english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
GroenFront! saboteert open dag Betuwelijn
Vrienden van GroenFront! - 15.06.2002 07:47

GroenFront! zet buro betuweroute voor schut.

PERSBERICHT -- 15 juni 2002

Steungroep Vrienden van GroenFront! ontving vanochtend de volgende verklaring:

GroenFront! terug tegen Betuwelijn
Milieuactivisten saboteren open dag
Pannerden, 15 juni 2002

Afgelopen nacht heeft de radicale milieubeweging GroenFront! het bouwterrein voor de Betuwelijn tunnel onder het Pannerdens Kanaal bij Doorneburg bezocht en voorzien van een herinnering aan alle vernielde natuur, voor de bezoekers aan de voor vandaag geplande open dag. Door de chaos blijken ook enige bouwbenodigdheden misplaatst.

De bouwers en de projectorganisatie Betuweroute hebben de een open dag georganiseerd in verband met hoet omkeren van de tunnelboor ?Maxima?. Dergelijke ?heuglijke feiten? worden door de projectorganisatie gebruikt om te pronken met technische hoogstandjes en mooie sprookjes over de toekomst van goederentransport over het spoor. Daarbij wordt meestal totaal voorbij gegaan aan het financiële debacel dat ons te wachten staat en de natuur en huizen die voor de Betuwelijn moeten wijken. De bezoekers kunnen de volgende leuzen overdenken, die zijn aangebracht op loodsen e.d.: ?Betuwelijn dood spoor?, ?De natuur slaat terug, GroenFront! helpt een handje?, ?No compromise in defense of mother earth?.

De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal is waarschijnlijk de meest schadelijke schakel in het hele trace. Aan de noordoever van de rivier ligt het natuurgebied Kandia. De tunneluitgang komt midden in het natuurgebied uit. In het natuurgebied komen enkele zeldzame soorten voor waaronder de kamsalamder

In de eko oproer maand juni gaan GroenFront! groepen plaatsen af uit onze geschiedenis. De afgelopen weken waren acties bij Ruigoord en Schiphol. GroenFront! heeft in de zomer van 1999 in het natuurgebied geprobeerd een aktiekamp te vestigen maar is na een week door de politie hardhandig ontruimd. Later is het bouwterrein tweemaal door GroenFront! bezet. In het nabijgelegen Angeren werd in de lente van 2000 een Betuwelijn-slooppand gekraakt maar direct, opnieuw hardhandig, ontruimd door de politie en NS. Acht panden werden voor langere tijd op de Betuwe gekraakt, in Meteren, Zetten-Andelst en Ressen. De ontruiming in februari 2000 duurde twee dagen en vergde een politie inzet van 800 man mobiele eenheid.

Noot voor de redactie:
Vrienden van GroenFront! is te bereiken op 084 8666018, gedurende deze aktiemaand juni ook op 06-19762729, verder via www.groenfront.nl en  vrienden@groenfront.nl


Hier volgt een verder bericht.


GROENFRONT! TRAPT AF VOOR MEER EKO AKTIE
- fietsdemonstratie en streetrave deze week-

Aanstaande maandag, 17 juni, kondigt de radicale milieubeweging GroenFront! een zogenaamde ´Critical Mass´ van fietsers aan die in Utrecht protesteren tegen nieuwe parkeergarages. Ze zullen verzamelen vanaf 16.00u op het Domplein om ca. twee uur later op het Lucas Bolwerk te eindigen met Gratis Eten.

Vier dagen later wil een massale muzikale demonstratie getiteld ´Rave against the Machine´ de dominante "auto-cultuur" aan de kaak stellen, eveneens in Utrecht. Op dat moment zullen tien- tot honderdduizenden mensen protesteren in Sevilla tegen kapitalisme, tijdens de Spaanse EU-top. Tevens viert GroenFront! dan haar verjaardag.

Om die verjaardag te vieren riep GroenFront! een maand van ekologische oproer uit. Eerder deze maand zijn al protesten geweest tegen de inmiddels aangelegde (maar nog steeds niet in gebruik zijnde) Afrikahaven nabij Ruigoord, Amsterdam en heeft GroenFront! een dag lang de werkzaamheden van een bouwkraan, ter uitbreiding van Schiphol, stil gelegd. "We wilden een krachtige term gebruiken om de ernst aan te geven van de situatie. Soorten sterven uit, de lucht vervuilt en alles wordt volgebouwd. De situatie wordt steeds instabieler: door klimaatverandering krijgen we hier bijvoorbeeld meer en meer parasieten. Veel effecten zijn volkomen onvoorspelbaar en tallozen volledig onbekend," aldus Joris van den Bosch, betrokken bij de protesten.

In Utrecht protesteert GroenFront! met de fietsdemonstratie tegen de parkeerwildgroei. Er zijn plannen om een parkeergarage aan te leggen onder het Lukasbolwerk. "Deze zal de wortels van een aantal bomen doden, inclusief die van een eeuwenoude plantaan. Ook is het niet aan te raden nog meer drukte en stank naar de Nobel- en Nachtegaalstraat te halen. In het stationsgebied wordt onder andere een parkeergarage gepland op de plek van de huidige fietsenkelder. Dat is toch te gek voor woorden? Het beleid zou er op moeten gericht zijn autogebruik te ontmoedigen, bijvoorbeeld met gratis openbaar vervoer," aldus Van den Bosch.

Op 21 juni verwacht GroenFront! een grote hoeveelheid gasten op het Lukasbolwerk, om met een massale mobiele ´Rave against the Machine´ de straat op te eisen voor het ongemotoriseerd publiek. De streetparty begint om 14.00u.

Op 21 juni 1996 bezette GroenFront! een bouwterrein tegen de aanleg van de Panamabrug in de Indische Buurt in Amterdam. Dit was haar eerste actie, geinspireerd op het internationale EarthFirst!. Daarop volgde een lange reeks van acties tegen aanleg of uitbreiding van wegen (A12, A4), een brug (Tweede Lekbrug), haven (Afrikahaven), luchthaven (Schiphol) en natuurlijk spoorlijn (Betuwelijn). Ook voerde GroenFront! actie tegen genetische manipulatie, kerntransporten en klimaatverandering.



- E-Mail: vrienden@groenfront.nl Website: http://www.groenfront.nl
 

Lees meer over: Agenda natuur, dier en mens

aanvullingen
FBI As Real Eco-Terrorists 
vlo - 15.06.2002 18:30

van  http://gnn.tv

The FBI As Real Eco-Terrorists: Judi Bari Wins in Court

A federal jury has awarded $4.4 million to Judi Bari and Darryl Cherney, two Earth First! activists who accused the FBI and the Oakland, CA, police of framing them for a 1990 bomb blast that severely injured them. Who really blew up their car? What was Hill and Knowlton PR´s role in smearing Earth First! as eco-terrorists? Before Judi Bari died in 1997, she wrote about the bombing, the frame-up and the smear campaign in her book, Timber Wars. "It blew right through my car seat, shattering my pelvis, crushing my lower backbone ... The man in charge of my case was Richard Held, director of the San Francisco FBI office. Held has a 25-year history as one of the principal operatives of COINTELPRO. He was personally involved in the framing of [Black Panther and American Indian Movement leaders]. I cannot describe the cold terror of waking up in the hospital, crippled for life, and finding out that Richard Held was accusing me of blowing myself up with my own bomb." Source: Associated Press, June 11, 2002



News Blackout Aids & Abets FBI Frame-Up of Judi Bari

The news media is generally failing to report the historic verdict against the FBI in the 1990 bombing of non-violent environmental activists Judi Bari and Darryl Cherney. That would not surprise Judi, were she alive today. In her book Timber Wars she described how the news media eagerly parroted the FBI´s lies and deception, casting Bari and fellow bomb victim Cherney as terrorists. "The news quickly went national, with newspapers across the country screaming about Earth First!ers carrying bombs. It was the only time we ever made the front page of the New York Times. The press ate up the police lies with a big spoon, instantly convicting us in their stories. ... ´Earth First! leaders hurt in a pipe bomb explosion have no one but themselves to blame for their injuries,´ smirked the blow-dried talking heads on the TV news. This really hurt Earth First!´s image on a national scale."


Website: http://www.guerrillanews.com/environment/doc494.html
 
Jemig, de kamsalamander is in gevaar! 
Klaas - 15.06.2002 19:30

Ik vind vervoer per spoor een mooie vorm van transport, ook voor goederen. Vervoer per boot is natuurlijk nog mooier, maar dat wordt al uitbundig benut. Dit moet die vrachtwagens gaan beconcureren. Dat lijkt mij heel ekologisch, want vrachtwagens geven veel meer last dan treinen.
Het is trouwens niet helemaal in de haak om ekologie te verwarren met landschapsbeheer en natuurbescherming.
Meer over de Betuwelijn en eko strijd 
Vrienden van GroenFront! - 15.06.2002 21:56

Hoi,

Omdat er nogal wat misverstanden bestaan omtrent goederenvervoer per spoor - in feite even schadelijk als per vrachtwagen, hier heel wat argumenten.
Nog een opmerking. In NL is heel weinig waardevolle natuur over. Kandia, vernield door de PanKan tunnel, was een van de weinige onaangetaste gebieden met een daadwerkelijke biodiversiteit van enig aanzien. Laten we de laatste plekjes waar het niet alleen om ´landschapsbeheer´ gaat beschermen met alle middelen! Eko Oproer!

----------------------------------------------------
Wat hebben GroenFront!ers zoal tegen die Betuwelijn?
----------------------------------------------------

De Betuwelijn is een symbool voor onzinnige projecten die de bevolking worden opgedrongen. Achter het bestuur in Nederland, Europa en eigenlijk overal zit een lobby van multinationals en andere grote bedrijven. Aan de top daarvan zit een handjevol topondernemers, politici, mediamagnaten en dergelijke: het zogenaamde ´old boys netwerk´.
In Nederland is de transportsector en aanverwant bedrijfsleven erg invloedrijk: ´Nederland Distributieland´. Omdat er zoveel geld omgaat bij deze grote bedrijven, hebben zij veel macht en komen projecten als de Betuwelijn tot stand.

Voor GroenFront! zijn de acties tegen de Betuwelijn niet alleen een strijd voor het milieu, maar ook een oproep tot sociale strijd. Om een inwoner van Zetten (in een emailtje) te citeren: "Toen ik er vanavond over nadacht, zag ik opeens dat het hier net zo democratisch aan toegaat als in Rusland. Alleen daar geven ze het eerlijk toe."

Maar terug naar de Betuwelijn. In eerste instantie werd gezegd dat het een schonere manier zou zijn om de groei van transport op te vangen. De trein heeft het wat dat betreft altijd al afgelegd tegenover binnenvaart en volgens het RIVM (RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygične), het milieu-planbureau van de regering, is er tegenwoordig ook geen milieuvoordeel meer ten opzichte van vrachtwagens. Daarnaast gaat er naast de rust veel natuur verloren als die lijn wordt aangelegd. Ook komen bedreigde diersoorten als de kamsalamander en rugstreeppad in (verder) gevaar.
De Betuwelijn is voor de politiek alleen nog maar een prestigeproject. Nu afblazen zou gezichtsverlies betekenen, hoewel er geen goede redenen meer zijn om het project door te laten gaan.

De Betuwelijn is echter vooral ook een symbool van een doelloze groei. Transportvoorzieningen worden maar uitgebreid en wakkeren alleen maar meer onzinnige mobiliteit aan. Producten gaan naar de andere kant van Europa, soms zelfs de wereld, om (goedkoper) bewerkt te worden en komen als eindproduct weer deze kant op. Vaak gaat het dan ook nog eens om luxeproducten. Dat heet dan economische groei.
Voor een individueel bedrijf en voor de ´old boys´ kan het aantrekkelijk en economisch verantwoord zijn om producten aan de andere kant van de wereld te bewerken, maar als samenleving als geheel schieten we er niets meer mee op dan een boel vervuiling, zinloos werk en aantasting van onze leefomgeving. Dat maar een klein deel van de samenleving profijt heeft bij deze ontwikkeling blijkt uit de altijd groeiende inkomensverschillen.
Dat geld des te meer op een wereldwijde schaal. De aantasting van natuur en milieu en sociale uitbuiting vindt in ontwikkelingslanden nog veel meer plaats, maar wel door westerse bedrijven.

Er is dus een duidelijke tegenstelling van belangen. Ook als de politiek de Betuwelijn afblaast, blijven de achterliggende problemen liggen. De inrichting van de economie en samenleving moet dus veranderd worden in lokaal gericht en kleinschalig. Nee, dat gebeurt niet meteen, maar blijven wachten hoeft ook niet. GroenFront! wil laten zien dat verzet mogelijk blijft: je kan altijd in de weg gaan zitten! Kraak, bezet, blokkeer, de wereld is ook van jou!




-----------------------
MEER OVER DE BETUWELIJN
-----------------------

ARGUMENTEN TEGEN DE BETUWELIJN

Voor de rechtzaak betreffende de ontruimingen van de Groen Front! kraakpanden op de Betuwelijn

Onderverdeeld in argumenten op het gebied van:
A. milieu
B. economie
C. besluitvorming
D. landschap
E. bewoners
F. anti-kapitalisme
G. transport en infrastructuur

A. MILIEU

1. Een toename van het goederentransport in het algemeen werkt een toename van de productie van allerhande (luxe-)goederen in de hand, wat door toenemend grondstof- en energieverbruik een toename van de milieuvervuiling betekent.
2. Een toename van het goederentransport betekent een toename van de uitstoot van broeikasgassen
(CO2 en NOx) die het broeikaseffect bevorderen en dus het leefmilieu van alle aardbewoners bedreigen.
3. De toename in het goederentransport door de Betuwelijn zal niet stoppen bij het spoor zelf. Het natransport (na overslag), het transport van het afval en het transport van eindproducten (al dan niet per spoor) moet ook meegerekend worden bij de milieukosten.
4. Het RIVM heeft aangetoond dat goederenvervoer per spoor in het geval van de Betuwelijn geen
milieuvoordelen heeft. Het is dus niet milieuvriendelijker dan goederenvervoer via de binnenvaart of
over de weg, zoals nu in Nederland gebeurt.
5. Het doel van de Betuwelijn is meer economische groei. Er zijn daarom ook geen garanties dat de     
Betuwelijn minder vervoer over de weg tot gevolg zal hebben. Het streven naar onbeperkte
Economische groei heeft plundering van de natuurlijke grondstofvoorraden tot gevolg, wat een 
duurzame ontwikkeling van de economie (in dienst van huidige en toekomstige generaties) in de weg  
staat.
6. Het RIVM heeft aangetoond dat er alternatieven voorhanden zijn voor de Betuwelijn. De infra-structuur voor de binnenvaart (de rivieren en kanalen) ligt er al. De binnenvaart zou de capaciteit van het goederenvervoer op ecologisch verantwoorde wijze kunnen overnemen.
Op dit moment is de binnenvervaart sterk onderbenut.
Bovendien zijn de technologische mogelijkheden voor schonere vrachtwagens (met minder emissies  
van schadelijke gassen) aanwezig waarmee op korte termijn milieuvoordeel behaald kan worden.

B. ECONOMIE

7. De Betuwelijn is een onrendabel project en gaat niets opleveren, alleen geld kosten aan onderhoud en renteafschrijving. De overheid en de NS zullen er uiteraard alles aan doen om de lijn alsnog te laten renderen door te proberen om bedrijven aan te trekken. Deze gok mag niet genomen worden met de schaarse ruimte en natuur in Nederland en ook niet met het cultureel erfgoed, de huizen en het land van de Betuwenaren.
8. De Betuwelijn past prima in het achterhaalde concept van “Nederland Distributieland”. Het is namelijk niet duurzaam om na te streven dat zoveel mogelijk goederen via Nederland geloodst worden, gezien de vervuiling en ruimtebeslag die dit met zich meebrengt. Goederen behoren via de kortste en ecologisch meest geschikte weg vervoerd te worden. Goederen uit Afrika die bestemd zijn voor Italie worden op dit moment toch via Rotterdam verscheept. Nederland zou moeten investeren in duurzame, locaal georienteerde sectoren en welvaartsverdeling. Te denken valt onder andere aan de zorgsector en de biologische landbouw.
9. In de Betuwelijn zal volgens prognoses minstens 20 miljard gulden worden geinvesteerd. Het is onverantwoord om een dergelijk hoog bedrag te investeren in een twijfelachtig prestigeproject terwijl er schrijnende wachtlijsten bestaan in de zorg, terwijl ons onderwijs volloopt en de milieuschuld de pan uit loopt.
10. Verschillende geronomeerde economen, zelfs Heertje, hebben verklaard dat de Betuwelijn onnodig en economisch onrendabel is.

B. BESLUITVORMING

10. De kamer is bewust voorgelogen over de plannen voor de Betuwelijn. Het besluit is genomen op foutieve cijfers en rapporten.
11. Het RIVM stelt dat de NS en overheid cijfers verkeerd hebben uitgelegd, door prognoses en streefcijfers door elkaar te gooien.
12. De kostenraming voor de Betuwelijn is in een paar jaar tijd van acht miljaard naar minimaal 20 miljard gestegen, zonder dat dit merkbare konsekwenties schijnt te hebben voor de besluitvorming.
14. Door het ontbreken van een duidelijk beslismoment over de aanleg (en in plaats daarvan het gebruik van een reeks deelbeslissingen) is het wel of niet doorgaan van de Betuwelijn te lang onduidelijk gebleven voor de betrokken omwonenden, met alle emotionele en financiele gevolgen van dien.
15. De inspraak in het project bestond vooral uit het creeeren van een draagvlak voor de spoorlijn.
De lijn werd niet werkelijk ter discussie gesteld, aangezien de nul-optie was bij voorbaat niet mogelijk was. Insprekers voelen zich hierom niet serieus genomen door de overheid en de NS.
16. De NS proberen om d.m.v. het versneld uitvoeren van werkzaamheden het ‘point of no return’ te passeren zodat een eventuele beslissing om toch te stoppen politiek onmogelijk zou zijn.
17. Het rapport van de Rekenkamer over de besluitvorming rond de Betuwelijn wordt vertraagd.Het ligt nu al 4 maanden bij Verkeer en Waterstaat zonder beantwoord te worden en tot die tijd blijft het geheim. Wellicht is het wachten op een politiek geschikt moment, als de aanleg in een verder stadium is.
18. Het weekblad intermediair stelde in een artikel in 1995 al dat er in totaal acht personen daadwerkelijk bij de Betuweplanvorming waren betrokken op topniveau.

D. LANDSCHAP EN BEWONERS

19. Het ecologisch en cultuurhistorisch waardevolle landschap bij het Pannerdemsch Kanaal wordt 
geruineerd. Hier komen verscheidene zeldzame Rode Lijst amfibieen voor, waaronder de rugstreeppad 
en de kamsalamander. Een groep vrijwilligers heeft, voor de bouwwerkzaamheden begonnen, in 
overleg met de NS nog een poging gedaan om de beesten te vangen en uit te zetten in pas gegraven
poelen even verderop.
Helaas laten deze kwetsbare dieren zich niet zomaar verhuizen zonder dat er slachtoffers onder de  
dieren vallen. Een pas gegraven poel zonder begroeiing en beschutting is dan ook geen alternatief voor     
het langzaam opgebouwde ecosysteem aan het Pannerdemsch Kanaal. Dit lijkt dan ook meer op een 
twijfelachtige Public Relations aktie van de NS.
20. Ook het prachtige en natuurhistorisch waardevolle landschap langs de Linge, die door de Betuwe loopt, wordt vernield.
21. Honderden (oude) huizen en boerderijen, waaronder enkele monumenten, gaan tegen de vlakte voor de Betuwelijn. Bewoners voelen zich geintimideerd terwijl ze gedwongen worden om hun huizen te verlaten (bijv. Het geval van de taxateur die namens de NS ongevraagd in huis rond kijkt). Mensen durven niet te klagen omdat ze gewaarschuwd zijn voor de mogelijke financiele gevolgen die ‘lastig zijn’ kan hebben.
22. Veelal betreft het ouderen wiens familie al eeuwen op dezelfde plek woont. Zoals bekend verhoogt een gedwongen verhuizing de sterftekans bij ouderen.
23. Mogelijk zal er sprake zijn van nog onbekende nadelen voor het milieu door de industrie die op verschillende plekken langs het trace zal komen, aangezien bestuurders de overlast veroorzakende ontwikkelingen binnen bepaalde gemeentes, die aangewezen worden als knooppunt voor industrie, concentreren (bijv. Valburg).



F. ANTIKAPITALISME

24. Transport en infrastructuur zijn een essentiele schakel binnen het kapitalistische systeem.
Goederen worden voor verdere verwerking naar een plek gebracht waar de lonen en arbeidsheffing lager zijn en milieumaatregelen slechter. Hollandse tomaten worden bijvoorbeeld naar de plek in het buitenland gebracht waar ze het goedkoopst gewassen kunnen worden. Dit vervoer verspilt schaarse fossiele brandstoffen en zorgt voor een verhoging van het broeikaseffect.
25. Er worden diverse grondstoffen uit ontwikkelingslanden aangevoerd. Vaak zijn het de multinationals die zich in deze landen gevestigd hebben en goederen exporteren, zonder dat het land zelf daar veel aan verdient. De export betreft namelijk ruwe produkten en halffabrikaten, die verder worden verwerkt in de industrie van de rijke landen, waar het geld wordt verdient. De landen zelf zijn, onder druk van Wereldbank en IMF, gedwongen deze praktijken toe te staan vanwege hun enorme schuldenlast. In het geval van de aanvoer van veevoer geldt dat de beschikbare landbouwgrond in ontwikkelingslanden gebruikt wordt vaoor de export van ‘cash crops’ terwijl de bevolking zelf honger lijdt en de vruchtbaarheid van de grond daar nog verder afneemt door de scheve mineralenbalans: voedingsstoffen worden geexporteerd uit de landen waar ze hard nodig zijn en komen hier in een systeem terecht met een gigantisch mestoverschot, dat de bodem en het grondwater vervuilt. De verspilling van voedingsstoffen is inherent aan het dieet van de westerse bevolking. De bonen, cassave en andere gewassen die door de bevolking zelf gegeten kunnen worden komen hier in het voer voor de bio-industrie terecht, waarbij er vele kilo’s veevoer nodig zijn voor een kilo vlees. Als dit soort verhoudingen tussen de westerse wereld en de ontwikkelingslanden blijven gelden, zal er aan de aanhoudende voedselschaarste van de armsten op de wereld geen einde komen.
Met het goederenvervoer wordt er op voor bedrijven financieel aantrekkelijke wijze afval gedumpt in      
Oost-Europa en de ontwikkelingslanden. Deze landen hopen zo de buitenlandse valuta te verkrijgen die  
ze nodig hebben. Hier worden echter niet de noodzakelijke milieumaatregelen getroffen.

G. TRANSPORT EN INFRASTRUCTUUR

26. Op dit moment worden de transportbehoeften via de trein door deskundigen steeds lager ingeschat. Men zou zich daarom kunnen afvragen of deze spoorlijn wel echt nodig is en of die niet beter gestopt kan worden nu het nog kan. Beter gezichtsverlies voor de NS en regering dat een roestig brok ijzer door de Betuwe.
28. Infrastructuur veroorzaakt meer transport. Het aanbod schept in die zin de vraag. Als je met de HSL
tien minuten sneller in Parijs bent dan met de normale trein, dan neem je de HSL, ondanks dat er voorheen geen probleem was met die tien ‘extra’ minuten en het project miljarden kost. Zo ook wordt cargospoorvervoer met 20 miljard gesubsidieerd. Wil men dat deze ontwikkeling zich koste wat kost voortzet door de schaars beschikbare groene open ruimte in Nederland? Of kiest men voor een gezond en aangenaam leefklimaat en een aantrekkelijk platteland?
29. De verbinding van de Betuwelijn met Duitsland is nog altijd onduidelijk. Het spoornet daar kan de
toekomstige vracht niet aan. Wellicht zal er een extra spoorlijn tot aan Keulen moeten worden 
aangelegd, met alle protesten van omwonenden van dien.
Op dit moment loopt de Betuwelijn dood in Zevenaar, wat nog maar eens de ondoordachtheid van het  
project mag benadrukken.
30. De Betuwelijn zal niet concurreren met het vrachtverkeer over de weg maar wel met de binnenvaart. Deze laatste ontwikkelt zich juist nu (de JOWI’s) tot een veel goedkopere en efficientere manier van transport. De containerschepen van tegenwoordig zijn namelijk even snel, kunnen meer containers vervoeren en hebben net zoveel vertragingsmarge als andere transportmethoden.
31. Er blijft onduidelijkheid over de risico’s voor omwonenden in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuwelijn. Mogelijkerwijs zal dit ook het kernafval uit Dodewaard kunnen betreffen.
32. Direkt verzet is de enige manier om een effectief weerwoord te leveren tegen de machtige lobby van Nederland Distributie Land (NDL) Zij zetten de democratie buiten spel met valse rapporten en het ‘old boys network’. Dit legitimeert burgerlijke ongehoorzaamheid tegen een schijndemocratische rechtsgang.
33. 60% van de Nederlanders die in opiniepeilingen hun mening uiten, is tegen de Betuwelijn. Het besluit tot aanleg is niet langer democratisch gelegitimeerd. Ze zijn dus bureaucratisch misschien wel correct maar democratisch incorrect.
In een democratie zou een politiek besluit als dit teruggedraaid kunnen worden. De huidige bewindsvoerders doen dit echter niet uit vrees voor hun prestige en positie.
33. 70% van de Betuwebevolking die hun mening gaven in een opiniepeiling van Omroep Gelderland, staat sympathiek tegenover Groen Front! akties en alsnog een meerderheid in heel Nederland.
34. Deze ontruimings-rechtzaak is bij voorbaat niet werkelijk een zaak over artikel 184. Het is een politieke zaak en daarom zou de rechter zich onbevoegd moeten verklaren om vervolgens de zaak over te laten aan de politiek of liever de bevolking, die een nieuwe overweging zou moeten maken.

Website: http://www.groenfront.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.