| |
| ? | strumpa - 04.06.2002 17:52
Eh, wat voor actie was dit? De foto zegt niet echt veel aan de niet-ingewijden.. | Goede aktie! | Kenny - 04.06.2002 18:21
Groenfront is goed bezig!! Hoe is de aktie afgelopen? Zijn de aktievoerders gearresteerd? | | 04.06.2002 18:31
Actie na een dag beeindigd De marechaussee op Schiphol heeft acht milieuactivisten van GroenFront! gearresteerd die sinds 06.00 uur dinsdagmorgen een bouwkraan bezet hielden. Hen wordt het betreden van verboden terrein en het belemmeren van bouwactiviteiten tenlastegelegd. Volgens een woordvoerder van de marechaussee worden ze na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal naar huis gestuurd. De actievoerders beëindigden hun actie zelf aan het eind van de middag.
| Schiphol wil extra banen en terminal | 05.06.2002 16:21
Voor 85 miljoen passagiers Schiphol wil extra banen en terminal Door een onzer redacteuren SCHIPHOL, 5 JUNI. Schiphol wil dat de provincie Noord-Holland ruimte reserveert voor de aanleg van twee nieuwe banen, alsmede voor een passagiersgebied ten noordwesten van de luchthaven. De uitbreiding van de luchthaven is noodzakelijk, aldus Schiphol, om als mainport verder te kunnen groeien. Het kabinet had de luchtvaartsector twee jaar geleden gevraagd de haalbaarheid te onderzoeken van uitbreiding op de huidige locatie, nadat plannen voor een eiland in de Noordzee waren verworpen. Schiphol stelt nu dat er, behalve de zogenoemde vijfde baan die thans wordt gebouwd, de komende jaren grote behoefte is aan een nieuwe oost-westbaan, parallel en ten zuiden van de huidige Kaagbaan. De luchthaven stelt dat als gevolg van gebrek aan oost-westbanen de luchthaven ten minste veertig dagen per jaar kampt met grote vertragingen. Bij een harde zuidwestenwind moeten toestellen bovendien over de binnenstad van Amsterdam vliegen, wat tot veel onvrede leidt. Een ´tweede Kaagbaan´ zou daarin verandering kunnen brengen. Een nieuwe baan kost 400 miljoen euro, plus 200 tot 400 miljoen euro voor ´desinvestering´ als gevolg van sloop van bestaande kantoren en bedrijven op de voorziene locatie. Op termijn denkt de luchthaven dat ook de aanleg van een nieuwe noord-zuidbaan parallel aan de nieuwe vijfde baan noodzakelijk is. Deze baan is vooral nodig om ook bij slecht zicht voldoende vliegbewegingen te kunnen maken. Nu nog wordt de capaciteit beperkt doordat een aantal banen gekruist ligt en er om die reden niet altijd gevlogen mag worden. Schiphol rekent voor de komende twintig jaar op een jaarlijkse groei van het aantal passagiers met 4 tot 5,5 procent, tot 85 miljoen passagiers in 2020. Nu telt de luchthaven ongeveer 40 miljoen passagiers. Om deze groei aan te kunnen denkt Schiphol aan een nieuwe passagiersgebied en een tweede verkeerstoren in een gebied ten noordwesten van het huidige centrum van Schiphol, ten zuiden van Badhoevedorp, in de ´oksel´ van de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan. Schiphol verwacht dat aanpassing van het banenstelsel mogelijk is binnen de geldende geluidsnormen. Zo zou de huidige ´extra´ baan, het zogenoemde Fokkerbaantje op Schiphol-Oost, dicht kunnen. Ook zou het gebruik van de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan kunnen worden beperkt. www.nrc.nl | WEG MET SCHIPHOL!!! | eikel - 05.06.2002 16:32
He. waar is die url? Ik moet kunnen zien waar het bericht vandaan komt...! Bovendien. Die KOP van de NRC is vreselijk! Precies zoals Schiphol het ziet. Dit artikel is pure propagande voor de zaak van Schiphol: "De uitbreiding van de luchthaven is noodzakelijk, aldus Schiphol, om als mainport verder te kunnen groeien." Preceis en dat willen wij dus niet!!!! WEG MET SCHIPHOL!!! | nounou | iris - 05.06.2002 19:17
schiphol moet eens niet zoveel willen. stelletje kloothommels! Als ik wil vliegen neem ik wel een trip en als ik ergens moet komen neem ik de fiets wel. | verslagje van aktie komt eraan | Yvonne - 06.06.2002 00:07
Nog effe wachten maar over een paar uurtjes (nachtje slapen) zal er ook een verslagje van de aktie en aanhouding te lezen zijn hier op indymedia en de website van GroenFront! (www.groenfront.nl) Wegens vrijheidsberoving en daarna andere drukte/verplichtingen komt dit pas zo laat, excuus daarvoor! | verslag GroenFront! aktie | Yvonne - 06.06.2002 13:34
STOP UITBREIDING SCHIPHOL! Hier volgt een verslag van de aktie op 4 juni 2002 ter gelegenheid van de GroenFront! eco oproer maand. De aktie was gericht tegen de uitbreiding van Schiphol. Acht aktivisten hielden een dag lang een bouwkraan bezet op een bouwplaats naast terminal 3 van Schiphol. Een kraan die van fundamenteel belang was in alle werkzaamheden voor de aanleg van een nieuwe pier. Bouwvakkers konden zich tijdens de bezetting alleen maar bezig houden met het vlechten van betonijzer en daar hield het dan ook wel een beetje mee op. Het spandoek dat aan de kraan hing was in de wijde omgeving duidelijk zichtbaar en is door duizenden mensen gezien en gelezen. Foto’s staan op de website van GroenFront, met daarbij het persbericht dat is verstuurd. Het verslag is geschreven door Yvonne, één van de bezetters van de bouwkraan. Utrecht, 4 april 2002 In maart was het al een keer afgeblazen, maar nu gaat het dan toch door. Een GroenFront! bezettingsaktie tegen de uitbreiding van Schiphol. We verzamelen al de avond van tevoren in een prachtig pandje ergens in de omgeving. Om in de hele vroege ochtend op te staan en te vertrekken richting Schiphol. De spanning stijgt wanneer we via Schiphol Plaza richting bouwplaats lopen. Het is namelijk niet bekend hoe laat de bouwvakkers precies beginnen. We gokken erop dat ze voor zes uur nog niet aan het werk zijn, dus willen wij iets voor die tijd in de bouwkraan zitten. Die bezetting zal niet zo makkelijk lukken wanneer de bouwvakkers al aan het werk zijn. Mijn opluchting is dan ook groot wanneer blijkt dat de bouwplaats rustig is en er nog niemand aan het werk is. Dit moet gaan lukken! Eén voor één klimmen we over het hek heen, iedereen helpt elkaar, om vervolgens in een groep van acht personen (overwegend vrouwen!) de bouwkraan in te klimmen. Ik heb een lastig grote en zware tas bij me, met het spandoek erin, waardoor het lastig is bij de ladder te komen. Ook het klimmen gaat moeizaam en voor mijn gevoel niet snel genoeg. Ik heb geen idee hoe de situatie onder mij is, maar dat is voor het moment ook geen zorg voor mij. Ik moet eerst zorgen dat ik boven kom en dat we zo snel mogelijk dat spandoek uithangen. Hoe sneller ik hoog kom hoe sneller de anderen mij kunnen volgen. Maar bij latere navraag blijkt dat er toch nog wel een gat zat tussen degene net onder mij en de rest. De laatste persoon wordt nog aan zijn benen getrokken door een Marechaussee, die blijkbaar nog snel achter ons aan was gekomen. De poging van deze Kmar om de jongen tegen te houden mislukt. Ondertussen wurm ik me verder omhoog. Ik schat dat de kraan 15 tot 20 meter hoog is. Ik ben aardig buiten adem wanneer ik bij het op één na bovenste platform(pje) kom. Mijn maatje zit vlak achter mij en klimt zelfs nog iets verder door om te checken of we door de cabine kunnen komen, zodat we ook op het bovenste gedeelte kunnen komen. Ondertussen probeer ik mijn klimgordel aan te krijgen, zonder spullen te laten vallen. Het platvorm waar ik dit op poog is erg klein, ik denk een driehoekig rooster van ongeveer 1,5 bij 1,5. Het luik naar de cabine blijkt dicht te zitten met een hangslot. Omdat we niks willen vernielen laten we dat luik voor wat het is en beginnen we het spandoek op te hangen. Deze is ongeveer acht meter lang en bedekt zo een groot gedeelte van de kraan. De wind staat gunstig voor ons, dusdanig dat het spandoek tegen de kraan aan wordt gedrukt. Gelukkig gaat dit allemaal erg soepel. Een bevriend cameraman staat alles te filmen en een bevriend fotograaf legt alles vast op de gevoelige plaat. Er is ook iemand meegegaan van radio Amsterdam FM, die er een uitgebreid verslag van maakt. Ondertussen worden elders persberichten verstuurd naar de landelijke media. Zodra het spandoek hangt klim ik weer naar beneden om te kijken hoe het met de anderen gaat. Iedereen heeft zich inmiddels een beetje genesteld. Sommigen willen helemaal omhoog, anderen blijven liever op het onderste platform. Met deze benedengroep spreken we af dat ze iedereen proberen af te blokken die de kraan in probeert te klimmen. Als mijn blik weer richting buitenploegje gaat zie ik dat er inmiddels al veel Marechaussees zijn gearriveerd. Dit buitenploegje bestaat uit een aantal mensen die niet mee zijn gegaan het terrein op en buiten het hek een zo goed mogelijke bijdragen te leveren aan de hele aktie. Ze hebben ook een spandoek bij zich, maar krijgen van de KMar niet de gelegenheid deze op te hangen. De KMar doet erg moeilijk tegen hun en stuurt ze weg bij het hek. Aan de overkant van de straat mogen ze blijkbaar wel staan. Wij zijn erg blij met hun aanwezigheid. Ze kunnen ook een mooi verhaal houden voor de daar aanwezige pers, indien noodzakelijk. Het valt me mee dat de KMar nog geen pogingen onderneemt om de kraan in te klimmen. Wij proberen ons er wel op voor te bereiden en hebben ook de mogelijkheid ons bovenin vast te ketenen. En daar zitten we dan. Na drie kwartier beginnen de bouwvakkers binnen te druppelen, die vermoedelijk eerst instrukties krijgen over hoe met ons om te gaan voordat ze daadwerkelijk aan het werk gaan. Twee KMars houden de wacht aan de voet van de kraan, waarschijnlijk om ons onmiddellijk te kunnen aanhouden zodra we uit de kraan klimmen en om te voorkomen dat eventuele boze bouwvakkers de kraan in gaan klimmen. Deze bouwvakkers reageren erg verschillend op ons. Er zijn erbij die het allemaal wel grappig vinden en zich er niet druk om maken, maar er zijn er ook bij die erg boos zijn. Eentje maakt ons zelfs uit voor moordenaars… wat een verassing… Omdat we met veel vrouwen zijn, 6 vrouwen en 2 mannen, zijn er uiteraard ook bouwvakkers die nogal seksistisch reageren. Twee daarvan trekken op een bepaald moment hun broek naar beneden om hun blote kont te laten zien. Ach, we kunnen er wel om lachen. Onze aktie is inmiddels erg geslaagd, dit pakt niemand meer van ons af! Ondertussen proberen twee hogere KMar’s kontakt met ons te maken en ons te bewegen weer uit de kraan te komen. De mannelijke KMar van de twee, René genaamt, doet ook een poging om langs het eerste platform te klimmen, maar we weten hem tegen te houden en duidelijk te maken dat we voorlopig de kraan nog niet willen verlaten. Hij wijst ons op het feit dat de pers (lees onze bevriende fotograaf en cameraman) inmiddels is vertrokken en wij ons punt wel hebben gemaakt. Waarom zouden we nog langer in de kraan blijven, vraagt hij zich af. De bouwvakkers zijn toch aan het werk, dus het heeft helemaal geen zin. En het stilleggen van deze kraan kost enorm veel geld, wat de aannemer op ons zal proberen te verhalen. Dus waarom die risico’s ook nog lopen als het toch allemaal geen nut meer heeft. Wij maken hem duidelijk voor zijn argumenten niet gevoelig te zijn en er pas uit te komen zodra wij het zat zijn. Ik vind het wel erg grappig hoe hij zichzelf weerspreekt door te zeggen dat alles nutteloos is, want de bouwvakkers gaan toch wel door en vervolgens te zeggen dat het stilleggen van een dergelijke kraan erg veel geld kost en de aannemer een andere kraan erbij wil halen, om de werkzaamheden te kunnen voortzetten. Voor ons is duidelijk dat ze vandaag deze kraan erg hard nodig hebben en het een enorme belemmering voor ze is dat ze deze momenteel niet kunnen gebruiken. Ook is inmiddels duidelijk dat de KMar niet van plan is op te treden, omdat ze dit te risicovol vinden. Ze proberen ons nog een aantal malen met argumenten te overreden de kraan te verlaten, maar zullen in principe afwachten tot we uit eigen beweging de kraan zullen verlaten. Dan zullen ze ons aanhouden, vermoedelijk in elk geval wegens het bevinden op verboden terrein. Maar dit is nog een klein beetje speculeren. Ik ben blij dat het mooi weer is. Eigelijk is het perfect weer voor een dergelijke aktie. Het is droog, licht bewolkt met vaak toch nog wat zon. Ook is het niet koud, ondanks de wind. We hebben een ‘mooi’ uitzicht over de luchthaven. Menig vliegtuigspotter zal jaloers zijn op onze plek. Ik ben onder de indruk van de grootte van de vliegtuigen, die toch erg dicht bij ons komen, en de hoeveelheid jumbo’s die af en aan vliegen. Het is werkelijk ongelofelijk dat ze dit nog meer willen uitbreiden. De macht van het geld die het alsmaar blijft winnen ten koste van ons milieu en het leven op aarde. Wanneer houdt het op, wanneer is de grens bereikt. Ik denk dat de grens al lang al is overschreden. Met deze aktie voel ik me sterk. Ik heb het gevoel dat ik er wat aan doe. Dat ik in elk geval van me laat horen en daadwerkelijk wat kan uitmaken. Dit geeft me enorm veel energie. Ongeacht de mogelijke (juridische) gevolgen die dit kunnen en waarschijnlijk zullen hebben. Gedurende de dag wordt ik met regelmaat gebeld door diverse media. Ook de buitengroep kan zich goed bezig houden met ons verhaal in de pers te krijgen. Ik vind het dapper hoe die buitengroep het uithoud daar buiten het hek. Ik klim wat op en neer tussen de benedengroep en de bovengroep. Dit houd me wat bezig en bovendien is het goed de anderen constant op de hoogte te houden van wat er gebeurt. Maar in de middag begint me dit toch wel wat op te breken. Mijn armen raken wat vermoeid. Daarnaast begint bij ieder de slaap wat toe te slaan. Die laatste uurtjes zijn het zwaarst, maar we weten ons er goed doorheen te slaan. Wanneer de bouwvakkers zijn verdwenen, rond 15.30u, ruimen wij het spandoek op en klimmen in alle rust naar beneden. Dit is toch een vreemd moment, na zo’n hele dag in die kraan vertoeft te hebben. Wetende dat we hierna in de cel zullen belanden. Dag vrijheid, dag zon! Hopelijk tot over niet al te lang. De KMar houdt ons bij benedenkomst aan op bevinden op verboden terrein en vernieling. Ik ben erg verbaast over de vernieling, aangezien we absoluut niks vernield hebben. De KMar legt uit dat ook het tijdelijk onbruikbaar maken van iets juridisch gezien vernieling is. Ach, dat zullen we dan nog wel voor een rechter gaan uitvechten. Allemaal worden we op de bouwplaats nog gefouilleerd en daarna afgevoerd richting hoofdburo van de Marechaussee, alwaar we met ons achten in een wachtcel komen. We weten onderling de stemming er goed in te houden, maar worden wat pesterig behandeld door enkele KMar’s. Ik krijg de indruk dat ze niet erg blij zijn met onze aktie. Met twee mensen geven we onze naam op. De rest blijft anoniem, waardoor ze waarschijnlijk wat langer moeten zitten. Tijdens mijn verhoor doet de KMar erg moeilijk over mijn identiteit. Ze weten allang al wie ik ben, dat hadden ze overduidelijk allang al nagetrokken, maar omdat ik geen officieel legitimatiebewijs kan tonen kunnen ze mijn identiteit niet checken. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal zijn ze allang blij als je je naam opgeeft. Voor de NN’ers was dit een grotere overtuiging om hun naam niet te geven, het zou namelijk toch niet ‘geloofd’ worden. Na wat gebakkelei over en weer laten ze me toch gaan. De NN’ers worden later in verzekering gesteld en worden pas een dag later in de avond vrijgelaten, met een dagvaarding op zak. De inhoud van deze dagvaarding is op moment van schrijven nog niet bekend, maar vermoedelijk zal het vernieling zijn en bevinden op verboden terrein ofzo. De aktie was en is geslaagd. Ondanks dat het nu zeker ook een juridisch gevolg gaat krijgen. Wanneer precies is mij nog niet bekend, maar ook hier zullen we de nodige aandacht voor vragen. Opnieuw een kans om ons politieke verhaal te houden. We zien wel wat de rechter ervan vindt. GroenFront! gaat door in haar strijd tegen de milieuvernietiging! We komen terug op 17 juni tijdens een fietstocht in Utrecht, 16.00u Domplein en tijdens een Streetrave op vrijdag 21 juni, 14.00u Lucas Bolwerk eveneens in Utrecht. Daarnaast zullen er in de aktiemaand juni nog enkele onaangekondigde akties plaatsvinden, ter gelegenheid van het zesjarige bestaan van GroenFront!. Iedereen die zich houdt aan het basisprincipe van geweldloos directe aktie kan de naam GroenFront! gebruiken in diens strijd voor een beter milieu. Zie ook de website www.groenfront.nl voor meer info over de eco-oproermaand en GroenFront! DE NATUUR SLAAT TERUG EN GROENFRONT! HELPT EEN HANDJE Yvonne
| plannen schiphol | 06.06.2002 14:47
"Het aantal passagiers op Schiphol moet binnen achttien jaar verdubbelen tot 85 miljoen per jaar. Daartoe dienen twee nieuwe start- en landingsbanen te worden aangelegd."
Website: http://www.parool.nl/1023342109838.html | Groenfront is een verademing! | jeroen - 06.06.2002 22:23
Bijzonder goeie actie! Jammer dat de foto(´s) van T. Schlijper de Volkskrant niet hebben bereikt (daar werkt hij toch voor?), ik had er graag nog (net)iets meer van terug willen zien in de landelijke media, maar desalniettemin fantastisch natuurlijk dat jullie de bouwactiviteiten een dag hebben kunnen stilleggen!! erg goed, hopelijk komt er nog veel meer protest tegen de kortzichtige en egoistische plannen tot uitbreiding van Schiphol! Ga zo door!!
| aktie heeft vooral TV en radio gehaald | Yvonne - 07.06.2002 11:53
De aktie is helaas weinig teruggekomen in de kranten behalve lokaal, maar de TV schijnt het volop gehaald te hebben. Ik heb het zelf niet gezien, maar wat ik van anderen heb gehoord. Het valt me niet tegen. Het is goed geweest zo. | |
aanvullingen | |