijn, wat is de waarde er van als de politie zo provoceerd en mensen hun recht om hun mening te uiten met voeten treed, wat is de waarde als je niet vrij mag gaan een staan waar je wilt, enkel en alleen op dat kleine stukje grond naast de vijver. Keer op keer werd het gebiedje namelijk afgesloten voor mensen van de manifestatie, die mochten dan niet in of uit. Is dit de toekomst waar Nederland naar toe gaat. Zijn dit de normen en waarden die Nederland wil nastreven. Dan is er voor alle andersdenken, die een mening hebben die niet strookt met de rechtse regering binnenkort geen plaats meer.

lang leven de anarchisten 
hardcore - 18.09.2002 15:16


fijn dat de anarchisten er waren die wel echt wat deden in plaats van de rest slap lullende pascifisten
die wachten tot anderen iets doen
nix ten nadele van de anarchisten, 
daan - 18.09.2002 16:51

maar wat deden die dan???
tja... 
Maarten - 18.09.2002 16:53

Geslaagd? Hmmmm valt over te twisten. Ik vond het eigenlijk een groot spectakel van zieltjeswinnerij. Ieder partijtje z'n eigen standje met "hun" dingetje op de flyer. Echt, voor de meeste van deze groepen heb ik echt veel respect, maar het was niet het moment om dit zo te doen. Op een demo/manifestatie tegen "iets" , in dit geval het regeerakkoord en het nieuwe kabinet, zou ik graag iets meer eenheid zien...
En ook nog:

-Iedereen op de manifestatie was TEGEN het regeerakkoord.

-De mensen die er VOOR waren en vooral de MENINGLOZE grote massa, stonden immers allemaal in de stad langs de route, of in ieder geval niet op de manifestatie.

-De manifestatie was afgezet met politielint, hekken met zeil, een linie politie, waterkannon, ME, stillen, you name it. DIT IS NIET AANTREKKELIJK OM OOK EENS EEN KIJKJE TE GAAN NEMEN ALS VREDIGE BURGER....(toch?)

-Landelijke media hebben de manifestatie niet of nauwelijks belicht.

Conclusie:
De enige groep die bereikt is, is de groep die de mensen probeerde te bereiken,
en de doelgroep is in de manifestatie TOTAAL niet bereikt.
Het groepje activisten dat toch nog langs de route ging staan en een toch nog een statement naar buitenaf wilde maken, werd op belachelijke wijze geintimideerd door ME-ers. De enige ludieke actie op de manifestatie zelf, de "meisjes" (volkskrant) die in de hofvijver zwommen, werd door de organisatie ontmoedigd omdat deze niet geweldloos zou zijn.
Je kan zeggen dat meer dan 1000 mensen bij elkaar, met dezelfde mening over het akkoord, al een statement op zich is. Oke, maar dan moet de rest van het land wel weten DAT je het hebt gedaan en daar heb ik nog niks van gezien.
Ik vond het jammer genoeg een beetje zinloos allemaal.

Groet!
over die anarchisten 
Maarten - 18.09.2002 17:06

Over die anarchisten die er waren....

Ze hebben veel te weinig gedaan, maar gezien de erg kleine groep en gebrek aan steun van Keer het Tij hebben ze wel gedaan wat ze konden en ze hebben zich in ieder geval niet zo laten inpalmen door politie/politiek als Keer het Tij met zichzelf heeft laten doen.

Groet!
Keer het tij zou de volgende X live moeten! 
Monoko - 18.09.2002 17:48

Gezien de zwakke(tot 0) aandacht in de 'gevestigde' media lijkt het me van belang dat we onze eigen onafhankelijke kanalen gebruiken om verslag te doen van zo'n manifestatie!

Tuurlijk maken we video, foto en audio-opnames maar een verslag op bijv. de vrije radioos had een verademing geweest. Verslag is zo te doen via de telefoon, live op één van de vrije radio's die we in ons land hebben.

Wat dacht je van een internet verbinding vanaf de actie lokatie?? (remember Bulderbos). Dan kan het platform meteen hun verslaggeving en fotoos uploaden.

Er zijn mooie en haalbare manieren om de gevestigde media links te laten liggen en zelf live!! verslag te doen!


Laat Maartje maar melden wat de konigin draagt, wij hebben wel wat meer te melden!!!

Vreescht de media niet! Weescht de media!
Reacties op KhT 
Eelke - 18.09.2002 17:49

Ik vraag me toch echt af wat je bereikt met een zwempartij in het water. Jaa, je komt in de column 'grappig nieuws' op nu.nl. Vond het zelf trouwens wel heel erg grappig hoor. maar even dit: de organisatie ontmoedigde het idee van een aantal mensen om op het terrein (te weten naast het podium) op te stormen naar hekken waarachter behoorlijk wat politie stond. Dit vooral omdat een heel aantal mensen die aanwezig waren zonder papieren zaten. En in Den Haag ben je zo opgepakt. Oftewel: doe je provocerende actie op een plek waar je vooral verantwoordelijk bent voor je zelf, en niet andere mensen meeneemt.
Verder is er inderdaad weinig aandacht geweest, hoewel vandaag in de kranten een iets beter beeld komt (o.a. NRC, GPD). Maar dit was natuurlijk wel de eerste publieke manifestatie van Keer het Tij. Het was al lang de bedoeling dit de start te laten zijn van een langdurige campagne. Naast 16 november, wanner er over alternatieven etc. zal worden gesproken, komen er zeker nog meer demonstraties. Veel meer gericht dan nu op het 'grote publiek'. Dinsdag is hoe dan ook een lastige dag voor een demo als je doel is veel mensen op de been te brengen (wat gisteren dus niet het enige doel was), en je weet dat je door prinsjesdag wordt ondergesneeuwd.
je kunt natuurlijk meer provocerende actie ondernemen, zoals sommige duidelijk wilden. Maar waarom wachten ze dan op actie vanuit keer het tij en ondernemen deze mensen zelf geen actie?? Is toch zo gebeurt? Dus hardcore: ik ben het zeker niet met je eens.



andere indruk 
daan - 18.09.2002 18:21

Maarten bedankt voor je reactie. Dat er anarchisten buiten de hekken gingen is toe te juichen.
Maar je opmerking:
''De enige ludieke actie op de manifestatie zelf, de "meisjes" (volkskrant) die in de hofvijver zwommen, werd door de organisatie ontmoedigd omdat deze niet geweldloos zou zijn.'' bezorgt mij toch hoofdbrekens. Wat kunnen mensen die allebei op dezelfde plek waren toch een verschillende indruk hebben van de gebeurtenissen. Goed, ik stond tussen het publiek en was vooral met mijn aandacht bij de volslagen voor jota staande politie die een v/d meiden (bijna) niet te pakken kreeg, maar dat de organisatie 't zou hebben ontmoedigd omdat het niet geweldloos zou zijn heb ik echt niet gehoord hoor!! Heb ik iets gemist of slaat je fantasie een beetje op hol???

Zie ook dit overzicht:  
18.09.2002 20:49

Manifestatie in Den Haag: Keer het Tij
redactie - 15.09.2002 15:52

 http://indymedia.nl/nl/2002/09/6373.shtml

Geruchten over Keer het Tij 
Rene Danen - 18.09.2002 21:08


De geruchten-machine werkt alweer volop merk ik. Maar het zou toch wel goed zijn als mensen hun feiten eerst even checken voordat ze ze op schrijven.
Voor de zwemactie in de hoofdvijver in de Hofvijver bijvoorbeeld was degelijk aandacht. Op het hoofdpodium van de Keer het Tij manifestatie is de muziek onderbroken en is uitgelegd wat er op dat moment gebeurde. Kennelijk hebben sommige mensen dat volledig gemist.
Voor wat betreft de mensen die andere (directe) acties willen organiseren wil ik me aansluiten bij andere mensen hierboven die zeggen dat men dat dan vooral zelf moet gaan organiseren. Niemand die dat tegenhoud. Zeker Keer het Tij niet. Het staat iedereen vrij om protest tegen het kabinet te organiseren. Hoe meer hoe beter zou ik zeggen (mits vreedzaam).








Website: http://www.keerhettij.nl
 
Demonstratievrijheid in Den Haag 
Platform Keer het Tij - 18.09.2002 21:14

Terecht wordt hierboven opgemerkt dat het slecht gesteld is met de demonstratievrijheid in Den Haag. Het platform Keer het Tij heeft zeer veel moeite moeten doen om de manifestatie doorgang te kunnen laten vinden op prinsjesdag. Burgemeester Deetman heeft meerdere malen gedreigd de manifestatie te verbieden. Pas nadat wij vanuit het platform dreigde met een kort geding en Kamervragen konden we ongehinderd doorgaan met de organisatie van het protest.

Op de dag zelf heeft de politie zich inderdaad ook schandelijk gedragen. Tegen alle afspraken in werd het terrein meerdere malen afgesloten door de politie. Ook diverse andere afspraken zijn met voeten getreden door de poltiie. Het platform is hier laaiend over en zal dit ook schriftelijk aan burgemeester Deetman laten weten.

Groet,

Rene


Website: http://www.keerhettij.nl
 
zie ook verhaal van zwemster 
Yvonne - 19.09.2002 10:32

Op deze discussie wil ik dan toch kort even iets aanvullen. Maar wil eigenlijk vooral verwijzen naar het stuk dat ik heb geschreven over het hoe en waarom van de zwemaktie die inmiddels ook op deze site staat. Dit vooral voor de mensen die mogelijk negatief staan tegenover deze aktie.En natuurlijk heeft de manifestatie zeker ook zijn goede kanten gehad. Het is altijd erg makkelijk om iest wat een ander organiseerd af te kraken, maar dit geld voor iedereen en alle akties.

Over de opmerking van Tjz wil ik nog kwijt dat de toeters en bellen van de ME zeker geen oefening was. Enigszins naief om zoiets te denken in een dergelijke situatie (tenzij het synisch bedoeld was). Voor zover ik het heb begrepen (van ooggetuigen, ik zat zelf tenslotte nog even vast, ietsie langer dan 1 uurtje trouwens)is een groep mensen nog wel richting politieburo gelopen voor een lawaaidemo, uit solidariteit voor de gearresteerden (waaronder ikzelf dus) Deze groep werd behoorlijk opgejaagd door de nog steeds in grote getale aanwezige ME. De ervaring leert dat ME het nooit zo leuk vind om voor nop paraat te staan en grijpt dan ook elke gelegenheid aan ergens te kunnen optreden. Dit zal zeeeer waarschijnlijk de nerveus klinkende toeters en bellen hebben veroorzaakt.

Als reaktie op Eelke wil ik nog kwijt dat je gelijk hebt dat je een beetje rekening moet houden met de mensen zonder 'papieren'. Ik bestijd echter dat er provocerende akties zijn geweest. Althans, ze hebben zeker niet de bedoeling gehad om te provoceren. De enige die in mijn ogen heeft geprovoceert was in dit geval toch echt de politie. En ik hoop van harte dat dit inderdaad een behoorlijk politiek staartje zal krijgen. Al heb ik inmiddels ook een hard hoofd gekregen in het klagen tegen de politie (Den Haag). Sterkte Rene.
Ik vind het jammer dat Eelke toch een beetje synisch op de zwemaktie reageerd, met wat bereik je daar nou weer mee. De zwemaktie heeft wel degelijk zijn bereik gehad, net zoals de hele manifestatie dat heeft gehad (ondanks mijn eigen teleurstellingen)

Den Haag... 
David - 19.09.2002 15:57

Ik ben nog nooit naar een demonstratie/manifestatie in Den Haag geweest waarbij er achteraf NIET serieus viel te klagen over de politie. De manier waarop de Haagse politie zich heeft gedragen is geen nieuwe trend, zo zijn die lui gewoon.

Wat mij wel opviel was dat al het volk bij de manifestatie door de politie in een soort sleuf was gedreven, omgeven door stands, politie, de hofvijver en het podium. Vooral toen ik wegliep viel dit op; de manifestatie leek van buiten wel op een soort afgesloten reservaat. Naar.

Over het nut van deze manifestatie valt natuurlijk van alles te zeggen. Ik vind het o.k. dat dit georganiseerd is, hoewel er natuurlijk meer nodig is om het 'tij' te keren. Bij mij is de weerzin tegen het gajes dat nu in de regering zit zo ver gegroeid dat ik elke vorm van protest toejuich.





Demonstreren met je rug tegen de muur 
Individu - 19.09.2002 16:21

Mijn impressie van de manifestatie met situatieschets van terrein en politieinzet. zie link.

Website: http://individu.tripod.com/rugtegendemuur.htm
 
.....sssst 
Maarten - 19.09.2002 17:34

He... zet er maar wat meer "s"-jes bij en ook zeker een zooitje in de manifestatie zelf.

Ow en over mijn verbeelding. Het is wel degelijk gezegt,maar niet op het hoofdpodium.
Daar hadden ze het over:
"ow, ik zie dat een paar mensen zijn gaan zwemmen. Die zullen er zo wel uit gehaald worden" Da's echt een loze uitspraak als het om een wel degelijk politieke actie gaat.

Inderdaad, de politie heeft de mensen van de solidariteitsdemo's het cetrum door achtervolgd met agenten, me-busjes, camerawagens en een blikje stillen (ook met camera). Happig waren ze dus zeker en vriendelijkheid was erg ver te zoeken.
Yvonne.... 
Eelke - 19.09.2002 18:26

Yvonne, misschien was ik iets te cynisch. Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat je met dit soort acties de politie repressie in ieder geval tegengaat.
En de mensen die op de politie wilde toelopen, dat was toen jij net in het bootje werd afgevoerd...
En fair enough: ik ben neit in het water gesprongen.... ik weet zeker dat de volgende grote actie van Keer het Tij anders zal worden, maar ik hoop ook dat er ondertussen vele kleine acties zullen zijn!
nix cynisme 
waterrat - 19.09.2002 19:40

Laten we ons een voorbeeld nemen aan het heldhaftig gezwem!
Laten we voortaan altijd zwembroeken en strandlakens meenemen naar demos! hihihi Ik zie het helemaal voor me: duizenden ( volgens de politie enkele tientallen ) weerbarstige zwemmers die dit kabinet kopje onder willen.

'Een arrestaieteam van de marine heeft hedenochtend in Scheveningen uit voorzorg twintig badgasten opgepakt die de plaatselijke zee- en binnenwateren APV dreigden te overtreden, de marine geeft toe dat "men wel erg veel op duitse toeristen..enz"

"Rook nou eens een waterpijp" en "ik kan nix ik ben nix geef me maar een duikerspak!" scandeerde men bij het te water laten van de WAT's (waterarrestatieteam).'
Geweldig, echt waar, zou n wereldhype kunnen worden, deze sparteldemos, en dan zullen we ons de eerste twee moedige zwemsters herinneren die de age of Aquarius aan het kolken hebben gebracht. Dan zullen we gniffelend aan onze kleinkinderen vertellen hoe het water het kabinet tot aan de lippen steeg terwijl wij maar baantjes bleven trekken, ik sta te watertrappelen om ze te zien blauwbekken die stillen in hun boxershorts met kogelvrij vest.
Toelatingseis Nederlandse Politieschool: min.Mavo, Nederlands sprekend, Diploma A en B.
H2O, the blue colour of revolution ( of eigenlijk transparant, is ook toepasselijker )
anarchisten kapen de manisfestatie 
kevin - 20.09.2002 23:04

wat een drukte wordt er gemaakt over de twee zwemsters en de twee 'anarchisten' die hun vlag omhoog hielden. Hun acties waren zeker goed en hopelijk blijven ze doorgaan.
Maar om te gaan roepen 'leve de anarchisten' en te beweren dat zo'n beetje de 'mislukte manifestatie' hebben gered en de enige waren die echt radikaal waren en wisten wat ze op die dag moesten doen gaat echt te ver. En al die honderden andere mensen die hebben georganiseerd voor die manifestatie, andere hebben meegenomen en aanwezig waren dan, niemand is goed behalve die 'anarchisten'? (ik plaats steeds aanhalingstekens omdat ik niets heb tegen anarchisme en de mensen in de bovenstaande berichten bedoel)
Is dit soms een poging het verzet tegen het kabinet te kapen?
allo allo 
saubermachen - 21.09.2002 01:39

ooch kevin, zelfs al zou dat zo zijn, wat ik niet geloof, er zijn altijd mensen die opener zijn dan anderen, dat heb je in elk politiek tumult. In het licht van de razendsnelle achteruitgang van onze demokratie kun je beter een beetje basis-solidair zijn met elkaar...trouwens, ideen laten zich maar moeilijk kapen en dan ben je er zelf altijd bij. Dat baantjetrekken IS toch geweldig leuk nieuws ( om even absoluut duidelijk te maken dat bovenstaand stuk van mijn hand onder de naam waterrat voor de gelegenheid alleen maar leuk bedoelt is, mocht daar twijfel over gaan ontstaan )
Who gives a shit of zij nou anarchos of radikale linksdraaiende kunstzwemmers zijn, ik persoonlijk wordt gewoon blijer van waterballet tegen het kabinet, dan geneuzel van een vent in een oranje tent ( het is bijna sinterklaas ).

Weet je dat ik denk dat we alle solidariteit met elkaar nog wel eens nodig zouden kunnen hebben? Check this out:

Rotterdamse politie sluit deel binnenstad af


ROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse politie heeft vrijdagavond op de Nieuwe Binnenweg in de binnenstad een zogenoemde preventief fouilleeractie uitgevoerd. Iedereen die zich binnen de afzetting bevond, werd gefouilleerd op wapens en munitie.

In fases sloot een politiemacht van zestig in kogelwerende vesten gestoken agenten de weg af. Rond half tien sloot de politie een eerste deel van de Nieuwe Binnenweg af. Daarbij werden volgens een politiewoordvoerder enkele aanhoudingen verricht. Rond kwart voor elf gooide de politie een tweede stuk dicht. Het verkeer werd stilgelegd. Automobilisten moesten uitstappen en werden onderzocht. Ook inspecteerden de agenten hun auto's. Soms dwong de politie passanten met de handen tegen de muur te gaan staan.

Opstelten

Burgemeester Opstelten maakte deze week bekend als een van de eersten de verruiming van de Gemeentewet te willen benutten. De aanpassing geeft de burgemeester de bevoegdheid de officier van justitie opdracht te geven de politie een gebied te laten afsluiten. Binnen dat gebied kan iedereen op basis van de artikelen 50, 51 en 52 van de Wet Wapens en Munitie worden gefouilleerd op het bezit van wapens.

De burgemeester moet wel duidelijke aanwijzingen hebben dat in het bewuste gebied veel incidenten met vuurwapens plaatsvinden. Bovendien moet de duur van de actie en de grenzen van het bewuste gebied duidelijk zijn aangegeven. Opstelten heeft aangegeven gedurende een maand regelmatig dit soort acties in het gebied rondom de Nieuwe Binnenweg, waar veelvuldig vuurwapenincidenten plaatshebben, te willen uitvoeren.


Damn, rechts aan de macht, zijn er meteen razzias...dit is toch gvd niet te geloven....ik ga op zwemles
groetjes van
Anargist
Organisatie keer het tij 
onheil - 21.09.2002 17:27

Na de arrestatie van de twee personen voor het tonen van een vlag, zijn we naar het podium gelopen om verslag uit te brengen van het voorval. De organistatie kon ons mededelen dat we vooral voorzichtig moesten doen en dat zij de mensen niet bozer wilden maken dan ze al waren...Vrijheid van meningsuiting wordt niet waargemaakt, Nederland op naar een Politiestaat en we willen de mensen niet bozer maken dan ze al zijn...

Wat schiet je op met een kudde levenloze "demonstranten" die zich gewillig binnen de hekken van het systeem laten drijven. Totaal geen eigen initiatief tonen en maar wat meebrullen met de sprekers. Doe wat!

politieoptreden 
waan - 22.09.2002 13:39

over dat politieoptreden wordt geschreven alsof het een soort eigen keuze is voor die lui om daar op deze manier op te treden. alsof het een dagje uit voor ze is of zo.
misschien is het dat ook wel, maar ze worden toch echt van hogerhand daar neergezet en geinstrueerd volgens mij. het zijn geen anarchisten die zelf lekker verzinnen waar ze gaan staan en wat ze gaan doen.
dat de boel zo was afgesloten en dat ze bij vrijwel alles buiten de kaders van keer het tij hard optraden, ligt volgens mij meer aan de orders die ze gehad zullen hebben.
al dat gedoe van ze zullen het wel lekker gevonden hebben hangt me soms een beetje de keel uit. er zijn heel wat rare kerels m/v bij, maar ook een heleboel die in ons dagelijks leven goed en vaak gevaarlijk werk leveren. dat wordt in deze wereldjes nog wel eens een beetje onderschat.
dit is geen pleidooi voor het ophemelen van de politie, wel de oproep om af en toe iets genuanceerder naar de dingen te kijken en niet alleen volgens de standaard dogma's uit het activistenhandboek.
politie 
badmeester - 22.09.2002 17:02

de politie...tja, wanneer je weet hoe de ME met elkaar omgaat en waar ze over spreken dan weet je ook dat ze doorgaans weinig aansporing nodig hebben om overdreven hard en naar eigen goeddunken op te treden. Men bevindt zich doorgaans rechts van het heersende politieke spectrum en is uit hoofde van het beroep bereid tot geweld, trouwens, als je het je werk maakt om mensen in elkaar te beuken lijkt me de neiging niet ver gezocht om een houding aan te nemen die het mogelijk maakt om daarmee door te gaan. Vul zelf maar in hoe men dat doet. Terugkijkend op het verleden kan ik wel met zekerheid zeggen dat de stillen en de oproerpolitie het "lekker" vonden om mensen tot aan de rand van de dood te slaan en maar een klein gedeelte heeft daarna last van posttraumatische stress syndroom en dan ook alleen wanneer ze het hebben afgelegd ( Borsele ).
Dat ze toen opdracht hadden en bereid waren tot het omleggen van mensen indien deze nog een paar meter verder waren opgerukt, heb ik uit hun eigen mond mogen aanhoren.
Ze lagen met de karabijn in de aanslag en scherpe munitie klaar om mensenlevens uit te wissen dus lul niet en maak geen dure vergissingen. Befehl ist Befehl. Bij ons was het dan weer zo dat we zo nu en dan mensen ervan moesten weerhouden om politieagenten die in de val waren gelopen, te hard aan te pakken. Deze werden vaak beschermd en teruggestuurd naar hun eenheid omdat het uniform ineens een kwetsbaar mens was. Nee dan de stillen/GBO/ME etc, als die de kans kregen sloegen ze je tot pulp en liefst in de cel waar men met geboeide handen was overgeleverd aan hun genade ook nog. Dus waan, denk na...en weet wat je te wachten staat. Dat er individuele agenten zijn die een menselijkere opvatting hebben over hun beroep kan de slachtoffers van politiegeweld vast niet blijer maken. Maar goed, dit was nog nix...het ellendige is dat deze nergens op gebaseerde naiviteit van nieuwbakken aktievoerders pas doorbroken wordt als men zelf de lange lat op de onbeschermde schedel heeft gekregen en dan zo geschokkeert is dat men onder allerlei voorwendselen de beweging verlaat. Traangas (verboden bij de conv. van Geneve als oorlogsgas) in cafes schieten , sexuele intimidaties door agenten na arrestatie, politiejeeps die over mensen heenrijden (gebroken heup, Blauwe aanslag, jaren geleden), gemene zaak en afspraken met neonazis om demos aan te vallen, agenten die in hun vrije tijd nog even voor knokploeg spelen, onkundig maar moorddadig gebruik van het dienstwapen, jezus dwaas, ik ben zo blij dat er mensen zijn die wel weten waar ze aan toe zijn met de politie en toch durven doorgaan hun recht op vrije meningsuiting te exerceren in deze demokratuur.

Voor meer info zie de tientallen zwartboeken politieoptredens
www.xs4all.nl/~ac/eurotop/ - 1k
squat.net/politieoptreden/aalmarkt/
www.spunk.org/texts/pubs/lilith/sp001882/zwartbk.htm
home.uwnet.nl/~vita/vitanova/links.html
www.solidariteit.nl/nummers/80/Histories.html
www.ombudsman.nl/rapport/eurotop/eurotop_47.html
www.antenna.nl/~phlegm/archive/j-j.html
www.ofa.nl/archief/jaarrekening01.doc
www.skiptv.nl/culomn.htm - 14k
www.deajaxster.nl/new0111n.htm
Deze links zijn door mij niet gecontroleerd, ik heb genoeg aan mijn eigen ervaringen spank you very much
http://ervoor.is.klikbaar 
M02 - 22.09.2002 18:27

Voor meer info zie de tientallen zwartboeken politieoptredens
 http://www.xs4all.nl/~ac/eurotop/ - 1k
 http://squat.net/politieoptreden/aalmarkt/
 http://www.spunk.org/texts/pubs/lilith/sp001882/zwartbk.htm
 http://home.uwnet.nl/~vita/vitanova/links.html
 http://www.solidariteit.nl/nummers/80/Histories.html
 http://www.ombudsman.nl/rapport/eurotop/eurotop_47.html
 http://www.antenna.nl/~phlegm/archive/j-j.html
 http://www.ofa.nl/archief/jaarrekening01.doc
 http://www.skiptv.nl/culomn.htm - 14k
 http://www.deajaxster.nl/new0111n.htm

reactie 
waan - 22.09.2002 22:03

ik weet ook wel dat de politie behoorlijk buiten haar boekje kan gaan. en dat wat dit betreft meer dan genoeg nare dingen gebeuren.
En toch vind ik dat die oervijandige houding die er is tegenover de politie soms gevaarlijk kan zijn.
1. omdat deze houding op zichzelf al agressiviteit uitstraalt en dus ook kan uitlokken.
2. omdat generaliseren tegenover mensen, wat voor mensen dan ook, dom is.
Dat neemt niet weg, dat je helaas wel veel te veel gelijk hebt.
Toch ik vind het kortzichtig om zo'n gigantische horde agenten, ME-ers, stillen over een kam te scheren. Mijn ervaring met agenten op prinsjesdag waren wisselend, maar ik heb verschillende agenten meegemaakt die ons openlijk hun steun betuigden. Daaronder ook MEers. Dat zijn ook niet allemaal LPFstemmers. Maar je hebt gelijk, ze stonden klaar om hard op te treden bij eventuele ongeregeldheden. Dat ook, natuurlijk. En de hoeveelheid waarmee we omringd waren, was overweldigend.

Mijn voornaamste punt was trouwens vooral dat het aantal agenten, en waar busjes ed. staan, van te voren wordt bepaald, en dat voorzover ik kon waarnemen ook ingrijpen uitvoerig wordt geregisseerd. Dat daar niet per se persoonlijke beslissingen van agenten om eens lekker te sarren aan zitten ofzo. Hoewel dat sarren op zich helaas maar al te vaak wel voorkomt.
We hebben nog een hoop te strijden voordat de wereld vredig wordt.
Haagse politie bestaat uit notoire smeerlappe 
23.09.2002 00:04

Zo ben ik eens veroordeeld op compleet bij elkaar gelogen verklaringen van "heren" agenten. Liegen gaat ze makkelijk af als ze veroordeeld willen zien.
Ze hadden me lens geslagen en ik zat onder de bloeduitstortingen. Dus wat deden ze, ze pakten mij op en LOGEN dat ik hen had geschopt en geslagen. Drie handtekeningen van agenten onder een compleet bij elkaar gelogen Proces Verbaal.
Ik kon lullen wat ik wilde, hun verklaring is voor een rechter belangrijker dan de jouwe...

Ook staan ze bekend om hun racisme.

Haagse wouten zijn foute wouten!

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.