english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
NL-Journalistiek : Irak & Fortuyn ?
Foreign Press Foundation - Henk Ruyssenaars - 16.08.2002 01:03

Holland in het buitenland : Wat ze over ons in het buitenland zeggen -speciaal over onze zakenlui, heb ik lang genoeg gehoord. En leuk is het niet. En daar gaat deze "Bak-Ellende-regering" - dankzij conservatieve "industrieële Bolkesteiners" zoals Zalm (volledig onbetrouwbare man) - echt niets aan doen.

Nederlandse Vereniging van journalisten (NVJ +c.c. NL List.

NEDERLANDSE "JOURNALISTIEK".

Betr. o.a. : IRAQ en de USA : "United Swindlers of America".

HENK RUYSSENAARS / FOREIGN PRESS FOUNDATION

FPF-16 AUG - 2002 -De - op tientallen jaren in het buitenland ervaring
gebaseerde - indruk, qua "Nederlandse"media-begeleiding", is de volgende : aangezien er bijna geen enkele onafhankelijke bron van informatie in Nederland bestaat, vindt er al sinds zo'n twintig jaar een op winst (niet
informatie/journalistiek) gerichte wisselwerking plaats tussen buiten- en
binnenlandse nieuwsbronnen. Vrijwel alle grote persbureaux/media ter wereld
zijn in handen van de regeringen en "de industrie" en er is al lang geleden
besloten het zwaartepunt van "journalistiek" naar winst te verleggen. Dat schijnt weinig mensen hier te lande (NL) opgevallen te zijn. (Zie : Heinrich
Heine/Holland-Weltuntergang).

Anders zou het resultaat niet zo veel van de belabberde "journalistiek" hebben opgeleverd die men dagelijks met weerzin kan horen, lezen en zien.

En zou er ergens nog iets aan research worden gedaanover de "wenselijkheid",
dan zijn het uitzonderingen zoals Lex Runderkamp c.s. /NOS-Journaal - en nog
wat idealisten met intellect dan, bij Kleintje Muurkrant en Konfrontatie.
Wat betreft Lex Runderkamp : Zie uitzending "Gouden Bergen"- LexRunderkamp -Feike Salverda - Henk Ruyssenaars/Stockholm, 29 maart 1987. Muiden Chemie, NL-staatseigendom, leverde oorlogstuig aan Iran én Irak. Melchemie speelde ook een rol. La Poudričre in België van hetzelfde laken een pak. Toen al legden we uit dat Nederland - net zoals nu - schandalig veel geld verdient aan oorlogen, wapensmokkel en wat dies meer zij. Philips en Libië ? "Als we maar verdienen !". De geheime verkoopsmoezen heb ik op film. En wat doen "jullie" vijftien jaar later ? Niks geleerd zeker : "Hebben we niet gehad: hoeven we niet te kennen...?".

Holland in het buitenland.

Wat ze over ons in het buitenland zeggen -speciaal over onze zakenlui, heb ik lang genoeg gehoord. En leuk is het niet. En daar gaat deze "Bak-Ellende-regering" - dankzij conservatieve "industrieële Bolkesteiners" zoals Zalm (volledig onbetrouwbare man) - echt niets aan doen. Maar, "ze" hebben het obstakel Fortuyn opgeruimd, dus op naar het volgende winstgevende object. De doorsnee-mediaconsument, "Miep in Apeldoorn" hebben jullie zo dňm helpen maken dat die alleen nog maar Big Brother, 't Journaal, 'all the same', of SBS kan bevatten. Gebleken is dat als je die 'n "staatsgreep" voor de neus legt, ze de stank niet meer ruikt.

De "wenselijkheid van een aanval op Irak" wordt in Holland bijvoorbeeld mede
gestuurd door de amerikaanse industrie-media. Die leveren aan bijvoorbeeld 't ANP, de GPD, PCM, de NOS etc. en die herkauwen dan dezelfde Amerikaanse leugens en propaganda-rotzooi voor de klompendragende goegemeente in
Holland. De eindredacteuren hebben géén tijd en meestal geen interesse voor
analyse, reflectie, deduceren, kritische research : er moet géld worden gemaakt voor de aandeelhouders en verder niks. (Zie PCM / Parool etc.)

Don't rock the NL-boat !

Wenselijkheid betreffende verdere oorlogvoering bestaat voornamelijk bij de
van elke vorm van moreel en ethisch besef verstoken kringen van Nederlandse
wapenhandelaren. Nederland staat wat het daaraan verdiende bloedgeld betreft
op de 7e plaats. Vooral ook dankzij de zwendelende wapenindustrie in
Nederland (was vanmiddag nog bij Melchemie- gifgas-grondstoffen Iran/Iraq
etc. aan de Singel in Arnhem)- en de enorme en illegale transporten via "El
Schip-Al" zoals de grootste Israëlische luchthaven buiten eigen grondgebied
wordt genoemd. (Zie getuigenverklaringen Bijlmerramp op video etc.)
Parlementslid Rob van Gijzel in verhoor : "Er zijn gesprekken geweest met
het ministerie van Financiën, met de douane, en met de Mossad (!)en
Binnenlandse Zaken. Naderhand heeft met gezegd er niet op in te gaan. Over
de wapenhandel heb ik van Binnenlandse Zaken geen duidelijkheid gekregen, *de heer Wallage heeft er niets over mogen zeggen*.
Of de Staat der Nederlanden een regeling had met Israël weet ik niet".
(Weet iedereen !).

Kijk maar :

 http://www.sdnl.nl/ziezo-40.htm

Zelfs de FNV (en de NVJ ?) zit in de wapenhandel :

NRC : 'FNV belegt in kernenergie en wapenindustrie".

 http://www.nrc.nl/economie/artikel/print/1029303862805.html

En als we dan even kijken hoeveel Nederlandse bedrijven* er op de
amerikaanse oorlogsmarkt in moeilijkheden dreigen te raken, dan is het begrijpelijk dat - doden of geen doden - er winst gemaakt kan worden indien
men (medeplichtig) maar dus conform aan de misdadige amerikaanse eisen
blijft :

Quote NRC 15/8-02 : " Van de meeste grote Nederlandse concerns zijn de
aandelen ook verhandelbaar in New York. Het gaat in totaal om ten minste 44
Nederlandse ondernemingen." Een groot gedeelte van deze kwalijke firma's
zijn officiele sponsors van de Buitenlandse Persvereniging in Nederland, (Foreign Press Association), ze moeten zich schamen ! Liever droog brood dan een kater van Jim Beam.
De war- en profitmongers die de news-agencies hebben opgekocht, die staan bij deze "FPA" keurig onder hun sponsors vermeld, terwijl ik heb gezien en ter plekke begrepen dat je die "OW'ers" juist enorm in de gaten moet houden. Want die teren op mensen : Dead or alive, en doen - zolang het geld oplevert - mee met die USA : United Swindlers of America. En NL-politici doen ook maar wat graag mee. zie Melkert / World Bank).

 http://www.bpv-fpa.nl/home.html

Quote NRC : "SEC kan salaris blokkeren - Noodwet VS raakt ook Nederland.

Door onze redacteuren. AMSTERDAM, 14 AUG. Nederlandse bedrijven die hun
beursnotering in de Verenigde Staten willen behouden, moeten hun organisatie
ingrijpend aanpassen om te voldoen aan nieuwe, strenge Amerikaanse wetgeving."

 http://www.nrc.nl/economie/artikel/print/1029303862805.html

Het feit dat sommige landen binnen de Europese Unie zich zo langzamerhand
gaan verzetten tegen de overduidelijk misdadige praktijken van de doorgedraaide Bush-Cheney-bende is te applaudiseren. Zélf zijn die z.g. "leiders" ook grote dieven; zie de amerikaanse pers die nog wél durft soms, lees maar :

 http://www.alternet.org/print.html?StoryID=13757

Mijns inziens is het kritisch vermogen en de mogelijkheid om afgewogen
oordelen te publiceren door winstbejag grotendeels in de grond geboord in
Nederland. Er zijn genoeg goeie journalisten die hun best doen, maar die
hebben niet dezelfde invloed als de gnomen van o.a. - er zijn veel voorbeelden - de Wiardi Beckman stichting die nog steeds o.a. via vooral de
Volkskrant staaltjes feitenverkrachting te berde hebben gebracht - en nog brengen - waarvan een normale hond geen brood lust. Zij zijn o.a. de mensen die ik bedoel als ik beweer dat journalisten ook moordenaars kunnen zijn, mensen die ten eigen bate de werkelijkheid vervalsen :

 http://russia.indymedia.org/front.php3?article_id=2491

Kort en goed : natuurlijk moet deze inhumane oorlogszuchtige ontsporing van de amerikaanse regering Bush zo snel mogelijk worden gestopt, maar dat zal alleen gebeuren als mensen en zeker journalisten op een gegeven moment
denken : Als ABN-AMRO, ook nog geld maakt over de lijken en beentjes van
kinderen die slachtoffer zijn van landmijnen (ja, ik heb zowel De Bank, als
ter plekke de slachtoffers gezien) dan zal iedereen begrijpen dat ik de voorkeur geef aan de Triodos Bank, dat begreep men zelfs bij de Groene:

 http://www.groene.nl/2002/0211/jb_bommen.html

Men hoeft wat de vraag over oorlog of Irak betreft, niet meteen Tolstoj, Hans-Helmut Kirst, von Clausewitz, Hitler, Djengis Khan, of de Jong te lezen : véél gelogen, want uiteindelijk gaat het om de knikkers en niet om 't spel.

En als jij, wij, onze families en alle anderen eraan gaan : dat is een
nulletje in het jaarverslag. "Links" is volgens deze moorddadige theorie
en huidig geldende criteria niet : "Kritisch ten opzichte van de maatschappij waar men in leeft ". Zodat het beter kan worden... "Links" is volgens deze onmenselijke theorie (zie domme econoom Friedman) het etiket dat men iedereen opplakt (journalist of niet) als je "rood staat", omdat je niet bereidt bent je ziel te verkopen of je bankrekening met winst op lijken te spekken. Zie : FNV/NVJ+wapenhandel - ook lid ? - en de landmijnen...

Journalistiek - zo heb ik eerder geprobeerd duidelijk te maken - is een
manier van denken, niet alleen teksten spuien volgens 't Groene Boekje of de
gebruikelijke stupide regeringsorders, en dat uit eigenbelang.

Paars of de Balkenbende : They are all the same !

En het merendeel van de mensen die de afgelopen twee decennia in dit land
journalistiek zeggen te hebben " gedoceerd ", en waarvan veel minder dan driekwart géén journalistieke ervaring had noch heeft, die moeten bekijken wie hén - en de mensen waarvoor we werken - er zo in heeft geluisd.

Kijk maar na hoe journalistiek werkt : drie dagen na de moord op Fortuyn heb
ik beschreven wat er ons te wachten stond.

 http://russia.indymedia.org/front.php3?article_id=2491


Het érge is dat het klopt.

Henk R.

Foreign Press Foundation
 Forpressfound@netscape.net
Henk Ruyssenaars
 fpf@chello.nl






 

Lees meer over: media

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
FOREIGN PRESS FOUNDATION  
J. Dompvloet - 16.08.2002 09:45

Beste Henk,

Uit wie bestaat de Foreign Press Foundation, wat doet dit fonds zoal en wat zijn de criteria voor lidmaatschap?

Jannes Dompvloet
criteria toelating FPF 
Speed - 16.08.2002 10:38

De criteria zijn :
je moet Henk Ruysenaers heten. FPF is een eenmanszaak. Vandaar de eenzijdige kijk op dingen (en de compleet niet-academische, onprofessionele aanpak van reportage)
Tja wat is professioneel 
John Veldhuis - 16.08.2002 11:24


Als niet-academisch betekent: niet gehinderd door enige ivoren toren, dan zeg ik: perfekt!

Als niet-professioneel betekent: de eigen mening durven geven, vertellen wat volgens jou de waarheid is, en je niet laten betalen om andermans mening te verkopen, dan zeg ik: houden zo!


jamaar wacht eens even 
sjaak bralt - 16.08.2002 11:24

Ruysenaers-
je kritiek is terecht: inderdaad is de nederlandse journalistiek te vaak afhankelijk van (buitenlandse) persagentschappen, die gewoonlijk hun aandacht vestigen op (amerikaanse) regeringsbelangen. dat legt uit waarom sommige 'hotspots' in de wereld uitgebreid aan het licht komen en een land als afghanistan al twintig jaar vergeten is, terwijl ook daar journalisten komen.
en inderdaad is de beursgang van een krantenconcern de nekslag voor objectieve journalistiek, omdat steeds meer de macht van de aandeelhouder gaat tellen.
maar! op dit moment zijn de grote landelijke kranten (dus, van PCM, de telegraaf is geen krant) niet beursgenoteerd. daarbij komt dat een redactiestatuut altijd, ook wanneer een krant beurgenoteerd is, de geschreven onafhankelijkheid verdedigt.... ik ga er vanuit dat dat ook wordt nageleeft.
bovendien zijn de betere kranten, NRC, Trouw, vrij onafhankelijk in hun verslag van hotspot (israel!) en kritisch van overheidsberichten. waar mogelijk wordt alles nagegaan.
luiheid is een veel voorkomend verschijnsel in de nederlandse journalistiek, en fouten worden gemaakt. maar de onbetrouwbaarheid die jij de pers verwijt is onterecht.
bovendien schrijven zij WEL coherente verhalen!
en om dan te vertellen dat de amerikaanse pers nog wel lef heeft! de amerikaanse pers schrijft zijn stukken in het witte huis, op het bed van bush!
Journalistiek 
Mark Metzelaar - 16.08.2002 12:51

Wat betreft FTP, kennelijk bestaande uit Henk Ruyssenaars, heb ik een dualistische mening.

Allereerst vind ik dat hij het vaak bij het rechte eind heeft, maar niet perse altijd.
Vaak worden ook meningen weergegeven of statements zonder afdoende bronvermelding.
Dat is jammer, want een professioneel journalist zal altijd een duidelijke scheiding geven, tussen het weergeven van feiten en het doen van meningen en waarschijnlijkheden.

Laat ik wel duidelijk hierover zijn: dit is geen echte kritiek op Henk Ruyssenaars: Ik waardeer zijn stukken en mis deze, wellicht meest waarschijnlijke, invalshoek bij de officiele media.
WANT DIE IS ECHT WAARDELOOS!!!
Een stelletje minkukels dat in de kroeg hangt en elkaars verhalen gaat naschrijven, want dan zal het wel goed zijn.
Nog makkelijker is het om gewoon de officiele lezingen van overheden en andere machtige instellingen en personen over te nemen; minste werk en kans op problemen.

P.S.: dit is geen journalistieke statement en ik noem mijzelf ook geen journalist...

En over Irak:
Duidelijk is dat hier heel veel olie te halen valt voor de Bush clan die behoorlijke zakelijke belangen in de olie en wapenhandel heeft.
Aan een oorlog wordt altijd verdiend door de Carlyle group van o.a. pa Bush en James Baker.
Eerder was dit al duidelijk over Afghanistan: een olie/gaspijplijn vanuit Oezbekistan en Turkemnistan door Afghanistan en Pakistan voor de Amerikanen.
De Taliban zijn hiervoor ook in Texas op bezoek geeest bij Unocol en ruim honderd miljoen dollar was aan de Taliban overgemaakt.
Het bericht van het bezoek aan Texas heeft 1-2 jaar terug zelfs in de Telegraaf gestaan, de rest in vooraanstaande bladen als ashington Post, New York Times, etc.
Volgens een pulpblad had Enron ook belangen in deze pijpleiding; zou best kunnen, daar Enron graag overal een (deel)belang in heeft,
Dit is de werkelijke reden van de oorlog voor Afghanistan en nu ook weer voor Irak.
Of om het even journalistiek wat meer verantoord weer te geven: ...de belangrijkste invalshoek, naast andere, wellicht minder relevante, invalshoeken.

En inderdaad:

DE PERS IS STUPIDE EN SCHRIJFT VOORNAMELIJK DEZE MINDER RELEVANTE INVALSHOEKEN; HET BELANGRIJKSTE NIEUWS VAN WAT ER ACHTER DE SCHERMEN GEBEURT, STAAT NIET IN DE KRANT.

Groeten, Mark
Medialeugens 
Verite - 16.08.2002 16:12

Michel Collon is journalist bij het weekblad Solidair en auteur van Attention médias, een antimanipulatiehandboek dat in vele talen werd vertaald. Gilles Perrault schreef dat het in alle opleidingen voor journalistiek thuishoort!

Titel van het boek: Blufpoker
De grootmachten, Joegoslavië en de komende oorlogen
Auteur:
Michel Collon

Bill Clinton: "Als we stevige economische betrekkingen willen zodat we in de hele wereld kunnen verkopen, dan is Europa daar de sleutel toe. Daarover gaat dat hele Kosovo-ding (sic)." The New York Times: "Als de globalisatie wil functioneren mag Amerika er niet voor terugdeinzen op te treden als de alvermogende supermacht... Achter de onzichtbare hand van de markteconomie moet een harde vuist schuilgaan. McDonalds kan enkel bloeien dankzij McDonnell Douglas die de F-15 gevechtsvliegtuigen maakt." Na alle desinformatie vraagt u zich af: kan men conflicten zoals het Joegoslavische begrijpen? Zitten wij niet middenin een spelletje blufpoker, waar het de regel is te liegen, te bluffen en te veinzen? In dit boek vindt u een denkschema om de verborgen belangen van de grootmachten (Verenigde Staten, Duitsland) en hun manoeuvres achter de schermen te ontcijferen. Joegoslavië was een laboratorium voor de NAVO om de volgende oorlogen voor te bereiden. Javier Solana, de gewezen secretaris-generaal van de NAVO: "De ervaring die we in Bosnië opgedaan hebben, kan als model dienen voor de toekomstige NAVO-operaties." Waar zullen die plaatsgrijpen? Dit boek beantwoordt vijf essentiële vragen waar velen onder ons zich zorgen over maken: Een. Wat is de informatie van de massamedia waard? Hoe kan men zelf medialeugens ontdekken? Wat zijn de principes van oorlogspropaganda? Twee. Waarom breken er meer en meer oorlogen uit met wreedaardige gevolgen: Irak, Joegoslavië, Palestina, Congo, Colombia..? Wat is de werkelijke strategie van de Verenigde Staten en haar geallieerden in de Arabische wereld, de Balkan, de voormalige Sovjetunie, Centraal-Afrika? Drie. Waar zullen de komende oorlogen uitbreken en hoe kunnen ze voorkomen worden? Vier. Welke zijn de fundamentele mechanismen van de globalisering en hoe kan men weerstand bieden aan de maatregelen van het IMF (Internationaal Monetair Fonds) en van de WTO (Wereldhandelsorganisatie) die zeer veel volkeren in totale armoede storten? Vijf. Wat is het verband tussen al deze fenomenen? Leidt de economische oorlog tot de militaire oorlog? Is er coördinatie tussen de NAVO enerzijds en het IMF en de multinationals anderzijds? De Franstalige versie van dit boek Poker menteur is een internationale bestseller en verscheen in het Spaans als El juego de la mentira in de "Coleccion Otras Voces" van Eva Forest. Sleutelwoorden: Joegoslavië, Servië, Kroatië, Bosnië, NAVO, Verenigde Staten, Duitsland, globalisering, IMF, Wereldbank, oorlog, vrede, massamedia.
Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Epo,
Lange Pastoorstraat 25-27
2600 Berchem (België).www.epo.be




Betr : de Foreign press foundation 
QB - 16.08.2002 17:29

van een vriend in zuid amerika kreeg ik onderstaande waarin de mexicaanse vereniging van journalisten deze Ruyzenaars met instemming citeert en erop wijst dat hij al de dag na die staatsgreep tegen Chavez op het gevaar voor de democratie wees. Dat heb ik in de nederlandse media gemist, zoals zoveel.

 http://www.losperiodistas.fremac.org.mx/notas/322101.htm

Por su parte, la Fundación de Prensa Extranjera, con sede en Holanda, reportó en un texto de Henk Ruyssenaars titulado: “Democracia asesinada de nuevo en Venezuela”, al día siguiente del golpe: “Dado que Venezuela tiene las mayores reservas petroleras del hemisferio occidental, es distintivamente claro que el gobierno de Estados Unidos va a obtener los beneficios de una intervención encubierta. Esto es el significado de la actual crisis en Venezuela y es muy probable que se haya planeado una conspiración para destituir al gobierno de Chávez con el apoyo de Estados Unidos. etc. etc.


Er wordt veel op die ruyzenaars gekankerd, maar hij is een van de weinigen die onafhankelijk is en voor zijn mening durft uit te komen. En meestal heeft ie groot gelijk !

QB
Maar de vraag was... 
Aagje - 18.08.2002 10:24

Maar de vraag was: "Uit wie bestaat de Foreign Press Foundation, wat doet dit fonds zoal en wat zijn de criteria voor lidmaatschap?"

Is dit nou een 1-mansclubje of niet?
Vinder aan de pols van de tijd? 
Aagje - 18.08.2002 10:29

"van een vriend (...) kreeg ik onderstaande waarin de mexicaanse vereniging van journalisten (...) erop wijst dat hij al de dag na die staatsgreep tegen Chavez op het gevaar voor de democratie wees."

Sorry hoor, maar werkelijk iedereen begreep en schreef NA de staatsgreep dat de democratie in gevaar was. Van een voorspellende gave kan je hem aan de hand hiervan dus niet betichten.
Nieuwsgierig Aagje ? 
Henk R. - 18.08.2002 19:01

AA : Anonieme Aagje :

Waar haal je dat met "voorspellende gave" vandaan ?
Het is alleen zo dat ik daar heb gewerkt en daarom mijn bezorgdheid en verontwaardiging uit.

Laat maar even zien wat je zelf hierover hebt geproduceerd en waar het gepubliceerd is.

Ouwehoeren en kritiek leveren is misschien wel op de redactie of in de kroeg leuk, maar maar zet weinig zoden aan de Hollandse dijken, toch ?

Dus : bewijs op tafel van iedereen die meent het beter te weten... s.v.p. en ook meteen reageerde zoals journalisten behoren te doen.

Saludos !

HR


Topic: What is the Foreign Press Foundation ? 
Henk Ruyssenaars - 18.08.2002 19:15

Aagje, en de overigen :

Lees liever eerst wat o.a. "Le Monde" schreef over die ellende en alleen maar later bevestigde wat ik schreef : daar hoef je geen helderziende voor te zijn; alleen een beetje gezond verstand en ervaring te hebben.

En vergelijk nu eens wat in le Monde over Venezuale en de lamentabele pers staat met hetgeen hier in de industrie-pers en publieke omroepen werd veil geboden. Wel graag met goed onderbouwde argumenten terug komen

 http://mondediplo.com/2002/06/01edito/

En, om je nieuwsgierigheid te bevredigen :

Topic: What is the Foreign Press Foundation ?
-------------------------------------------------------
At the request of many :

Foreign Press Foundation
 forpressfound@netscape.net
Chairman:  fpf@chello.nl
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Internet Division Info conc. FAQ :


Dear Madam / Sir,

the Foreign Press Foundation is a global network of
independent correspondents.

Most of us are ex-pats , living abroad for many years,
and working for different international media.

In the present journalistic world arena , we FPF
correspondents are like the
vitamins in your food:

You need them ; you don't see them ; but they're there...!

Best regards,

Foreign Press Foundation
Henk Ruyssenaars
 forpressfound@netscape.net
 fpf@chello.nl

even iets over iets totaal anders......  
miep uit scherpenzeel - 18.08.2002 20:05

staan sommige nuttige dingen in, daarom was ik vrij teleurgesteld toen ik je andere artikel las waar je naar verwees.

Je schreef dat inwoners uit Nederland en Zweden het hoogste percentage belasting van de wereld moeten betalen.
In het geval van Nederland gaf je te kennen dat mensen er NIKS van terug zien, dit neem ik je enigzins kwalijk.
Of bedoelde je dat andere mensen uit Nederland vonden dat ze er niks van terug zien? Dan begrijp ik die groep mensen niet.

1. niemand betaald graag belasting; ik zou het vaak ook niet willen, er wordt een hoop mee gedaan dat niet goed is.

2. ik ben het er mee eens dat er teveel bureaucratie is, en veel verspilling aan mensen die zinloos werk doen dat uit de zak van de gemeenschap wordt betaald.

Maar ik vind het zo verschikkelijk makkelijk om te stellen: we betalen het meeste, en je ziet er niks van terug, alles is kut en het is een zooitje hier.

A. Toen ik in 3Havo zat, kan ik me een aardrijkskundeboek herinneren die stelde dat Nederland en Zweden de beste sociale voorzieningen hebben van de wereld.
Natuurlijk zijn er altijd dingen voor verbetering vatbaar (en moet het nooit zover komen dat mensen voor het gemak de arbeidsmarkt uitgegooid worden zodat ze de rest van hun leven slijten met de televisie omdat ze van geen hond hebben kunnen leren hoe je tijd wel goed kunt besteden, iets dat hier soms gebeurd)

B. Ik ben maar al te dankbaar dat niemand hier in de goot hoeft te leven en dat er in tegenstelling tot Amerika geen "derde wereld" in Nederland is.

Sorrie ik ga nu niet in op je gebla over journalistiek
en door de warmte weet ik niet of ik je andere artikel goed heb begrepen (misschien niet), maar ik moet het altijd even kwijt als mensen gaan zeiken op bijvoorbeeld ALLEEN DE NEGATIEVE ZAKEN van bijvoorbeeld sociale zaken of journalistiek, maar wat de journalistiek betreft..... gelukkig kunnen we onze eigen mogelijkheden pakken :)




Voor Miep et al 
henk R. - 19.08.2002 00:41

miep uit scherpenzeel - 18.08.2002 20:05

staan sommige nuttige dingen in, daarom was ik vrij teleurgesteld toen ik je andere artikel las waar je
naar verwees.

Je schreef dat inwoners uit Nederland en Zweden het hoogste percentage belasting van de wereld
moeten betalen.
--------------------
HR : Klopt volgens alle OECD etc. statistieken. Bovendien spreek ik uit ervaring : ik heb bijna even
lang in Zweden als in Nederland gewoond en gewerkt.

In het geval van Nederland gaf je te kennen dat mensen er NIKS van terug zien, dit neem ik je enigzins
kwalijk. Of bedoelde je dat andere mensen uit Nederland vonden dat ze er niks van terug zien? Dan
begrijp ik die groep mensen niet.
------------------------------------------------
HR : Ik heb niet gezegd dat de mensen er ondanks hoge belastingen NIKS van terugzien. Ik duid alleen
maar aan dat de door de mensen gepleegde betaling in GEEN ENKELE vergelijking staat tot wat het
personeel in Den Haag ons c.q. jullie heeft voorgeschoteld. En in Zweden werd door de
sociaal-democratische regering van Olof Palme al even veel vuiligheid uitgehaald. Er is overigens een
duidelijke overeenkomst tussen de moord op straat op de Zweedse premier Olof Palme in 1986, en
wat er met Fortuyn is gebeurd : allebei "in the interest of the nation"...
----------------------------------------------------
1. niemand betaalt graag belasting; ik zou het vaak ook niet willen, er wordt een hoop mee gedaan dat
niet goed is.
-------------------------------------------------------------
HR : Solidair zijn en samen lasten dragen is natuurlijk OK : het is niet OK bijvoorbeeld dat - om maar een van
vele dingen te noemen - zoals de Bouwfraude - dit met goedkeuring van onze "volksvertegenwoordigers"
plaatsvindt : dat miljarden zuur verdiend belastinggeld in zakken van dieven verdwijnt die aannemer
ofzo heten. Met medeweten van iedereen die er beter van wordt.
-------------------------------------------------------------

2. ik ben het er mee eens dat er teveel bureaucratie is, en veel verspilling aan mensen die zinloos werk
doen dat uit de zak van de gemeenschap wordt betaald.
-------------------------------------------------------------------------

HR : helemaal mee eens.
----------------------------------------------------------------------
Maar ik vind het zo verschrikkelijk makkelijk om te stellen: we betalen het meeste, en je ziet er niks van
terug, alles is kut en het is een zooitje hier.
----------------------------------------------------------------------
HR : Dit soort taalgebruik kan ik eerlijk gezegd niet goed vinden. Gebruik nooit schuttingtaal of
drieletterwoorden : iedereen begrijpt meteen dat jij - noch je ouders - enige opvoeding hebben gehad. Je verlaagt jezelf en bevestigt geestelijk- en taalarm te zijn. Niet doen dus s.v.p.

Wat ik daarentegen bedoelde is dit : Nederland met z'n industrie hoort bij de rijkste landen ter wereld : maar de
winsten worden - net zoals bij die fraudeurs in de States - afgeroomd en komen nooit ten goede van de
Nederlandse belastingbetaler die eigenlijk betaalt voor deze stelende multi-nationals die over lijken gaan.
(Zie bijvoorbeeld SHELL en Ogoni's/Nigeria). Over lijken zei ik !
-------------------------------------------------------------------------

A. Toen ik in 3Havo zat, kan ik me een aardrijkskundeboek herinneren die stelde dat Nederland en Zweden de beste sociale voorzieningen hebben van de wereld. Natuurlijk zijn er altijd dingen voor verbetering vatbaar (en moet het nooit zover komen dat mensen voor het gemak de arbeidsmarkt uitgegooid worden zodat ze de rest van hun leven slijten met de televisie omdat ze van geen hond hebben kunnen leren hoe je tijd wel goed kunt besteden, iets dat hier soms gebeurd)
------------------------------------------------------------------------
HR : Zowel in Zweden, Nederland als alle andere landen zijn het de respectievelijke regeringen die
uitmaken wat er in de schoolboekjes staat. Gelogen en bedrogen dus. In 1948 werd in een mooi voorstadje van Stockholm, Saltsjöbaden, een akkoord getekend tussen de Zweedse Federatie van vakbonden en de
werkgevers waarbij de rechten van de werkNEMERS volledig uit handen werden gegeven : "om rust
op de arbeidsmarkt te krijgen". En de vakbondsleiders kregen alle beloofde previleges terwijl - net zoals hier - de arbeiders dom en arm werden gehouden. En dat in een land dat schatrijk uit de Tweede Wereldoorlog was
gekomen door uitgebreide handel met Nazi-Duitsland....Dat Zweedse wittebrood hadden de
Nederlanders al veel eerder kunnen hebben als die mooie Zweden niet zo hard bezig waren geweest staal te verkopen aan Hitler voor de bommen die wij op ons hoofd kregen. Zweeds staal beet toen al : zie bombardement Rotterdam. Of "Slaughterhouse 5"over Dresden..

Al die VVD'ers, de "Balkenbende", Kok en zijn trawanten zijn volgens mijn ervaring en oordeel even grote "Verraders des Vaderlands" toen ze dit Zweedse voorbeeld in 1983 in Wassenaar volgden. Jullie werden in het Akkoord van Wassenaar verkwanseld - en worden nog dagelijks verkwanseld - maar zien door slechte informatie niet wat er met jullie aan de hand is, en wie of wat jullie vernaggeld.
------------------------------------------------------------------------
B. Ik ben maar al te dankbaar dat niemand hier in de goot hoeft te leven en dat er in tegenstelling tot
Amerika geen "derde wereld" in Nederland is.
------------------------------------------------------------------------
HR : Volgens de officiele cijfers van het CPB - en dat werd tijdens Paars gepubliceerd - leeft rond een
miljoen Nederlanders op of onder de minimum -inkomengrens. Als Paars het zélf al publiceert dan kun je er donder op zeggen dat de cijfers "opgeleukt" zijn. Ga's met daklozen of mensen van het Leger des
Heils praten, dan begrijp je wie er steelt en wie er de slachtoffers zijn.
Voor mij persoonlijk - als ik dit land net zo bekijk als de laatste tien jaar in Afrika en het M-oosten of alle andere landen waar ik heb gewerkt - dan is de conclusie helemaal niet zo moeilijk : jullie zijn een misleid en ook nog behoorlijk geestelijk verpauperd volkje dat door het bedrijfsleven en corrupte ambtenaren - die zich vogelvrij hebben laten verklaren (Pikmeer-arrest) - al heel lang worden vernaggeld.
---------------------------------------------------------------------------
Sorrie ik ga nu niet in op je gebla over journalistiek en door de warmte weet ik niet of ik je andere
artikel goed heb begrepen (misschien niet), maar ik moet het altijd even kwijt als mensen gaan zeiken
op bijvoorbeeld ALLEEN DE NEGATIEVE ZAKEN van bijvoorbeeld sociale zaken of journalistiek,
maar wat de journalistiek betreft..... gelukkig kunnen we onze eigen mogelijkheden pakken :)
--------------------------------------------------------------------------
HR : Nogmaals, je taalgebruik stoort me echt : je hebt toch een grotere woordenschat dan dit ? Nou dan : pas je niet aan aan al die domoren die hun lage IQ ten toon spreiden door plat taalgebruik. En nee : het gaat er niet om alleen negatieve zaken aan de kaak te stellen, Miep ! Maar al die stompzinnig arrogante klojo's zoals de Bolkesteynen en Zalmen (Boogey Woogey ?) die jouw en ons aller belastinggeld ten eigen bate "jatten-stelen-verdonkeremanen-frauderen-overhevelen-zakkenvullen-en er continu op hameren dat alle looneisen te hoog zijn : dat soort tuig moet wég.
Strafvervolging voor alle dieven ! Niet alleen de onbemiddelde !

En zeker niet zoals die mannen met hun vale klerkensmoelen naar de corrupte World Bank,
het nog meer corrupte IMF of andere sinecures : dit tuig hoort in het gevang !

Fraude is een mooi woord voor jatten ! Belastinggeld bij de miljarden jatten en dan vriendjes-rechters
(ook corrupt -zie OM) de processen laten runnen.
Koop en léés s.v.,p. "Deals met Justitie", zie Internet.

En daarom moet jullie recht op informatie weer worden hersteld, moet journalistiek weer in ere worden
hersteld, zodat we / jullie weten of kunnen begrijpen of het er eerlijk aan toe gaat.

Nederland is volgens mijn mening even corrupt als Paraguay in de slechte dagen : Nederlanders zijn
alleen maar zo verdomd veel schijnheiliger dat ik er dikwijls - als ik hun uitgestreken en leugenachtige
smoelen zie - écht niet goed van wordt. En ik betreur dat de meeste mensen waarvoor nederlandse
journalisten worden verwacht te werken zo verdomd weinig eerlijke informatie krijgen.

De meesten van jullie worden vernaggeld waar jullie bij staan maar hebben nooit de term "vernaggelen" geleerd. Zo zit dat. En dan herken je het ook niet.
Wat ik doe wordt soms bijna muziek maken voor dove mensen.

Sorry Miep,

Henk R.







**********************************************************************************************************



stoooooooooooooooooooooooooooooooooooor 
xxxpatpiet - 19.08.2002 10:19

ik soms????????????????

Henkie wees nou niet ooooook schijnheilig; weet je zeker dat je er immuum voor bent????????

Stop maar met pot verwijt de ketel op miepje toe aan het passen. Dergelijke argumenten zijn ten ene male mienegereuk; het is de TOON waar het in werkelijkheid op aan komt en dus rommelen en morrelen we maar een beetje in de marge zolang die niet ondubbelzinnig op het scherm te krijgen is. Wat jullie doen is echter helaas inderdaad maar al te gebruikelijk; als het over gezeik en vermoedens daaromtrent gaat (micturation, making water, tea, funtasteeek trickle tickle; a finnegan's wake theme) kan men kennelijk niet bot genoeg op nattigheidsgevoelens overgaan; het probleem met text en taal is wel de lekkerigheid en de ondubbelzinnig jubeltoon tekenbenis uitdrukmoeilijkheidsgraad.
Advies 
HR - 19.08.2002 10:41


Schrijver van bovenstaande tekst wordt dringend aangeraden professionele hulp te zoeken, zo het al niet te laat is...

:-)

Kijk trouwens maar hoe de schoolboeken worden herschreven :

 http://www.motherjones.com/magazine/JA02/texas_texts.html


wannabe intellectueel 
miep moet minder bierdrinken - 19.08.2002 18:06

" Nogmaals, je taalgebruik stoort me echt : je hebt toch een grotere woordenschat dan dit ? "

nee heb ik niet, ik schrijf wat ik denk, het gaat er mij dan ook niet om om een intelligente indruk te maken terwijl ik het toch niet ben (zouden meer journalisten moeten doen :) iedereen, wijs of onwijs, mag storend taalgebruik uitbrallen zolang het niet racistisch en seksistisch is want... nouja er moeten ook plekken zijn waar dat niet gebeurd

En ik heb me niet echt verdiept in daklozengedoe, maar iedereen die zich aansluit bij het huisje boompje beesje ideaal en er geen andere lifestyle op nahoudt, krijgt van balkenende een dikke zoen.

En de buurthuizen in amsterdam noord kunnen wel meer geld gebruiken, profiteren we allemaal van, sommige kinderen daar zijn wel zielig weet ik dan uit eigen ervaring, maar niet zo zielig dat ze snachts opgevreten worden door de kakkerlakken want ze leven nog in een rijtjeshuis en niet in een krot...

goh.. ik ben... toch nog intelligent genoeg om de pollitiek in te gaan huh !






Politieke carričre 
Henk R. - 19.08.2002 21:40


Ja hoor ! met dit intellect en woordgebruik zit er zeker een goeie politieke loopbaan in.

Erger nog : je zult in Den Haag noch in Nieuwspoort opvallen...

Maar heb je nou gelezen hoe ze de schoolboekjes "aanpassen" ? Lijkt Nederland wel...

Voorbeelden heb je zelf wel.

Groeten.

HR


uh uh, huiswerk af meester, af 
piet - 20.08.2002 10:26

proficiat henk; dat is inderdaad een zeer scherp gestelde precisie en pertinente verlinking. Tenminste als je verder kijkt dan het gebodene. Dat je het dus met een afleidingsmanouvre inleid snap ik nog niet helemaal. Test one?

Wat vind ik namelijk bij de motherjones discussies?

De aanvoerder draagt de titel:

Vital Dissent or Angry Rhetoric? (442 messages)
 http://motherjones.com/cgi-bin/WebX? 50@34.CuR7a7lPir5^1@.ee9a8ff


op veel minder dan de helft volg pas:

Beyond Desperation Politics (161 messages)


en derde met maar net ietsjes meer dan een vierde van de aandacht voor de 'leidende' discussie:

This just in... "HUMANISM IS DEAD!" (114
FNV & WAPENHANDEL 
Henk R. - 20.08.2002 10:40

Bedoel je deze soms ? :

NRC / 8 juni 2002

FNV belegt in kernenergie en wapenindustrie

Door onze redacteur Jeroen Wester

AMSTERDAM, 8 JUNI. Het gemeenschappelijke beleggingsfonds van de vakcentrale FNV belegt in de wapenindustrie, producenten van kernenergie en in bedrijven die in opspraak zijn geraakt door milieuvervuiling of slechte arbeidsomstandigheden. Nagenoeg alle grote wapenfabrikanten zitten in de
beleggingsportefeuille van de vakbeweging.

Het fonds, dat geld van aangesloten bonden, stakingskassen en pensioenvoorzieningen beheert, zegt een 'duurzaam beleggingsbeleid' te hanteren. Het vermogen van 715 miljoen euro moet volgens de eigen richtlijnen naar bedrijven gaan die ,,duurzaamheid op het gebied van sociaal- en milieubeleid tot de kern van de bedrijfsstrategie'' rekenen. Er zou niet belegd mogen worden in bedrijven die ,,een aanzienlijk deel van de omzet genereren door de productie van en/of handel in wapens, tenzij dit gebeurt in opdracht van democratisch gekozen regeringen in het kader van hun overheidstaak'', zo stelt een FNV-brochure.

Toch belegt de vakcentrale volgens het jaarverslag in fabrikanten die raketten en afweergeschut leveren en geleverd hebben aan onder meer Saoedi-Arabië, Pakistan, Koeweit, Egypte, Jordanië en Colombia. Uit een rapport van de Verenigde Naties bleek gisteren dat in het laatste land vorig jaar 185 vakbondsbestuurders zijn vermoord.

Het beleggingsfonds van de vakbonden belegt ook in Exelon, de grootste kernenergie-opwekker van de VS, die onder meer de kerncentrale van Three Mile Island
in Harrisburg exploiteert.

Volgens voorzitter C. de Wildt van het dagelijks bestuur van het gemeenschappelijk beleggingsfonds FNV is nog niet de gehele aandelenportefeuille gecontroleerd op de duurzaamheid ervan. ,,Daar zijn we vorig jaar mee begonnen.'' Hij wijst erop dat productie van kernenergie bij de FNV ,,geen uitsluitingsgrond is.''

Volgens directeur P. Sprengers van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame ontwikkeling wordt kernenergie over het algemeen gemeden door duurzame beleggers in Nederland, zeker als het meer dan de helft van de omzet van een bedrijf uitmaakt.
Volgens een woordvoerder van de duurzaam bankierende Triodos Bank sluiten duurzame beleggers de wapenindustrie doorgaans uit.

Circa 12 procent van het FNV-fondsvermogen is geďnvesteerd in chemie-, farmacie- en biotechnologiebedrijven. Daaronder bevindt zich chemieconcern Dow Chemical waarvan
dochter Union Carbide een giframp in Bhopal veroorzaakte.(Plus altijd NAPALM maakte, HR). Over de aansprakelijkheid van het chemieconcern wordt nog steeds gesteggeld. Mediaconcern Walt Disney en
kledingfabrikant GAP zitten eveneens in de aandelenportefeuille van het FNV-beleggingsfonds. Deze ondernemingen liggen in Amerika onder vuur vanwege hun vermeend slechte sociale beleid in fabrieken in Cambodja, China en de Filippijnen.


Stelletje hypocrieten, toch ?

Henk R.




Schoolboeken herschrijven - News speak 
HR - 20.08.2002 12:24

En hier is de URL die het écht wel doet !

Quote : "Rewriting Texas Texts Texas conservatives are aiming to revise their state's schoolbooks -- and teach a lesson to publishers nationwide".

by Dan Oko July/August 2002

 http://www.motherjones.com/magazine/JA02/texas_texts.html

CU,

HR

Website: http://www.motherjones.com/magazine/JA02/texas_texts.html
 
Literatuurlijst Michigan University   
NVJ - 17.09.2003 11:11


Department of Communication,

Western Michigan University, Kalamazoo, Michigan, 49008, USA

Last updated on: Wednesday September 10, 2003

Articles

1. Journalists Are Killers Too...! By Henk Ruyssenaars (Foreign Press Foundation - First Published 26/04/2002).
2. Media, democracy and globalization: A comparative perspective - Joseph Man Chan, 2002.
3. China’s Losing Battle to Control Cyberspace
4. Cuban crackdown
5. Cuban Jamming Demands A Firm Response by Stephen Johnson
6. Stigmatizing Dissent by Samir Hussain
7. How the media got it wrong by Declan Hill
8. State-funded media: Has their time come? by Luke Eric Peterson
9. Making the case for Al-Jazeera by Stephen Kimber
10. Kandahar's Confused Censors By Hafizullah Ghashtalai in Kabul
11. Year of living dangerously for Nepal's reporters By Scott Baldauf
12. The War On Truth By John Pilger (Znet 01 August, 2003).
13. Confronting Empire By Arundhati Roy
14. The Loneliness Of Noam Chomsky By Arundhati Roy (The Hindu
24 August, 2003)
15. War, Propaganda, Empire By P Sainath

  http://homepages.wmich.edu/~kayany/intertel/readings.htm

 http://tinyurl.com/nil3



Website: http://tinyurl.com/nnil
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.