| |
Grote zaken voor Kleine Mensen Kees, XminY - 26.08.2002 15:43
McDonalds heeft samen met UNICEF bedacht dat 20 november wereldkinderdag wordt. En Disney vindt de nieuwe bisschop van Canterbury niks. In de Amsterdamse Pijp tenslotte, zit een kantoor... dat wil je niet geloven Volgens een berichtje in Het Parool van afgelopen donderdag, is 20 november uitgeroepen tot jaarlijkse McDonalds kinderdag, door UNICEF. Lees maar (er staat echt wat er staat). http://archief.parool.nl/artikel?text=McDonald&SORT=presence&ED=ola&PRD=3m&SEC=%2A&FDOC=2 Volgens het Parool "past de steun (van McdDonalds aan Unicef-projecten, red.) in het streven van de Verenigde Naties om bedrijven ertoe te bewegen meer geld in VN-organisaties te steken. "Via publiek-private samenwerking kunnen kinderen krachtig en op velerlei wijze geholpen worden", wordt VN-leider Annan geciteerd. Misschien een goede aanleiding om op 20 november eens wat kinderachtige vragen te gaan stellen aan de betreffende bedrijfsleiding? Ook gaan er geruchten dat groepen globaliserings-peuters van plan zijn goedgevulde zuigflessen door de ramen van fastfoodvestigingen te mikken. Dit doet denken aan een bericht dat eerder in dezelfde krant verscheen, namelijk onder de titel "Disney niet blij met verse Engelse kerkleider" (25 juli). Het handelde over de reactie van het kinder(uit)melkconcern Disney op de benoeming van Rowan Williams tot leider van de Angilicaanse Kerk. Williams had in 1990 een boek geschreven (Lost Icons) waarin hij "de agressieve verkooptechnieken aan de kaak stelde waarmee Disney de consumptiedrift onder jonge kinderen tracht aan te wakkeren. Meteen na de bekendmaking van de benoeming van Williams zag gouverneur Jeb Bush van Florida, toevallig op bezoek in Londen, zich genoodzaakt voor Disney op de bres te springen. Volgens broer Bush zou het Disney-concern over visionaire eigenschappen beschikken. Interessant is het einde van het parool-artikel (te vinden: http://archief.parool.nl/artikel?text=McDonalds&SORT=presence&ED=ola&PRD=3m&SEC=%2A&FDOC=0). Citaat: Tot de jaren tachtig was het in de VS verboden reclame te maken bestemd voor kinderen onder de zeven jaar, omdat deze leeftijdsgroep geen onderscheid weet te maken tussen reguliere programma's en commerciele boodschappen. Met het aantreden van Ronald Reagan als president kwam daar een eind aan. Sindsdien steken concerns enorme bedragen in campagnes voor kinderen. De twee beruchtste zijn hamburgerketen McDonalds en Disney, die in 1996 hun krachten op dit terrein hebben gebundeld. (einde citaat) Mochten er nu mensen zijn die denken dat we een hetze tegen Amerikaanse Toestanden willen beginnen, dan het advies om eens een kijkje te nemen op de website http://www.kidsbizz.nl/ Gewoon een hippe Nederlandse ondernemer, die verklaart zelf moeder te zijn en dus te weten hoe je kinderen wat aan kunt smeren, met een cool kantoor in de Amsterdamse Pijp. Waar ze beschikken over “een volwassen kijk op kindermarketing”. Uit hun eigen persbericht komt de volgende beschrijving: KidsBizz is in 1999 opgericht en is in een korte tijd uitgegroeid tot een full service organisatie voor producten, diensten en merken met kinderen van 0-12 jaar en hun ouders als doelgroep. Voor talrijke projecten werd al regelmatig een beroep gedaan op de communicatiespecialisten van Down Under op het gebied van creatie, vormgeving, PR en Internet. Zo startten beide bedrijven gezamenlijk met de succesvolle kidsportal www.coolkids.nl. Vanaf september zal de samenwerking nog intensiever worden en zullen alle projecten van KidsBizz door een groter en vooral zeer professioneel team worden opgepakt. (einde citaat) Misschien een plek om op 20 november op de limonade te gaan? Website: http://www.globalinfo.nl |
Lees meer over: globalisering | aanvullingen | | McAfrika burger | DeWaarheid.nu - 27.08.2002 00:43
New from McDonald's: the McAfrika burger (don't tell the 12 million starving) McDonald's has been accused of extreme insensitivity after releasing a new sandwich called the "McAfrika" in Norway, one of the world's richest countries, at a time when 12 million people are facing starvation in southern Africa. The launch of the new hamburger has infuriated the Norwegian equivalent of Christian Aid and the Norwegian Red Cross and generated a storm of bad publicity for the American fast-food giant. The concoction of beef, cheese, tomatoes and salad in a pitta-style sandwich is said to be based upon an authentic African recipe and is being sold to Norwegian consumers for about £2.80. But aid agencies trying to raise funds to stave off a famine in southern Africa say that the timing of the McAfrika marketing campaign is insensitive, crass and ill-considered and have demanded remedial action from McDonald's. "It's inappropriate and distasteful to launch a hamburger called McAfrika when large portions of southern Africa are on the verge of starvation," Linn Aas-Hansen of Norwegian Church Aid told the newspaper Aftenposten. Protesting members of the aid group have been doling out "catastrophe crackers" - the protein-rich biscuits given to starving people in Africa - to fast-food lovers outside the firm's restaurants in Oslo. "Twelve million people are suffering from starvation in countries such as Malawi and Zimbabwe; it is one of the biggest humanitarian disasters we have ever seen. We have nothing against McDonald's but the timing of this is insensitive," said Gunstein Instesjord, a senior policy advisor at Norwegian Church Aid. "McDonald's must see that the launch has not been successful." Aware that it has a public relations embarrassment on its hands, McDonald's Norway has been quick to launch a damage limitation exercise, making conciliatory noises in the Norwegian media. Margaret Brusletto, a spokeswoman for the company, said she was sorry the name of the product had offended many. "That wasn't our intention," she told Aftenposten. "We acknowledge that we have chosen an unfortunate time to launch this new product." Faced with mounting protest about the new McAfrika, she initially said the company would "consider" a request to share proceeds from its sales with aid agencies but a meeting with the Norwegian Red Cross and others produced no such agreement. Nor has McDonald's agreed to withdraw the offending product from sale. But it has offered to allow aid agencies to leave collection boxes and fundraising posters in its Norwegian restaurants - but only in those selling McAfrika burgers and only for as long as the "special promotional burger" remains on sale. In a statement issued to the Guardian from its UK head office in East Finchley yesterday, McDonald's said: "All of the involved parties are happy with this solution. We hope this will put a wider focus on the important job that these organisations are doing, and McDonald's in Norway is pleased to be able to support this."
Website: http://www.mcspotlight.org/media/press/mcds/guardian240802.html | Burgertime | Shaman - 27.08.2002 16:33
En toch geeft McDonald's meer geld aan goede doelen, kinderprojecten, ziekenhuizen etc. dan onze eigen oude vertrouwde Febo. Ook kinderreclame is niet per definitie verkeerd; als klein kind vond ik alle speelgoedreclames rond sinterklaastijd geweldig. Kinderen moeten door hun opvoeders geleerd worden hoe ze onderscheid kunnen maken tussen de virtuele werkelijkheid uit de media en de echte wereld om hen heen. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om reclame, drama, nieuws of propaganda. | naief | Kees - 28.08.2002 10:07
Dat lijkt me toch een tamelijk naieve opstelling ten aanzien van de in het artikel vermelde ontwikkelingen/bedrijven. Waar het om gaat is dat er buiten op straat en op de TV hele nare mannen bezig zijn om met een gigantische hoop geld de koppen van kinderen (en hun ouders, of via de kinderen die van hun ouders) te vullen met allerlei zeer handig uitgekiende bagger, zodat ze allerlei (bestedings)wensen gaan krijgen en gedrag gaan vertonen dat hen uitkomt, en vooral geld aan hen uit gaan geven natuurlijk, want daar gaat het uiteindelijk om. De mate waarin dat gebeurt, en de vormen die het aanneemt, zijn tamelijk verbijsterend als je het vergelijkt met een paar jaar geleden. Kijk voor de grap eens naar de kindertv-programma's op een van de commerciele tv-kanalen. Nu hebben volwassenen al moeite om zich te verzetten tegen de reclamelawine die op hen afgestuurd wordt, maar kleine kinderen natuurlijk nog veel meer. Reclame gericht op kinderen zou verboden moeten zijn. En als 'de politiek' dat niet doet, kun je daar zelf natuurlijk wat aan doen (zie adbusters ed.) | 20 November Anti-McDonalds Acties! | mina - 03.09.2002 12:25
20 November McDonalds Kinderdag? Ja, tijd voor actie dus! Ik hoop dat dit monsterverbond tussen Mc en Unicef de ogen opent van een groot aantal mensen en dat meer-en-meer wordt ingezien dat dergelijke publiek-private samenwerkingsverbanden ontzettend scha(n)delijk zijn! Laten we ook Unicef niet vergeten op de 20e!
| |
aanvullingen | |