| |
maandag 1 juli joh. - 01.07.2002 15:39
DEN HAAG - Winkeliers in Nederland hebben maandagochtend nog weinig gemerkt van de aangekondigde kopersstaking door consumenten, stellen woordvoerders van Albert Heijn en MKB Nederland, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. "Het is een gewone maandagmorgen", aldus de zegsvrouw bij Albert Heijn. Volgens de woordvoerster bij MKB Nederland stelt de actie allemaal niet zo veel voor en is er maandagmorgen nog niet één reactie binnen van winkeliers in het midden- en kleinbedrijf. "De actie is georganiseerd door een anoniem persoon. Bovendien is nog steeds niet bewezen dat de prijsverhogingen het gevolg zijn van het misbruiken van de euro." Daar denkt ING Groep anders over. Die stelde vorige week dat door de invoering van de nieuwe munteenheid de prijzen in tien maanden tijd circa 1,1 procent zijn gestegen. Dit betekent dat de prijzen meer dan gebruikelijk zijn gestegen, aldus ING. Hoofdschuldigen aan het euro-effect zijn volgens de bank kappers, restaurants, snackbars, cafés en supermarkten. bron: http://nu.nl/document?n=58875 -------------------------------------------- "Het is een gewone maandagmorgen" Ha, rechts-rechtse Kamminga van het MKB zou zo stom zijn iets anders te beweren, dat die macht daadwerkelijk bij de consument ligt. Dat het inflatiecijfer op dit moment redelijk laag is komt door de koersdaling van de dollar -dat kan in een maand tijd voorbij zijn- maar is zeker niet te danken aan de invoering van de euro in het particuliere betaalverkeer. (giraal was de euro al langer een feit) Wie heeft bewijs nodig van MKB Nederland dat de euro wel degelijk -soms wel 10% of meer- aan prijsstijgingen tot gevolg heeft gehad? De kappers zijn per 1 januari van het 19% tarief naar het 6% btw gegaan, ze zouden dus 13% goedkoper moeten zijn geworden. Vergeet het maar, een goede vriend van me, -excuseer me Jacob- bekende kapper in de omgeving: de klanten kennen dat BTW verhaal toch niet, en begrijpen doen ze het al helemaal niet. Terwijl de tariefs verandering was bedoeld om zwartknippers de wind uit de zeilen te nemen, wordt deze alleen gebruikt door de ondernemers om meer winst te realiseren in de kappersbranche. 1/7/02 Internationaal Crimineel Strafhof in Den Haag gefeliciteerd! Americas, with or without you...nog bedankt voor invasiewet! |
aanvullingen | | de gedachten van 1 juli van.. | Ca$h - 01.07.2002 15:45
Hoe lang zou Indymedia het volhouden met troep als bovenstaande... | Groetjes uit Luxemburg! | PPP - 01.07.2002 15:50
Blikje cola: 40¢ Pakje drum halfzwaar: €2,90 Pakje mascotte: 7¢ 3 biologische bananen: €1,10 Trein/bus dagkaart: €4,40 Nieuwe punk-o-rama CD: €4,90 Een heel brood: 35¢ (in een goedkope supermarkt) Een heel brood: 80¢ (in een dure supermarkt) Morgen ga ik weer terug naar Nederland... :( | Zalm ziet weinig heil in kopersstaking | 01.07.2002 16:12
Zalm ziet weinig heil in kopersstaking Z i e ook: Winkeliers merken nog weinig van kopersstaking DEN HAAG (ANP) - Minister Zalm (Financiën) vindt het onterecht dat een kopersstaking door consumenten bedrijven treft die de komst van de euro helemaal niet hebben aangegrepen om hun prijzen te verhogen. Zalm verwacht meer resultaat als klanten juist de bedrijven die hun prijzen wel hebben verhoogd gaan mijden. De minister zei dat maandag tijdens een bijeenkomst in Den Haag waar de introductie van de nieuwe munt geëvalueerd werd.
| ´Het is de schuld van de consument ´ | 01.07.2002 18:04
Het eind vorige week door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde conjunctuurbericht bevestigt dat de Nederlandse economie aardig in de versukkeling is geraakt. De zwakke conjunctuur komt onder meer tot uiting in: een daling van de industriële productie een onverminderd pessimisme bij ondernemers (tegenvallende orderportefeuilles, te grote voorraden en voorlopig vrij sombere afzetverwachtingen), en: een stijging van het aantal geregistreerde werklozen. Toch zijn er op het eerste gezicht ook enkele lichtpuntjes: de inflatie loopt een tikje terug, en: ondernemers verwachten dat zij dit jaar 21 procent meer gaan investeren. Op het eerste gezicht, want het kan ook worden uitgelegd als een normaal symptoom van een kwakkelende economie. Ondernemers laten het wel uit hun hoofd om de prijzen onnodig te verhogen als ze afzetproblemen hebben. Bij die extra investeringen gaat het hoofdzakelijk om aankopen die ondernemers vorig jaar al wilden doen, maar die ze toen een jaartje hebben uitgesteld. Geen teken van echt herstel dus. Bovendien zijn er nogal wat ondernemers die aangeven dat zij het in 2003 nog wat rustiger aan willen doen met hun investeringen. Kommer en kwel, waarvan het eind bijna in zicht is? Integendeel. Uit het maandelijkse consumentenonderzoek van het CBS blijkt dat de Nederlandse consument het steeds minder ziet zitten. In juni is hij weer een stukje zwartgalliger over de economie dan vorige maand. Het consumentenvertrouwen is hard op weg het diepterecord van maart 1993 te verbreken. Voor de berekening van het consumentenvertrouwen gebruikt het CBS de antwoorden op vijf vragen. De eerste twee hebben betrekking op het economisch klimaat in Nederland. Er wordt een mening gevraagd over de ontwikkeling van de economische situatie. Is het in Nederland in de laatste 12 maanden beter of slechter geworden, of hetzelfde gebleven? De ondervraagde geeft hierbij zijn verwachting voor het komende jaar. Daarna volgen er drie vragen over de financiële situatie van de ondervraagde en zijn koopbereidheid. Twee vragen gaan over de eigen financiële situatie (in de afgelopen 12 maanden en de verwachting voor de komende 12 maanden). De laatste vraag gaat over de koopbereid wat betreft duurzame consumptiegoederen (computers, vaatwassers, DVD-spelers, enzovoort). Op de eerste vier vragen zijn vier antwoorden mogelijk: ´beter´, ´gelijk´, ´slechter´ en ´weet niet´. De laatste vraag biedt drie antwoordmogelijkheden: ´gunstige tijd´ (om zulke duurzame consumptiegoederen te kopen), ´ongunstige tijd´ en ´weet niet´. Van elke vraag wordt het verschil tussen het aantal optimistische (´beter´ en ´gunstige tijd´) en pessimistische antwoorden (´slechter´ en ´ongunstige tijd´) genomen. Dit saldo wordt dan uitgedrukt in procenten van het totaal aantal antwoorden. Het gemiddelde van de eerste twee vragen geeft het cijfer voor het ´economisch klimaat´, het gemiddelde van de laatste drie levert de indicator voor de ´koopbereidheid´ op. Het cijfer voor het consumentenvertrouwen is het gemiddelde van alle vragen. Maximaal kan elk cijfer (economisch klimaat, koopbereidheid en consumentenvertrouwen) dus uitkomen op plus 100, minimaal op min 100. Voor juni kwam de index voor het consumentenvertrouwen uit op min 21,2. Sinds januari van dit jaar is dat cijfer twintig punten gedaald. Het grootste deel van die daling komt voor rekening van de vraag of het wel of geen goed moment is om grotere uitgaven te doen (aan duurzame consumptiegoederen). In januari stond de index nog op nul. De optimisten konden toen precies worden weggestreept tegen de pessimisten. Maar nu winnen de zwartkijkers overtuigend: min 23,1. Een jaar geleden kon nog een vette plus van 23,6 worden genoteerd.
Website: http://www.nrc.nl/geld/voorjou/1025504827593.html | |
aanvullingen | |