| |
Milieudefensie actie tegen magneetzweeftrein myrthe - 10.06.2002 09:24
Milieuactivisten hebben tijdens de ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een postpakket. Zij protesteerden daarmee tegen dit geldverslindende en vervuilende project. Volgens hen is er een veel beter alternatief voor handen: de Hanzelijn. Persbericht Milieudefensie en milieufederaties maken postpakket van magneettreinstel ´Magneettrein: retour afzender!´ Drachten / Amsterdam 10 juni 2002 --- Vijfentwintig leden van Milieudefensie en de Noordelijke Milieufederaties hebben tijdens de ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een postpakket. De organisaties willen dat de politiek het treinstel retour stuurt naar het Duitse bedrijf Siemens, ontwikkelaar van de magneettrein. Milieudefensie en de Milieufederaties ageren hiermee tegen het voorstel van de Noordelijke provincies, een aantal steden en de Rijksoverheid om in totaal 3,8 miljard euro in dit milieuvervuilende project te stoppen. De milieuorganisaties vinden de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. Door de magneettrein zal het energieverbruik per reizigerskilometer fors toenemen. De trein veroorzaakt bovendien vooral extra mobiliteit, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden. De beoogde positieve effecten voor de economie in het Noorden zijn mager. De miljardeninvestering levert het Noorden waarschijnlijk op zijn best vierduizend arbeidsplaatsen op en dat gaat ten koste van werkgelegenheid elders in het land. De actievoerders hebben het 25 meter lange treinstel helemaal ingepakt tot een bruin postpakket. Het pakket is voorzien van stempels en een grote sticker met ´retour afzender´. Ook hangt er een groot ´formulier´ op met de tekst: ´Geweigerd wegens: energieverspilling, verpesting landschap, geld over de balk, lawaai en beter alternatief: Hanzelijn´. Binnenkort vergaderen de gemeenteraden en Provinciale Staten van de betrokken overheden (de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland) over hun financiële bijdrage aan de magneettrein. Het Rijk heeft hun gevraagd samen 1,1 miljard euro uit te trekken voor de aanleg van het tracé. Als de regio daarin slaagt, wil hun vertegenwoordiger Hans Alders een akkoord sluiten met demissionair minister Netelenbos over de vervolgstappen. Milieuorganisaties riepen eind mei de Tweede Kamer op om de minister ervan te weerhouden dit akkoord te sluiten, om te voorkomen dat de magneettrein net zo´n debacle wordt als de Betuwelijn. De milieuorganisaties pleiten er al geruime tijd voor om het vrijgemaakte geld te investeren in een snelle intercity-verbinding en goed aansluitend transport om de bereikbaarheid van het Noorden te verbeteren. De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen Lelystad en Kampen,kan samen met investeringen in het regionale openbaar vervoer zorgen voor een sterk verbeterde bereikbaarheid van Noord-Nederland. De Hanzelijn kan nog sneller worden door verbeteringen aan het tracé. Dat is een goedkope,rendabele en weinig milieubelastende investering. ---einde persbericht Website: http://www.milieudefensie.nl/verkeer/index.htm |
Lees meer over: natuur, dier en mens | aanvullingen | | Buh naar de hanze | Joris - 10.06.2002 10:17
Nee niet de hanzenlijn ! Zuiderzeespoor, zonder de magneetversie. Het wordt gewoon eens een keer tijd dat drachten en emmeloord aan het spooornet worden gekoppeld. Hierdoor kunnen meer mensen de trein pakken en zal het auwtocultuur wat doen afnemen. De staat moet haar beloftes jegens het noorden nakomen. Het zuiderzeespoor is met de ´bouw´ van de flevopolder beloofd door de staat, dus begin 20e eeuw, maar omdat het noorden niet meetelt zijn er alleen maar nuttelosere en mindere belangrijkere projecten in het westen voorgetrokken. Nu weer, hanzelijn komt ten goede van het westen terwijl het zuiderzeespoor ten goede komt voor het noorden.
| ik weet niet | Bob - 10.06.2002 14:08
Het ding is nog maar een prototype... is het niet wat voorbarig om nu al tegen te zijn? | Regio wil miljard aan Zuiderzeelijn meebetale | via anp - 14.06.2002 10:06
Regio wil miljard aan Zuiderzeelijn meebetalen GRONINGEN (ANP, dinsdag 11 juni 2002) - De noordelijke provincies en gemeenten moeten 1,02 miljard euro bijdragen aan de toekomstige Zuiderzeelijn als deze als magneetzweefbaan wordt uitgevoerd. Als het rijk uiteindelijk toch voor een hogesnelheidslijn kiest, moet de regio hier 230 miljoen aan meebetalen. Dat stellen de gemeente- en provinciebestuurders dinsdag voor. Het kabinet besloot eerder al 2,73 miljard voor de lijn te reserveren en vroeg de gemeenten en provincies om ruim 1,1 miljard. De regio vond dit te veel, maar in het dinsdag ingediende voorstel voor een samenwerkingsovereenkomst tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de regio ligt het bedrag niet veel lager. Hoe de bijdrage tussen provincies en gemeenten is verdeeld, is nog onbekend. Als de verschillende Provinciale Staten en gemeenteraden akkoord gaan met de overeenkomst tussen Netelenbos en voorzitter Alders van de stuurgroep Zuiderzeelijn, reserveert de regio 45,4 miljoen euro om eventuele financiële tegenvallers te kunnen betalen. Van elke 100 euro overschrijding betaalt de regio 29 euro en het rijk de rest. Netelenbos en Alders stellen dinsdag in een verklaring dat eigenlijk ook de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer mee moeten betalen aan de snelle verbinding tussen de Randstad en Groningen. Tot dusver is dat niet het geval, hoewel ook dit deel van Nederland profiteert van de snelle trein naar het noorden. Jaren geleden heeft het Rijk al een snelle spoorverbinding toegezegd aan de regio, die net als de Tweede Kamer voorstander is van een magneetzweefbaan. Alleen als het bedrijfsleven hier een betaalbaar voorstel voor doet, komt er zo´n moderne zweeftrein. Anders komt er een hogesnelheidslijn. De diverse planbureaus hebben het hele idee van een snelle trein naar het noorden overigens gekraakt. Zij vinden de lijn duur en onnodig. --- | Magneetbaan | J. Weidema - 08.08.2002 22:51
Het idee van een magneetbaan lijkt mij een onbezonnen avontuur. Er blijken echter toch heel wat mensen -zoals commissarissen van de koningin- wat in te zien. Ik ben op zoek naar de informatie waarop zij zo'n stellige mening baseren. Er moeten daarover rapporten bestaan. Iemand die de weg kan wijzen? | |
aanvullingen | |