english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Roken = dodelijk, maar niet zo erg als auto´s
PPP - 08.06.2002 02:57

Om DB maar even te laten zien dat we toch liever treinen hebben dan auwto´s, hier wat leuke postertjes om uit te printen en op benzinestations, verkeersborden, snelwegopritten en autodealers te hangen. Ook leuk om stickertjes van te maken voor op parkeerautomaten.








 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Mobiliteit is fun!! 
Soldaat van Oranje - 08.06.2002 08:50

Het wordt tijd dat we eens ophouden met het autootje pesten. We rijden in Nederland relatief zuinig en de fossiele brandstoffen moeten toch een keer op.

Jullie willen ook allemaal dat de economieën van ontwikkelingslanden worden gestimuleerd, maar als je dat doet gaan al die mensen auto rijden.

Heb je daar wel eens over nagedacht?
liever treinen 
Ca$h - 08.06.2002 09:23

Niet om het een of ander, maar ook treinen hebben energie nodig om te kunnen rijden. De auto heeft echt zijn nut wel, of was je daar nog niet achter?
Welja. De ambulance-trein.
Auwto  
Surfer - 08.06.2002 10:21

Ga maar eens bij de bevolking in zo´n derder wereldgebied kijken waar olie wordt gewonnen: die verdienen daar niks aan. Ze worden onderdrukt te zwijgen terwijl hun omgeving wordt verziekt. Ze zien er geen cent van. De mensen in Slochteren zijn toch ook niet allemaal rijk? Het zijn altijd de bazen, de notabelen en de mulitinationals die eraan verdienen.
De ambulance trein, hoe kom je erop! Er is de traumahelicopter maar dat zegt nog niet dat we allemaal een heli moeten hebben en de lucht vol moet zijn daarmee!
Men kan best eens gebruik maken van een, collectieve, auto of bus maar daarvoor hoeft nog niet iedereen zijn eigen te hebben. Afgezien van de afbetaling kost het de mensheid, de omgeving en de wereld gewoon te veel.
Ja ja 
Iniciato - 08.06.2002 10:28

Ja als je minder vervuilt is dat dan niet erg meer ?
Daar gaan we echt goed op vooruit.

Auwtoverkeer veroorzaakt ook veel schade een de natuur door zijn wegen. Niet te vergeten de talloze verkeers-slachtoffers en het verkloten van stadsgezichten.
Als mensen ook meer gaan fietsen, dan is gelijk min. van volksgezondheid een stuk blijer.

Soldaat van Oranje, die naam komt me bekend voor.
politiekejongeren.nl ??
fun,fun,fun 
Gerrit Winkelwagen - 08.06.2002 10:39

Mobiliteit is fun, ja, die dijenkletser werd door de paars-liberale Jorritsma bedacht om de Bovag van dienst te zijn. En zodat dommerikken als Soldaat van Oranje en (uiteraard, daar is´ie weer) ene Cash het dan gaan napapegaaien. We hebben het dan over personenauto´s, die volgens SVO niets in de weg gelegd mogen worden. In de praktijk betekent dat wat we nu om ons heen zien; eindeloze rijen blik (of ze nu geparkeerd staan of rijen), verbijsterende luchtvervuiling, asfalt uber alles. De kosten van dit alles worden voor een groot deel op ons verhaald of naar latere generaties verplaatst. Terwijl Nederland al het meest geasfalteerde land ter wereld is, bedenkt de regering Paars-Fortuyn dat er nog heel wat bij moet... Ondertussen wordt het openbaar vervoer steeds slechter (wat komt door de privatisering en verzelfstandiging en bezuinigingen. Het wordt dus hoog tijd om auto´tje te gaan pesten en goed openbaar vervoer te gaan regelen.
Als de hele wereld zich zo fun zou gaan verplaatsen als SvO en Cash, was het trouwens in een keer met de hele aardbol gedaan, denk daar dan ook maar eens over na.
Eerst de feiten, dan de meningen 
Schaapje - 08.06.2002 12:06

Veel mensen hier hebben blijkbaar een mening, maar dan zonder feiten. Door de auto de hele aardbol naar z´n gootje... Bla bla.... Laat me niet lachen! Enig idee waar je het over hebt? Beste mensen, al zouden we het willen! Dan nog zal het een hele kluif zijn om het milieu te verpesten, bovendien hebben we er gewoonweg te weinig fossiele brandstoffen voor. Met het huidige verbruik zijn de fossiele brandstoffen over 30 jaar volledig uitgeput! Zo´n 30 jaar geleden kostte het 1 vat olie om 100 vaten uit de grond te halen. Tegenwoordig is dat 50 vaten om 100 vaten uit de grond te halen. Niet voor niets zijn de grote olieproducenten naarstig op zoek naar alternatieven zoals waterstof (= schoon). Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar zijn. Echt het milieuprobleem lost zich zelf op. En wat betreft de inspanningen van de milieu bewegingen... Je moet je nooit verzetten tegen hetgeen je voedt....
Blij dat ik rij 
Gerdien - 08.06.2002 13:01

Waar zouden we zijn zonder de trein?

Ik gebruik mijn auto dagelijks en ik ben blij dat ik rij.
Ik kocht dit jaar een nieuwe auto en ik was zeer verbaasd en prettig verrast toen er ineens 500 Euro door de belastingdienst werd gestort op mijn rekening omdat ik een auto had gekocht die valt in de categorie B (een zuinige auto dus).
Da´s beter geregeld dan bij wasmachines, dan krijg je alleen 100 Euro terug als je een A-apparaat koopt. :-)

Ik heb een baan waarin ik dagelijks vaak in meer dan 3 steden/dorpen kom, dat red ik echt niet met de trein.
Gelukkig heb ik over 5 weken vakantie en dan zal ik Nederland even niet vervuilen. Dan ga ik naar de VS om daar het milieu 3 weken te vervuilen met een huurauto die heel wat meer verbruikt dan de mijne.

Olie op het vuur? Wel nee, dit gewoon de dagelijkse realiteit.
Schiet me maar lek maar schiet alsjeblieft niet mijn banden lek!
de een zijn brood 
90 km/u max! - 08.06.2002 14:48

ja autorijden is naast handig, ook erg leuk
(geen gezeik aan je kop, status, lekker scheuren op de snelweg, van alle gemakken voorzien, impulsief kunnen reizen etc. etc.)

helaas adem je voor zo´n 5 a 7 sigaretten aan rommel
naarbinnen wanneer je tussen de rokende autoos
met je fiets voor het stoplicht wacht

daarnaast komen er jaarlijks 50 kinderen om
in het verkeer en raken er nog eens 2000 gewond

kortom de een zijn brood....

het ergste van alles is dat in de huidge maatschappij
(burocratische overheid - dolgedraaide markt)
een efficient openbaar vervoer en/of auto´s die rijden op schonere brandstoffen (met een snelheidsbegrenzer!) niet kunnen worden gerealiseerd
(je mag raden welke bedrijven patenten op alternatieve brandstoffen hebben opgekocht)

dat vereist een ander systeem van productie en consumptie
maar voor we zover zijn hebben we kennelijk
nog een lange weg te gaan
(zie de reaxxies hiervoor)

zucht









Ik doe een gok 
Gerdien - 08.06.2002 15:23

(je mag raden welke bedrijven patenten op alternatieve brandstoffen hebben opgekocht)

Oh een kwiz, ik ga meedoen! *trappelende voetjes*

General Motors?


Website: http://www.ikraadhet.nl
 
tjah 
Soldaat van Oranje - 08.06.2002 15:37

Nederland is het meest ge-asfalteerde land van Europa. Ja?

Dat lijkt me niet zo gek. Nederland is ook het dichtsbevolkte land in Europa, een logisch gevolg dus, en als we niet heel snel alle grenzen dichtgooien dan zijn er alleen nog maar meer wegen nodig.

En nee, ik ben niet van politiekejongeren.nl
Gat in de ozonlaag, nog zo´n fabel 
Schaapje - 08.06.2002 19:04

Eind tachtigerjaren begon NASA een onderzoek naar de ozonlaag omdat ruimtereizen en onderzoek in de ruimte steeds minder aandacht kregen. Het onderzoek zou een veeljarenplan worden. Begin negentigerjaren kwamen de eerste berichten dat zich boven Australie een gat in de ozonlaag bevond. Het was niet bekend wat daar de oorzaak van was, het zou kunnen dat hij er altijd al geweest was, maar het was ook mogelijk dat bepaalde stoffen die door mensen worden geconsumeerd er de oorzaak van waren zoals CFK´s. Ondertussen ging het onderzoek door en naargelang het onderzoek vorderde bleek dat het gat groter was dan men dacht. Het groeide dus niet, maar het onderzoek wees uit dat het groter was. Onlangs werdt er een sateliet gelanceerd om te onderzoeken of het werkelijk zo is dat het gat groter wordt. Dit zijn de feiten. Het gat waar milieugroeperingen zo hoog van op hebben is een fabeltje. Tijdens een gemiddelde vulkaan uitbarsting komen meer stoffen vrij die de ozonlaag aantasten dan wij in een jaar met de gehele wereldbevolking produceren. Overigens zijn vulkaanuitbarstingen niet zo schaars als je zou denken. Degene die je in het nieuws ziet zijn alleen die gevallen in dichtbevolkte gebieden.
Status? 
PPP - 09.06.2002 03:10

Automobilisten hebben status? Status van afgrijselijke aso´s ja! Onnadenkende mensen die alleen maar harder willen en voorrang willen krijgen. En oh wat zijn ze boos wanneer zij weer eens de verkeersregels overtreden waarna ik moedwillig met mijn fiets zo veel mogelijk schade aan die auwto toebreng en zelf er ongedeerd vanaf kom, waarna die auwtomobilist zelf de schade mag gaan betalen. Met de trapper van je fiets een auwtobumper eraf raggen doet het nog altijd zeer goed!
En, beste voorstanders van auwtorijden (hoe "schoon" je auwto mag zijn), houd eens een zakdoek voor uw uitlaat en zie, schrik, en laat uw auwto staan!!
Kwartje van Kok moet een euro worden!
de ziekende mens op de eeuwig-levende aarde 
dayskipper - 09.06.2002 03:15

weer die feiten-betweterij, objectiviteit bestaat niet, iedereen heeft een eigen waarheid; kijk om je heen, de mensheid is een plaag, hij bijt in zijn eigen staart. Alles golft, de natuur gooit op den duur wel een golf over hetgeen heen. kijk wat er wordt kapotgemaakt: mensen, dieren, bomen, bergen, zeeen, ...kinderen...

Website: http://www.deaardezalnooitsterven.love
 
tekeningetje 
ron k - 09.06.2002 05:33

 http://greetings.yahoo.com/greet/view?4FZCJ25D7926TXX

= verbod
Ach 
Ja - 09.06.2002 13:47

Houd eens een zakdoek boven een vulkaan...
onzin 
PPP - 09.06.2002 16:17

Dat een vulkaan roet in de lucht gooit wil nog niet zeggen dat wij dat ook zomaar mogen doen. Jij hebt toch immers ook niet George WC Brush vermoord omdat "Volkert ook zomaar een extreem rechtse homo kon vermoorden"?
Autorijders zijn asociaal 
Voor duurder parkeren! - 09.06.2002 20:54

Ze belasten mijn omgeving met hun smerige uitlaatgassen. Ze rijden mensen dood!

Ze vernielen nederland met hun smerige asfaltwegen.

Vooral in de grote steden is het aantal auto´s volkomen belachelijk.

Blablabla 
Phreakmeister - 15.06.2002 09:53

"Automobilisten hebben status? Status van afgrijselijke aso´s ja! Onnadenkende mensen die alleen maar harder willen en voorrang willen krijgen."

"Ze belasten mijn omgeving met hun smerige uitlaatgassen. Ze rijden mensen dood! Ze vernielen nederland met hun smerige asfaltwegen. Vooral in de grote steden is het aantal auto´s volkomen belachelijk"

He jongens, heel erg bedankt he. Ik hou ook van jullie hoor.

Wat willen jullie eigenlijk??? Willen jullie serieus terug naar paard en wagen??? Willen jullie serieus terug naar de tijd dat een reis van Emmen naar Amsterdam een wereldreis was, waarover een bestseller geschreven werd??? Willen jullie serieus terug naar de tijd dat het verlaten van de provincie een once-in-a-lifetime-experience was???

waarom roken ook milieubelastend is 
kristof - 17.09.2003 22:07

Oei, oei

Blijkbaar willen er hier enkele mensen terug de gevaren van het roken in een hoekje drummen...op dezelfde manier hoe de tabaksindustrie de mensen aan het roken houdt. Ik ben een volledige tegenstander van het overmatige en nutteloze gebruik van auto's waar het anders kan, en mensen die zichzelf milieubewust noemen, maar 'gezellig' roken. En waarom?

ROKEN EN MILIEUBEWUST ZIJN: EEN TEGENSTELLING?

Inleiding:

Wie werkt aan een mondiale positieve leefomgeving voor nu en de toekomst, en dus als milieuvriendelijk bekend wil staan kan geen tevreden ro(o)k-(st)er blijven nóch worden. Dit artikel gaat niet rechtstreeks over de kwalijke gevolgen van tabak voor de gezondheid van rokers en méérokers, want tabak is nog steeds de grootst vermijdbare doodsoorzaak ter wereld, maar over de schade die we door het roken aanrichten aan het plaatselijk milieu en dat van de tabakproducerende gebieden. De tabak die je koopt wordt namelijk gemaakt van tabaksplanten over gans de wereld (vooral de Verenigde Staten, Brazilië en Afrikaanse landen zoals Zimbabwe en Malawi) om te zorgen voor een "smaakvolle" sigaret. (zie 4 ).



De tabaksteelt

Tabak is een veeleisend gewas. De plant is gevoelig voor ziekten en heeft veel voedingsstoffen nodig. Kilo's giftige bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden daarom gebruikt met bijhorende risico`s voor de gezondheid van de arbeiders en vervuiling van bodem en water.(zie 4 ) Een middel dat alle producenten o.a. gebruiken is methylbromide, dit is een gas dat bodemontsmettend werkt voor men de tabakskiemen gaat planten, maar ook kankerverwekkend is en schadelijke gevolgen heeft voor de ozonlaag (zie 6). In vergelijking met maïs heeft tabak ook meer voedingsstoffen nodig en in 2 jaar kan de plant de bodem uitputten. Dan dient de boer ander land op te zoeken of kunstmest te gebruiken, wat terug milieubelastend is.



Tabak is verantwoordelijk voor ontbossing

Na de oogst worden de tabaksbladeren in bundels gebonden en daarna wordt hij gedroogd, om te kunnen bewaren. Er zijn 2 soorten gedroogde tabak. De `air-cured` tabak die in de zon gedroogd wordt of in schuren, wordt gebruikt in tabaksmengels(zie.7). De `flue-cured` tabak, op deze manier wordt de helft van de tabaksproductie gedroogd, wordt in sigaretten en pijptabak gebruikt. Hiervoor hangt men de tabak in ovens die dagenlang warm gestookt worden met hout, kolen of olie. Vele boeren kunnen olie en kolen niet betalen en kiezen dan voor het gratis te verkrijgen hout, vooral uit de nabijgelegen savannebossen. Het hout is niet enkel nodig voor het drogen van tabak en het bouwen van de schuren, maar ook voor het koken en de woningbouw. Daardoor dienen de vrouwen het hout soms meer dan 10 kilometer ver te verzamelen.
Algemeen kan men stellen dat van al het bos dat wereldwijd gerooid wordt voor houtconsumptie, 1/8 tot 1/6 gebruikt wordt voor het drogen van tabaksbladeren, met alle gevolgen vandien, zoals erosie, verwoestijning..(zie.5 ). Naast het hout voor het drogen, wordt er natuurlijk ook nog enorm veel hout gebruikt voor het papier, nodig voor vloeitjes en sigaretten, en deze industrie produceert op zijn beurt ook grote hoeveelheden chemisch afval, waartoe ook de nicotine behoort. (zie 2).

Afval na het roken van je sigaret

Wanneer je een filter weggooit, zal deze heel traag afbreken doordat hij meestal uit cellulose-acetaat bestaat, en verder is hij, dankzij het restje tabak, ook een bron van gif voor spelende kinderen, fauna en wanneer de peuk uitgespoeld wordt door regen en wind, voor het aquatisch ecosysteem. (zie 3).

Alternatieven

Naast de onzinnige alternatieven van tabak drogen met zonne-energie i.p.v. hout, het heraanplanten van bos, de biologische teelt van tabak, en een betere prijs voor de tabak (zie 4) omdat ze op lange termijn het tabaksprobleem niet oplossen, is er volgens mij slechts 1 alternatief voor de telers in het Zuiden. We kunnen ze helpen om over te schakelen naar de teelt van voedingsgewassen zoals maïs, ananas, kruiden... Dit is wel niet zo eenvoudig, omdat tabak per hectare vaak meer geld opbrengt, en de boeren te weinig grond hebben om te kunnen leven van alternatieven.

Besluit

Roken en milieubewust zijn, blijkt inderdaad een tegenstelling te zijn, want zelfs indien je tabak biologisch geteeld is, blijven er nog steeds giftige stoffen vrijkomen in het milieu bij het roken en het weggooien van je zelfgerolde peukje. Dus de enige oplossing is niet te roken!

Kristof Deguffroy


Bronnen

Mijn oprechte dank gaat uit naar de heer De Ryck, voorzitter van de vzw rookvrij ( http://www.rookvrij.be) voor de schat aan informatie

illustratie door mezelf, gemaakt in `MS paint` (die kan je vinden onder de afbeeldingen bij  http://groups.msn.com/thevuurforphoenixangel

1.Centers for Disease Control, Tobacco Information and Prevention Source, Earth Day, Tobacco Control Guide  http://www.cdc.gov/tobacco/calendar/April_earthday.htm

2. Consumption and production waste: another externality of tobacco use Tobacco Control 1999;8:75-80.
Thomas E. Novotny
Office of Global Health, US Centers for Disease Control and Prevention
Feng Zhao
Johns Hopkins School of Hygiene and Public Health, Baltimore, Maryland
 http://www.health.usyd.edu.au/tob21c/resources/m20-2.doc

3.Cigarette Litter, Facts  http://www.cigarettelitter.org/index.asp?PageName=Facts

4.Jongeren Milieu Aktief, Index en Tabak,  http://www.jma.org/index.php3?site=tabak&dest=main

5.Nederlandse Nietrokersvereniging CAN, Archief, Effect van de tabaksteelt op gezondheid en milieu, tabak: ramp voor derde wereld en milieu  http://www.nietrokers.nl/n/hulten.html

6.The Charlotte Observer, Tuesday 6th May 2003, Chemicals may be linked to cancer, study says (Associated Press)  http://www.charlotte.com/mld/observer/news/local/5797885.htm

7.IPCS, INCHEM, 95 Health Effects of Interactions between Tobacco Use and Exposure to other Agents (EHC 211, 1999)  http://www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc211.htm

groetjes,

kristof

-----------------------------------------------------------
looking for a drugfree place to meet!
 http://groups.msn.com/thevuurforphoenixangel
------------------------------------------------------------



Website: http://groups.msn.com/thevuurforphoenixangel
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.